Hoe manen op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elenore

Hoe manen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 11:21

Hallo,

Ik heb een vraag over het hieronderstaande stukje uit het dressuurreglement.

Richtlijnen voor de verzorging van het geheel

Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor de paarden en pony's van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals fjorden, haflingers, ijslanders, shetlanders en friezen, is deze voorkeursvolgende uiteraard niet van toepassing.

De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechten of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijnde liggende manen van gelijke lengte.
c. etc

Nu lees ik bij 'b' dat je de manen ook los mag dragen, maar moet dat een bepaalde lengte hebben? Mijn paard heeft een 'gewone lengte' van circa 10 cm en deze liggen heel mooi aan één zijde en zijn mooi recht geknipt. Dus dat is toegestaan? Alleen als je in de proef galoppeert, dan vliegen de manen wel omhoog en door elkaar heen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:41

Als het er staat dan neem ik aan dat dat gewoon mag, 10 cm is een nette wedstrijd lengte. Dus waarom niet? Ik ben het nog niet tegen gekomen op wedstrijd, en ik vind het gewoon netter om met de dressuur gevlochten te hebben. Met springen zie ik dit wel heel vaak.

Flevolander

Re: Hoe manen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:11

Ik snap niet wat de moeite is om je paard niet gewoon even netjes te vlechten voor je proef, maar als je het reglement zo leest mag het inderdaad wel.. Vraag me alleen af of jurys je er niet alsnog op afstraffen door een laag punt voor je verzorging te geven(mits dit cijfer nog van toepassing is)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:05