Ervaringen met crematie paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snater

Ervaringen met crematie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:38

Hoi,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met crematie van een paard. Wie heeft daar wel eens voor gekozen, en ben je blij dat je dat gedaan hebt? Heeft het je geholpen met het verwerken van het verlies? Hoe heb je de uitvaart ervaren en zou je er, mocht het ooit weer zo ver moeten komen, opnieuw voor kiezen?
Het cremeren van een paard is toch best prijzig, is het dat werkelijk waard?

witteRaaf

Re: Ervaringen met crematie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:02

Wij hebben onze twee poezen laten cremeren.. Als het ooit nodig is, zal ik ook de crematie van mijn paard overwegen.. alhoewel het dan wel een gigantische urne zal zijn :s

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:53

Mijn oude B pony is gecremeerd, net zoals alle andere huisdieren, heb meer urnen staan dan levende katten (en dat zijn er momenteel 6- vang oude zieke zwervers op dus vaak maar voor een paar jaar)

of het het waard is kun je alleen zelf over oordelen. Ik heb het er voor over.

Gowines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:05

Het paard van mijn beste vriendin is gecremeerd.. het was wel moeilijk voor mij om te zien hoe ze huilde.. eerlijk gezegt lette ik meer op haar dan op de crematie :(:)
Maar ze hadden wel alles mooi gemaakt met rode en witte bloemen..
Ik denk dat als mijn maatje zn loodje legt, ik hem ook laat cremeren. Dan kan er 1 verder niks ergs mee gebeuren (denk aan opgravingen etc) en 2 is ie toch nog een soort van bij mij.. <3

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:07

Mijn overleden pony is ook gecremeerd. Ik heb niet gekozen voor een dienst ofzo, gewoon enkel cremeren. Daarna heb ik de as opgehaald en begraven. Voor mij was het een prettige manier van het afsluiten van een tijdperk. Mijn pony is vrij plotseling overleden en ik heb voor mijn gevoel niet echt afscheid kunnen nemen, de as begraven gaf mij een heel stuk rust.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:11

Ik heb geen ervaring met een paarden crematie. Ik heb wel ervaring met het verlies van een paard. Wat mij vooral heeft doen besluiten niet te cremeren, waren de hoge kosten. Je zit zo aan de 2000 euro. Dat vind ik heel veel geld. Mijn paard is daarom opgehaald door de Rendac, heel netjes en zo paardvriendelijk als mogelijk, en het geheel heeft mijn uiteindelijk echt heel weinig gekost. niet dat het alleen maar om het geld gaat, maar bij de Rendac werd hij toch ook verbrand, alleen niet in zijn eentje.
Voor mij was het lichaam alleen het huis van mijn paard zijn ziel, toen hij stierf is zijn ziel verhuisd van het lichaam naar mijn hart.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:13

Ik wil mijn paard juist heel bewust niet door Rendac op laten halen, dus heb ik een overlijdensverzekering afgesloten (bij mijn huidige verzekering, mede door de hoge crematie kosten). Hij hoeft van mij niet persé gecremeerd te worden, maar ik wil absoluut niet dat hij op de Rendac moet liggen wachten en vervolgens in de grijpers boven het erf bungelt. Nee, dat kan ik niet over mijn hart verkrijgen ik vind ik zo paard-onterend.

Ieder zijn eigen mening maar dit is die van mij.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:14

Persoonlijk zou ik depressief worden van een huis vol urnen van overleden huisdieren :\
Mijn oude pony hebben we in het weiland begraven maar waar we nu wonen staat het grondwater erg hoog dus dat is geen optie meer
Mijn paarden laat ik nu inslapen in de kliniek en dan laat ik ze daar achter..
Ze worden daar dan opgehaald door de rendac en dan alsnog gecremeerd
Dat is een stuk goedkoper dan individueel cremeren
Het paard zelf weet er niets meer van en op een urn zit ik toch niet te wachten
Ze zijn altijd in mijn herinnering en dat zal zo blijven ongeacht wat paard gebeurd

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:17

Splash, als je laat cremeren ligt je paard ook op de vervoerder te wachten, en moet hij toch ook op 1 of andere manier in de vervoers wagen. Mijn paard is wel door grijpers gepakt, maar heel netjes en voorzichtig. Er is geen bloed meer gevloeid, geen langdurende bungelpartijen boven de wagen, niets.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:19

