Urielle schreef:Zonder denigrerend te willen doen naar jou, denk ik ook dat je als Initiator toch echt wel wedstrijdruiters t/m L2 (A-niveau) les zou moeten kunnen geven. Of je bent te onzeker over jezelf of de Initiatorcursus is toch een beetje te hoog gegrepen.
Kijk naar het Skala en bekijk stap voor stap bij elke combinatie waar er problemen optreden, en welke oplossingen je daar voor zou hebben. Geen enkele combi is perfekt, zie je niets zolang ze maar wat rondjes rijden, leg de lat dan hoger, dan zie je vanzelf foutjes in de basis bovenkomen.
Initiator moet als eindexamen zelf een test afleggen die gelijk staat met een L-proef. Bedoeling is dat je aan pure beginnelingen tot beginnende wedstrijdruiters kan lesgeven, daaronder vallen dus in België volgens mij de E-proeven en de A-proeven. (De B bij jullie denk ik dan).
Het zou nogal raar zijn als je gaat lesgeven aan iemand die dezelfde klasse rijdt als jijzelf nee? Volgens mij valt het lesgeven van de L al onder Trainer B.
Ik moet de test zelf nog doen en heb een opleiding gevolgd waarop we werden klaargestoomd. Dit waren onze tips, omdat we moesten lesgeven aan ruiters van hetzelfde niveau:
- Laat ze geen 20 verschillende dingen door elkaar doen
- Basisoefeningen zijn goed, maar ga er iets dieper op in en let ook meer op de details
- Wees niet teveel met 1 en dezelfde ruiter bezig, hou de anderen ook aan het werk
- Werk vooral op ontspanning.
- Vraag aan het begin van je les even aan je ruiters tegen welke problemen ze vaak aanlopen tijdens het rijden of waar ze graag een keertje aan willen werken.
- Ga op voorhand eens kijken naar 1 of 2 lessen. Praat met hun lesgever en leg de situatie uit. Vraag tips.
- Op basis daarvan kan je thuis al wat opzoeken en een lesschema opstellen, oefeningen zoeken ed.
- Laat iemand je beoordelen vanop de zijkant. Vraag eventueel een ervaren instructeur om mee te volgen die eventueel kan ingrijpen of jou kan corrigeren waar nodig.
- In de toekomst: ga heel erg veel lessen bijwonen bij andere lesgevers. Stel veel vragen. Noteer!