Mijn paard lijkt stilaan meer op een ezel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PBallegeer

Mijn paard lijkt stilaan meer op een ezel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:48

Hoi, We gaan regelmatig met ons paard, een merrie van bijna 3 jaar gaan wandelen. Ik heb de indruk dat ze de laatste tijd steeds meer en meer de baas probeert te spelen over ons. Wanneer we gaan wandelen, stopt ze plots en krijg je haar voor geen meter meer vooruit. Als je dan op haar kont een tik geeft flinkt ze met haar achterpoten. We zijn ongeveer een 5tal maanden geleden begonnen met te gaan wandelen en het ging direct vrij vlot. Doch een 3tal weken geleden toen we op ons wandelpad een klein beekje (ongeveer 15cm diep en 30cm breed) met wat stromend water moesten kruisen is haar koppigheid precies opgekomen. Ze wou totaal niet over het beekje. Trekken, bevelen, stampen, het ging niet. Na zo'n half uurtje proberen dienden we uiteindelijk rechtsomkeer te maken... (Wellicht denkt ze vanaf dit moment dat zij de baas is?)
Ook tegenover het paard dat bij haar in de weide staat die zo'n 2 jaar ouder is dan haar begint ze haar dominant op te stellen.
Hoe moeten we dit aanpakken? Ik weet dat ze op een leeftijd staat waar ze waarschijnlijk ons aan het testen is.

Om les te nemen is dit niet zo evident want wij wonen zeer afgelegen en de dichtste mogelijkheid is rond de 60km...

Welke zijn eigenlijk de gebruikelijke bevelen bij paarden? Achteruit,...?

Gr.

PBallegeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:29

niemand...?

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:44

Hi,
Heb je al leiderschapsoefeningen in de vorm van grondwerk geprobeerd? Wellicht kun je hiermee eerst op bekend terrein beginnen. Bijvoorbeeld: join up (ik ben persoonlijk van de "softe" join up => duw je paard telkens van haar plek. In een kudde jaagt het dominerende paard een ondergeschikte opzij met oren/houding of schouder). De merrie moet jullie volgen als zij jullie als leider ziet. Het kan zowel dominantie als onzekerheid zijn, welke vaak hetzelfde gedrag veroorzaken. Na de leiderschapsoefeningen: als je vooruit wilt, ga dan zelf met je lichaam in de richting staan waarheen je wilt ("nooit met je navel naar het paard toe"). Geef wat druk met het leid-touw en laat onmiddellijk los zodra ze maar 1 cm verroert. De ontspanning is dan de beloning. Blijf zelf ontspannen ("stort in" met je bovenlichaam) en adem goed uit.
Wat voor tuig gebruik je? Een touwhalster vind ik beter voor de africhting. Een hoofdstel met bit kan ook werken, maar ik weet niet of deze jonge merrie daarmee al bekend is.

Ten aanzien van de bevelen: je kunt zelf bevelen bedenken, zolang je ze consequent toepast en er een link is tussen je bevel, actie en beloning. Een paard kan op basis van jouw lichaamstaal al achteruit. Ik zeg vaak sterk articulerend "Te-rug" en leg mijn wijsvinger tegen de borst van het paard. Paarden communiceren onderling met name met het lichaam. Dit is voor mensen tevens de meest effectieve wijze van communiceren met paarden. In mijn ogen werkt straffen niet, wel belonen.

Het zijn wat dingen die in mij opkwamen. Ongetwijfeld zijn er nog vele andere bokkers met tips.
Veel succes!

PBallegeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:00

Thanks Suzannah.

We hebben inderdaad dat al enkele keren geprobeerd en het lukte goed in het begin. We hebben een gewoon halster met touw waarmee we de oefeningen doen. Wat ze inderdaad doet tegenover ons is ons proberen te verduwen. In het begin deed ze dat ook niet, nu dus wel. Probleem, ik duw dan wel terug maar wat betekend mijn kracht tegenover haar kracht... Wil ik maar zeggen ze lacht ons waarzschijnlijk vierkant uit als we proberen terug te duwen. Ofwel moet ik dan ook een korte mep geven... Maar ben bang om paarden te slaan. Waar ligt de grens...? Stel dat ik ooit op haar rug zit en er me af bonjourd omdat ik haar ooit es heb geslagen...

