Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Appieee schreef:luve_rozes schreef:Zijn de boxwanden gesloten? Dus voor gedeeltelijk traliewerk, en zijkanten dicht?
Ja
Lolleke schreef:Zowiezo lijkt het me dan wel dat dit paard dominant is, ten minste wat ik zo uit het verhaal lees. En daarom ook geen wonder dat hij zijn stal afbreekt als hij niet eerst naar buiten mag, en niet als eerste gevoerd word. Hij is de baas, dus hij krijgt alles als eerste. Zo bij honden, paarden en andere groepen dieren.
Denk dat het heel veel zal helpen als daar routine in aangebracht word. paarden hoogste in rangoorde eerst eten en naar buiten, en dan pas de rest. Heb dit ook altijd al gedaan en dat voorkomt een hoop nijd en gedoe.
Misschien vervelend omdat er iedere dag iemand anders is maar het kan een hoop problemen veroorzaken.
Zo ook de nijd als een ander aandacht krijgt en hij niet. Hij is de baas.
Vandaar is hij waarschijnlijk wel rustig in de wei. Dan kan er niet over gevochten worden want dan is de rangorde duidelijk.
Rumpleteaser schreef:Wat mij te binnen schiet is dat het een beetje aangeleerd gedrag is, in een wat extremere vorm.
Hoe vaak merk je niet dat tijdens voerbeurten paarden gaan herrie maken en schoppen?
Ze worden bevestigd in dit gedrag. Immers: als ze herrie maken, komt er eten aan. DUs beloning.
Je merkt dit ook met paarden die 'jaloers' zijn. Ze gaan herrie maken als je geen aandacht besteed,
bijvoorbeeld als je staat te praten met iemand, of als je een ander paard aanhaalt. Wat doen mensen
vaak dan? Ze roepen 'nee' tegen dat paard, of gaan ook aandacht besteden. Oftewel: het paard krijgt
een beloning (aandacht) voor zijn gedrag (herrie maken). Ook een 'nee' roepen naar een paard is
aandacht en dus een beloning.
Jouw paard heeft wel de capaciteiten om dit af te leren. Dat is je immers al gelukt met eten. De kunst
is om dit door te voeren, maar dan moeten zijn andere 'verzorgers' of medewerkers van de stal
meedoen.
Wat doen jullie als hij gaat schoppen of herrie maken? Negeer hem voortaan en geef hem pas een
beloning, eten of aandacht als hij stil staat. Dat hoeft maar 1 seconde te zijn in het begin. En het kan in
het begin ook lang duren voordat hij even een momentje ophoudt met herrie maken. Het zal even duren
en het vraagt ook echt wel wat inzet van jou en de stalmedewerkers. Maar het werkt echt!