scheervragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

scheervragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 20:42

Ik ben een leek op het gebied dus stel misschien domme vragen. :o

Mijn shet heeft enorm veel last van haar vacht, en omdat ze op het moment veel binnen staat en gek wordt van de jeuk wil ik haar scheren. Ik heb waarschijnlijk iemand die het wil doen, maar vraag me af wat daarna te doen.
Ik wil haar benen eigenlijk niet scheren, is dat mogelijk? dus gedeeltelijk zeg maar?
En wat voor deken moet ze daarna op? en hoe lang?
en natuurlijk, kan ze daarna nog wel gewoon tegen regen?

Heel stom, ik weet het. maar heb nog nooit een paard geschoren gehad. :+

ZusJacobs

Re: scheervragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:50

Hoezo staat ze veel binnen, hoezo heeft ze jeuk?

Als scheren niet perse hoeft zou ik het ook niet doen, komt ze moeilijk door haar vacht zou je het als optie kunnen nemen! Als je nu scheert moet er ong. 200 gr? op komen, maar gaat het richting de 15 graden moet een 100 ook kunnen. Begint het tegen de 20 graden aan te zitten kunnen ze zonder deken, met regen wel een regendekentje opdoen.

Benen lekker behaard laten, is wel minder mooi maar ach.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 21:05

ZusJacobs schreef:
Hoezo staat ze veel binnen, hoezo heeft ze jeuk?

Als scheren niet perse hoeft zou ik het ook niet doen, komt ze moeilijk door haar vacht zou je het als optie kunnen nemen! Als je nu scheert moet er ong. 200 gr? op komen, maar gaat het richting de 15 graden moet een 100 ook kunnen. Begint het tegen de 20 graden aan te zitten kunnen ze zonder deken, met regen wel een regendekentje opdoen.

Benen lekker behaard laten, is wel minder mooi maar ach.

Ze staat veel binnen omdat ze pas vanaf 1 mei op haar nieuwe plek terecht kan. Haar vacht laat erg slecht los, er zijn wel plukken, maar de vacht is zo dik en ze krijgt het warm en vindt her niet prettig dat ze zich zo gek schuurt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:07

Wij scheren de shet meestal rond koninginnedag(vraag me niet waarom)Dan zit hij binnen 2 weken weer lekker in zijn zomervacht en de temperatuur is dan zo hoog dat hij geen deken meer op hoeft.
Hij wordt er altijd zo blij van!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:10

Als de shet bij ons veel last eheft van de wartme, dan scheren we er een baan uit op haar buik en dan tussen haar voorbenen door en daar nog een klein stukje onder aan de hals.
zo kan ze haar warmte makkelijker kwijt, maar hoeft ze geen dekens op, ideaal.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:41

Onze shetlander heeft er 3 jaar over gedaan om een betere vacht te ontwikkelen, kwam bij ons met echt een vilte vacht. Nu zit hij eindelijk lekker in zijn vacht en is voor het eerst dat hij bij ons is ook al zo vroeg zo goed aan het verharen. Wij hebben telkens geschoren in de zomer, als het warm genoeg is. Maar als je pony er zoveel last van heeft zou ik hem gelijk verlossen.

vickiva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:15

Helpt een furminator nou echt eigenlijk? Want ik hoor veel mensen zeggen dat ze die er meteen bijpakken wanneer de pony's gaan verharen, maar hoor ook verhalen dat het absoluut niet helpt. Ben eigenlijk wel benieuwd!

Nog een vraagje, ik wil over een maand weer gaan starten met mn wedstrijden (met m'n Haflinger). Hij is nu flink aan het verharen en ik ben bang dat het dan nog LANG niet minder is geworden.. zouden jullie 'm scheren rond deze tijd nog? Of gaat dat niet goed? Want hij is nu ook steeds heeel erg bezweet na het trainen en merk gewoon dat ie minder goed in z'n vel zit..

Ben echt aan het stressen nu! Haha,

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:18

Bij mij werkt de furminator super ;) Maar zal mss wel van de haren van je pony afhangen? Bij mij op stal zijn er allesinds toch wat mensen die er dol op zijn ;)

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:11

ik zweer ook bij de furminator hoor!:)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:18

Ik vind metalen zweetmes met tandjes echt een super uitvinding werkt geweldig om die lossen haren te verwijderen

Afbeelding

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:35

Roosje01 schreef:
Ik vind metalen zweetmes met tandjes echt een super uitvinding werkt geweldig om die lossen haren te verwijderen

Afbeelding

Ik gebruik als mijn paardje heel erg in de rui komt de zaag, werkt prima. Gewoon net als een zweetmes gebruiken. ;) (wel eentje die bot is natuurlijk, en niet bij van die volbloedjess maar fjorden hafjes werkt uitstekend)

Edit: Type foutje ;)
Laatst bijgewerkt door DiekeC op 21-03-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:39

Ik krijg anders toch meer haar weg met een furminator dan met een zweetmes.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:43

Ik heb een complete rosborstel zoals dat zweetmesding, ideaal! Trek er echt alle losse haren mee uit, en dat zijn er nogal wat bij meneer tinkewink.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:59

_Dune_ schreef:
Ik krijg anders toch meer haar weg met een furminator dan met een zweetmes.

Ik ook ;) mijn paardjes zijn losse-haren-vrij op ongeveer 10 minuten :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:15

ik heb 2shetten van 2jaar ik heb ze vorig jaar moeten scheren in juli omdat ze niet door hun vacht geraakte.
maaar nu lossen ze bijna niets vahun haren en ze zweten altijd tussen hun voorbenen en achterbenen als ik toe kom.
ik vraag me af of dat ik ze beter nu niet kan scheren dat ze ervan af zijn. Want ze rollen heel veel voor de losse haren weg te krijgen mmaar die
zijn er bijna niet.
Wat denken jullie scheren ? of toch niet