Een nieuw avontuur, misschien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roomsch

Een nieuw avontuur, misschien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 16:20

Euh ja, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnnen, maar goed.

Verder wil ik niet teveel info geven over de personen.
Dat maakt namelijk ook niets uit, het gaat nu om de paardjes.

Eerst maar eventjes wat achtergrond info:
We hebben de mogelijkheid over een aantal paarden zo over te nemen..
Ze zijn niet in een behoorlijke conditie, te mager en geen bespiering.
Verder zijn de meeste niet ingereden, en kunnen dus nog vrij weinig.
Degene van wie ze zijn noem ik voor het gemak eventjes X. X zit gewoon zwaar in de purree.

Nu heb ik gewoon een aantal vragen, en heb dus geen idee of het hier goed staat, sorry daarvoor!
Maar er zitten twee paarden bij met een goed papier. Alleen die mensen van wie deze paarden eerst waren, zijn oplichters.
En het paspoort is dus bij de oplichters. Is er een mogelijkheid om een nieuw paspoort aan te vragen voor deze paarden?

Verder is het ook zo dat als er ik denk 2 of 3 paardjes naar ons komen, ze het land op gaan.
Maar is de overgang niet te groot dan? Van eerst alleen 's avonds eten, en overdag niks, naar onbeperkt gras?

Als er nog vragen zijn, hoor ik het vanzelf wel, pb'en mag ook altijd!
En mijn excuses als het onduidelijk is, of iets dergelijks.. Wist niet zo goed waar ik nou moest beginnen!

BigOne

Re: Een nieuw avontuur, misschien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:39

Laat alles goed op papier zetten, zorg dat je via de kennissen aan de paspoorten komt en ze kunnen niet de hele dag op het land, om hoeveel dieren gaat het want misschien kunnen ze eerst in een paddock lopen en daar langzaam aan meer eten wennen, gewoon lekker onbeperkt hooi geven. Wel een avontuur maar ook een leuke uitdaging, ze kunnen alleen maar beter worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:41

Als ze binnen een week het gras op kunnen zal het wel gaan, nu groeit het nog neit zo en zitten er nog niet veel voedingsstoffen in. Als het eenw eek boven de 12 graden is, zou ik er mee oppassen om ze dan pas op het gras te zetten, dan groeit het al weer veel meer en zitten er dus ook weer veel meer voedingsstoffen in. Of je moet een klein stuk afzetten en ze dat kaler laten eten en wat hooi bijvoeren.
OVer dat paspoort kan ik je helaas niets zinnigs zeggen. Misschien lukt het wel als je een document laat opmaken waaruit blijkt dat jij ze gekocht hebt en van wie en door beiden ondertekend.
Succes in elk geval.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:29

bigone schreef:
Laat alles goed op papier zetten, zorg dat je via de kennissen aan de paspoorten komt en ze kunnen niet de hele dag op het land, om hoeveel dieren gaat het want misschien kunnen ze eerst in een paddock lopen en daar langzaam aan meer eten wennen, gewoon lekker onbeperkt hooi geven. Wel een avontuur maar ook een leuke uitdaging, ze kunnen alleen maar beter worden.

We kunnen niet aan de paspoorten komen, deze zijn in handen van slimme criminelen. De paarden staan nu ook op een geheime locatie, want anders kunnen deze mensen ze gewoon opladen en mee nemen. Het gaat om hooguit drie paardjes. Een B-pony, een E-pony en een paard van 1.70. Ja dat idee heb ik ook heel sterk, 'wie niet waagt, wie niet wint'..

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:31

Jet schreef:
Als ze binnen een week het gras op kunnen zal het wel gaan, nu groeit het nog neit zo en zitten er nog niet veel voedingsstoffen in. Als het eenw eek boven de 12 graden is, zou ik er mee oppassen om ze dan pas op het gras te zetten, dan groeit het al weer veel meer en zitten er dus ook weer veel meer voedingsstoffen in. Of je moet een klein stuk afzetten en ze dat kaler laten eten en wat hooi bijvoeren.
OVer dat paspoort kan ik je helaas niets zinnigs zeggen. Misschien lukt het wel als je een document laat opmaken waaruit blijkt dat jij ze gekocht hebt en van wie en door beiden ondertekend.
Succes in elk geval.

Hmm, maar het paard in kwestie, is als ik het goed begrijp als 2-jarige in de opfok gegooit. En de eigenaren hebben het paspoort gehouden. Nu hebben ze nooit betaald, en dus staat het paard er nog steeds. De eigenaren veranderen steeds van naam, dus ze zijn niet te traceren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:11

Lijkt me op zich een aardig wespennest waar jullie je in begeven, zou toch maar afhaken zolang het nog kan.

