Paard in paniek in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chan_fritsje

Paard in paniek in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:45

Hoi,
Sinds laatste weken is mijn paard helemaal in paniek op de trailer..
Er is onderweg niets 'raars' gebeurd. Maar op wedstrijd kwam hij opeens helemaal bezweet aan, borstboom losgekregen. Terwijl het paard er naast gewoon rustig stond..
We hoopten dat het bij een keer bleef, maar helaas..

Ben er vandaag bij gaan staan om te kijken wat hij doet.
Ten eerste loopt hij heel braaf de trailer op, totaal geen probleem. Als we stilstaan is er ook niets aan de hand.
Zodra de moter start en we gaan rijden, gooit hij zich met heel zijn gewicht tegen het middenschot aan, gooit zijn benen richting de wand en gaat zo liggen/ hangen..
Later hebben we t andere paard eruit gehaald en het tussenschot eruit gehaald, omdat hij dat dan niet kan doen. Maar hij ging toen helemaal naar links staan, laat zijn voorhand in het midden, en gooit vooral in de linkerbocht zijn hele achterhand tegen de wand aan, rechtse bochten gaat hij weer iets rechter staan.
Hij was dus helemaal buiten adem daarna en stond te trillen op zijn benen.

Hiervoor heeft hij nooit ergens last van gehad en vond het altijd prima om op de trailer te staan..
Ik hoop dat iemand hier misschien een oplossing voor weet?? Want op deze manier kunnen we echt niet meer met hem weg..
Alvast bedankt..

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:50

Hoi, Ik las je PB en dacht ik antwoord in het Topic, dat is voor andere mensen die hetzelfde hebben wel zo fijn. (kunnen ze meelezen).

Mijn paard laat zich ook met het hele gewicht tegen de buitenwand aan vallen. In mijn topic werden al vele tips gegeven. Wat ik zou doen als ik jou was is:

* Schot er een tijd uitlaten. Het paard heeft zo meer ruimte zijn evenwicht te zoeken/houden.
* Beginnen met alleen trailer laden, hem erin zetten, stang erachter, klep dicht, deurtje dicht en gewoon even 10 minuten ofzo laten staan. Blijft hij dan netjes staan of gooit hij zich dan al om? (Mijn paard gooide zich dan direct al om, daarom zijn we daarmee begonnen om haar in de trailer te laten staan net zolang totdat ze netjes bleef stil staan).
* Als ze netjes blijft bij het stilstaan kan je de motor van de auto starten. Als ze daar niet op reageert een keer remmen (je staat stil dus er gebeurd niets maart je paard ziet wel de remlichten). Daarna knipper lichten aan etc.
* Als dat allemaal geen reactie op levert ben je al de goede weg op. Zo niet blijven trainen, dus paard gewoon 1 á 2 x per dag inladen en laten merken dat er niets aan de hand is. Wat mij daarbij hielp was dat ik voor het deurtje stond (deze was in het begin bij mij open omdat mijn paard zich anders direct liet vallen). Als ze dan ongewenst gedrag uitvoeren, bijvoorbeeld schrapen, deed ik een stap opzij. Zodat ze me niet meer zag. Als ze dan weer netjes stil stond ging ik weer voor het deurtje staan. Zo beloonde ik haar met mijn aanwezigheid (heb ik van hondentraining maar het werkte bij mijn paard uitstekend :P)

* Daarna zijn wij langzaam gaan rijden, alleen het pad af. In het begin liet ze zich vallen. Na het een week iedere dag herhaald te hebben wist ze dat er niets aan de hand was. Het nadeel daarbij is dat het paard de link kan gaan leggen dat ze niet ver met de trailer komen. Daar moet je voor oppassen.
Ik liep bewust achter de trailer, zodat mijn paard me kon zien. Ze keek ook regelmatig achterom voor steun. Pas toen ze zich echt niet meer liet vallen ben ik ook in de auto gaan zitten. Dit ging redelijk en zo zijn we een keer verder gegaan.
We rijden momenteel naar de vereniging toe dit is een rit van uiterlijk 10 minuten. Daarbij gaat het de ene keer super goed en de andere keer laat ze zich weer vallen :( Daarom blijven we dit oefenen. (er is een bocht waar ze extreem op reageert, weet nog niet hoe ik dat moet oplossen).

