probleem met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslan

probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:59

Beste mensen,

Ook ik heb een probleem met opstappen op mijn paard. Op het moment dat ie in de gaten krijgt dat ik wil opstappen loopt hij weg. Wanneer een ander hem vasthoudt dan loopt hij daar ook zowat doorheen (niet veel maar genoeg om er niet op te komen). Truc nu is om hem in de hoek neer te zetten en dan op te stappen.....maar ook dan krijgt hij het vaak voor elkaar om razendsnel om te draaien en weg te lopen voordat je behoorlijk zit. Wanneer je eenmaal zit blijft hij ook niet stil staan maar gaat meteen stappen. Nu is het wel zo dat het een jong paard van net 4 jaar is. Hij is verder hartstikke braaf, bedoelt het goed en heeft nog weinig balans. Echter wanneer hij een uurtje gewerkt heeft en je gaat na het uitstappen nog eens het opstappen oefenen dan blijft hij keurig netjes stil staan en is er geen vuiltje aan de lucht. Ik heb al aan van alles gedacht zoals verkeerd zadel, probleem met de rug, niet ontspannen genoeg omdat het een erg gevoelig paard is op geluiden. Maar ik krijg nu toch het idee dat hij me gewoon in de maling "loopt" te nemen. Wat wel opvallend is dat het een stuk beter gaat wanneer hij alleen is dan ipv dat er andere paarden in de bak bij zijn.

Iemand een idee?

antje_vip

Re: probleem met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:09

Als mijn (net beleerde) pony steeds wegloopt laat ik haar gewoon een paar passen achterwaarts gaan. Om even weer te laten merken dat ze naar my moet luisteren. Het gaat dan altijd veel beter. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:15

Mijn paard heeft hier ook een tijd last van gehad (die is wel al 7j)
Laatst heb ik haar gewoon opgezadelt, men jaszak vol koeken gepropt en naar de piste gegaan.
Mijn 2 vriendinnen waren ondertussen al met hun paarden aan het rijden.
Ik ben eerst naast haar gaan staan en zo wat aan het zadel geprutst.
Als ze toen niet bleef staan, paar pasjes achterwaarts en opnieuw beginnen prutsen.
Dan geprobeerd voet in de stijgbeugel te zetten, ging ze vooruit moest ze weer achteruit en begon ik opnieuw. Toen ik uiteindelijk met mijn voet in de stijgbeugel mocht hangen en aan het zadel mocht staan trekken en hangen heb ik haar beloond met een koekje.
Na 10 minuutjes had ze door dat ze beter kon blijven staan. Zelfs langs 1 kant hangen (zoals bij een pas geleerd paard) bleef ze netjes staan. Ook toen ik in het zadel ging zitten verzette ze geen pas.
Natuurlijk nog een paar keer op en afgestapt, en na het rijden nog eens geoefend.
Nooit gedacht dat het zo snel ging lukken, ik stond versteld van mijn slimme knollie :D

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:49

antje_vip schreef:
Als mijn (net beleerde) pony steeds wegloopt laat ik haar gewoon een paar passen achterwaarts gaan. Om even weer te laten merken dat ze naar my moet luisteren. Het gaat dan altijd veel beter. Weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Ja...heb ik al geprobeerd maar dat maakt tot nu toe weinig indruk

Hammeke schreef:
Dan geprobeerd voet in de stijgbeugel te zetten, ging ze vooruit moest ze weer achteruit en begon ik opnieuw. Toen ik uiteindelijk met mijn voet in de stijgbeugel mocht hangen en aan het zadel mocht staan trekken en hangen heb ik haar beloond met een koekje.

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Hoewel ik geen voorstander ben om hem uit de hand te voeren, hij wordt er namelijk best wel vervelend van, is het misschien de moeite waard om het eens te proberen.

dank voor jullie reactie :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:51

Misschien vindt hij de druk van het zadel niet fijn als je opstapt, heb je al eens geprobeerd om op te stappen met een krukje?

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 22:05

O ja....heel vaak. Dat is al helemaal feest, haha. Als ik het krukje neerzet naast hem wil hij al weg. Wat dat betreft is het echt een grapjas.

Het zou kunnen dat hij de druk van het zadel niet fijn vindt....maar dat zou hij dan ook niet fijn moeten vinden na een uurtje werken. Dan is het geen probleem meer om op te stappen. Ik kan ook niet ontdekken dat hij extreem vast zit voordat hij aan het werk gezet wordt en dat wanneer hij warm is heel erg los is.

