aankoopbegeleiding en keuren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline_Y

aankoopbegeleiding en keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 15:48

Hoi,

Vinden jullie het nodig om en aankoopbegeleiding te regelen (bijv via vereniging eigen paard)
en het paard te laten keuren door de veearts?

Ik wil het paardje uiteraard laten keuren, maar ik vraag mij af of het dan ook nodig is om iemand nog eens te betalen om nogmaals te kijken of het paardje inderdaad goed is, of zie ik het verkeerd?

Ik heb namelijk niemand in mijn directe omgeving die heel veel verstand van paarden heeft om mee te gaan kijken.
Ik dacht als ik het paard zo ie zo laat keuren zou dat dan genoeg zijn?
ben benieuwd of andere mensen hier ook tegenaan lopen..

Wat vinden jullie? :)

xNadia

Re: aankoopbegeleiding en keuren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:46

ik heb zelf mijn instructeur meegenomen. die keek gewoon naar het rijden en hoe de klik er was.
de veearts kijkt gewoon hoe zijn gezondheid is etc. dus, ik zou het zelf wel doen. want je paard kan wel gezond zijn, maar je instructeur/iemand die goed weet hoe jij wilt rijden, kan beter zeggen of het paardje wat voor je is natuurlijk!

ik weet zelf niet hoe het zit met vereniging eigen paard etc. heb je nog geen instructeur of iemand in je omgeving die veel van paarden afweet, die je zou kunnen meenemen? maar weet niet hoe zo'n aankoopbegeleiding in elkaar zit verder hoor!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:48

Lijkt mij een goed plan!
Veel meer kans dat het paard 'echt' bij je past.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:27

YRT -> TAO

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:32

is er werkelijk niemand die met je mee zou kunnen?
bel of mail anders eens met de plaatselijke rijvereninging of er iemand is die mee zou kunnen
er is vast wel iemand die je zou willen helpen toch

en uiteraard als de klik er is en hij of zij lijkt geschikt laten keuren dit scheelt een hoop elende achteraf

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:33

Ik zou zeker iemand wel mee nemen die er verstand van heeft.
Samen zie je altijd meer en ik vind het persoonlijk fijn als je thuis bent het nog met iemand kan bespreken en dingen die je opvielen of die ander dat ook zo opviel.

Uiteraard is jou klik het belangrijkste.
Kun je je instructrice niet mee nemen?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:39

Ik denk dat ik wel een redelijke kijk heb op paarden. Maar toen ik destijds op zoek ging naar een paard voor mezelf, heb ik wel een deskundig iemand meegenomen. Twee zien toch meer dan één...
Tijdens de keuring wordt er alleen gekeken of het paard klinisch in orde is. Die veearts zal jou niet wijzen op een bepaald 'gebrek' in de bouw van het paard.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:48

Misschien kun je een oproepje op bokt plaatsen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:55

Ik heb weleens advertenties gezien op MP dat mensen aankoop begeleiding geven, uiteraard betaald maar je zou zo iemand eens kunnen benaderen. Hun zijn volgens wel objectief als ze niet voor een bepaalde stal werken. Anders misschien toch een wat mensen met paarden benaderen ofzo.
Ik zou bij de eerste keer kijken gelijk iemand meenemen. Met meerdere zie je gewoon veel meer en kun je dingen bespreken wat jij fijn vond aan het dier en de andere persoon. Vaak ben je als koper niet geheel objectief als je spontaan verliefd wordt op een paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:02

Ik zou wel laten keuren door een andere Da dan ze normaal gesproken bij dat paard hebben. Een DA die het paard en de eigenaren ook niet kent keurt waarschijnlijk objectiever dan eentje die de eigenaren wel kennen.
Is er echt niemand in je omgeving die jou kent qua rijden en omgang met paarden die met je mee wil?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:16

Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande. En video-opnames maken, zowel van het paard tijdens de omgang, bijv. het borstelen/opzadelen als vrij bewegen en onder het zadel in alle 3 gangen en op beide handen. Kan je het thuis nog eens rustig nakijken en vaak vallen je dan dingen op (kunnen ook positieve dingen zijn!) die je eerder nog niet gezien had. En ook handig: je kan ook makkelijk even iemand anders laten meekijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:28

Lees dat het je eerste eigen paard moet gaan worden.