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 23:13

Hmm, nou het komt allemaal doordat de persoon in kwestie, een soort opfokstal had. Mensen hebben toen steeds niets betaald, en nu zit de persoon met schulden, en met paarden..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:03

Ook al wordt er niet betaald voor de paarden, het is maar de vraag of de opfokstal ze dan van de hand mag doen officieel. Ik zou me daar niet aan wagen, de officiële eigenaren kunnen er misschien wel makkelijk achter komen dat ze bij jou staan en dan... Het lijkt me een groot wespennest waar ik persoonlijk me ver vanaf zou houden.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:11

degene die aan kan tonen minimaal 6 maanden (in het afgelopen halfjaar) financieel verantwoordelijk is geweest,dus die zwart op wit kan aantonen dat alle kosten voor het onderhoud van die paarden door hem of haar zijn betaald mag zich bij wet eigenaasr noemen, wees hier wel voorzichtig mee.
Een paspoort is geen eigendomsbewijs hoe het zit met stamboekpapieren weet ik niet.
Zo wel eerst kundige hulp inschakelen, zodat je weet waar je aan toe bent.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 01:19

dat klopt, een paspoort is geen eigendomsbewijs;
maar hoe zou je kunnen bewijzen dat het paard van jou is als dat zou moeten?
ik bedoel
ik heb ook niks anders als een paspoort voor die van mij,
ik koop 1x in de zoveel tijd voer, daar heb ik dan bonnetjes van; maar dat is geen bewijs dat ik verantwoordelijk ben geweest.
verder hooi/strooi betaal ik niet voor, dus ook geen bewijs.
hoefsmid komt idd, dat zou eventueel een bewijs kunnen zijn, maar het zou net zo goed een paard van een ander kunnen zijn; dus ook geen echt goed bewijs
dierenarts; komt 1x per jaar voor de inenting en verder alleen als het echt nodig is (tot nu toe nooit gehoeven gelukkig)
zou dit voor mij betekenen dat ik geen bewijs heb dat het paard van mij is?
maar mocht het nou voorkomen dat ik moet bewijzen dat hij van mij is, hoe kan dat dan?

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 09:01

Ja, het is wel erg lastig zoals ik het nu hoor.
Ieder paard heeft zijn eigen verhaal, maar alle paarden die de persoon nu heeft, zijn al een hele tijd bij haar. In ieder geval langer dan een half jaar. Maar ik kan de paarden toch gewoon op mijn vaders naam zetten?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:00

iklieftponys schreef:
ik bedoel
ik koop 1x in de zoveel tijd voer, daar heb ik dan bonnetjes van; maar dat is geen bewijs dat ik verantwoordelijk ben geweest.
hoefsmid komt idd, dat zou eventueel een bewijs kunnen zijn, maar het zou net zo goed een paard van een ander kunnen zijn; dus ook geen echt goed bewijs
dierenarts; komt 1x per jaar voor de inenting en verder alleen als het echt nodig is (tot nu toe nooit gehoeven gelukkig)
maar mocht het nou voorkomen dat ik moet bewijzen dat hij van mij is, hoe kan dat dan?

betaal je geen stalgeld?
Kijk in dit soort situaties kom je normaal natuurlijk niet,maar in geval van ts is dat wel belangrijk.
Ik denk ook dat het op de 1 of andere manier goed is dat er iets van registratie komt. Als ze dan maar weer niet 1 of andere belachelijke belasting verzinnen.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:52

realmagic schreef:
iklieftponys schreef:
ik bedoel

betaal je geen stalgeld?

Kijk in dit soort situaties kom je normaal natuurlijk niet,maar in geval van ts is dat wel belangrijk.
Ik denk ook dat het op de 1 of andere manier goed is dat er iets van registratie komt. Als ze dan maar weer niet 1 of andere belachelijke belasting verzinnen.

nee, ik heb ze thuis staan....

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:04

dan heb je toch rekeningen van voer, stro onderhoud van stal en of wei....
Ook een paard thuis kost geld.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:35

realmagic schreef:

dat klopt,
maar: voer kopen we maar 1x in de 5 maanden, en de hele zomer voeren wij niet bij
stro en hooi krijg ik van iemand; geheel gratis.
onderhoud wei; daar gebeurt nogal weinig aan; gewoon daar lopen ze in, meer niet.
onderhoud stal: dat is het uitmesten enz. en aangezien ik mijn stro gratis heb....

Ik heb volgens mij dus geen bewijs dat m'n paardje van mij is..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:44

Je kunt een nieuw paspoort aanvragen, kost geloof ik €70.- maar dat krijg je dan niet zomaar even thuis gestuurd hoor, gaat nog heel wat aan vooraf. Anders kan iedere gek voor ieder paard wel een nieuw papier aanvrage.
Eigendoms bewijs is het niet, je hebt recht van spreken dat je eigenaar bent als je geloof ik kan laten zien dat jij een jaar lang de meeste kosten van iedereen aan het paard gemaakt heb.

Helaas heb ik ook een gevalletje "achtergelaten" dus je kunt me er over PB'en. :)

De overgang naar het gras, kan, maar let even op, aangezien onze paarden(die gewend zijn aan het land) dikke strot krijgen door het eiwit in het gras, dus wij voeren op het land bij met hooi.
Maar je kunt ze beter in 1x op een kleiner stukje gras zetten dan iedere dag een paar uurtjes. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:17

Zolang dit niet voor de rechtbank is geweest mag je het paard niet zomaar toe-eigenen. Het kan wel zo zijn dat het paard zijn onderhoud niet betaald is en ze zeggen wel dat na een half jaar het recht dan overgaat, maar dit gebeurd niet automatisch en wordt door een rechter besloten.

