over de weg naar bak van de buren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

over de weg naar bak van de buren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 07:54

staat het hier wel goed?

mijn paard is zadelmak, ik kan der aan de longeer lijn op stappen draven en galloperen.
nu zijn we aan het oefenen dit zonder longeertouw te doen en dat gaat wel goed.

het probleem is dat ze de bak aan het verbouwen zijn, dus hij is "under construction" :')
ik mag in de bak van de buren rijden, dat is zo'n 300 meter over 1 recht stuk fietspad.
deze licht aan een 80 km. weg. en er zit een bermpje tussen van ik denk 50 cm of 1 meter daartussen.

zouden jullie dit doen?

edit: de buren hebben een pensionstal en gaapje hier op bokt (een vriendin van mij) die staat daar met o.a. der ijslander en die wil wel naar mij toekomen en dan samen daarheen lopen. (mijn paard is nog nooit 't erf af geweest)

zal ik 't gewoon doen?! :j want tja, het is wel een gevaarlijke weg.... :(:)

Frantic

Re: over de weg naar bak van de buren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:06

Gebruik iig geen halster maar een hoofdstel en een halster. Iets waardoor je wat meer te vertellen hebt over je paard. En ga met minstens 2 volwassenen de eerste paar keer.

Als je deze "tocht" de eerste paar keer goed kan laten verlopen dan kan je er alleen profijt van hebben later.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:11

ja dat weet ik hoofdstel ;)
hoezo trouwens halster erbij??

ik doe altijd de longeer lijn aan het bit namelijk en dan de teugels door de keelriem.

ja die vrouw is volwassen, ik ben dan 18.. en misschien gaat het broertje van me vriend ff mee, die is 16 maar die heeft altijd paardgereden en die heeft wat meer overmacht dan mij :j

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:14

Ja tuurlijk gewoon doen. gewoon de eerste keren er lopend naar toe. Even in de bak laten kijken en erop. wanneer hij braaf is dan onder de man ernaar toe. goede leerschool :)

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:17

onder de man er naartoe zou ik niet zo snel doen met een net ingereden paard. Als het paard ergens van schrikt is tie tog minder voorspelbaar dan een paard wat al jaren rijd. Zou de eerste keren onder de man buiten ergens anders oefenen dan naast een 80 km weg.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:20

ja zeker! ik ga ook (nog) niet onder de man buiten rijden :n :n
moet ze minimaal eerst half jaar of langer goed aan de hulpen zijn, en meer ervaring hebben :j

dus gewoon DOEN?! :D (jullie snappen vast dat zoiets, toch wel een klein beetje kriebels geeft toch)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:25

Hier is gaapje :D

Onder de man word het zeker niet, het word gewoon aan de hand .
Laura vind het heel spannend om naar ons toe te komen, dus ik zei ....ik kom met me ijsje aan de hand naar jou .
Lopen we samen met de paardjes aan de hand naar onze bak .

En de bak ligt niet aan de weg, Paardje ziet eigenlijk precies hetzelfde als wat ze bij der eigen op het land/bak ziet .
Het gaat dus alleen om de weg van haar stal naar de onze, ik denk 2 minuten stappen en dan zijn we er .

Mijn ijsje is alleen een hittepetit, dus denk dat ik beter de shet mee kan nemen :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:34

Kies zeker voor de eerste keer een rustig tijdstip uit,zondagmorgen vroeg ligt iedereen meestal nog op een oor.Weinig tot geen verkeer dus je paardje kan rustig wennen aan de buitenwereld.

Hoofdstel is verstandig maar doe daar wel een halster bij,halster is iets steviger namelijk en met een halstertouw kun je in de 1e instantie vaak goed corrigeren.Bitje is voor nood...nog zoveel mogelijk uit de mond blijven ;)
Als je een hengsteketting hebt kun je deze door de neusringen van het halster halen zodat de ketting onderaan vastzit.Als je hieraan trekt krijgt ze meer druk op de neusriem van het halster.

Begeleiding van een ander paard kan fijn zijn(mits deze rustig en koel in de kop is),aan de andere kant moeten ze ook op eigen benen leren staan.Wij beleren de paarden standaard alleen buiten,wel gaat er dan een extra persoon mee als handrem ;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 08:43

je beleerd ze buiten? bedoel je dan buiten in de bakm of buiten buiten :P
want als je bedoelt buiten alleen in de bak beleren, dat heb ik ook gedaan hoor. ze is altijd alleen geweest in de bak :j

en ik doe het met de longeer lijn, aan het bit. aan het halster lukt het niet ;)
maar dat is mijn eigen keuze :j

ja inderdaad, gaap doe je shet maar dan... want stel je voor als die wel schrikt ofzo is baroc straks misschien bang :P of barocje moet voorop haahaha

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 08:45

Nou schrikken doet ze niet snel , ze is alleen heet ....terwijl shet gewoon meesjokt haha

