VW Transporter met te hoge trekhaak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

VW Transporter met te hoge trekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:55

Ik zou de autokenners onder jullie eens willen vragen naar jullie mening over het volgende:

Wij hebben een ca 5 jaar oude VW Transporter T5 (ca 4 jaar geleden gekocht), o.a. bedoeld om een trailer of aanhangertje te trekken. Het is een uit Duitsland geimporteerde wagen, oorspronkelijk een taxibusje.
We kwamen er al gauw achter dat alle aanhangers (trailers, aanhangers, caravans) die we er achter hingen op hun achterste wielen staan; oftewel, de voorwielen komen los van de grond 8)7 . Ik heb uitgezocht dat de standaard hoogte van een trekhaak t.o.v. de grond 45 cm is, maar dat onze trekhaak op 52 cm zit.

Volgens onze VW-dealer / garage mag de contructie niet verbouwd worden, en ook aan de schokdempers (om de achterkant van de bus te laten zakken) mag niets veranderd worden.
Toch hebben we meerdere malen busjes zien rijden (o.a. een Mercedes Vito) met een aangepaste trekhaak-constructie.

De vraag: wat mag wel en wat mag niet?

Trailerkoppeling verbouwen is een optie, maar dat lost niet op dat we ook wel eens andermans trailer of caravan zouden willen meenemen.
Momenteel verzwaren we de bus met het achterin plaatsen van een extra massa van 250 kg, zodat de bus aan de achterkant zakt. Ook niet ideaal dus :n .

Frank

Re: VW Transporter met te hoge trekhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:44

Luchtvering/niveauregeling laten monteren?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:02

andere trekhaak monteren? je ziet nog wel eens oude landrovers rijden met zo'n trekhaak die op hoogte verstelbaar is, is dat niks?
Ik rij ook met een Vito maar heb geen last met de trailer.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:08

cissy schreef:
andere trekhaak monteren? je ziet nog wel eens oude landrovers rijden met zo'n trekhaak die op hoogte verstelbaar is, is dat niks?
Ik rij ook met een Vito maar heb geen last met de trailer.

Zoals al gezegd:
Citaat:
Volgens onze VW-dealer / garage mag de contructie niet verbouwd worden, en ook aan de schokdempers (om de achterkant van de bus te laten zakken) mag niets veranderd worden.

Frank: ben erg a-technisch, dus ik ga eens uitzoeken wat je daarmee bedoelt :o .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:16

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:25

Het zou ook nog kunnen dat er een afwijkend verenpakket onder de achteras zit, waardoor de bus leeg "op z'n neus" staat. Mijn oude Mercedes had dat en ik zag laatst een T4 rijden die ook erg hoog op z'n achterwielen stond.

Vervangen van de veren is gewoon een legale actie, zeker zolang het origineel VW is. Enige punt van aandacht zou kunnen zijn dat de opgegeven draaglast van de achteras wijzigt. Formeel zou je dan de kentekenpapieren aan moeten laten passen door de RDW.
Bel even met de importeur, die dealer kletst iets te veel uit z'n nek voor een betrouwbaar antwoord........

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:11

Hmmm, ik had al zo'n idee dat er echt wel mogelijkheden zijn om de bus aan te passen.

Cissy: die verstelbare trekhaken (uit jouw links) zijn origineel van Landrover; ik neem aan dat VW dan misschien ook wel zoiets van eigen makelij zal hebben dat de toets der kritiek van de RDW kan doorstaan. Ik ga daar eens achteraan +:)+ .

Dank voor jullie reacties _/-\o_ .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:13

Bosal zal vast wel zoiets verkopen :)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:07

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met trekhaak centrum Oosterhout.
Ik weet niet of ze bij jou in de buurt zitten maar ze hebben ook andere vestigingen.
Hier is een link naar hun website: http://www.trekhaakcentrum.nl/producten ... erhout.asp

Ik heb goede ervaringen met hun voor het plaatsen en aanpassen van trekhaken binnen de regels ( maar ook buiten ;) )

Gr Dennis

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:46

Op mijn vorige bus heb ik van onderstaand bedrijf een bumper/treeplank/trekhaak gehad.
Voordelen waren dat er een auto tegenop kan knallen zonder zelf schade te hebben. Zelf geen schade bij achteruit rijden, stroeve instap, dus niet meer uitglijden EN de trekhaak was bij mijn uitvoering op drie verschillende hoogtes te zetten!

http://www.safe-bumper.nl/iveco.html

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:59

Dennis: Vestiging in Eindhoven kan ik eens gaan bellen :j .

Frank: hier durf ik eigenlijk niet mee te rijden. Mijn bus is 340 cm lang (de verlengde versie dus), en hij past nu eigenlijk maar net aan (of net niet) op een standaard parkeervak. Officieel mag je bekeurd worden als je auto te lang is voor je parkeerplek. Bovendien is zo'n plank best hoekig, dus ik vrees (niet al te handige inparkeerster die ik ben) dat ik hiermee schade ga veroorzaken :o .

Hartelijk dank weer voor jullie meedenken :) .

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:16

gem schreef:
Dennis: Vestiging in Eindhoven kan ik eens gaan bellen :j .

Frank: hier durf ik eigenlijk niet mee te rijden. Mijn bus is 340 cm lang (de verlengde versie dus), en hij past nu eigenlijk maar net aan (of net niet) op een standaard parkeervak. Officieel mag je bekeurd worden als je auto te lang is voor je parkeerplek. Bovendien is zo'n plank best hoekig, dus ik vrees (niet al te handige inparkeerster die ik ben) dat ik hiermee schade ga veroorzaken :o .