Als het goed is kun je geen duplicaat-paspoort aanvragen. Dat zou wel heel makkelijk zijn, dan kun je bij wijze van spreken een paard stelen en zo een paspoort er weer bij krijgen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 01:24

Roomsch schreef:
Hmm, nou het komt allemaal doordat de persoon in kwestie, een soort opfokstal had. Mensen hebben toen steeds niets betaald, en nu zit de persoon met schulden, en met paarden..

Hoe goed ken je die persoon X ?
Heb je de mogelijkheid in ogenschouw genomen dat deze persoon misschien wel degene is die niet helemaal zuiver bezig is ? Ik zou het niet vertrouwen en ook afhaken.
Liever 1 paardje helemaal echt van mij, dan voor 3 betalen waarvan er 2 misschien vandaag of morgen weer verdwenen zijn...

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:19

ElanII schreef:
Roomsch schreef:

Hoe goed ken je die persoon X ?
Heb je de mogelijkheid in ogenschouw genomen dat deze persoon misschien wel degene is die niet helemaal zuiver bezig is ? Ik zou het niet vertrouwen en ook afhaken.
Liever 1 paardje helemaal echt van mij, dan voor 3 betalen waarvan er 2 misschien vandaag of morgen weer verdwenen zijn...

Nee, ik ben er 100% zeker van dat deze vrouw alles eerlijk heeft gedaan. Mijn vader is namelijk haar boekhouder! Dus die heeft alles van het begin tot het eind meegekregen. En deze paarden krijgen we gewoon 'gratis', want ze heeft ook schulden bij mijn vader. Hmm ja, daar ben ik zo bang voor, dat wij ze helemaal hebben opgeknapt, en dat ze dan morgen of overmorgen weg zijn..

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:21

Neonlight schreef:
Zolang dit niet voor de rechtbank is geweest mag je het paard niet zomaar toe-eigenen. Het kan wel zo zijn dat het paard zijn onderhoud niet betaald is en ze zeggen wel dat na een half jaar het recht dan overgaat, maar dit gebeurd niet automatisch en wordt door een rechter besloten.

Als het goed is kun je geen duplicaat-paspoort aanvragen. Dat zou wel heel makkelijk zijn, dan kun je bij wijze van spreken een paard stelen en zo een paspoort er weer bij krijgen.

Maar wat als de mensen van wie de paarden zijn, in principe alleen maar het paspoort hebben? Want we hebben geeneens de naam van deze mensen, want het zijn criminelen. Ze zijn ook op tv geweest.. Hoe zit het dan? Want dan kan je ze toch ook niet voor de rechter laten komen?

Roomsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 09:22

Joscaa schreef:
Je kunt een nieuw paspoort aanvragen, kost geloof ik €70.- maar dat krijg je dan niet zomaar even thuis gestuurd hoor, gaat nog heel wat aan vooraf. Anders kan iedere gek voor ieder paard wel een nieuw papier aanvrage.
Eigendoms bewijs is het niet, je hebt recht van spreken dat je eigenaar bent als je geloof ik kan laten zien dat jij een jaar lang de meeste kosten van iedereen aan het paard gemaakt heb.

Helaas heb ik ook een gevalletje "achtergelaten" dus je kunt me er over PB'en. :)

De overgang naar het gras, kan, maar let even op, aangezien onze paarden(die gewend zijn aan het land) dikke strot krijgen door het eiwit in het gras, dus wij voeren op het land bij met hooi.
Maar je kunt ze beter in 1x op een kleiner stukje gras zetten dan iedere dag een paar uurtjes. :)

Ja, dan gaan we voor 1 april eerst even een goed stuk af zetten en zo! Bedankt!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:31

iklieftponys schreef:
realmagic schreef:

dat klopt,
maar: voer kopen we maar 1x in de 5 maanden, en de hele zomer voeren wij niet bij
stro en hooi krijg ik van iemand; geheel gratis.
onderhoud wei; daar gebeurt nogal weinig aan; gewoon daar lopen ze in, meer niet.
onderhoud stal: dat is het uitmesten enz. en aangezien ik mijn stro gratis heb....

Ik heb volgens mij dus geen bewijs dat m'n paardje van mij is..

Dan kan je toch aantonen dat je elke 5 maanden voer koopt? dan kan je bij wijze van een meer jaren schema tonen, en denk ook aan kosten van de dierenarts enten wormenkuren ed
als je zelf alle kosten draagt is dat aan te tonen of dat er nou veel of weinig zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 03:43

Roomsch schreef:
Maar wat als de mensen van wie de paarden zijn, in principe alleen maar het paspoort hebben? Want we hebben geeneens de naam van deze mensen, want het zijn criminelen. Ze zijn ook op tv geweest.. Hoe zit het dan? Want dan kan je ze toch ook niet voor de rechter laten komen?

Je zult ze toch eerst officieel in gebreke moeten stellen. En dan mag je je beroepen op retentierecht, maar dat is iets heel anders dan iets tot je eigendom toerekenen.