Hoewel het wel een erg werklustig paard is wanneer hij eenmaal zijn eerste stap heeft gezet.....begin ik zo onderhand de indruk te krijgen dat meneer gewoon onder het werken probeert uit te komen. Dat hij me gewoon zit uit te proberen.....zeg maar

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:41

tjaaa gewoon leren het paardje te blijven stilstaan, ik ben er bijna zeker van dat ook jouw paardje al bij de eerste training keurig zal willen blijven staan, het is de manier waarop je het vraagt die van heel groot belang is.
Ik stap niet op zolang hij niet stil staat, maar geef hem ook geen rust tot hij stil staat.

28052008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 01:21

misschien eenkeer van de andere kant proberen op te stappen?

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:13

Probeer anders gewoon op te stappen terwijl hij wegloopt, van te voren gewoon goed aansingelen. Dan krijgt hij vanzelf wel door dat het geen zin heeft, en dan als je erop zit hem stil zetten, een paar seconde laten staan en dan op jouw teken weg stappen. Ik weet niet hoe groot je paardje is? Want ik snap dat het met een groot paard wat moeilijker gaat=p

moghwai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:00

Hey Hallo,

Als je paard wegloopt bij het opstappen en je weet zeker dat het niet aan je zadel ligt.
Zet je paard elke keer dat hij wegloopt in de achteruit totdat hij stil staat,dus druk van de teugels.
Loopt hij dan weer weg als je wilt opstappen, dan herhaal je dat.
Net zolang dat hij door heeft dat weglopen geen zin heeft, omdat hij dan een oefening moet doen die nog veel minder leuk is.
Daar leerd een paard van herhalingen!!
En veel geduld hebben bevordert de werklust.

groetjes brigitte

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:05

Hier ook iemand die daar erg veel last van heeft, ga het zo eens proberen met de manier achteruit zetten net zolang totdat hij stil blijft staan. 'T is een boef dus ben benieuwd..

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:10

Hmm hier heb ik ook last van, alleen loopt mijn paard achteruit :+ Dus kan hem niet achteruit zetten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:14

Leer 'm maar dat 'ie na het opstijgen en als jij je stijgbeugels aan hebt, een snoepje van je krijgt. Wedden dat hij binnen een week keurig stilstaat? Nog even weekje volhouden daarna, dan beloningswoordje koppelen aan het snoepje, en vervolgens snoepje vervangen door beloningswoordje.

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 20:32

28052008 schreef:
misschien eenkeer van de andere kant proberen op te stappen?

Nope....maakt geen verschil

Ezz93 schreef:
Probeer anders gewoon op te stappen terwijl hij wegloopt, van te voren gewoon goed aansingelen. Dan krijgt hij vanzelf wel door dat het geen zin heeft, en dan als je erop zit hem stil zetten, een paar seconde laten staan en dan op jouw teken weg stappen. Ik weet niet hoe groot je paardje is? Want ik snap dat het met een groot paard wat moeilijker gaat=p

Soms kan het niet anders dan op deze manier, alleen wanneer er nog andere paarden in de bak zijn wordt het een bende en krijg ik boze gezichten. Hij is overigens 1,63m
Sonja schreef:
Leer 'm maar dat 'ie na het opstijgen en als jij je stijgbeugels aan hebt, een snoepje van je krijgt. Wedden dat hij binnen een week keurig stilstaat? Nog even weekje volhouden daarna, dan beloningswoordje koppelen aan het snoepje, en vervolgens snoepje vervangen door beloningswoordje.

Haha...die is goed. Dan moet ik wel de kans krijgen om hem het snoepje te geven. Wanneer ik het ga geven wanneer hij eenmaal stilstaat na zijn eerste huppeltjes dan ga ik hem straks belonen voor het weglopen. Wanneer hij onmiddellijk stil zou staan dan kan ik een snoepje geven....maar dan was het probleem er ook niet.

In elk geval dank ik jullie voor de reacties

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:47

Je lacht een beetje met de tips die je krijgt.
Maar weet wel dat de fout niet bij het paard zit maar bij jou.
Ieder paard kan je leren stil te blijven staan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:59

Als je een krukje gebruikt zet je het krukje dan lang het paard of het paard langs het krukje. Dat kan nemelijk best verschil maken kwa reactie. Dan kan je je paard eventueel ook tussen een opstapje en de wand parkeren. Hem daar leren stilstaan en dan opstappen. (Moet het wel een veilig opstapje zijn trouwens mocht hij toch denken dat hij er wel doorheen kan.) Je kan dat ook opbouwen, laat hem er eerst maar een tussen door lopen, dan staan en dan pas opstappen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 03:45

Misschien is het een idee om je paard gewoon leren stil te staan?

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 10:15

aeolusnr1 schreef:
Je lacht een beetje met de tips die je krijgt.
Maar weet wel dat de fout niet bij het paard zit maar bij jou.

O ja...leg eens uit dan?

maXcomX schreef:
Misschien is het een idee om je paard gewoon leren stil te staan?
:? :?

aslan schreef:
Op het moment dat ie in de gaten krijgt dat ik wil opstappen loopt hij weg.

