trailer laden Help!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mijnvlinder

trailer laden Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 23:24

Ik heb een 4 jarige A-pony die ik toen ze nog jonger was al spelenderwijs kennis had laten maken met het trailer laden. Zonder problemen ging ze er super in. Maar omdat deze pony nogal enthousiast was over het op obstakels staan. op verhogingen en plateaus, die we oefende met vrijheidsdressuur. Was ze op het idee gekomen op de stang voorin de trailer te stappen. Het lukte steeds niet dus wij maakte ons weinig zorgen. ( ze is maar 1.10 ) Tot we onderweg waren en er veel kabaal uit de trailer kwam. Mevrouw was waarschijnlijk aan het proberen geweest maar door het schudden van de trailer uit balans geraakt en in paniek geraakt. Ze zat vast met haar hoeven in de tralies van het trailer raampje en hing hier letterlijk aan omdat ze haar hoefjes er niet meer uit kreeg. na een bezoek van de brandweer was ze weer vrij. Maar wat schrikken! Door dit voorval is ze nu zo bang voor de trailer dat ze er niet meer bij in de buurt durft te komen. ( in een straal van 10 meter )
Ik probeer dagelijks haar vertrouwen terug te winnen en de trailer staat in het weiland maar haar angst blijft.
Wie heeft er misschien een oplossing? De oefeningen met de stoelen zijn geen probleem, maar zodra de trailer in het zicht komt raakt ze in paniek.
De trailer is trouwens volledig aangepast, en de ramen hebben nu dikke rubberen platen ervoor met gaatjes er in. De stangen zijn aangepast ( een stukje terug ), en er is een extra vastzet ring geplaatst om haar veilig te kunnen vervoeren. Als dat ooit nog gaat lukken.
Ik hoop dat iemand tips heeft!!

Bellissima_

Re: trailer laden Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:50

Tja ik gok dat je gewoon stapje voor stapje moet oefenen.. van die 10 meter proberen 9 meter te maken en zo steeds minder ver.. Misschien zelfs van die 10 prroberen 9,5 meter te maken. Heeft ze er iets aan overgehouden?

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:14

Inderdaad heel stapsgewijs weer gaan opbouwen. Doel van de eerste training hoeft helemaal niet te zijn om het paard in de trailer te hebben, maar bijvoorbeeld een voetje op de plank.
Zorg er voor dat je de trailer zoveel mogelijk afschermd aan de zijkanten. Dus bijvoorbeeld met 1 kant langs de muur en aan de andere kant een persoon met een springbalkje. Niet om te gebruiken, maar puur als visuele begrenzing. Dat kan je al een hoop helpen. Daarnaast moet je zorgen dat je haar met grondwerk voor 100% "onder controle" hebt en haar dus alle kanten op kunt sturen en kunt stoppen wanneer jij dat wilt. Dat is de basis waar van uit je verder kunt werken richting de trailer. Succes!

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:53

idd, stap voor stap en zorgen dat ze jouw voldoende vertrouwd dmv grondwerk.
Eventueel kunnen natuurlijke middelen zoals bachbloesems of aromatherapie je paard m ntaal ondersteunen en de scherpste randjes van de angst af te halen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:07

en als je echt nog niet eens in de buurt van de trailer kunt komen , kun je ook voltes gaan wandelen om de trailer in de wei en die verkleinen , en elke stap dichter bij een beloning geven ( moet je geen bijtertje hebben) ik denk dat het echt wel weer goed komt met veel geduld , tijd en rust.

mocht je er echt niet uitkomen dan zijn er hier op bokt ook wel mensen die er verstand van hebben en mensen helpen om zulke problemen op te lossen , zou je de zoekfunctie ff moeten gebruiken. (problemen trailer laden)

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:38

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal als eerst!

Ik ben deze week rustig aan begonnen met haar richting de trailer te lokken met wat lekker en wat interessants ( denk aan krakend plastic & rammelende bakjes.
Uiteindelijk kwamen we toch zon 8 meter van de trailer af tot stilstand!
Gelukkig een duidelijke verbetering, maar de angst zit er nog, grote witte ogen, willen vluchten, achter mij gaan staan, en blazen.
Maar ik ben zeker van plan om vol te gaan houden.

Gelukkig heeft ze aan het trailer ongeluk niets overgehouden op een paar kleine schrammen na.
Ze is nagekeken door de dierenarts en door osteopaten maar beide konden niets vinden. Gelukkig!