Moeilijk vind ik. Maar we blijven proberen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:09

Een jong paard vergelijk ik wel eens met een kind. Laten we stellen dat de opfok de creche is en vanaf 3 jaar mag een paard naar de kleuterschool en al redelijk snel naar de lagere school. Als je dan het werken met je paard en het rijden zo'n 6 a 7 jaar hebt gedaan dan mag een paard naar de middelbare school en vanaf zo'n 12 jaar kan ie naar de universiteit.
Zo is het ook met jullie paard. Als je hem beziet als een kleuter dan weet je dat alles aangeleerd moet worden. Zo ook door water heen. Je paard weet niet hoe diep het is, jij kunt er wel tot je enkel in staan maar dan nog weet je paard niet dat zij niet zal verdrinken.
Alles moet een keer beleefd worden en dan afhankelijk van ervaring, leergierigheid maar vooral vertrouwen kan het verder uitgewerkt worden.
Ga samen het avontuur aan en neem je paard letterlijk en figuurlijk mee aan een touwtje de wijde wereld in.
Hoe je het doet en wat je zegt is niet eens het allerbelangrijkste, dat je zelf creatief moet denken om je paard er toch toe te bewegen iets te doen wat zij niet in haar hoofd heeft zal resulteren in het gewenste gedrag van je paard. Wat vandaag niet lukt, lukt morgen of overmorgen wel.
Veel succes.

Apple

Re: Mijn paard lijkt stilaan meer op een ezel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:19

-> OPG

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:22

Als ze stil gaat staan en er geen beweging meer in de krijgen is kan je haar ook opzij zetten, alsof je links(of rechts)af wilt slaan snapje? Op die manier haal je haar uit haar balans en krijg je er weer wat beweging in. Dan kan je weer de kans krijge haar naar voren te vragen.
Leiderschap oefeningen zou ik ook doen. Precies zoals al is gezegd. Mocht ze nog zo blijven doen, stilstaan niet vooruit willen (of opzij) laat dan iemand 2 meter achter haar gaan staan en met een touwtje draaien. Dit touwtje richting haar op draaien en moet de grond raken. Dus een lang touwtje, grote zwiepers maken in een rustig tempo dat je steeds iets meer kan opvoeren. Van dit geluid gaat ze wel naar voren. Als ze naar voren gaat heeeeeeeel erg belonen en natuurlijk meteen stoppen met draaien! Uiteindelijk moet ze leren op druk op dr halster naar voren te komen.. Voor meer uitleg hoor ik het wel, dan pb je me maar..
Suc6!

PBallegeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:24

Hoi alvast bedankt allemaal voor jullie reactie.

Die leiderschapsoefeningen zullen we inderdaad dringend moeten starten. Dat idee met dat touwtje vind ik wel een goeie oplossing. ga dit zeker es proberen.

Ik moet nu wel zeggen dat toen ze dinsdag voor de ... keer niet meer vooruit wilde, het voor mij de druppel werd om hier eens op dit forum te gaan informeren. Maar gisteren vertelde een gebuur me dat hij haar dinsdag had zien vallen. Vandaag viel het trouwens sterk op dat ze met haar linkse achterpoot mankte. Misschien had ze dus dinsdag pijn waardoor ze niet vooruit wilde... Toen zagen we zeker geen vorm van manken ofzo maar je weet nooit zeker?...

Laten haar nu even herstellen alvorens opnieuw te gaan wandelen.

Wat ik nu wel doe, als ik met hooi in de weide kom en als ze opdringerig is om het uit mijn handen te rukken bij wijze van spreken is haar een tik op haar neus geven. Dan stopt ze enkele seconden en probeert het weer eens waarbij een tik weer volgt. Op deze manier leert ze dat ze mag aan het eten komen als ik het heb los gelaten... (deels vorm van leiderschap)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:30

De tik op de neus kun je koppelen aan het commando "Nee!" Dan luistert ze uiteindelijk ook naar je woorden als je evne je handen vol hebt en zij is vrolijk bezig een verboden voorwerp te belebberen of op te eten.. Zou je mij misschien een profielfoto (1 van zij van haar hoofd en 1 van voren, de voorpluk weggeschoven) van haar kunnen sturen? Ik heb zo'n boek over karakteranalyses, en dan kan ik ook een beetje "zien" of ze erg dominant en moeilijk is of juist onzeker, of dat er iets mis is.
Zou ik erg leuk vinden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:40

PBallegeer schreef:
Doch een 3tal weken geleden toen we op ons wandelpad een klein beekje (ongeveer 15cm diep en 30cm breed) met wat stromend water moesten kruisen is haar koppigheid precies opgekomen. Ze wou totaal niet over het beekje. Trekken, bevelen, stampen, het ging niet. Na zo'n half uurtje proberen dienden we uiteindelijk rechtsomkeer te maken... (Wellicht denkt ze vanaf dit moment dat zij de baas is?)