Wat zou het paard nu doen voordat hij in de gaten krijgt dat ik wil opstappen?: Juist ja.....heel netjes stilstaan. :j

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:22

Mijn paardje is net 8weekjes onder het zadel en vertoonde dit ook.
Ze hadden haar geleerd, opstappen en direkt de galop in gaan en moe rijden.... :(

Niet zo leuk voor mij, dus eenmaal thuis heb ik het anders aangepakt.

Mijn man erbij en koekjes erbij. Eerste paar x ging nog wat onbesuisd, naar een week stond ze keurig stil en ben ik tijdens het rijden begonnen met op en afstappen alleen.

Nu gaat het bijna de hele tijd goed en heb ik sporadisch nog een koekje nodig.

Let wel, we zijn nu 4 weken verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:59

aslan schreef:
Sonja schreef:

Haha...die is goed. Dan moet ik wel de kans krijgen om hem het snoepje te geven. Wanneer ik het ga geven wanneer hij eenmaal stilstaat na zijn eerste huppeltjes dan ga ik hem straks belonen voor het weglopen. Wanneer hij onmiddellijk stil zou staan dan kan ik een snoepje geven....maar dan was het probleem er ook niet.

Tja je kunt er om lachen, maar MIJN paarden staan allemaal keurig stil ;)

Ga dan 1stapje terug in de opvoeding qua opstijgen. Hangen, en dat rechts naast de schouder snoepje laten pakken. Rustig uitbouwen. Na een paar keer weet hij dat er een snoepje te halen is en staat hij daar gegarandeerd op te wachten.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:13

eerst grondwerk als hij door alles heen loopt ben je al te ver, eerst stil leren staan, alles wat je doet hij moet stil staan, bij hem weg lopen of naar hem toe lopen, hij moet blijven staan, oefenen naar hem toe lopen en weer weg,tegen hem aan lopen en weer weg net zo lang tot hij blijft stil staan, dit allemaal wel met iemand die hem vast houd zonder er aan te hangen, moet leren stil te staan aan een loshangend touwtje ik doe het altijd met een lange lijn, longeerlijn. 8-)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:27

M'n 4 jarige deed dat eerst ook. Krukje naast hem zetten, snoepje geven en opstappen, je moet geen haast hebben en als je het een paar keer rustig oefent blijft je paard echt wel stilstaan.

Omstanders willen me altijd helpen als hij in eerste instantie wegloopt maar dat wil ik niet anders kom ik er helemaal niet alleen op. Als het de eerste keer niet lukt loop ik een volte ernaast en zet ik hem weer naast het krukje, je paard zal het uiteindelijk zelf opgeven.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:09

Probeer eens met een stoel opstappen.

Je schrijft dat hij nog weinig belans heeft, waarschijnlijk breng je hem dus uit belans wanneer je opstapt en corrigeert hij dat door te stappen.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 16:21

Ik zou de gene die het paard vasthoud een zweep in handen geven, en als je in je eentje op moet stappen je rechterteugel heel strak vast pakken, zodat het paard naar rechts kijkt, snel opstijgen het paard direct stil zetten. zo doe je dit een aantal keer achter elkaar, tot het paard het paard begrijpen

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 16:27

montyjansen schreef:
eerst grondwerk als hij door alles heen loopt ben je al te ver, eerst stil leren staan, alles wat je doet hij moet stil staan, bij hem weg lopen of naar hem toe lopen, hij moet blijven staan, oefenen naar hem toe lopen en weer weg,tegen hem aan lopen en weer weg net zo lang tot hij blijft stil staan, dit allemaal wel met iemand die hem vast houd zonder er aan te hangen, moet leren stil te staan aan een loshangend touwtje ik doe het altijd met een lange lijn, longeerlijn. 8-)

Stilstaan zoals hierboven omschreven op zich is geen probleem, dat doet hij allemaal goed, ook bij het aansingelen blijft hij rustig staan. Alleen op het moment dat je je voet in de beugel wil zetten loopt hij weg...hij wil dan ook door degene die hem eventueel vasthoudt, lopen.

Het lijkt erop dat het te maken heeft met spanning. Bij veel andere paarden om hem heen is het 't ergst...is hij alleen dan is het een stuk minder. Ook wanneer er veel om hem heen gebeurt of erg het onrustig is heeft hij (ik) er veel last van.

Een snoepje of dergelijke om te belonen ben ik niet zo'n voorstander van, het zou kunnen werken maar kan misschien ook averechts werken in andere gevallen. Straks gaat hij allerlei dingen laten om snoepjes te krijgen (zo slim is hij wel). Bovendien wordt hij er opdringerig van op stal. Ik zie het hooguit zitten om hem tijdens het opstappen af te leiden van de dingen die om hem heen gebeuren.