Weet je wat je wilt en dan bedoel ik echt, wat wil je?

Je hebt vast wel een idee, van wat jij leuk vind?
Zet dat eerst eens op papier of hier in het topic.

En als je je wensen hebt opgeschreven, ga je daar heel eerlijk naar kijken en bedenken wat
de voor en de nadelen zijn van al je wensen en dan in alle mogelijke aspecten.
(Dus leeftijd, opleidingsniveau, ras, geslacht, stokmaat, type binnen een ras, afstamming,
wat is je gebruiksdoel?, kleur? verkeersmak, beginnerspaard, pittig dier, uitdaging, vriendje etc..
lijst kan je heel lang maken)

Wat mag je paard kosten?

Heb je al een plaats waar je hem kan stallen? (en alle daaraan verbonden kosten)
Hoe wil je hem gaan stallen? weidegang? alleen box?
Met een binnenrijbaan, zonder wat voor baan dan ook, maar met uitrijmogelijkheden?
Ga je lessen, zo ja, hoe? groep, prive? Waar, wat mat het kosten?

Ken je echt niemand die met je mee wil kijken, of hij in iedergeval normaal recht op zijn benen staat?
Niet scheef is? oid?
Een oude instructeur of zo? Die ook weten hoe jij rijdt, zodat ze kunnen inschatten of paard wel of niet bij je past?

Oh.. en je moet een lange adem hebben, ook al lijkt het eerste paard dat je bekijkt helemaal de goede te zijn,
kijk toch even verder. Heb geen haast! En laat je niet haasten door verkopers, doordat die zeggen,
dat er nog meer gegadigden zijn.

Video camera mee is handig.

En ja, paard altijd laten keuren voor aankoop.

vEigen_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:57

Op zaterdag 2 april organiseren we ook weer een Horse Dating editie in Kootwijkerbroek. De combinaties worden beoordeeld door onafhankelijke deskundigen.

Op www.horsedating.nl vind je meer informatie

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:44

Het ligt er denk ik ook aan waar je naar op zoek bent en waar je gaat kijken. Ik heb mijn paard net gekocht van een particuliere dame waar ik een maand heel leuk mailcontact mee heb gehad. Ik ben samen met mijn vriend gaan kijken en wij hebben beiden geen ervaring met eigen paarden of aankopen. Het voelde allemaal echt goed en n.a.v. de prijs die we overeen zijn gekomen en het feit dat ik enkel recreatief buiten rijd laat ik niet keuren. Wel heb ik een maand proeftijd in het koopcontract en heb ik het contract zelf op kunnen stellen.

Als je echter een paard koopt om op hoger niveau mee te rijden of meer inspanning mee te verrichten dan zou ik zeker iemand meenemen. Ook als je naar een handelsstal gaat zou ik dat doen. Daar gaan ze toch anders met kopers om dan een particulier die een fijn thuis het belangrijkst vindt. ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:07

Ik heb beide keren bij de aankoop van mijn paarden mijn moeder mee gehad. Die ziet een hoop wat ze mij dan weer meld, en ook al had ze niet veel kennis van paarden toen ik mijn paarden kocht, ze zag bij het rijden wel hoe ik erop zat en of ik mij ontspande etc etc.

En inderdaad de tip van filmen vind ik ook een goede, dan kan je er achteraf altijd nog naar kijken.
Keuren zou ik altijd doen!
Verder heb ik helemaal geen ervaring met de vereniging eigen paard, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar ik zou sowieso altijd iemand mee nemen. Twee zien meer dan een.