Probleem met benen (shet)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenpret

Probleem met benen (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:06

Ik heb een shetlander van 5(geschat)
Ze heeft al haar hele leven 24/7 op het land gestaan, en verder nooit naar omgekeken. wel werd ze af en toe verplaatst met de trailer, maar dit ging hardhandig. Ze werden met z'n alle in een kleine trailer gepropt, opgejaagt met vanalles (geen idee wat precies)

Ze durft halster om, en loopt aan halster mee, verder staat ze altijd alleen in de kudde.

Als ik met mijn hand richting haar kont ga, begint ze als een gek te trappen en te bokken en doen. naar mijn idee vind ze dit gewoon doodeng.
Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Voor mijn veiligheid houd ik haar hoofd bij mij door middel van het halster vasthouden zodat ze me niet kan trappen. verder mag ik alles met haar doen, zolang ik niet bij haar achterhand kom, en er geen andere mensen in de buurt zijn van haar achterhand.

Ik wil hier wel graag bij komen omdat er opgedroogd modder zit, waar ze last van heeft, en haar staart zit ook aan elkaar geplakt.

Hoe moet ik dit oplossen? wat kan ik doen om de angst uit haar te krijgen?
Ik weet dat er veel tijd in kan gaan zitten, maar ik heb er alles voor over!

ZusJacobs

Re: Probleem met benen (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:10

Ik zou uit eigen veiligheid beginnen met een stick/stok iets waarmee je overal langszaam overheen kunt aaien. Je begint gewoon bij waar het nog niet mis gaat, en gaat dan steeds verder naar achter. Wel zorgen dat je net zo lang op dat punt blijft tot ze ophoud met slaan/boos worden, zodra ze ophoud bij dat stukje stoppen belonen en volgende dag verder. Niet gaan pushen, werkt toch niet. Kan weken duren maar ook maanden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:31

Doe de friendly game,dat houd in dat je haar overal aan moet kunnen raken,en later ook met bijv. een doek of bal. Je gaat met je hand heel rustig via haar hoofd,langs haar hals,haar voorbenen,haar buik en rug en later haar kont en achterbenen. Je kunt het ook (zoals zus jacobs zegt) met een stick of zweepje doen (niet mee slaan,aaien) als ze niet wil (bijv. achteruit loopt,schopt,bijt,e.d.) doe je een stap achteruit en begin je opnieuw vanaf het hoofd. Het is een kwestie van tijd,rust en vertrouwen,ga vooral zelf niet lopen stressen. Succes ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:27

ZusJacobs schreef:
Ik zou uit eigen veiligheid beginnen met een stick/stok iets waarmee je overal langszaam overheen kunt aaien. Je begint gewoon bij waar het nog niet mis gaat, en gaat dan steeds verder naar achter. Wel zorgen dat je net zo lang op dat punt blijft tot ze ophoud met slaan/boos worden, zodra ze ophoud bij dat stukje stoppen belonen en volgende dag verder. Niet gaan pushen, werkt toch niet. Kan weken duren maar ook maanden..

Dit moet je echt niet doen hoor! Als deze merrie zon achtergrond heeft zal ze helemaal panish worden als je met een stok op haar afkomt, niet doen dus :(:) Gewoon doorzetten! Haar even ergens vastzetten en dan even gedult hebben. Begin gewoon met haar neusje, hals te aaien, als ze nu druk word gewoon doorgaan tot ze rustig word (maar dit vond ze dacht ik niet eng.) Nu lijd je haar af door bijvoorbeeld haar een brokje te geven met je ene hand en met je andere hand ga je richting haar schoftje over haar rug. Laat haar buik eerst even met rust dat is extra eng. Als ze hiervan druk word je hard iets terug trekken richting haar hals, word ze weer rustig weer een brokje geven en weer naar haar rug gaan en op en duur toch even doorzetten als ze iets drukken word je hand stil laten liggen en als ze dan ontspand brokjes geven! Stop ermee zodra je iets verder bent gekomen met je hand. Niet gelijk haar kont proberen te borstelen enzo, hou het positief voor haar en neem de tijd dan moet het zeker lukken (bij mij werkte dit ook met een 24 jarige shet merrie, ook zon rottig verleden |( )

