Veulen leren draven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Veulen leren draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:22

Bij mij in de buurt staat een veulen van bijna 2 jaar.
Ik ben nu bezig met hem te leren mee lopen aan de longe (gaat erg goed, behalve bij het verwisselen van wei). Enkel draven wil hij niet: als ik zelf soortvan ga rennen gaat hij enkel langzamer lopen.
Hoe kan ik hem leren om met me mee te draven? Hij is nogal schikachtig, dus echt hard trekken is een slecht idee.

Dan heb ik nog een vraagje: bij het wisselen van wei. Hoe kan je ervoor zorgen dat het veulen er niet direct vandoor gaat als hij de wei in het oog krijgt. De eerste keer, (nog de eerste,) namelijk zat de wei binnen een tuin van het huis. Dus ik loop hem erheen, maar zodra ik de tuin in was gegaan, ging hij er vandoor, zelf de wei in (als je in de tuin bent moet je door een ander hek de wei in).
Hier was het opzich niet erg, maar wat als het een wei direct naast de weg is? De boer zal niet blij zijn als zijn paard er vandoor gaat.

Alvast bedankt

fjordjes

Re: Veulen leren draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:25

Dat is een 2 jarige (ook wel twenter genoemd), geen veulen meer. Waarom wacht je niet tot ie een half jaartje ouder is, laat het beestje nog even jong zijn.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:32

Ik neem aan dat je meelopen aan het halster bedoelt? Voor longeren is dit dier echt te jong. En meedraven? Waarom? In stap kom je er ook en in stap kun je er bovendien beter voor zorgen dat het dier braaf meeloopt, in draf worden ze al gauw trekkerig. Dat merk je al als je paard de wei in de gaten krijgt. Geen enkel nut dus imo.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:17

Longeren op die leefdtijd lijkt me ook niet verstandig. Maar een paard leren meedraven is toch geen probleem! Door een paard op deze leefdtijd zulke dingen te leren kan je er later weer profijt van hebben! Ik heb het mijn jaarling ook geleerd. Altijd handig, ook voor als een dierenarts eens moet komen voor een kreupelheidsonderzoek. Door hem te leren meedraven belast je niets hoor!
Laat iemand achter het paard een klein beetje opjagen, zodra hij gaat draven heeeeel erg belonen! Dit een paard keer doen, op de juiste momenten belonen en hij heeft het geleerd. Nu heeft hij alleen maar geleerd langzamer te gaan. Hoe vaker je dit oefent zonder dat hij gaat draven, bevestig je dit gedrag alleen maar. Op druk moet hij naar voren gaan, niet langzamer. Belonen is erg belangrijk voor een jong paard, zijn ze super gevoelig op!
Suc6!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:22

Tja, opjagen van achteren is geen goed idee voor dit paardje (denk ik teminste). Hij is namelijk zo angstig dat, als ik iemand anders dan ik hem opjaag, hij waarschijnlijk op hol slaat.
Belonen heb ik heel veel gedaan, maar laatste tijd minder (omdat hij dominant ging doen tijdens het oefenen met lopen: ogenrollen, voor me langs lopen om bij mijn zak met lekkers te komen... Ik heb hem al twee keer op de kop moeten geven). Als ik nieuws doe beloon ik hem natuurlijk wel.

En kan ik hem tijdens het leren draven beter aan het halster vasthouden, of aan de longe?

Alvast bedankt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:30

Ik heb altijd geleerd dat je een jong paard niet met voer moet belonen omdat hij dan het voer interessant gaat vinden en jouw niet meer respecteerd :=

Ik zou hem gewoon aan het halster laten meedraven dan..

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:37

logisch!!! als jij ervoor gaat lopen om te draven rem je hem alleen maar af. Je moet van achter aandrijven (hoeft niet op te jagen) en dan gaat hij vanzelf in draf. En je moet hem even de kans geven om te begrijpen wat je bedoeld

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:42

Laat iemand achter je paardje rennen, niet opjagen maar gewoon meerennen:)

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:41

Het lijkt mij niet nodig, dat hij kan draven aan een halster en trekken heel ook helemaal geen nut. Maar als je het toch graag wilt als je hem bijvoorbeeld wil laten voorkomen, dan kun je hem losjes mee laten lopen er iemand achter laten lopen met een rammel-blikje of iets wat een beetje een eng geluid maakt ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:54

ik zou het hem nog niet leren , ik vind hem te jong (nog geen 2 jaar ) weest blij dat hij netje mee loopt aan het halster , en de rest zou ik hem pas leren als hij een jaar of 3 is.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:01

