laarzen onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauranne

laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:37

hoi hoi!

ik heb even de zoveelste rijlaarzen vraag, omdat ik simpelweg niet wijs raak uit alle topics over dit onderwerp!
iedereen vertelt namelijk iets anders :+

ik zou graag weten, toegepast op mijn laarzen, hoe ik ze het best kan onderhouden :)

ik heb dus zwarte rijlaarzen, de hkm spain. ze zijn gemaakt van kwaliteits rundleder.
ze hebben een vetertje vooraan en een lange rits achteraan.
de tip en een stukkie aan de enkels glimt een beetje harder dan de rest.

ik rij met mijn laarzen dressuur, springen en buitenritten. het zal zo ook wel eens voorkomen dat ik ermee in de modder of de mest ga staan.

momenteel doe ik er met een harde borstel de modder af de zool wanneer ik ze gebruikt heb. met een droge doek doe ik het stof van de laars zelf en ik poets even na met babydoekjes (zonder olie).
eens in de week/14 dagen zal ik ze behandelen met lederzeep en schoenpoets voor zwart leer.

iemand nog tips? en is het nuttig om een laarzentas of spanners ofzo te gebruiken?

ik wil ze echt graag in héél goede staat houden :o

groetjes,
Lauranne

Lauraennala

Re: laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:39

Ik zou zeker laarzen spanner gebruiken, blijven ze netter van.
Ik heb wel gehoord dat ledervet en zeep slecht is voor je laarzen.
Ik gebruik zelf de schoonmaak spullen van petrie, dat werkt perfect!

Lauranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:41

Lauraennala schreef:
Ik zou zeker laarzen spanner gebruiken, blijven ze netter van.
Ik heb wel gehoord dat ledervet en zeep slecht is voor je laarzen.
Ik gebruik zelf de schoonmaak spullen van petrie, dat werkt perfect!

ok dankje :) de lederzeep zal ik dus niet meer gebruiken, laarzenspanners moet ik eens aanschaffen ;)

nog iemand?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:07

De cleaner en creamer van Petrie werken echt perfect. En sowieso zou ik oppassen met harde borstel er overheen gaan om vuil te verwijderen.

En verder doe je niet iets heel specifiek anders dan anderen met je laarzen, dus zo specifiek voor jouw laarzen advies voegt weinig toe. Het is maar wat je zelf nodig vindt ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:21

De schoenenpoets die je voor normale schoenen gebruikt kunnen ook prima op je laarzen. Vet is voornamelijk slecht voor de stiksels van je laarzen en ze worden er 'te' soepel van.
Ik heb zelf nooit spanners gebruikt, maar hing mijn laarzen op aan de haken waar je ze mee aan trekt.
Toen ik na 5 jaar het inleghakje eruit haalde, reed ik opnieuw mijn knieën kapot omdat ze nog zo hoog waren....

Ik gebruikte mijn laarzen echt alleen maar om te rijden, hierdoor hoefde ik ze weinig schoon te maken, als ik het wel deed, deed ik het gewoon met zadelzeep. Ik heb ongeveer 10 jaar met mijn laarzen gedaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:32

Ik heb van de ruitersportzaak gehoord dat je beter geen laarzenspanners kunt gebruiken omdat ze de laarzen uitrekken. Ze gaf me als tip om de laarzen plat op de grond te leggen als je ze niet gebruikt.

Ik zou oppassen om met een harde borstel over lederen laarzen te gaan omdat je daardoor krassen op de laarzen kunt krijgen. Een zachte borstel is dan beter.
Mocht je willen weten hoe je jouw laarzen het beste schoon kunt maken dan zou ik contact opnemen met de leverancier van hkm, zij zullen het je denk ik wel kunnen vertellen.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:37

Ik gebruik ook de cleaner en creamer van Petrie. Ik poets mijn laarzen niet erg vaak waardoor ze soms ontzettend smerig zijn. Ik spons ze dan eerst af met lauwwarm water. Vervolgens gebruik ik de cleaner om ze helemaal schoon te krijgen. Als laatste de creamer erover en ze zijn weer als nieuw!!

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:41

Ook hier Petrie cleaner en cream, de winkel vertelde dat zadelzeep niet goed was voor de verf die er nu gebruikt wordt voor het leer..geen idee waarom