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:29

FlorisSam schreef:
Doe de friendly game,dat houd in dat je haar overal aan moet kunnen raken,en later ook met bijv. een doek of bal. Je gaat met je hand heel rustig via haar hoofd,langs haar hals,haar voorbenen,haar buik en rug en later haar kont en achterbenen. Je kunt het ook (zoals zus jacobs zegt) met een stick of zweepje doen (niet mee slaan,aaien) als ze niet wil (bijv. achteruit loopt,schopt,bijt,e.d.) doe je een stap achteruit en begin je opnieuw vanaf het hoofd. Het is een kwestie van tijd,rust en vertrouwen,ga vooral zelf niet lopen stressen. Succes ;)

Benen moet je ook in het begin voorzichtig mee zijn! Beter is alleen hals en rug, buik en benen vinden paarden die schuw zijn meestal vrij eng! en zweepjes en sticks moet je gewoon niet doen bij een paard die niet vriendlijk is behaldelt. Mischien in een verre toekomst maar het kan zijn dat een paard blijvend bang in voor zweepjes en dergelijke.

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:38

Zet haar met twee touwen vast, praat tegen haar en begin bij de hals naar de kont steeds een beetje dichterbij, als je merkt dat ze gek word weer terug, steeds herhalen en heeeel erg veel gedult hebben, succes!

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 09:35

Steeph33 schreef:
Zet haar met twee touwen vast, praat tegen haar en begin bij de hals naar de kont steeds een beetje dichterbij, als je merkt dat ze gek word weer terug, steeds herhalen en heeeel erg veel gedult hebben, succes!

dan voelt ze zich opgesloten, als ik haar met 2 touwen vast maak

Joanne_Bodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:31

Wat ik zou doen: Beginnen bij het hoofd zodra ze druk wordt op een bepaald moment hou je je hand daar en kriebel je op een plekje die ze fijn vindt,
zo merkt ze dat je het goed bedoelt. Zodra ze rustig is belonen en volgende dag weer.
Als dit niet werkt (met kriebelen/aaien) kun je haar ook gewoon wat lekkers geven.
Veel succes!
Xxx-jes Anniek <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:59

loveidefix schreef:
FlorisSam schreef:

Benen moet je ook in het begin voorzichtig mee zijn! Beter is alleen hals en rug, buik en benen vinden paarden die schuw zijn meestal vrij eng! en zweepjes en sticks moet je gewoon niet doen bij een paard die niet vriendlijk is behaldelt. Mischien in een verre toekomst maar het kan zijn dat een paard blijvend bang in voor zweepjes en dergelijke.

Ik zeg toch ook nergens dat ze meteen d'r benen moet pakken,je begint de eerste keer op het hoofd,langs de hals en dan zachtjes naar de benen,bij de knie stop je en geef je wat lekkers,even aan beide kanten. De 2e keer iets verder naar beneden,bijv. tot aan het hoefje. De derde keer hoofd,hals,rug en buik (nog niet eronder). De vierde keer hoofd,hals,rug,buik,deel v/d kont. en zo steeds verder.

Misschien leek het alsof ik bedoelde alles de eerste keer,maar dat zeker niet,met mijn pony ben ik er ook nog mee bezig,die is mishandeld (geslagen met stokken,geschopt,e.d.) maar die vindt het zweepje niet zo erg als handen. Bij handen heeft ze het gevoel dat je d'r benen vastklemt en niet loslaat,bij een zweepje kan dat niet omdat het oppervlak zo klein is (ze is ook hard met zweep geslagen)

Beter is het eigenlijk om helemaal niet vast te zetten,zodat ze echt weg kan als ze niet wil of bang is.
Maar ik weet niet hoe dat met jou pony is,ik zou hem eigenlijk niet vastbinden,maar aan een halstertouwtje vast houden.
als je bezig bent met aaien veel praten. Als je 1 kant hebt kunnen doen belonen met een snoepje.