Ik hoop dat het nog goed komt, en ben nu aan het overwegen om er een paarden fluisteraar bij te halen.
Eigenlijk vind ik dit altijd zweverige methodes, maar baat het niet dan schaad het niet.
Ik ben in staat alles te proberen om mijn lieve pony over haar angsten heen te helpen.

Als jullie nog meer nuttige tips hebben hoor ik het graag!!

Bedankt :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:50

mijnvlinder schreef:

Ik ben deze week rustig aan begonnen met haar richting de trailer te lokken met wat lekker en wat interessants ( denk aan krakend plastic & rammelende bakjes.
Uiteindelijk kwamen we toch zon 8 meter van de trailer af tot stilstand!
Gelukkig een duidelijke verbetering, maar de angst zit er nog, grote witte ogen, willen vluchten, achter mij gaan staan, en blazen.
Maar ik ben zeker van plan om vol te gaan houden.

Gelukkig heeft ze aan het trailer ongeluk niets overgehouden op een paar kleine schrammen na.
Ze is nagekeken door de dierenarts en door osteopaten maar beide konden niets vinden. Gelukkig!

Ik hoop dat het nog goed komt, en ben nu aan het overwegen om er een paarden fluisteraar bij te halen.
Eigenlijk vind ik dit altijd zweverige methodes, maar baat het niet dan schaad het niet.
Ik ben in staat alles te proberen om mijn lieve pony over haar angsten heen te helpen.

Als jullie nog meer nuttige tips hebben hoor ik het graag!!

Bedankt :D

als ik dit zo lees , ben ik er van overtuigd dat het goed gaat komen met jou en je pony.
houd trouwens ook niet te veel rekenschap met haar angst , zo zou je nl wel eens bevestigend over kunnen komen ( dat het idd erg eng is) maar met tijd en geduld komt het echt wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:25

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:32

mijnvlinder schreef:

Of het zweverig hangt er maar net vanaf wie je erbij vraagt ;-)
Over het algemeen zijn de meeste mensen die ik ken die professioneel bezig zijn met trailerladen juist heel praktisch.
Dit probleem is zeker op te lossen, dus kom je er zelf niet uit lijkt hulp zoeken me inderdaad een hele goede oplossing...

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:55

Veel geduld hebben en vooral geen stress bouwen. Het vertrouwen winnen en dan volgt ie uiteindelijk wel

peggy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 08:03

he ik heb gewoon mijn trailer op de weide gezet en er eten in gedaan vanop de klep tot van voor een heel spoor en hij stond erop
nu hangg ik er een bak in en doe er een beetje eten in hij gaat zo op de trailer moet hem zelfs niet meer lijden

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:59

Cassidy schreef:

en als je hierna nog vragen hebt dan roep je maar en kan ik je misschien wel helpen, ik laad ook paarden op deze manier, kijk ook maar eens op mijn site in onderschrift.

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:03

Heel veel geduld en zoals al eerder is gezegd, stap voor stap opbouwen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:06

Het enige is wel dat je wel correct moet oefenen en opbouwen, anders wordt het nl alsnog niks. Als je elke keer op het verkeerde moment stopt kun je wel eens bezig zijn met je paard te leren hoe hij vooral NIET moet laden. Dus als je niet weet hoe het moet kun je beter hulp zoeken.

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 15:22

Je zou dan indd het beste een cursus kunnen gaan volgen. Bijvoorbeeld bij Annemarie van der Toorn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:26

Probleem met het volgen van een cursus is dat je toch vaak met paard ergens naartoe moet. Beetje moeilijk als het paard de trailer niet meer inwil, denk je niet?

Eddy Modde heeft een e-book, gratis te downloaden.
Cissy is gerust bereid om langs te komen en ter plekke met raad en daad te helpen.
Wel zo handig, denk je niet?

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:28

Bij Annemarie word je ook geholpen, er kan iemand naar je toe komen om te helpen met laden

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:05

peggy74 schreef:
he ik heb gewoon mijn trailer op de weide gezet en er eten in gedaan vanop de klep tot van voor een heel spoor en hij stond erop
nu hangg ik er een bak in en doe er een beetje eten in hij gaat zo op de trailer moet hem zelfs niet meer lijden

Hihi, toen ik dit gesprek las dacht ik daar ook aan, veel paaarden kunnen eten niet weerstaan.
Ik vind het slim om die trailer in de wei te zetten, dan staat ze er steeds bij, en gaat het van zelf beter.
Zet inderdaad snoepjes neer, wortelen ofzo, en gef haar die Niet als ze niet dichterbij komt.
De trailer moet een beloning worden, dan gaat ze er vast wel weer in.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:22