Ik heb ook bewust gekozen om niet te cremeren. Een hoop geld,in mijn ogen wordt er nog een hoop gezeuld met het dier en ik zou al zeker geen dienst of opbaring willen. Laten we eerlijk zijn een dood paard leg je echt niet "mooi"neer. Misschien is het anders als het opeens gebeurd,ik heb 2 weken afscheid kunnen nemen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:22

Kleinvosje, dat is waar... maar dat gaat allemaal net iets "vriendelijker" dan bij de Rendac. Beentjes vast gebonden, op zo'n mat gerold en dan de trailer ingetrokken. Het is gewoon een gevoelskwestie, ik heb gewoon geen goed gevoel bij de Rendac. En een paar weken geleden werd dat wel weer bevestigd toen het paard van een stalgenoot opgehaald werd, de container van de Rendac zat best vol, dus de benen staken er nog boven uit, met de grijper en handmatig moesten die naar beneden gehouden worden totdat de klep dicht kon. Mensen die daar wel voor kiezen, geen probleem, maar ik liever niet als ik de keuze heb.

Mijn vorige paard is trouwens in de kliniek overleden, en die heb ik daar wel laten ophalen door de Rendac, met de rest mee.
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 09-03-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:23

Dat kan hoor, ik heb alleen een ander gevoel!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:52

Splash_ schreef:
Kleinvosje, dat is waar... maar dat gaat allemaal net iets "vriendelijker" dan bij de Rendac. Beentjes vast gebonden, op zo'n mat gerold en dan de trailer ingetrokken. Het is gewoon een gevoelskwestie, ik heb gewoon geen goed gevoel bij de Rendac. En een paar weken geleden werd dat wel weer bevestigd toen het paard van een stalgenoot opgehaald werd, de container van de Rendac zat best vol, dus de benen staken er nog boven uit, met de grijper en handmatig moesten die naar beneden gehouden worden totdat de klep dicht kon. Mensen die daar wel voor kiezen, geen probleem, maar ik liever niet als ik de keuze heb.

Mijn vorige paard is trouwens in de kliniek overleden, en die heb ik daar wel laten ophalen door de Rendac, met de rest mee.

Je kan ook de Rendac apart laten komen. Dus dan komen ze met een trailer of lege wagen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:48

Gisteren hebben we het paard van mijn vriendinnetje laten inslapen. Die is opgehaald door de trailer van de rendac en dat ging super netjes. Met zijn 3-en even omrollen en hoppa zo die kar in. Niks geen vastgebonden beentjes hoor Sam! De Da was er om 1015 en om 11 uur kwam de rendac zoals afgesproken.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:54

mijn dieren op mijn cavia`s na worden gecremeert.
ik ben echt gehecht aan mijn poes en mijn paardje dus die worden niet opgehaald.
gewoon cremeren dan heb ik ze no bij me.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:40

unamie schreef:
Persoonlijk zou ik depressief worden van een huis vol urnen van overleden huisdieren :\

Het is juist heel geruststellend en fijn dat ze nog hier zijn. Mijn ouders weten ook dat als mij iets zou overkomen, ik in een gezamenlijke urn wil, met al mijn dieren :D (geen grap overigens)

Ze hebben "per ongeluk" wel eens een kat opgebaard voor mij (na langdurig verblijf in kliniek i.o.m mij ingeslapen door mijn goede vriend/da via telefonisch overleg). Was al opgehaald door het crematorium, maar ik wilde hem nog zien voordat hij gecremeerd werd. En toch is het verbazingwekkend hoe "natuurlijk" ze het kunnen laten lijken, kun je je toch niet voorstellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:49

Voor degenen die er problemen mee hebben dat het paard wordt opgehesen door de Rendac: er is niemand die je verplicht daarbij te zijn......... Wel even zo aardig zijn om eventuele stalgenoten te waarschuwen.

