pony draait haar kont naar mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paarshehinik

pony draait haar kont naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:51

Mijn pony draait soms haar kont naar mij maar doet dan niks verkeert ofzo, ik heb ooit eens gelezen dat dit een teken van onderdanigheid is, kan dat kloppen? Hoe moet ik dan reageren?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:52

Heb hier ook twee paarden die dat doen, dan willen ze bij hun staart gekriebeld worden....

paarshehinik

Re: pony draait haar kont naar mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:00

ok danku :)

Furias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:58

Zelfde probleem gehad, helpt wel! Bedankt!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:59

Hangt ervanaf hoe het gebeurt ;) In welke situatie, wat is de houding van het paard? Het kan zijn dat hij gekriebeld wil worden, kan ook zijn dat hij zich klaarmaakt om een mep te geven :)

dewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:01

een pony op de manege hier doet dat ook maar deze trapt wel
zal toch maar oppassen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:02

de kleine draak van ons doet het ook wel eens.. maar heeft dan duidelijk geen zin om wat te doen!
Stel ze heeft net de hele dag buiten gelopen en mijn dochter komt met het zadel aanlopen.. dan wil ze ook af en toe wel een de kont toedraaien.
En ik weet zeker dat ze dit niet doet om gekriebeld te worden.. ze zou niet schoppen maar draait wel haar dikke billen mee in de richting waar wij heenlopen.
Dus pas altijd op!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:16

Mijn dikkont doet het heel regelmatig, dan moet ik krabbelen op zijn billen :o. Zodra ik stop en pasje opzij doe doet hij ook weer een pasje richting mij....
Hij staat er echt van te genieten. Ik denk dat je aan de houding en oren etc wel kunt zien of ze het dreigend bedoelen. Ik blijf wel altijd aan de zijkant staan en hou het wel in de gaten, blijft tenslotte wel een dier dus veiligheid voor alles!

paarshehinik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:43

danke

en wanneer ze dit doet dan is het volgens mi toch helemaal niet bedoelt als een dreiging, want haar houding is dan ook ontspannen, oren niet per see naar achter ofzo en soms
... dus ik denk dat het wel oke zit, maar ik zal in elk geval wel opassen

Nixss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:48

Zou wel een beetje uitkijken,straks heb je een lel te pakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:47

Redenen zijn verschillend. Maar dat zie je gelijk aan hun hele lichaamshouding.
Mijne wil ook nog weleens z'n kont draaien naar vreemde en dat is niet vriendelijk bedoelt.
Maar zolang er geen dreigende houding achter zit zou ik me er niet druk om maken. Maar wel iets om op te letten zeker als je wel eens kleine kinderen bij je paard hebt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:53

Ik tolereer dit niet van mijn paard. Van eigenlijk geen enkel paard. Zolang ze inderdaad op hun billen gekriebeld willen worden is dat oke, mar de meeste
hebben toch wat anders in gedachten. Als ik in de stal bezig ben en ze draaien rond en hun kont komt toevallig in mijn richting, hou ik het even in de gaten. Het is niet dat ik ze gelijk een tik geef of zo. Maar als ze bewust hun billen mijn kant op draaien, verzoek ik ze vriendelijk doch dringend om weer even bij te draaien.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:27

GmbH kriebelen help niet

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:04

Dat had ik al wel verwacht.
het is idd niet altijd zo dat ze je kwaad willen doen, maar toch is het jouw taak je paard erop te wijzen terug naar zijn goede positie te gaan, jij bent er, jij bent de leider , dus jij bepaald , wat waar en wanneer.
Je paard hoeft daar zelf geen fantasietjes bij te bedenken , jij zegt hij doet , en dit dan nog met de glimlach.

