Paard gaat ineens op zijn knieën liggen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Paard gaat ineens op zijn knieën liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 15:57

Afgelopen week ging ik mijn ijslander uit de paddock pakken. Om naar de poetsplaats te gaan moet je dan altijd eerst door een weiland. Ik laat hem dan meestal los en dan rennen we samen naar het hek. :')

Maar wat er nu weer gebeurde. Hij maakte een paar galopsprongen en ging daarna draven, na een meter of 5 knalt hij ineens zo vanuit de draf op zijn knieën. Toen zat hij dus met zijn knieën (noem je dat eigenlijk zo? :+ ) op de grond en zij achterbenen stonden nog. Het zag er best wel vreemd uit en ik schrok me dood, omdat hij ineens zo vanaf de draf in die houding neerknalde.

Vervolgens blijft hij zo 'staan', neemt een hap gras en gaat weer normaal staan. Terwijl ik er als een geschrokken idioot op af rende, stond hij me aan te kijken van: "Zag je wat ik net deed? :') "

Ik zit me nu af te vragen: Is dit niet goed? Is hier iets misgegaan? Of is mijn paard gewoon gestoord en wilde hij zich even op het gras storten? :D

Jessix

Re: Paard gaat ineens op zijn knieën liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:55

Tja, als hij verder oké is, geen beschadigingen of wat dan ook dan zou ik me er niet zo druk om maken. Ook het beste paard van stal struikelt wel eens! ;)

Mocht je het nou vaker opmerken dan moet je misschien eens gaan nadenken over de oorzaak van het vallen. Maar in principe, kan dit gewoon een keer gebeuren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:41

Heb je al gekeken of hij nog goed loopt? Ik zou hem even helemaal nachecken en als er niks met hem is, hoef je je er vast geen zorgen over te maken.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:45

Geryon schreef:
Heb je al gekeken of hij nog goed loopt? Ik zou hem even helemaal nachecken en als er niks met hem is, hoef je je er vast geen zorgen over te maken.

Ja, gelijk een stukje met hem gaan lopen en dat was allemaal prima. Niets aan de hand. Maar vond het er wel heel eng uitzien, dat hij ineens zo neer knalde.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:45

Maar heb je ook met hem aan de hand gerent? Dus gedraaft?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 19:52

Ja en heb hem ook nog gelongeerd toen ik zag dat hij goed liep. En daar liep hij ook goed ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:14

kan ook dat er iets op slot heeft gezeten in zijn voorbenen ?
ik kan me niet voorstellen dat een paard zich p de knieën laat vallen voor een beetje gras.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:17

Ach misschien gewoon lompigheid. Na 1 keer zou ik me nog geen zorgen maken

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:20

Al gedacht aan ataxie?
Struikelt ze vaak? Is ze onhandig, lomp? Moeite met kort draaien? Tikt ze haar eigen benen aan tijdens het lopen?

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:51

Lotte1990 schreef:
Al gedacht aan ataxie?
Struikelt ze vaak? Is ze onhandig, lomp? Moeite met kort draaien? Tikt ze haar eigen benen aan tijdens het lopen?

Hij struikelt niet meer dan een normaal paard. Lomp, ook niet. Moeite met kort draaien ook niet. Tikt zijn eigen benen ook niet aan volgens mij.
Ga het even googlen hor ;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:51

fuego3 schreef:
ik kan me niet voorstellen dat een paard zich p de knieën laat vallen voor een beetje gras.

Ja, daar vond ik het meer op lijken. Hij knalde neer. Keek heel triomfantelijk van "Wat is het gras dichtbij" :D Nam een hap en ging weer staan om vervolgens weer helemaal normaal te doen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:57

vinurr schreef:
fuego3 schreef:

Ja, daar vond ik het meer op lijken. Hij knalde neer. Keek heel triomfantelijk van "Wat is het gras dichtbij" :D Nam een hap en ging weer staan om vervolgens weer helemaal normaal te doen.

zou dit nogmaals gebeuren zou ik eens foto's laten maken van zijn voorbenen.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 00:02

Oke bedankt voor de tip! Ik ga hem goed in de gaten houden!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:33

Als het meerdere keren zou gebeuren zeker eens laten nakijken, zo van één keer zou ik niet erg aantrekken maar het wijst wel op een iets minder stabiel staan, waarschijnlijk ook extreem op de voorhand (maar dit kan je corrigerend trainen) .
Maar als je namen noemt moet je ze wel correct noemen hé, de knie bij een paard zit aan de achterbenen, hetgeen jij bedoelde is de "voorknie" of "handwortel" als je het vergelijkt bij de mens is dat de pols.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:01

aeolusnr1 schreef:
Als het meerdere keren zou gebeuren zeker eens laten nakijken, zo van één keer zou ik niet erg aantrekken maar het wijst wel op een iets minder stabiel staan, waarschijnlijk ook extreem op de voorhand (maar dit kan je corrigerend trainen) .
Maar als je namen noemt moet je ze wel correct noemen hé, de knie bij een paard zit aan de achterbenen, hetgeen jij bedoelde is de "voorknie" of "handwortel" als je het vergelijkt bij de mens is dat de pols.

Voorknie is toch ook een knie? :P Ik ga het in de gaten houden en hoop dat het niet nog eens gebeurdt.