zonder ijzers op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalvinenGino

zonder ijzers op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:05

Hallo Medebokkers,

Momenteel heeft hij nog geen ijzers, en heeft sterke, gezonden hoeven dus ik wil de ijzers ook zo lang mogelijk uitstellen!

Ik heb 17 april mijn eerste wedstrijd gepland, met mijn ondertussen 3 jaar en 10 maanden oud paardje..

Maar nu.. de wedstrijd is buiten.. dan heb je toch graag Kalkoenen in zodat die niet wegglijd..
Maar de mijne heeft (nog) geen ijzers!

Hoe is jullie ervaring hier mee zonder ijzers op wedstrijd (buitenseizoen)

Ik hoor het graag!
Ik kan nog altijd de keuze maken om ijzers er onder te laten zetten, misschien alleen voor?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:07

de lagere klasses kunnen makkelijk ijzerloos :j

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:07

als je op zand start geen probleem, maar op gras word wel eng zonder kalkoenen, het hoeft maar een beetje te hebben geregend en je glijd
dus misschien zoeken naar verenigingen die zand buiten hebben?

sharonalover

Re: zonder ijzers op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:15

Ik zal eens in de wei gaan rijden met je paardje, kijken hoe hij er op reageert :)
Sommige paardjes staan wat steviger dan andere ;)
Maar veel paarden kunnen de B en L wel goed doorlopen zonder ijzers :j tenzij het echt slecht terrein is ;)

Als je hem op ijzers zet, dan wel kalkoenen in doen, want met ijzers zonder kalkoenen is wel erg glad ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:23

hangt van je paard af. Er zijn paarden die altijd en overal makkelijk glijden op gras en hierdoor onzeker gaan lopen. Anderen staan steviger op hun voeten en glijden alleen bij scherpere bochten op nat gras.
Ik zou dus eerst eens proberen om enkele malen op gras te gaan rijden en te zien wat je paard doet, want zoals hierboven gezegd moet je de lagere dressuurklasses makkelijk doorkomen zonder ijzers en kalkoenen. Springen is weer wat anders, omdat de afzet en landingsplaats ook vaak aan gort gereden wordt en je hier dus maar beter goede grip op de bodem kan hebben.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:24

Zonder ijzer hebben paarden wel redelijk grip op gras. En in de B zitten niet hele rare oefeningen waarbij je scherp ofzo moet omdraaien of stoppen. Zou persoonlijk ook wel zonder durven. In de wei loopt ie immers ook zonder stiften/kalkoenen/proppen.. Ken meer mensen die wedstrijd rijden zonder ijzers.

De tip om eens in de wei te rijden vind ik trouwens een goede!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:25

Ik start met mijn merrie ook zonder ijzers, ga nu de M1 in. Heb ook geen angst dat dat fout gaat.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:28

Ik heb mijn pony altijd gestart zonder ijzers. In de dressuur in de B en het springen in het L. Met springen heb ik 1x gehad dat ze uitgleed, dus toen heb ik afgegroet. Met dressuur nooit problemen gehad!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:30

Juist als je geen ijzers hebt heeft je paard meer grip op de ondergrond. Dat is een voordeel. Voor wedstrijd rijden hoef je geen ijzers onder te doen.
Wel is het zo bij mijn paard dat hij veel mooier is gaan bewegen met ijzers (was niet de reden hoor om ijzers te doen). Als je in de hogere klasse komt zou je ijzers dus kunnen overwegen om die reden.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:31

Ik heb m´n eerste buitenseizoen ook met een grote slungel zonder ijzers gedaan, was geen probleem in de B.
maar ik ga idd mee met petitparis.. kijk even je paard aan..
Veel succes ;)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:34

Ten eerste, een paard op blote voeten glijd veel minder snel. De lagere klasses kun je met gemak zonder ijzers rijden. (zelf ook gesprongen en gedressuurd zonder ijzers waarbij ik 1 keer in 4 jaar tijd niet kon starten omdat het lange gras zorgde dat ik ging glijden) Kijk er ook eens naar of je paardje in de wei makkelijk glijd bij een sprintje? zo nee. Gewoon lekker starten zonder zorgen!! Hoe meer je je er mee bezig houdt hoe meer ze gaan glijden!;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:39

In de lagere klasses gaat het zonder ijzers prima. In de hogere klasses is het ook erg afhankelijk van hoe gemakkelijk het paard omgaat met de ondergrond. De ene wordt meteen onzeker, de andere maakt het weinig uit en kan de balans zelf ook goed behouden.

Een hoef zonder ijzer heeft al veel meer grip als een hoef met ijzer. De kalkoenen in het ijzer geven echter wel weer meer grip als een hoef zonder ijzer.