Toen mijn oude sok overleed, was de mogelijkheid van crematie er nog niet, maar 18 euro (Rendac) of 2000 euro (crematie) maakt voor mij de keuze simpel, wanneer mijn huidige paard zou gaan.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:44

Weet iemand eigenlijk wat Rendac doet met de paardenlichamen? Wordt er nog iets hergebruikt? De kosten van Rendac zijn niet voor niets zo laag. Ze zullen er toch ook wel wat aan verdienen. Ik moet er niet aan denken dat de staart van mijn overleden paard tot afwasborstel wordt verwerkt of de benen oefenmateriaal zijn voor een hoefsmid in opleiding. Of dat ze in een stapel andere dooie dieren terecht komt. Het gaat mij niet alleen om het ophalen, ook om wat erna gebeurt.
Ik hoop dat het nog heel lang duurt, maar ik zou dan wel voor een crematie kiezen, ondanks de hoge kosten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:49

Volgens mij is er een topic over de Rendac met foto's.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:51

Die foto's wil ik dan eigenlijk weer niet zien. Vind het wel verplichte kost als je voor de rendac kiest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:55

Sammyoo schreef:
Die foto's wil ik dan eigenlijk weer niet zien. Vind het wel verplichte kost als je voor de rendac kiest.

Welcome to the real world..........

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:59

Bij de Rendac worden ze, net als op een crematorium, verbrand.
Alleen gaat het niet individueel maar met een hoop tegelijk.
De Rendac is er om destructiemateriaal op een veilige manier te verbranden en hoeft daar geen winst op te maken omdat de de destructie van risico materiaal (en dat zijn dode dieren) wettelijk geregeld is.
Het is eigenlijk net als de verwerking van je huishoudelijke afval en het riool, het is gewoon geregeld en je betaald een bijdrage aan de kosten, de rest gaat via belastingen en heffingen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:03

Citaat:
Sinds 1934 zet Rendac zich in om dierlijk restmateriaal op een betrouwbare manier onschadelijk te maken. In deze periode zijn Rendac's activiteiten diepgeworteld geraakt in de agrarische branche en vleesverwerkende industrie. De meer dan 75 jaar ervaring heeft geresulteerd in een dienstverlening die maximale zekerheid biedt voor alle voorkomende groepen aanbieders en afnemers.

De belangrijkste eigenschappen voor de dienstverlening, zoals tariefbepaling, het verwerkingsproces en toegestane toepassing van de eindproducten worden gewaarborgd door landelijke en/of internationale wetgeving. Binnen dat kader zorgt Rendac voor een doeltreffende dienstverlening.

Rendac haalt kadavers en slacht-bijproducten op die uit ethisch/maatschappelijke overwegingen of uit oogpunt van volksgezondheid op voorgeschreven wijze onschadelijk gemaakt moeten worden en vervolgens worden vernietigd.

Het verwerkingsproces bij Rendac is erop ingericht om op een veilige, hygiënische en betrouwbare manier het materiaal onschadelijk te maken. Hierbij staan emissiebeperkende maatregelen en procesbeheersing centraal. Dit streven blijkt onder meer uit het bezit van het ISO 9001, ISO 14001, het HACCP-certificaat en een labcode certificering (GMP B10)
Duurzame energie

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:28

Oke. dat valt me dan inderdaad mee. Ik had er een heel ander idee bij.

@ikke, soms is je fantasie erger dan de real world. Denk niet dat je kan zeggen dat ik naief ben.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:59

Ik snap eigenlijk niet hoe jullie aan 2000 euro komen voor een crematie...Kan iemand me dat vertellen? Dat was ik namelijk bij lange na niet kwijt.

Mijn ervaring met crematie van eigen pony.
In september 2009 bleek mijn pony ongeneselijk ziek en bleek dat ze nog maar heel kort te leven hebben. Dierenarts gaf direct aan bij ons dat ze goede ervaringen had met crematorium in Rotterdam. Heb die man gebeld, afgesproken voor de week erop. Dierenarts zou om vrijdag om 11 uur aanwezig zijn om m'n pony in te slapen, personeel van crematorium zou ook aanwezig zijn. Helaas bleek mijn pony het niet te gaan redden tot die vrijdag en is woensdagavond zelf al gaan liggen (met een deels verbrijzelde schouder...), dus dierenarts gebeld, die zou er direct aankomen. Ook meteen het crematorium gebeld, die man heeft alles laten vallen, omdat hij het ook niet eerlijk zou vinden voor ons als m'n pony de hele nacht nog in de weide zou liggen. Binnen een uur waren ze er dus ook en dan begint het eigenlijk pas.