Annelienw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:04

Ik denk dat je aan zijn houding wel merkt of hij het kwaad bedoeld, of alleen gekriebeld wil worden, maar tog altijd maar uitkijken.. ;)

pingwenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:56

Die van mij draait ook vaker z'n kont naar me toe. Meestal als ik de poort open doe, en hij kijkt dan ook echt boos en tilt dan meestal een achterbeen wat geirriteerd op. En hij kwam ook al een keer dreigend op iemand af wat hem wou halen. Maar volgens mij is het bij hem dat de stal een beetje zijn plekje is. Als ik hem dan eenmaal vast heb is het ook goed. Dan is ie weer ineens normaal. En ik denk ook wel dat ie voelt dat ik een beetje bang bang ben dan, want een ander meisje liep gewoon heel relaxed de stal en en haalde hem alsof er niets aan de hand is.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:06

De houding is heel belangrijk om uit te maken wat er bedoeld wordt dus daar zal ik vooral op letten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:17

mmmm kont naar je toe draaien doen ze meestal als ze je negeren of willen gaan schoppen. heb je een merrie?

paarshehinik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 17:33

ja

SylviaRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:40

Ik zal het heel hard afstraffen. Dit is echt iets wat niet door de beugel kan!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:14

Zodra je weet dat je paard niet trapt kan je er gewoon rustig naar toe lopen. Een paard op de manege draait ook vaak der kont toe en dan roepen ze mij, voordeel dat ze een zuigband heeft dus kan ik haar daar aan vast pakken. Maar ik loop zonder halster of touw of iets naar der toe wacht met 1 pas afstand bij der buik 2 tellen wachten en als je weet dat ze echt niets doet kan je der rustig pakken bij manen of in mijn geval bij der zuigband en belonen. Maar als je paard wel trapt moet je opletten en der met wat eten lokken, ga niet achter der staan natuurlijk:) Slaan heeft geen optie want daar word ze alleen maar bozer van en kan je er niks meer mee in stal. Als je een halster of wat anders mee neemt om der vast te pakken kan het zijn dat ze bang word om gevangen te worden, het is tenslotte haar ''huis''. Dat is ook bij dat paard op de manege zonder halster is ze super maar met halster als je die bij je hebt een draak maar zodra het omzit een een supertje. Misschien kan je er wat mee! :)

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:08

ik heb er nog nooit van gehoord dat een kont naar je toedraaien uit onderdanigheid is, ook nooit gezien in een kudde.

ook het fenomeen kontje krabben is vaak erg leuk, maar nog steeds dominant, je paard vertelt jou wat je moet doen en vaak met positief resultaat. het risico daarvan is een narrige reactie als je het niet ziet, of niet wil en dan staat het paard al in een perfecte positie om zijn ongenoegen aan te geven d.m.v. een bokje of een trap.

ik heb het ook gedaan hoor bij onze jongste, super grappig als je de wei in komt en ze draait haar kont naar me toe om zich te laten krabben, maar dit werd op een gegeven moment erg irritant en dwangmatig en als ik haar dan wegstuurde gaf ze een bok.. ik heb er van geleerd haha

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:55

Ik volg de mening van Mandy_NY!
Op zich is het wel leuk als het om te kriebelen is, maar na een tijd gaat je paardje het misschien misbruiken en jou wat domineren...
Ik zou het op zich niet afstraffen, maar zeker ook niet aanmoedigen en als ze dat nog eens doet, ga dan rustig naar voor dus ga dan haar hoofdje aaien ofzo of negeer haar gedrag, maar let wel een beetje op dat ze toch zeker niets doet!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 11:59

Op de houding letter inderdaad.

Mijn ene paard draait altijd zijn kont naar de staldeur als je komt (ook bij de staleigenaar als die gaat voeren). Zodra je hem even kriebelt draait ie zich weer om.

Mijn andere paard heeft 2 mogelijkheden.
Ook dat ie gekriebelt wil worden, maar ook om weleens te willen dreigen als het hem niet aanstaat wat je doet.
Dan is het belangrijk om op zijn algemene lichaamshouding te letten.

paarshehinik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 14:04

bedankt allemaal voor de reacties

mijn pony doet dit de laatste tijd nog maar weinig,
als ze het doet kriebel ik haar niet,
het is niet dat ze naar mij komt en dan zich omdraait,
maar gewoon af en toe als ik bv hun stenen koertje aan het kuisen ben en ze staat daar op, dan staat ze wel meestal met haaar kont naar mij
en dan duw ik haar vriendelijk weg (ze heeft nog nooit gestampt ofzo)
maar bij nader inzien is het niet echt een probleem ofzo,
ik vroeg het mij gewoon af

maat toch bedankt voor de tips