Shetlander bokt tijdens wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Shetlander bokt tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:11

Ik had eerst meerdere malen problemen met mijn (verzorg) shetlander, dat hij bokte tijdens het buiten wandelen en dat hij dominant was.
Nu is de dominantie al een heel eind weg en hij heeft eindelijk respect voor me gekregen.
Gisteren ging ik weer wandelen samen met mijn vriendin en de pony, aan 2 halstertouwen.

Hij trekt de hele tijd met zijn hoofd naar beneden omdat hij persé gras wilt eten. We geven dan een zachte druk aan het touw zodat hij niet steeds naar beneden duikt.
Hij wordt dan heel snel en probeert er in draf of galop vandoor te gaan, zodat hij snel zijn hoofd laat zakken om een hap gras te eten.
Als je dan weer aan het touw terugtrekt, wordt hij 'boos', springt met 4 benen in de lucht en wordt helemaal gek.
Ook wil hij je nog wel eens een schop geven, dit kan natuurlijk ook lompigheid zijn. Maar het wandelen is gewoon niet ontspannend. Vooral omdat er nu weer gras aan het groeien is kan hij het niet weerstaan. De laatste tijd ging het juist weer eindelijk iets beter maar nu...

Wat kan moet ik doen, en als hij heeft gebokt hoe kan ik dit dan 'afstraffen'? (of nog beter, hoe kan ik hem belonen als hij goed luistert?)

amyz

Re: Shetlander bokt tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:21

Hihi lastig idd :P Wat ik altijd doe is goed gedrag aanleren ipv met veel pijn en moeite t slechte afleren. Zodra hij braaf is mag hij even een hapje gras, maar alleen als jij aangeeft dat het mag. Steeds een beetje uitbouwen. Uiteindelijk leert ie zo dat als ie braaf is, hij af en toe een hapje mag en dat slecht gedrag niks oplevert. Maar echt een duidelijk teken hangen aan het mogen eten van gras hoor! T moet duidelijk jouw idee zijn zeg maar. T geklier zou ik gewoon negeren, lang touwtje en leef je uit, je wint er niks mee. Maar; ik heb nooit paarden met dominantieproblemen gehad dus bij dat geklier durf ik niet te zeggen of dat werkt. Voor mijn poown is de lol er iig altijd snel af als ie ontdekt dat stuiteren geen enkel nut heeft :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:01

Ik zou een paard/pony zo wie zo geen gras laten eten als je van het erf af bent. Weet jij waar er wel of niet tegen onkruid is gespoten of kunstmest gestrooid is.
Daarom consequent niet laten eten, dit wordt makkelijker als je minder grasbermen op zoek.
Succes

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:20

Shetties zijn wel strekenponys he :P Mijn pony heeft ook altijd van die rare trucjes. Heb hem het steigeren ooit afgeleerd door zn voorbenen vast te pakken, maar denk niet dat dat met achterbenen zo verstandig is ;) Hoe dat eten af te leren is vind ik ook moeilijk, misschien een korfje om doen?

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:06

haha shetjes zijn echte vreetkontjes :+ en heel eigenwijs :')
Hmm moeilijk probleem! want straffen zal hij alleen nog maar gekker van worden ..

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:44

wandelen met een hoofdstel met bit? je hebt dan meer te zeggen door het bit. ook zal hij minder makkelijk kunnen grazen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:46

neem een zweepje mee en houd dat voor hem.. zodraa hij daar doorheen beukt tik op zijn borst. Wil hij niet luisteren geef hem dan maar eens eens een tik op zijn snuit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:51

Heel consequent en streng zijn. Wandelen is geen eten, nooit. En dan op zijn donder geven als hij begint te bokken. Dat heeft hij gewoon écht te laten. Desnoods een zweepje mee, en dan een tik geven op het moment dat hij iets doet.
Ik zou hier dus echt heel streng in zijn, als dit zich verder uitbreidt heb je straks echt een probeemm on hands :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:55

