Wat vraagjes over trailer+speciaal rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Wat vraagjes over trailer+speciaal rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:05

hoi,
ik ga dit jaar met ponylief heel wat meemaken <3
Cursusses, concoursen etc.
maar nu ken ik maar een persoon die een trailer heeft+zo'n speciaal rijbewijs.Maar dat is niet eens de eigenaar van de pony, dus ik vindt het onnodig dat hij telkens moet rijden als ik ergens heen moet met ponylief. Mijn vader heeft wel een rijbewijs dat hij ook aanhangwagens enzo mag trekken, maar kan iemand mij even uitleggen wat voor regels er zijn enzo?En hoe dat zit met een speciaal B rijbewijs ofzoiets, tot hoeveel kilo mag je dan trekken?en ook hoe dat zit met het nummerbord etc.
Ik heb op internet gezocht, maar kwam niet echt verder :P

dankjewel. :)

CaroR

Re: Wat vraagjes over trailer+speciaal rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:06

Ik denk dat je het hebt over B E rijbewijs?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 14:09

Ik heb geen idee waar ik het over heb :')
Ik heb alleen zoiets gehoord, maar daarom wil ik er wat meer info over :)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:09

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:14

Met b rijbewijs mag je maximaal 750 kg trekken geremd en ongeremt. Met een b e rijbewijs mag je totaal dus met auto en al maximaal 3750kg wegen en je mag zoveel trekken wat de auto toe laat. Maar als je paarden gaat vervoeren adviseer ik je zo ie zo les te nemen het zijn wel levende wezens.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:13

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:30

Stendo schreef:
Met b rijbewijs mag je maximaal 750 kg trekken geremd en ongeremt

even alleen reagerend op het B - rijbewijs: dit is maar deels waar.

gekopieerd uit de FAQ:
Citaat:
B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg

In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.

Voorbeeld: mijn VW Polo Variant 1.9 SDI weegt (uit mijn hoofd gezegd) 1092 kg, en de MTM van mijn pony-trailer is 1060 kg, gewicht auto is dus hoger dan MTM trailer. Het totaalgewicht blijft echter onder de 3500 kg.
Het eigen gewicht van de ponytrailer is 540 kg, dus hij mag maximaal beladen worden met 520 kg (1060 kg - 540 kg ;) ) . In mijn geval betekent dat, dat ik mijn d - maat merrie (evt. met jong veulen) zo mag vervoeren.

Nu zeg ik er wel bij: het rijdt echt niet fijn!

Ik hoop dat het bovenstaande duidelijk is :) .

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:20

Ik zit me hier ook in te verdiepen.. Mijn vader moet altijd mijn fries vervoeren als ik moet lessen. Mijn vaders auto weegt 1575 KG, dan de 1,5paards trailer en de fries.. Dat mag toch niet met alleen een B rijbewijs? In je rijbewijs staat dat je maximaal 750kg mag trekken? Hele discussies hebben we er allemaal steeds over of het wel of niet mag..
En hoe zit het nu met de rijbewijs veranderingen waar over gesproken word? Over dat je met B dan meer zo mogen..

Ik weet dat ik een ouder topic omhoog haal, maar ik wil het gewoon echt graag weten voordat ik een opleiding van een paar honderd euro ga doen om me E te halen..

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:25

MissAmazone schreef:
Ik zit me hier ook in te verdiepen.. Mijn vader moet altijd mijn fries vervoeren als ik moet lessen. Mijn vaders auto weegt 1575 KG, dan de 1,5paards trailer en de fries.. Dat mag toch niet met alleen een B rijbewijs? In je rijbewijs staat dat je maximaal 750kg mag trekken? Hele discussies hebben we er allemaal steeds over of het wel of niet mag..
En hoe zit het nu met de rijbewijs veranderingen waar over gesproken word? Over dat je met B dan meer zo mogen..

Ik weet dat ik een ouder topic omhoog haal, maar ik wil het gewoon echt graag weten voordat ik een opleiding van een paar honderd euro ga doen om me E te halen..

Hier kun je er meer over lezen:
http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

De veranderingen zijn voorlopig nog niet tersprake voor wat betreft het BE gebeuren :)

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:26

Ik heb het toevallig nagevraagd bij een politieagent, en de regels staan niet duidelijk geschreven.

Het gaat erom wat het maximum gewicht is wat je trailer mag trekken niet wat de massa is wat je op dat moment trekt. Als je een auto rijd van 1600 kg en je trekt een trailer(leeg) die al 2000 kilo zou mogen laden dan heb je al BE nodig. Denk dat heel veel mensen daar de fout mee ingaan.

Dus mensen, het gaat niet om het gewicht van dat moment, maar gewicht van auto+maximaal te beladen gewicht van je trailer dat mag niet boven de 3500kg uitkomen.

BALEN!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:29

MissAmazone schreef:
Ik heb het toevallig nagevraagd bij een politieagent, en de regels staan niet duidelijk geschreven.

Het gaat erom wat het maximum gewicht is wat je trailer mag trekken niet wat de massa is wat je op dat moment trekt. Als je een auto rijd van 1600 kg en je trekt een trailer(leeg) die al 2000 kilo zou mogen laden dan heb je al BE nodig. Denk dat heel veel mensen daar de fout mee ingaan.

Dus mensen, het gaat niet om het gewicht van dat moment, maar gewicht van auto+maximaal te beladen gewicht van je trailer dat mag niet boven de 3500kg uitkomen.

BALEN!!!

Dat is dus de reden, dat veel mensen hun trailer hebben laten terug keuren, zeg maar precies pas auto en hun eigen paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:48

MissAmazone schreef:

BALEN!!!

Voor de duidelijkheid: bovenstaande geldt voor chauffeurs in bezit van B-rijbewijs. Met E-achter-B gelden andere regels, zie de FAQ.

Monavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:22