Hieronder in soort vogelvlucht hoe het loopt
-Dierenarts arriveert
-Personeel van Crematorium arriveert met een grote aanhanger, die ze kunnen sluiten, met een soort bedje erop en een hijskraantje.
-Dierenarts gaf mijn pony de spuit, waarna ze heel vredig wegzakte, personeel van crematorium bleef op nette afstand en gaf direct aan dat ik gewoon mijn tijd moest nemen, dat ik me niet gehaast moest voelen...
-Aanhanger word naast mijn pony gereden, spanbanden etc komen tevoorschiijn.
-Mijn pony werd in een foetushouding geplaats en kreeg een bandje om haar voetjes heen, spanband (met bontjes eronder ) net achter haar elleboog en bij haar liezen achter.
-Daarna werd ze aan die 2 bandjes zachtjes omhoog gehaald met het hijskraantje, (niet ondersteboven aan de voeten oid) via de 2 spanbandjes boven op haar rug.
-Werd zachtjes op de aanhanger gelegd, zelfs haar staart die nog iets dubbel lag werd door het personeel goedgelegd, aanhanger werd gesloten en we gingen op weg naar het crematorium.

Daar aangekomen werden we ontvangen door de eigenaar, kregen een bakje koffie, moesten even wachten en ondertussen zou mijn pony in de oven gelegd worden. Ook werden de wensen/kosten/etc nog even doorgenomen. Na ongeveer 10minuten mochten we mee om afscheid te gaan nemen. Als ik er zo aan terug denk, rollen de tranen nog over mijn wangen, maar ze hadden haar heel netjes neergelegd, haar manen netjes naar een kant gelegd, staart netjes weggelegd. Zelfs het bloed (wat door haar tumor uit haar neus kwam lopen), was afgeveegd, ze lag er zo vredig bij. Kussentjes voor de oven en we kregen de tijd om nog een keer afscheid te nemen. Na een paar minuten moesten we toch gaan.

Ik heb zelf de oven gesloten en aangezet, toen hij bij 200 graden was hebben we de ruimte verlaten. Ik wilde gewoon zeker weten dat ze echt mooi gecremeerd werd. Kregen nog een bakje koffie na en zijn naar huis gegaan.

Een aantal dagen later:
Woensdagavond was de afspraak gemaakt dat we vrijdagochtend de overgebleven as op konden komen halen. Ze stond heel netjes "opgebaard" op een hele mooie tafel, met witte rozen erbij, een zacht muziekje en een doos met tissues. We hebben betaald en zijn naar huis toe gegaan.

Een deel van het as is verwerkt in een ring die ik dagelijks draag. Het andere deel van het as staat op HAAR koets in onze schuur. Voorop, de plek waar ze altijd op haar gelukkigste en beste was! Binnenkort, als we ons eigen huis gekocht hebben (vriend en in), zal een deel van haar meeverhuizen naar ons en krijg ze haar eigen plekje in de tuin :)

Of ik het weer zou doen met een volgend paard? JA! Absoluut, daar hoef ik geen seconde meer over na te denken. Mijn pony betekende zoveel voor mij, en is zo goed voor mij geweest, dat ik ook vond, dat ik haar laatste weg, ook goed voor haar en met veel respect moest zijn. Het heeft mij in ieder geval wel geholpen met het verwerken. En qua geld (wij waren 1100 euro kwijt, het ophalen in Klundert en het vervoer naar Rotterdam erbij gerekend) is het mij echt waard geweest. Ook de mensen van het crematorium in Rotterdam zijn een grote steun geweest, niks dan respect voor deze mensen!

Kregen na een aantal weken ook een overlijdens-akte (of hoe je dat ook kan noemen), waarin stond op welke datum, welk tijdstip mijn pony individueel gecremeerd was.

Ik had het niet over mijn hart verkregen om haar door de Rendac op te laten halen. En de individuele ophaalservice van de Rendac, is volgens onze dierenarts ook niet altijd om over naar huis te schrijven.....

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is, mochten er nog vragen zijn, dan mag je altijd PB-en :)