Hey , ik heb ook zoiets ongeveer . Heb pas een verzorgshet en ben samen met men vriendin begonnen met longeren. Hij is zadelmak(wel al een tijdje geleden dat hij bereden is) dus we dachten dat ie dat ook wel zou kennen. Niet dus !! Ze wou alleen gras eten en ze wou absoluut niet vooruit gaan. Men vriendin sloeg met het einde van het longeertouw tegen haar poep en ze begon te bokken !! ze vind het niet leuk en helemaal niet interessant. das wel jammer maar ik blijf oefenen !!

groetjes

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:58

friesiszwart schreef:
Ik zou een paard/pony zo wie zo geen gras laten eten als je van het erf af bent. Weet jij waar er wel of niet tegen onkruid is gespoten of kunstmest gestrooid is.
Daarom consequent niet laten eten, dit wordt makkelijker als je minder grasbermen op zoek.
Succes

vind ik wel een goede inderdaad. :j

TrIjNiE__ schreef:
Hey , ik heb ook zoiets ongeveer . Heb pas een verzorgshet en ben samen met men vriendin begonnen met longeren. Hij is zadelmak(wel al een tijdje geleden dat hij bereden is) dus we dachten dat ie dat ook wel zou kennen. Niet dus !! Ze wou alleen gras eten en ze wou absoluut niet vooruit gaan. Men vriendin sloeg met het einde van het longeertouw tegen haar poep en ze begon te bokken !! ze vind het niet leuk en helemaal niet interessant. das wel jammer maar ik blijf oefenen !!

groetjes

Hier heeft TS niet echt wat aan..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:56

Pffff het zoveelste ''mijn shet doet niet wat ik wil'' topic hier :roll:

Wat is dat toch met die shetlanders de hele tijd? Blijkbaar worden die tegenwoordig niet meer opgevoed?
OPVOEDEN dus die hap. Consequent zijn, nee is nee. En als hij nog een keer naar beneden duikt, flinke schop voor zn donder geven! En haal er eens iemand bij met verstand van zaken. Jij bent de baas, niet die pony.
Je kunt hem ook leren op comando te grazen aan de hand.

Pegasus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:37

Wij hadden hetzelfde probleem bij een verzorgshet van mn zusje. We hebben het haar afgeleerd door inderdaad zodra hij graasde 2x omhooghalen als hij het daarna nog een keer doet tik met de zweep onder zn hoofd, en aangezien ze daardoor bokte en mij schopte heeft ze gelijk een schop terug gekregen en is ze daar voor gestraft. Shetlanders zijn gewoon heel eigenwijs, en je kunt ze veel leren helaas is afleren wat moeilijk. Wat ook al eerder is genoemd, naast zweepje meenemen en vooral het bokken en trappen afstraffen en vooral het schopppen en raken van jezelf, is het goede belonen.
Uiteindelijk hebben we de shetlander 'bok' op commando geleerd, sinds ze dat begrijpt bokt zo niet meer uit eigenwijsheid maar enkel nog op commando.

Ik hoop dat het helpt!
Succes!

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:32

NienkeNiels schreef:
neem een zweepje mee en houd dat voor hem.. zodraa hij daar doorheen beukt tik op zijn borst. Wil hij niet luisteren geef hem dan maar eens eens een tik op zijn snuit.

Mee eens, als hij echt niet luisteren wil, moet hij het maar een keer gaan voelen
(met beleid :P )

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:46

een commando leren voor grazen heeft mij erg geholpen. even laten grazen voor de wandeling, waarbij je steeds goed aangeeft dat het mag en bij het wandelen slecht gedrag corrigeren.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:51

heel streng blijven! wandelen = wandelen!! belonen als hij het goed doet. je kunt ook een zweepje meenemen als hij dan bokt dan een tik(je) op zijn buik geven, dan is het moeilijker te bokken heb dit wel eens gelezen. je kunt ook een longeerlijn meenemen als hij dan bokt en gek word dan kun je hem langer vasrhouden wel handschoenen aan doen anders snijd het touw in je handen!!op het eind even laten grazen en dan weer naar huis.