Oud paard wat leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowines

Oud paard wat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:47

Zou mijn paard van 22 nog wat kunnen leren? of is hij daar te oud voor?

Gr!

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:51

Ze zijn naar mijn weten nooit te oud om te leren.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:51

Natuurlijk, als jij 75 bent kan je toch ook nog leren? :D

Cassidy

Re: Oud paard wat leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:53

Jawel, een paard van 22 kun je nog wat leren.
Wat wil je met hem gaan doen?

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 20:58

Ik wil hem nog wat dressuur dingetjes leren zoals; piaffe, fatsoenlijke galopwissels, spaansepas etc :P

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:00

Nou ik heb een opa pony van 24 ( haha die van mij heeft een lijf van 32 maar een geest van 3) en die vind vrijheidsdressuur geweldig lekker lomp met zijn voorbenen slaan.. Dat soort dingen kun je m best leren. Wat ie vooral leuk vind is alles voor eten doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:02

Gowines schreef:
Ik wil hem nog wat dressuur dingetjes leren zoals; piaffe, fatsoenlijke galopwissels, spaansepas etc :P

Dat kan altijd...verwacht alleen geen Grand Prix niveau...:D

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:04

Haha, nou thanks mensen! ik weet genoeg :P

Bedankt!! <33

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:12

Een oud paard leert wat langzamer dan een jong beestje. Net als bij kinderen. Ze willen toch ook dat kinderen op de basisschool zo vroeg mogelijk les krijgen in engels, dan leren ze het snelste..
Suc6!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:41

Zo oud is je paard nog niet hoor! Je kan hem nog gemakkelijk dingen leren!
Mijn pony van 30 jaar leert ook nog steeds nieuwe dingen.

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:29

nooit te oud om te leren!, vreiheidsdressuur is ook erg leuk om te doen!:)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:39

Flo123 schreef:
Een oud paard leert wat langzamer dan een jong beestje. Net als bij kinderen. Ze willen toch ook dat kinderen op de basisschool zo vroeg mogelijk les krijgen in engels, dan leren ze het snelste..
Suc6!

Dat is echt onzin. :D Paarden zijn geen mensen he? :) Een oud paard kan gewoon prima wat leren, of hij nou 10 of 25 is maakt niet uit. De beperkende factor kan zijn lijf zijn, dat werkt op z'n 25ste waarschijnlijk niet mer zo soepel mee als toen hij 10 was.

SPEEDY_ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:00

mijn pony is tot haar tien 'bereden' geweest, ze mocht eigenlijk vooral haar zin doen, *D
nu is ze 23, ik ben er al een jaartje mee bezig en ik ga er perfect mee wandelen of springen,
enkel opletten dat je hem niet forceerd, zeker in het begin conditie kweken voor je als een gek gaat galoperen of ander inspannende dingen vragen +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 00:45

Gowines schreef:

Er is niet mis met het leervermogen van je paard, maar houdt wel ook rekening met zijn lichamelijke conditie. Sommige oefeningen zijn lichamelijk best zwaar, dus blijf goed observeren.

pronkje_vdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 10:03

ik heb mijn moeders fries gewoon zijn hoeven op mijn blok gezet. en daarna deed hij het al vanzelf op comando :P uiteindelijk mijn shet er ook onderdoor laten lopen :+
hij pakte alles dus snel op

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:45

Steeph33 schreef:
nooit te oud om te leren!, vreiheidsdressuur is ook erg leuk om te doen!:)

Mee eens. Mijn paardje was ook pas 7 voor dat hij iets anders leerde als longeren en mee lopen aan een lijn

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:13

Je kunt het paard nog wel wat leren, maar het zal niet zo gemakkelijk als als dat hij jong was.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:17

je noemt nogal wat dingen op zeg! ik weet niet wat je eigen rijervaring is maar een paard op die leeftijd die heeft wel een bepaalde basis en flinke conditie nodig om hier ook maar aan te beginnen,het ligt er dus niet alleen aan hoe oud het paard is maar ook hoe is zijn conditie en africhting en ? heel belangrijk hoe ben jij onderlegd om dat aan je paard te leren?

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:22

Verwacht inderdaad geen grand prix, het blijft een 22-jarig paard, die zal nooit heel ver komen als een jong paard.
Je noemt veel dingen op die je wil gaan doen, kan wel, maar wees niet boos op het paard als het hem niet lukt.
Het is geen jonge paard meer, en je zult meer gedult moeten hebben.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:49

veel paarden vinden het juist leuk om wat nieuws te doen! dat prikkelt, ook op de oude dag

SachaPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:42

Volgens mij is het heel afhankelijk van het karakter van je paard (en de bouw speelt natuurlijk ook mee). Mijn paard was ook al wat ouder en had nooit echt wat aan dressuur gedaan. En deze lieve maar eigenwijze merrie vond het eigenlijk ook niet noodzakelijk om dat nog te gaan doen. Kortom, het is mij niet gelukt |(

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:48

Die van mij is 19 en ik train gewoon door hoor! Waar doe ik het anders voor? Hij leert net zo snel als ieder anders paard en als je het rustig opbouwd kan het echt geen kwaad. Ik denk dat het alleen maar goed is voor een ouder paard, om hem flink te trainen. Rust roest namelijk :D

Btw, zaterdag op indoor brabant liep er in de kür ook nog eentje van 19 mee. Wat nou oud? :D

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:04

Cassidy schreef:
Gowines schreef:

Dat kan altijd...verwacht alleen geen Grand Prix niveau...:D

Idd natuurlijk kan je hem nog wet leren! Succes!XD

dropfruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:23

Een ouder paard kan je wel nog dingen leren.
Maar je moet wel naar het paard kijken kwa conditie.
Ik weet niet wat je nu met het paard doet?
Maar ik zou niet zomaar uit vanuit weinig tot niks ineens flink aan de dressuur gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:00

knollentuin schreef:
je noemt nogal wat dingen op zeg! ik weet niet wat je eigen rijervaring is maar een paard op die leeftijd die heeft wel een bepaalde basis en flinke conditie nodig om hier ook maar aan te beginnen,het ligt er dus niet alleen aan hoe oud het paard is maar ook hoe is zijn conditie en africhting en ? heel belangrijk hoe ben jij onderlegd om dat aan je paard te leren?

TS is 13.

Ligt wel aan het paard, de ene 22 jarige is de andere niet. Een 22 jarige uit weide trekken bijvoorbeeld die al tijden niets heeft gedaan of een paard dat amper dressuur gelopen heeft in zijn leven, kun je deze dingen niet mee gaan doen zo snel.
Een paard dat tot die tijd altijd lekker gelopen heeft en goed in conditie is qua training, die kun je best nog wat leren. Houd wel rekening met de lichamelijke conditie van het paard en wees er zeker van dat het geen artrose heeft of stijf loopt, dan kun je het namelijk maar beter niet doen.