Verdere tips:
* Heeft je paard een goed evenwicht? Duw haar/hem eens om hoe vangt hij zij dat op. Daar kun je mee gaan trainen, ben ik nu ook aan het doen. Omdat het een kwestie van evenwicht kan zijn.
* Na het rijden laten wij het paard even staan, onder het motto van er is niets aan de hand. Zo leer je je paard ook niet dat hij er meteen na het rijden uit mag (stel dat je in de file komt zou dat lastig zijn) (je hebt trouwens wedstrijdpaarden dus denk dat ze dat wel kennen, maar schrijf het ook even algemeen voor alle andere geïnteresseerde).
* Ga er alsjeblieft niet meer bij in staan. Ik heb het ook gedaan, en het is goed afgelopen. Iedereen rade het mij af, maar ja eigenwijs en ach mijn paard is een schatje.. nou ik heb het overleeft maar doe het NOOIT meer.
(erachter fietsen/lopen of met een andere auto is een betere oplossing, passen wij nu toe).
* Een aantal mensen menen, het paard gewoon in een 2 paards te zetten met het maatje erbij in. Zonder tussenschot. Dit zou het probleem kunnen verhelpen. Dat verhaal heb ik gehoord.. Maaar ik doe het zelf ook niet want ik vind het risico te groot :P Dus als je het doet, ik raad het je niet direct aan ;)
* Het is bij jou duidelijk een kwestie van bochten, mijn paard deed het ineens de hele tijd. Misschien is per ongeluk een keer de linkerbocht te roekeloos gereden. Dat gebeurd echt veel sneller dan je denkt, dus het is echt geen verwijt. Maar misschien moet je paard het vertouwen terug krijgen van de linkerbochten.
* Wij hebben aan de buitenkant van de trailer nu een stalen U-profiel bevestigd om de wand meer stevigheid te bieden.
* Achter de trailer spannen we nu een spanband, om de buitenwand nog meer steun te geven. Gezien het bij ons om 500 kg gaat.
* Mijn paard liet zich waarschijnlijk altijd al een beetje tegen de wand vallen. Of ging er tegen aan leunen om steun te zoeken. Dat is in principe niet erg zolang het maar niet het laten vallen is.

Succes!!!

toevoeging:
Als iemand anders tips heeft of opmerkingen over mijn stuk hoor ik het graag. Vooral omdat mijn probleem ook nog niet opgelost is.
(wat een verhaal ook :+ )

chan_fritsje

Re: Paard in paniek in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:23

He.
Super bedankt voor je reactie. Hier heb ik iets aan.. :)
Ga er mee aan de slag, en hoop dat er verbtering komt!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:29

iets wat ik bij een onrustig paard doe is bij iedere bocht mijn richtingaanwijzer aansteken zodat het paard leert dat er eerst links of rechts een lampje gaat branden en dan een bocht komt
zo kan het paard zich voorbereiden op de bocht
mijn ervaring is dat e vrij snel doorhebben wat het lampje betekent en zich er op instellen
op en duur hebben ze door hoe ze zich moeten houden in de bochten

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:29

Dat met het knipperlicht is best een idee. Maar ben je dan niet bang dat het paard juist in paniek kan raken als hij merkt dat het lampje gaat branden? (ik weet het niet hoor maar dat is mijn eerste gedachte.. aan de andere kant waarschuw je ze zo heel vriendelijk.).
Wel echt een slimme ingeving! En helemaal als het werkt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:45

maar dan moet je wel een trailer hebben met twee raampjes en een hoge auto zodat ze je knipperlichten kunnen zien.... met een 2 paards gaat het al niet, of je moet ook knipperlichten in je trailer bouwen.

Rustig rijden doet ook een hoop.

De beste tip die ik je kan geven is Annemarie vd Toorn te bellen, die hebben een 4 paards trailer waar ze alles uit kunnen halen en dan kan je paard er los in en zo leert ie weer zijn balans te zoeken. Ze rijden dan met 10 km per uur met die trailer rondjes door de omgeving en elke keer dat het bijna fout gaat doen ze er iets mee afhankelijk van wat je paard doet. In die trailer zitten camera's en je kunt alles vanuit de auto volgen.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:52

Oke, Heb er al meer over Annemarie vd Toorn gehoord inderdaad. Heb je ook enig idee wat dat kost toevallig?
En wij hebben een trailer dus lampjes ziet hij dan niet van t richting aangeven..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:38

nee, ik heb geen idee wat het kost, ik heb daar de expert cursus trailerladen gedaan en daar was ook een paard met een dergelijk probleem en we hebben het dus op die manier opgelost. Maar een belletje kost niks! :)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:06

Op de site staan prijsindicaties.

http://www.annemarievandertoorn.nl/prijzen/

Maar die trainen alleen daar... en moet je eerst je paard er heen brengen. (was voor mijn geen optie gezien de afstand). (ruim 200 km :( en dat ga ik een paard niet aandoen die het spannend en eng vind :P).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:47

maar de TS zit er niet zo ver vandaan en ze komen nog wel sporadisch op locatie, het is de moeite waard om er een telefoontje aan te wagen.

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:59

Ja lees het ook net, 60 kilometer rijden..
Heb Rap gister zelf even op de trailer gezet, zonder tussenschot.. Hij was vrij rustig, daarna eventjes rondje over t erf gereden (heeel langzaam) met het deurtje open. Zo kon hij naar buiten kijken en heeft zich maar 1 x laten vallen. Dus dat viel gelukkig mee :)

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:38

dat is inderdaad te doen :P (had niet gekeken waar ze woonde, met die afstand zou ik het doen, gezien die mensen echt wonderen (kunnen) verrichten).
Als je hier zoekt zijn er meer topics te vinden van mensen waarbij het probleem is opgelost door haar hulp.
Ze kunnen zelfs je paard komen halen heb ik me laten vertellen.

Wel fijn dat het gisteren al redelijk goed ging!!