Een goede basis is natuurlijk nooit verkeerd, mee draven is niet iets wat zwaar is, zowel fysiek als mentaal.
Mijn bijna 2 jarige kan in stap draf en galop ook al los mee komen.
Haar heb ik het spelende wijs geleerd en hier heeft ze echt geen hinder van, alleen maar makkelijk als ze dat allemaal al geleerd heeft. (uiteraard ligt het ook aan de manier waarop je het leert en hoelang je bezig bent)
Ik ben het er verder wel mee eens dat het paardje voor longeren nog te jong is.
Ts: je zegt dat het een vrij angstig paardje is. Probeer eerst een beetje een band met hem te krijgen zodat hij wat vertrouwen krijgt. Dan zal het verder ook makkelijker worden.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:30

Lukt het om gewoon aan de hand te draven? miss kan je dan steeds een langer touw nemen... longeren is miss met een lange zweep zielig of een andere reden neit te doen, probeer ff korte spring/dressuurzweep!

of laat iemand tijdens het longeren met 'm mee rennen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:31

Ik vraag me af hoe jij longeert want als je goed longeert kun je niet meerennen en ook niet trekken.
Vraag iemand met wat meer ervaring om je te helpen ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 19:34

anneliesdj schreef:
Ik vraag me af hoe jij longeert want als je goed longeert kun je niet meerennen en ook niet trekken.
Vraag iemand met wat meer ervaring om je te helpen ;)

dat laatste lijkt me in dit geval zeker een goed plan ;)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:56

Ik heb iemand gevonden die me wil helpen, het is iemand die helemaal geleerd heeft om paarden te dresseren. Dus die komt dan elke week om me wat te helpen.
(wat wel nodig is want sinds meneer (het paard) een paar dagen geleden van wei is verwisselt mag ik hem niet meer pakken: hij wacht, en als ik op minder dans vier meter kom rent hij weg)).

PS: hij is niet bang meer voor mij, hoor. Wel voor al het andere (inclusief lichtelijk de longe)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:04

laat hem aub met rust en laat het paard lekker uitgroeien, dan kun je met 3 jaar aan de slag :)

Longeren is echt te belastend voor een 2 jarige, ze zijn nog in de groei...
dus ik zou niet te vroeg beginnen, pas met 3 jaar, anders heb je straks problemen...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:58

Volgens mij heeft de TS nergens gezegd dat ze longeert? Enkel dat ze wil dat het beestje meeloopt aan een longeerlijn. Waarom zou dat slechter zijn dan aan een kort halstertouw?

Ik zou hem ook gewoon van achteren wat laten opdrijven door iemand anders of door hem aan te tikken met het uiteinde van het touw. Als jij hem nooit kennis laat maken met dingen die 'eng' zijn zal hij ook nooit leren dat die dingen eigenlijk helemaal niet eng zijn.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:46

Oh, dat heet een haltertouw (dat bedoelde ik met longe). Ik woon in Frankrijk en daar is longe: halstertouw.
Het is trouwens wel een pony, en die worden vaak al met drie jaar bereden, dus nu beginnen en over een jaar erop gaan, lijkt wel logisch, toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:29

Pony's worden niet met 2 jaar al beleerd, hoe kom je daar nu bij?
Je begint als ze 3 zijn, daarvoor kun je wel leren meelopen en poetsen maar beginnen met longeren, zadel, hoofdstel ed moet je lekker even mee wachten. Als hij 3 is is hij nog jong genoeg en heb je tijd zat.
Wellicht wil je paardje niet komen omdat hij liever in de weide blijft?
Waarschijnlijk verveeld hij zich bij jou, dan moet je korter met hem bezig zijn, of vang hem, geef hem wat lekkers en laat hem los dan leert hij ook dat je niet altijd wat van hem wilt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:15

Laten draven; altijd als mijn pony los in de wei liep en ik stond bij haar, en ze ging rennen, dan rende ik mee en riep ik de commando's die erbij hoorden, haha :+ Later wist ze wel wat ze moest doen als ik ging rennen.

Bij je blijven met weiland wisselen: ik snap het verhaal niet helemaal, maar ik denk dat je je paard gewoon vast moet houden, dan naar de andere wei brengen, wachten tot hij netjes stil staat bij je en dan loslaten. :P

edit: zo heb ik het bij mijn pony gedaan.