Hoe leer je een tweejarig om vast te staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Petronella09

Hoe leer je een tweejarig om vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 01:37

Hallo,

Ik heb vrij uitvoerig gezocht, maar geen topic hierover gevonden (laat het me weten als ik er toch overheen gekeken heb...)
Mijn vraag is: hoe leren jullie een jong paard vaststaan? Ik ben bezig met het kopen van een tweejarige die dat nog niet geleerd heeft. Gewoon vastzetten en kijken wat er gebeurt, of alleen vastzetten aan rubber/elastiek, of met een ring aan de muur zoals Emiel Voest beschrijft?

Ik hoor graag jullie tips en ervaringen - alvast hartelijk bedankt!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:42

Mijn pony's konden het al, ik vind dat het aan het paard ligt hoe je het aanleert. Mijn 2,5 jarige kan uren stil blijven staan omdat hij het heerlijk vind om gepoetst te worden. Mijn 4 jarige daarintegen is ervan overtuigd dat poetsen zonde van zn tijd is.

Ik corrigeer zodra ze gaan draaien en beloon zodra ze ook maar even stil staan. Blijf altijd geduldig! en maak het niet te lang.

Oja blijf er natuurlijk altijd bij, die van mij gingen wel eens hangen als ik wegging.

edit:hoe je ze vastknoopt, bij de eerste keer is het handig om te het touw losjes vast te maken. Vind ik dan he, gewoon om de eerste reactie te zien. Ik ben ze aan het leren om gewoon stil te staan zonder aan een touwtje te staan, maar dat is persoonlijk :)

iklieftponys

Re: Hoe leer je een tweejarig om vast te staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:48

door hem (op een veilige plaats) vast te zetten,
gewoon aan de muur, en dan erbij blijven en gewoon een beetje tegen hem gaan praten en doen..
niet gelijk gaan poetsen of opzadelen (In jouw geval mag ik hopen dat dat nog niet hoeft)
en gewoon wat lekkers geven,
en ze door laten hebben dat ze vast staan,
de meeste hebben er geen problemen mee...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:52

Ik heb het zelf gedaan door het touw een paar keer om tralies oid van een box te draaien. Mocht hij achteruit lopen, krijgt hij wel druk, mocht hij echt flink gaan hangen, gaat het los. Zelf blijf ik altijd er bij, beetje poetsen en tutten zodat ze afleiding hebben maar als ze gaan draaien krijgen ze wel druk.
Of zelf het uiteinden van het touw vasthouden, zodat je zelf kan bepalen wanneer je meegeeft en wanneer niet. Na een paar keer hebben ze het wel door en kun je er een knoop in maken (wel veiligheidsknoop natuurlijk). En dan gewoon steeds wat verder weg gaan staan, dan om het hoekje gaan staan etc. Dat je wel kan ingrijpen mocht er wat gebeuren, maar het paard wel fatsoenlijk in zijn eentje vast kan staan. :)

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:00

Probeer eens als je paard in paddock, stal of wei staat om een stuk touw van ongeveer 20 centimeter aan het halster vast te knopen. Het touw moet dan loshangen.
Het touw moet dan continue aan het halster bevestigd zitten zodat je paard eraan wend dat als hij erop gaat staan met eten of grazen om dan niet in paniek te raken.

Dit zie je wel vaker bij jonge paarden.

In het begin zal hij er uiteraard van schrikken maar na verloop van tijd zal hij eraan wennen.
Neem wel een oud halster want hij kan het kapot trekken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:04

Ring aan de muur. En vooral geen elastiek oid.
Het touw mag ook niet te lang zijn (het zal niet het eerste paard zijn dat in paniek zichzelf verwond)
Op YouTube staan zat filmpjes met methodes (en dat zijn er eigenlijk maar 2) om je paard stil te laten staan.

Bijvoorbeeld deze
http://www.youtube.com/watch?v=61RU9nnQmz8

of

http://www.youtube.com/watch?v=bfdnwCl_-zI

Zoek op "Horse Stand" of "Horse Standing".

Veel kijkplezier!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:59

Ik heb best veel paarden leren vaststaan en dat is eigenlijk altijd goed gegaan, de eerste paar keer haalde ik het touw bijv. door een ring en hield ik zelf het uiteinde vast voor het geval er iets mocht gebeuren.
Probeer hangen voor te zijn door ieder pasje achteruit meteen te corrigeren met een duwtje tegen de kont zodat hij weer een stapje vooruit zet. Dan belonen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:53

Junia schreef:
Ik heb best veel paarden leren vaststaan en dat is eigenlijk altijd goed gegaan, de eerste paar keer haalde ik het touw bijv. door een ring en hield ik zelf het uiteinde vast voor het geval er iets mocht gebeuren.
Probeer hangen voor te zijn door ieder pasje achteruit meteen te corrigeren met een duwtje tegen de kont zodat hij weer een stapje vooruit zet. Dan belonen.

Exact hetzelfde.
Als ze toh gaan hangen. Zorg dat ze dan direct naar voren gaan! Des noods met een lompe actie van achteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:55

Zelfde als hierboven. Paard moet wel voorwaards op halsterdruk kennen trouwens anders zal hij teruf trekken. Als een paard goed mee kan lopen is vaststaan doorgaans geen probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:10

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-03-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

drikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:25

even vast neer zetten dan weer los en dan weer vast zeten en zo door gaan en eten er bij zetten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:29

drikie schreef:
even vast neer zetten dan weer los en dan weer vast zeten en zo door gaan en eten er bij zetten

Etens beloningen is vragen om een paard dat onrustig blijft bij het aanbinden omdat het eten verwacht. Bovendien is het vaak gevaarlijk omdat ze dan niet meer op het touw letten en de kans dat ze met het hoofd onder het touw komen groter is. Vastzetten gaat op vertrouwen niet door omkopen.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:55

Nu als het kan tussen 2 touwen/kettingen op een poetsplaats waar je ze met de kont zowat tegen een muur kan zetten ,zodat dat als ze gaan hangen ze niet alles kapot kunnen trekken.
Bij ons laten we ze dan meestal zo'n half uurtje per keer (2x daags) staan.

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:19

Je bedoelt gewoon eender waar kunnen vast zetten zoner dat hij gek gata doen ?
Zet hem misschien de eerste keer met een ander paard vast, die het wel kan. Als hij ziet dat er niks aan de hand is blijft hij wel rustig.
Probeer hem misschien een keer vast te zetten, verdwijn dat voor enkele seconden en kom terug met snoepjes, dan wil het paard de volgende keer wel weer vast staan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:24

Bij mijn paard heb ik het touw door de ring heen gehaald, maar het uiteinde van het touw dan vasthouden.
Zo voel je het beste aan wat er gebeurd. Dan gewoon een beetje gaan poetsen, en ondertussen proberen of hij reageert op druk. Mijn paard wist na een tijd dat ze op die plek lekker gepoetst werd, en stond daarom ook rustig stil.

Je kunt je paard natuurlijk ook gelijk leren om los stil te staan. Heb je later erg veel voordeel van! :)

Had trouwens ooit een pony die het nooit leerde, die hing zichzelf altijd op.
We hadden toen een stevige koeienband om de hals gedaan, en die vast gemaakt. Zo trok ze in elk geval niets kapot, en na een week was het afgeleerd.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:00

paard gerust stellen en wel bij blijven niet gelijk weg lopen een heel stuk maar stapje voor stapje. en touw zo vast maken dat als er wat is jij hem wel kan los trekken