Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Wat ik altijd doe is goed gedrag aanleren ipv met veel pijn en moeite t slechte afleren. Zodra hij braaf is mag hij even een hapje gras, maar alleen als jij aangeeft dat het mag. Steeds een beetje uitbouwen. Uiteindelijk leert ie zo dat als ie braaf is, hij af en toe een hapje mag en dat slecht gedrag niks oplevert. Maar echt een duidelijk teken hangen aan het mogen eten van gras hoor! T moet duidelijk jouw idee zijn zeg maar. T geklier zou ik gewoon negeren, lang touwtje en leef je uit, je wint er niks mee. Maar; ik heb nooit paarden met dominantieproblemen gehad dus bij dat geklier durf ik niet te zeggen of dat werkt. Voor mijn poown is de lol er iig altijd snel af als ie ontdekt dat stuiteren geen enkel nut heeft
Mijn pony heeft ook altijd van die rare trucjes. Heb hem het steigeren ooit afgeleerd door zn voorbenen vast te pakken, maar denk niet dat dat met achterbenen zo verstandig is
Hoe dat eten af te leren is vind ik ook moeilijk, misschien een korfje om doen?
en heel eigenwijs
friesiszwart schreef:Ik zou een paard/pony zo wie zo geen gras laten eten als je van het erf af bent. Weet jij waar er wel of niet tegen onkruid is gespoten of kunstmest gestrooid is.
Daarom consequent niet laten eten, dit wordt makkelijker als je minder grasbermen op zoek.
Succes

TrIjNiE__ schreef:Hey , ik heb ook zoiets ongeveer . Heb pas een verzorgshet en ben samen met men vriendin begonnen met longeren. Hij is zadelmak(wel al een tijdje geleden dat hij bereden is) dus we dachten dat ie dat ook wel zou kennen. Niet dus !! Ze wou alleen gras eten en ze wou absoluut niet vooruit gaan. Men vriendin sloeg met het einde van het longeertouw tegen haar poep en ze begon te bokken !! ze vind het niet leuk en helemaal niet interessant. das wel jammer maar ik blijf oefenen !!
groetjes