Z proeven lezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morfeo

Z proeven lezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:34

Hallo,

Ik heb gereageerd op een advertentie van marktplaats en ben er afgelopen zaterdag uitgenodigd.
Hartstikke leuk allemaal en ik word dus als het goed is zijn groom.
En dus..moet ik wel lezen etc.
Dit is echter zolang geleden dat ik best wel zenuwen heb.
Is dat wel te doen een Z proef lezen?
Hebben jullie nog tips?

Groetjes,

smeetjoew

Re: Z proeven lezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:35

Tuurlijk is dat te doen. Gewoon van tevoren even de proef doorlezen, dat je een beetje weet wat erin voorkomt. Soms komen de onderdelen best snel achter elkaar, dus op tijd lezen en hard schreeuwen. :D

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:36

gewoon goed alle letters oplezen en de proef voor jezelf ook een aantal keer lezen!
Ik vind het ook altijd erg handig om mijn vinger bij het stukje te houden waar ik ben, en ik ken de volgorde van de letters uit mijn hoofd dat leest ook een stuk prettiger!

heel veel succes!

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:37

En dat bedoel ik juist, de timing lijkt mij ontzettend lastig aangezien ik zelf die oefeningen niet rijdt :+

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:38

Kun je het niet van te voren een keer met hem oefenen? Dan weet je een beetje hoe snel je moet lezen en weet je ook wat je kunt verwachten?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:38

In het proevenboekje, zit achterin een uitklapbare "baan". Zo kun je met je vinger de oefeningen even langsgaan, weet je precies hoe en waar de onderdelen elkaar opvolgen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:39

Kun je niet de proef een keer samen oefenen dan, tijdens de training? Ik rijd zelf ook niet, maar lees wel L2 proeven voor aan een vriendin. Vind het altijd prettig om even één training samen te oefenen, dan weet je ook meteen op welke manier de ruiter graag voorgelezen wil worden, weet je hoe snel de onderdelen gaan, wat de tricky stukjes zijn etc.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:39

Ik weet niet of je zelf proeven hebt gereden en de bak kent?
Want echt moeilijk is het niet als je die ervaringen al hebt :) Anders misschien vragen aan degene of je een keer mag oefenen?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:40

Oh en er zit tussen de keertwendingen in, een stuk stap. Dat zijn veel letters achter elkaar en dan staat er "verzamelde stap" achter. Die oefening moet je niet voorlezen. Dat is enkel voor de jury om te beoordelen hoe het paard stapt tussen de keertwendingen in.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:40

misschien kun je op YT een Z-proef vinden? en dan meelezen van achter je computer. kun je een beetje weten wat je staat te wachten ;)

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:41

Ja, ik heb zelf ook wedstrijden gereden maar niet op dat niveau haha!
Bovendien ben ik er al weer een tijdje ''uit''.

Ik ga zaterdag met hem oefenen tijdens een training inderdaad.
Maar wil niet voor banketstaaf staan! :+

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:42

Als het mogelijk is kun je ook de proef even doornemen terwijl je de proef van andere deelnemers bekijkt, maar dat lukt alleen als er deelnemers voor jullie zitten.

maar het is prima te doen hoor.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:04

Prima te doen, zorg dat je onderdelen vaak herhaalt en vlak voordat de oefening uitgevoerd moet worden je het nog een keer zegt, dat iemand altijd zeker weet wat hij/zij moet uitvoeren.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:14

Een Z proef is prima voor te lezen hoor. (soms nog makkelijker dan een M2 proef)

De tip is hierboven al eerder genoemd, maar ik denk dat je er veel aan hebt. Bekijk ff op youtube wat filmpjes van Z proeven. Lees mee en bekijk hoe de lijnen lopen en welke stukken elkaar snel volgen.

Suc6 !

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:15

Als het in een 20x60 bak is valt het reuze mee! Heb je langere stukken niks!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:23

Daisies schreef:
Prima te doen, zorg dat je onderdelen vaak herhaalt en vlak voordat de oefening uitgevoerd moet worden je het nog een keer zegt, dat iemand altijd zeker weet wat hij/zij moet uitvoeren.

dat moet je wel even aan de ruiter vragen, ik heb er bijvoorbeeld een enorme hekel aan als het meer dan een keer wordt voorgelezen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:40

Wat je ook kan doen, op YT een filmpje zoeken met de zelfde proef. En dan naar die proef kijken en voor je zelf 'voorlezen' (Als je de KNHS DVD heb kun je die natuurlijk ook gebruiken)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:43

Ik lees sowieso voordat ik de proef moet voorlezen, de proef goed door, zodat je weet wat er in voor komt! Vind het wel een goede tip om de proef van te voren al een keer met de ruiter te oefenen, zodat je eventueel je leestempo aan kunt passen!

MarrieLeenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:55

Het is het grootste gedeelte fijner om een Z-proef voor te lezen, omdat er vaak grote afstanden tussen zitten. :j
Wel moet je even een beetje feeling krijgen met de 'nieuwe' bakletters, maar dat kan inderdaad goed met die uitklapbare kaft in het boekje.

Oh en je moet soms opletten met klank van letters, E klinkt bijvoorbeeld erg als P of V, dat je nog een keer P-Pieter zegt oid.
Mits de ruiter daar zelf behoefte aan heeft natuurlijk. De één hoort beter dan de ander.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:19

Lielle schreef:
Daisies schreef:

dat moet je wel even aan de ruiter vragen, ik heb er bijvoorbeeld een enorme hekel aan als het meer dan een keer wordt voorgelezen.

Ohke, nou als ik iemand lees doe ik het wel want ik kan er niet over oordelen hoe goed iemand zijn of haar proef kent :n

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:02

Nou zaterdag heb ik het geoefend met de ruiter, het viel inderdaad hartstikke mee!
Alleen lastig dat je sommige dingen inderdaad niet hoeft op te lezen..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:11

Mijn eerste keer proef voorlezen was Z. Het valt best mee! Gewoon even een paar proeven mee luisteren met de voorgangers van jouw ruiter/amazone. En thuis even een keertje oefenen :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:14

mirandah schreef:
Nou zaterdag heb ik het geoefend met de ruiter, het viel inderdaad hartstikke mee!
Alleen lastig dat je sommige dingen inderdaad niet hoeft op te lezen..

Die heb ik in mijn proevenboekje doorgestreept :)

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:18

Ja dat is inderdaad handig, hij heeft dat ook bij sommige proeven gedaan.