Hartelijk dank weer voor jullie meedenken :) .

Lengte van je auto moet je jezelf niet druk over maken.
Mijn "personenauto" is van bumper tot bumper 6,10 meter en 2,10 breed en ik gooi hem overal neer.(Dodge D350 pick-up crewcab longbed dus de maximale uitvoering)
Heb al regelmatig discussies gehad met parkeerwachters en de standaard opmerking die ik dan maak is "Nederland is niet ingericht voor echte auto's"
Ik mag hier in de stad zelfs in de berm parkeren voor de veiligheid zolang ik maar wel een kaartje koop.
Persoonlijk zit ik eigenlijk op een bekeuring te wachten om deze aan te kunnen vechten.
Ik ga namelijk niet een auto kopen die past in een parkeervak maar een auto die voor mij te gebruiken is.
Moeten ze de vakken maar groter maken.

( ik zet hem ook vaak overdwars in 3 vakken en neem dan maar 1 kaartje :D )

Gr Dennis

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:49

Ha ha, geweldig :D :D _/-\o_ . Dennis, als dat jou lukt mag jij mijn advocaat worden in deze :P !
Ik ben echter tamelijk allergisch voor rechtzaken O:) .

En om nog maar even verder offtopic te gaan: ik kom uit de binnenvaart, en ken mensen die hun auto met de scheepsautokraan vlak boven een parkeervak hangen en zo in de stad geen dagkaartje (denken te hoeven) kopen -:) .

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:57

ik zal vriend lief ook even vragen als die wakker is ;)
hij is monteur dus die zal je ook wel tip's kunnen geven

trouwens ik heb op mijn auto ook een trekhaak laten monteren en heb de rdw ook nog nooit ingelicht
nu is mijn auto wel niet zo'n zware trekker maar het is wel een vaste trekhaak
nooit geen gezeur overgehad (en ik heb er al een hoop achter gehad)

DTF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:02

rommulus schreef:

trouwens ik heb op mijn auto ook een trekhaak laten monteren en heb de rdw ook nog nooit ingelicht

Ik denk niet dat de RDW zich er druk over zal maken.
Wat zou je denken van de verzekering wanneer je een ongeluk krijgt met een aanhanger/trailer/caravan erachter ?
Aangezien de trekhaak niet op het kenteken vermeld staat is er een grote kans dat ze dit gebruiken om niet uit te hoeven keren.
In Duitsland is het, voor zover ik het weet, zelfs verplicht om het op het kenteken te hebben staan.

Gr Dennis

keaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:07

Je kunt rustig een andere trekhaak onder de auto zetten. Zolang de auto op kenteken maar voldoende trekgewicht heeft(maar dat moet natuurlijk altijd) en de nieuwe trekhaak goedgekeurd is(europese regels).
Bijna alle trekhaken die te koop zijn zijn tegenwoordig wel goedgekeurd. Gewoon één met het goede gewicht en hoogte zoeken en het is in orde. Je hoeft ook niet langs de RDW.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:11

DTF schreef:
rommulus schreef:

Ik denk niet dat de RDW zich er druk over zal maken.
Wat zou je denken van de verzekering wanneer je een ongeluk krijgt met een aanhanger/trailer/caravan erachter ?
Aangezien de trekhaak niet op het kenteken vermeld staat is er een grote kans dat ze dit gebruiken om niet uit te hoeven keren.
In Duitsland is het, voor zover ik het weet, zelfs verplicht om het op het kenteken te hebben staan.

Gr Dennis

In NL is het ook gewoon verplicht om de trekhaak (het toegestane trekgewicht, geremd en ongeremd) in het kenteken te hebben. Zonder die vermelding geen legale aanhanger.
Bij moderne auto's worden die gewichten standaard vermeldt bij eerste uitgifte, echter bij oudere auto's moet je het nog aanvragen, als het niet vermeldt is.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:51

Als ik onze vorige Ford Transit vergelijk met die van een clubgenoot die em nog wél heeft: de onze had een in hoogte verstelbare trekhaak (zelfde idee als in de eerste link van die Landrover), die van de clubgenoot heeft een vaste. Allebei zijn gekocht bij dezelfde dealer, zelfde uitvoering, die van hem is nog geen half jaar jonger.
Zijn trailer staat ook ietwat achterover, maar niet zo dramatisch als de jouwe. Hij heeft de auto ook verzwaard van achteren om het plaatje wat mooier te krijgen, maar was altijd erg jaloers op onze verstelbare trekhaak.

Nu hebben we het nieuwste model Transit, weer van dezelfde dealer, en jahoor: weer hebben we een verstelbare trekhaak :D.
Als ik deze auto's zo vergelijk, lijkt het me dus heel goed mogelijk dat ook VW verschillende uitvoeringen onder zijn bussen kan leveren. Het verhaal van de dealer dat er niets veranderd mag worden aan de constructie lijkt erg kort door de bocht, aangezien een auto zonder trekhaak ook voorzien kan worden van een trekhaak. Een andere monteren zou dan theoretisch ook mogelijk moeten zijn...

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:24

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:52

vraag van vriend

zitten er andere wielen onder de tansporter ?? (getuned)
heb je een foto ???