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:05

of misty :D

maar in ieder geval, bokkers, zal ik dan gewoon het zadel enzo op doen?
en brokjes mee nemen ofzo..?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:24

Natuurlijk , stap er gewoon naartoe, das niks speciaals, gewoon doen.
Ik ga er natuurlijk van uit dat je paardje behoorlijk mee stapt aan een lijn, en dus ook onmiddelijk stopt en vooruit gaat wanneer je het vraagt, dus vooraf genoeg geoefend/getraint is in grondwerk.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:42

In vreemde situaties ben jij de gene waarop hij moet vertrouwen ,en daarvan uitgaand zou ik geen ander paard mee nemen maar hem tussen twee mensen in mee nemen over dat fietspad,en blijven belonen als het goed gaat....Misschien vind hij het spannend en is kijkerig misschien sjokt hij zo mee,ik herken het zo goed meestal is het onze eigen angst........

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:54

Is je paard nog nooit het erf af geweest? Dan zou ik eerst gewoon eens gaan wandelen met haar, liefst gewoon aan halster, dat moet een paard gewoon kunnen leren! Stukje grazen in de berm, want met gras in je mond zijn auto's vaak lang niet zo eng. Eerst vlakbij je oprit, en als dat vertrouwd is, en ze goed op jou let, kun je steeds verder gaan wandelen.
Heb je grondwerk met haar gedaan, let ze op jou, loopt ze goed mee, stopt ze als jij stopt (en niet pas als je aan het bit hangt)? Op die pensionstal is natuurlijk veel te zien, ze ruikt andere paarden, hoort andere geluiden... dus dat is voor haar best spannend. Als de weg ernaar toe dan al vertrouwd is, scheelt dat wat.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 10:39

haha hier de buuf :D

geef gidion een schop :Y) , bruggetje maken over de sloot, dan sta je hier nog sneller en geen gedoe. de weg hier is toch wel heftig ik zou dat liever op zondagmorgen doen

ik zie je vanzelf verschijnen *\o/*

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:54

ja sas zou dat mogen??? :D een soort pad of brug naar jullie maken???? dat zou helemaal tof zijn :O

tot vanmiddag, mn lesgeefster gaat ook mee btw :D

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:58

Je kunt ook beginnen met oefenen op het erf zelf. Heb je daar ruimte voor?
Door bijvoorbeeld eens met haar aan de hand over het erf te wandelen. Langs geparkeerde auto's, langs balen kuil, langs de trekker, van dat soort dingen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:01

Ik ga mee der ophalen, zijn we met ze 3en......en een foto toestel :P

Komt vast goed.
En laura ga zeuren om die brug, ben ik voortaan in een bruggetje bij je :D

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:17

laura_power schreef:
ja sas zou dat mogen??? :D een soort pad of brug naar jullie maken???? dat zou helemaal tof zijn :O

tot vanmiddag, mn lesgeefster gaat ook mee btw :D

van mij mag het

mwhoeaaaaaa, dan ontsnappen mjn dikke buiken per ongeluk naar dat mooie gras hiernaast _/-\o_ _/-\o_

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:29

haah geweldig sas .

eerlijk alles delen dus laura hihi

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:42

laura_power schreef:
je beleerd ze buiten? bedoel je dan buiten in de bakm of buiten buiten :P
want als je bedoelt buiten alleen in de bak beleren, dat heb ik ook gedaan hoor. ze is altijd alleen geweest in de bak :j

en ik doe het met de longeer lijn, aan het bit. aan het halster lukt het niet ;)
maar dat is mijn eigen keuze :j

Met buiten bedoel ik buiten...de weg op dus,eerst longeren in de paddock dan tuig op en naar buiten de weg op.Wij hebben geen bak,niet binnen en niet buiten.

Een enkel hoofdstel is bij een jong paard gevaarlijk,het is maar een dun stukje leer dat je zo stuktrekt.Longeerlijn aan het bit is voor buitenlopen gevaarlijk.
Wat je wel kunt doen is een touw door de bitringen doen (van links naar rechts)en dit vastklippen een halster (wat je over/onder het hoofdstel doet)aan de rechterkant van zijn hoofd bij de bovenste ring (bij de kaak).Zo komt er geen druk op het hoofdstel te staan.Zorg wel dat het touw soepel door de bitringen kan glijden.

Zorg dat je geen haast hebt als je dit gaat doen,rust en ontspanning zijn erg belangrijk.

Als er een kortere weg gemaakt kan worden die veilihger is dan is dat natuurlijk beter..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:17

Dat kan je gewoon doen hoor. Wel is het handig om voor de eerste keer te doen op een rustig tijdstip en met andere erbij.

Succes en veel plezier!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:36

gelukt :D

het was een hele operatie, maar ging super goed :D

ik voorop, instructrice met paard, en gaapje achteraan. zodat ze mij volgde (mn paard, niet gaap haha)
ze was erg kijkerig en ook wel trekkerig, maar met geduld kwamen we der en der is niks gebeurd :D