Paard wordt gevaarlijk door blessures

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DangerBoyE

Paard wordt gevaarlijk door blessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:13

Hallo!

Ik heb een merrie van 16 jaar jong. Sinds een aantal jaren weten wij dat ze een kieste in haar spaakbeen heeft. dit veroorzaakt af en toe kreupelheid. Ik had een meisje die haar af en toe reed. Het rijden hield alleen stappen en één rondje draven op beide handen in. Anders was ik bang dat ze kreupel zou raken.
(Even duidelijk: De kieste is eigenlijk een gaatje in haar bot, bij bepaalde bewegingen vult dit gaatje zich met vocht. Door de druk die erop komt te staan loopt ze kreupel. Bij een bepaalde beweging kan het vocht ook weer uit het bot lopen, dan heeft ze nergens last van. Een kieste kan niet erger worden door rijden e.d. het is een erfelijke afwijking wat niet kan verergeren maar ook niet kan worden verholpen)
Alleen de merrie struikelde tijdens het rijden. Nu heeft ze aan haar andere voorbeen vermoedelijk een peesblessure. Haar pees is dik, en ook een tijdje warm geweest. Haar been blijft nu dik, maar ze loopt er niet meer kreupel aan.
Toch durf ik nog niets met haar te doen. Ik ben bang dat ze weer last krijgt van haar pees en ik weet hoelang het kan duren voor zo'n blessure weer helemaal is genezen.
Nu is mijn probleem: Er zit arabieren bloed in. Ze is dus erg fel. Ik kan niet eventjes met haar gaan wandelen want dat is egt gevaarlijk. Ze gaat steigeren en het maakt haar niet uit of ze je raakt of niet. Ze is ook niet te houden, niet aan het halster en niet met het bit.
Maar ze wordt nu ook onhandelbaar als ik haar uit het weiland haal om haar naar de stal te brengen. Ze springt vol enthousiasme op je af, en haar benen dwarrelen overal. Mijn ouders willen haar niet meer binnen halen. (ze heeft mijn moeder een blauw oog bezorgd) Dus als ik op school zit ben ik laat terug en moet ik dan nog een pony vangen omdat iedereen bang voor haar is.
Heeft iemand misschien nog tips wat ik kan doen? Ik kan haar niet weg doen want dan moet ze naar de slager, maar ze wordt steeds gevaarlijker. en het is niet kwaad, het is enthousiast.. maar ik ben zooo bang dat ze weer last krijgt van die pees...

Please help me!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:23

Enthousiast of niet, ze heeft een probleem met accepteren dat jullie de leider zijn... ze hoort zich gewoon te gedragen, en arabieren zijn sensibel, maar bovenal slim.. Dus je zult duidelijk regels voor haar op moeten stellen, zeg maar alsof het een dolenthousiaste hond is. Punt is, dat jezelf waarschijnlijk niet sterk genoeg bent, en daar ervaren hulp bij nodig hebt. Niet iemand in de buurt met paarden ervaring die haar aan kan pakken?

troi

Re: Paard wordt gevaarlijk door blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:26

Precies, dit is niet alleen een energieprobleem maar vooral een dominantieprobleem. Je zou grondwerkles kunnen overwegen. Lost dit probleem op en bovendien wordt je paard weer bezig gehouden, nu in het koppie weliswaar en niet zozeer lichamelijk. Lijkt me zeer gezond.

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:28

Ik ben inmiddels aardig gewend aan haar en niet egt bang uitgevallen zeg maar (A)
Ik kan meestal al aan haar zien of ze druk is of niet. Als ik het aan zie komen doe ik een touw om haar neus en neem ik haar mee. als ze dan begint te springen trekt ze zelf het touw aan, dit heeft erg goed gewerkt. Maar af en toe is ze zó druk dat ze gewoon in een keer omhoog komt, of het touw nou strak staat of niet.
Ze kan volgens mij haar energie niet kwijt ofzo,, maar ik durf haar niet aan de longeerlijn te zetten vanwege die pees... Ze krijgt ook erg op haar donder als ze zo doet, maar ik hoop eigenlijk dat iemand misschien tips heeft, zodat ik niet elke keer die strijd heb over wie nou eigenlijk de baas is...
En je hebt helemaal gelijk ze is ontzettend slim!

Ze kan ook allemaal kunstjes ensow, hier heeft ze erg veel lol in. Maar dat gespring en gesteiger... het wordt steeds gevaarlijker en ik wil haar egt niet wegdoen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:33

Dat at jij beschrijft zijn niet de dingen die je bij grondwerkles zou leren. Het idee daarachter is dat je leert communiceren met je paard op min of meer het niveau van het paard waardoor je die kunstgrepen (zoals een touw om de neus) niet meer nodig hebt omdat je paard weet dat jij de baas bent en in dus niet meer zal proberen om door jou heen te lopen om omver te lopen. Met kunstjes heeft het niks te maken (dat is vrijheidsdressuur, heel wat anders). Ik kan je echt aanrader dit eens te proberen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:38

krijgt je paard extra krachtvoer? zo ja zou ik dat gaan minderen kennelijk heeft ze energie te veel

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:02

Wat Troi zegt, klopt. Ga eens lezen over natural horsemanship.Daar zijn ook wat afgeleide vormen in te vinden, maar google maar eens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:52

MD --> OPG

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:58

Ben ook benieuwd naar het voerschema eigenlijk.

DangerBoyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:25

Ze krijgt geen voer bij omdat ze niets doet. Ze krijgt s'avonds een klein handje muesli voor het idee omdat de andere paarden ook brokjes krijgen. Ik geef haar absoluut geen sportbrok want dan wordt het allemaal nog erger vrees ik. Verder krijgt ze s'avonds in de stal gewoon hooi en kan ze overdag in het land gras eten...

Ik heb haar kunstjes geleerd als afleiding. ik hoopte dat ze dan tog bezig zou blijven. Ik ga zeker even op google zoeken!

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:03

misschien heef tjou pony nu zoveel energie dat zij niet meer weet hoe zij het kwijt kan en kunnen zo ook wel boos en vervelend van worden,
een vriendin van mij heeft o0mdat het niet meer anders kon het paard gewoon los gegooid en uit heeft laten rennen