En als je nou eens afstapt en voor je paard over het beekje stapt? Met mijne kom je nergens met slaan, brullen enz. Wel met laten zien dat het helemaal niet eng is. Hij lijkt niet op een ezel. Hij is zelfs heel erg bang voor ezels. Maar wanneer ik er eerst langs loop stuitert hij toch braaf mee.

De commando's die je geeft maakt niet uit. Al zeg je "bloemkool!" wanneer je wil dat je paard gaat lopen. Wat je paard moet kunnen is om (stapje opzij wanneer je ernaast staat), netjes naast je meelopen, voetjes geven om hoeven uit te krabben. Gewoon de dingen die veilig met je paard omgaan en rijden mogelijk maken.

JVBdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:01

Je zou eens kunnen kijken naar NH. Weet niet of het je licht, maar dit klinkt als een typisch dominantieprobleem. Inderdaad de leideroefeningen die ik hier al als tip voorbij zag komen, maar ook de seven games (genoeg info op internet over te vinden) zouden je kunnen helpen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:56

Idd leiderschapsoefeningen, ik denk dat je beter gewoon op de plaats waar de pony staat kunt beginnen en pas als de pony weer braaf luistert en respect voor je heeft weer naar buiten.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:30

Ik heb zelf 3 ezels, en wat je beschrijft komt me echt bekend voor :P Maar gelukkig heb jiij dan een paard, dan kun je er tenminste nog wat aan werken. Bij ezels werkt het gewoon niet.. :') Wat bij de ezels soms wel werkt is dat ik gewoon rustig blijf staan, met het touw strak, maar niet zodat ik trek. Als ik ga trekken werkt het vaak averechts. (gewoon met halster+halstertouw)

PBallegeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:18

JVBdesign schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar NH. Weet niet of het je licht, maar dit klinkt als een typisch dominantieprobleem. Inderdaad de leideroefeningen die ik hier al als tip voorbij zag komen, maar ook de seven games (genoeg info op internet over te vinden) zouden je kunnen helpen.

Wat bedoel je met NH?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:25

Ik denk dat je je ook wat meer moet verdiepen in het wezen paard. Jouw paard vond het beekje eng, stond toen stil. Je had je paard toen eigenlijk even de tijd moeten gunnen, wachten tot het hoofd wat zakt en ze met haar neus voorzichtig wilt onderzoeken. Daarna durft ze misschien met haar hals eroverheen te hangen en dan heel misschien durft ze haar voeten er in te zetten.
Paard vond het gewoon eng en had even de tijd nodig om het te onderzoeken.

NH is de afkorting voor Natural Horsemanship. Hierin zijn verschillende stromingen : Pat Parelli, Klaus Ferdinand Hempfling en nog veel meer.
Deze mensen gaan uit van een paard-positie en proberen te comuniceren op een manier die het paard begrijpt. Ipv te verwachten dat het paard de mensentaal begrijpt.
De basis wordt gelegd op de grond en dus ook meteen het leiderschap bepaald.
Dat jij niet graag een tik uitdeelt, maakt je tot een zwakkere leider (eigenlijk geen dus). Een leider schroomt niet om een flinke tik uit te delen. Een goeie leider hoeft bijna nooit een tik uit te delen.
Dat jouw paard na een tik dus nog een keer terugkomt om te proberen het hooi uit je handen te grissen duidt erop dat hij niet onder de indruk van je is, en ook niet denkt dat het slechte gevolgen voor hem zal hebben om het nog een keer te proberen.

Als je je dus meer gaat verdiepen in het wezen paard en hoe deze de wereld ziet, zul je weten hoe je moet reageren en dat een tik geven niet zielig hoeft te zijn en dat een paard er ook niet bang van wordt zolang je het goed opbouwt en timed.

sappy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:01

Beginnen met grondwerk

Veertje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:13

Hey,
Ik weet niemand of je mijn moeder kent, maar dan ken je vast Rakker ook wel. Helaas is die er nu niet meer, maar hij vertoonde het zelfde gedrag en heeft dat altijd gehouden. Je paarden zal waarschijnlijk niet de baas willen spelen, maar de situatie graag onder controle hebben. Eerst kijken wat dat is, wat dat kan, en wat dat gaat doen, en dan pas weer verder. :# Heel erg voorkomend bij jonge paarden, helaas heeft Rakker deze altijd gehouden. :+ Laat hem de volgende keer anders een rustig kijken, want bedenk ook dat okal zie jij niks, dan kan dat paard nog altijd iets voelen aankomen.