Probeer het gewoon, als het tijdens de wedstrijd niet lijkt te gaan, dan kun je voor de wedstrijd erna altijd nog voor ijzers met kalkoenen kiezen.

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:41

JEP!!! Gewoon startten zonder ijzers, gaat makkelijk hoor!!!! Ik zou wel ff proefje oefenen op gras in de juiste afmetingen zodat je kan testen hoe het gaat! Elk paard (en ruiter) is anders he?!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:44

Even een paar keer oefenen op gras.. óf (net zoals ik) niet op gras starten, maar op zand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:51

Bij sommige paarden gaat dit prima, dat is even een qwestie van uitproberen. Maar ik zou er niet speciaal ijzers voor onder doen, vooral niet in de lagere klasses :)

Doerakje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:52

Ik vind het zelf altijd wel een beetje eng om zonder ijzers op gras te starten, helemaal als het wat regenachtig weer is. Nu heb je in de B niet echt hele korte wendingen, dus ik zou het gewoon proberen, als het niet gaat, kunnen er inderdaad snel genoeg wel ijzers onder!

marijke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:55

ik rijd met mijn paard ook gewoon op gras zonder ijzers inmiddels starten we M2 en hij heeft er totaal geen moeite mee.
Als je paard goede voeten heeft is het wel zonde om hem op ijzers te zetten zonder slijt hij ze natuurlijker af

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:56

mijn hoefsmid zegt altijd dat je tot de l nog makkelijk zonder ijzers kan.
ik rijd ook zonder ijzers en heb nergens last van,
met dressuur en crossen ook niet.

Shana_bobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:57

Op gras is het niet echt handig denk ik tenzij je een stabiel paardje hebt . Op zand geen probleem . Ik rij soms ook spring en mijn paard heeft ook geen ijzers maar ik doe enkel mee op zand op gras zie je mij niet :)

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:01

Ik heb mijn merrie vorig jaar wel voor op ijzers maar achter niet ook op gras gestart. In de B. Ging niet Ben meerdere malen bijna onderuit gegaan (vooral de galop). Maar ik denk dat het erg verschilt per paard. Ik train namelijk ook op gras (ook dezelfde merrie zonder kalkoenen) Maar dan maak ik veel grotere bochten. Dan heb ik nog een 2 3 jarigen op gras gereden vorig jaar geen wedstrijd de 1 ging heeeeel goed nooit problemen ook niet korter om. Maar met de ander ben ik onderuit gegaan. Dus verschilt per paard denk ik. Maar ik raad aan om ijzers onder te doen. :o

neurrrrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:00

Ik heb met mijn vorige paard altijd zonder ijzers gestart in de klasse M1. Ook op gras, dus dat gaat prima denk ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:03

Ik zou t niet doen. Op begin vond pa t ook niet nodig. Nou na 2 wedstrijden wel! Levensgevaarlijk (op gras dan) ik reed toen b of l1 en stap draf ging nog maar gallop sloeg ik gewoon over...
Als zand is niet nodig maar gras zou ik zeker doen

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:55

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ga het gewoon proberen zonder, debuut 17 april.
Mocht het niet lukken, 2 mei staat pas de 2e wedstrijd op!
Heb ik 2 weken tijd om alsnog ijzers eronder te zetten.
Ik ben alleen zo bang dat mijn paardje de ijzers echt niet prettig vind!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:50

Tja, je paard moet er wel aan wennen natuurlijk. Mocht het nou echt niet gaan zonder ijzers, wat ik betwijfel hoor, laat ze dan gelijk die week daarna beslaan. Dan heb je nog ruim een week om te laten wennen aan ijzers!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:12

Heb met mijn pony Z2, vorig paard M2 ijzerloos gereden en met deze start ik dit binnenkort weer. No problem :n
In de lagere klasse maakt het niet uit, in hogere ook niet omdat je paard inmiddels veel verder is, alles gecontroleerder is en tempo anders is. Als je iets harder mot, dan voel je vanzelf aan of het gaat.

En wel of geen stiften; heb vaak genoeg mee gemaakt dat mensen met ijzers en stiften op het gras niets durfde (middendraf / galop, ook in lagere klasses) en dat ik iig wel (voorzichtiger) door kon rijden en iig doen, wat er gevraagd werd.
Dus je paard kan het makkelijk leren (niet binnen 1 week want ook dit is een leerproces) , maar het ligt ook grotendeels aan de ruiter :j . Je past je rijden automatisch aan aan de ondergrond _/-\o_ Er is op wedstrijd nl. niemand die verwacht van je dat, als het nat is, dat je als een dolle gaat rijden :n