Pony is gevaar chagrijnig na het werken/poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Pony is gevaar chagrijnig na het werken/poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:52

Hallo,

Ik heb al eerder een topic gemaakt over mijn dominante verzorgShet Zorro (http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1439947&hilit=gericht).
Hier heb ik de tips gekregen om haar flink aan te pakken en te grondwerken.
Zorro hebben we namelijk onbewust de baas laten spelen.
Het grondwerken gaat heel goed, maar na het poetsen en grondwerken komen de problemen pas:
Ze is dan dominant en trapt soms gericht. Ik zou haar dan eigenlijk een rotschop terug moeten geven, alleen dit kan niet omdat ze op een kinderboerderij staat en er dan kleine kinderen lopen op het erf(mogen gelukkig de wei niet in).
Maar hoe komt dit? Waarom is ze na het werken dominant, happerig en chagrijnig?
(Ze is het niet veel naar mij, maar wel naar de andere meisjes waarbij het nog fouter ging en Zorro echt de baas is)

Alvast bedankt,

Esmée

PS: ik doe niet veel bijzonderders. Als ik gewoon langs loop doet ze het bijvoorbeeld, of haar een aai wil geven als ik achter het hek sta...

zodiacje

Re: Pony is gevaar chagrijnig na het werken/poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:31

Lekker boeiend wat de rest van de wereld er van vindt.
Is ook schokkerend voor die kindjes als ze jou knock out in de wei vinden..
gewoon afstraffen die hap!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:43

Ik snap wel dat je je wel bewust moet zijn van kleine kinderen om je heen, maar pony zal toch moeten leren dat trappen naar de baas not done is. Ik ben bang dat je pony het een beetje gehad heeft met al die kleine kinderen die haar maar willen aaien, eromheen drentelen, etc, dingen die kinderen nu eenmaal doen. De meeste shetten weten ook nog eens blindelings mensen te vinden waarover ze lekker dominant kunnen doen, en zo lang dat wordt toegestaan, waarom niet?! Zou ik ook wel willen: lekker nergens rekening mee houden en gewoon je eigen gang gaan. Conclusie: dat kan nu eenmaal niet. Opvoeden dus! Is er geen tijdstip in de week dat er geen kleine kinderen zijn en dat je even ongestoord met haar aan het werk kan? En aan het werk betekent dus een flinke pets verkopen als ze je durft te trappen! Ze moet gewoon luisteren, en wel meteen als jij iets van haar vraagt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:57

beter toch wel die skop onder de kont geven als het dier trapt.
tuurlijk zien de kinderen dat,maar dan weten ze ook wat de juiste aanpak is.
haal ze er bij en leg uit waarom je dat deed,dan snappen kinderen dat wel :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 07-03-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

merelpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:00

mischien is een enkele pony chagi na het poetsen maar dan poets je waarschijnlijk nie goed

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:01

Dat slaat nergens op. Een chagrijnig paard ligt 'nie' aan je poetskunsten, daar kun je weinig fout mee doen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 17:13

Rijerijerije schreef:
Ik snap wel dat je je wel bewust moet zijn van kleine kinderen om je heen, maar pony zal toch moeten leren dat trappen naar de baas not done is. Ik ben bang dat je pony het een beetje gehad heeft met al die kleine kinderen die haar maar willen aaien, eromheen drentelen, etc, dingen die kinderen nu eenmaal doen. De meeste shetten weten ook nog eens blindelings mensen te vinden waarover ze lekker dominant kunnen doen, en zo lang dat wordt toegestaan, waarom niet?! Zou ik ook wel willen: lekker nergens rekening mee houden en gewoon je eigen gang gaan. Conclusie: dat kan nu eenmaal niet. Opvoeden dus! Is er geen tijdstip in de week dat er geen kleine kinderen zijn en dat je even ongestoord met haar aan het werk kan? En aan het werk betekent dus een flinke pets verkopen als ze je durft te trappen! Ze moet gewoon luisteren, en wel meteen als jij iets van haar vraagt!

De andere, jongere verzorgers vinden het gelukkig niet zielig, heb ik het uitgelegd.
Ik kan Zorro eigenlijk alleen een rotschop geven als er geen bezoekers zijn...
(Dus alleen met slecht weer of tijdens lunchtijd....).
Ik zal eens praten met één van de beheerders die zelf ook paarden heeft.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 17:14

merelpaarden schreef:
mischien is een enkele pony chagi na het poetsen maar dan poets je waarschijnlijk nie goed

Ik heb zo'n 5 jaar poets ervaring ;).
En normaal doet Zorro niet zo heel vervelend.
Ik vind het gewoon gek dat ze het pas ná het werken en alles doet...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:29

En de rest van de tijd luisterd hij nu wel? Zijn er nog andere dingen waar hij boos om wordt? Is hij pas boos bij aanraking of al eerder.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:44

PBA_ schreef:
En de rest van de tijd luisterd hij nu wel? Zijn er nog andere dingen waar hij boos om wordt? Is hij pas boos bij aanraking of al eerder.

Ze vindt het niet fijn als de andere meisjes haar benaderen. Ik moet Zorro altijd eerst heel goed vasthouden, en dan mogen ze haar langzaam bedaneren. Aanraking lijkt ze niet vervelen te vinden. Maar een van de meisjes, Demi, gaat wel eens met haar vriendin(ook verzorgstertje) als ik er niet ben. Ze vertelde dat Zorro dan op hen afrend en probeert te bijten, ongeacht of ze aandacht aan haar schenken of niet. Zou het kunnen dat Zorro over hun echt de baas speelt, en het vertrouwen niet meer goed is tussen de jongere verzorgsters en Zorro?
Naar mij kan ze nog wel respect tonen, maar naar hen nauwlijks....

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:01

Die pony zou dus van mij wel een rotschop krijgen, ik heb jaren shetten gezorgd en geloof mij: dat hoef je echt maar een paar keer te doen en dan weten ze het precies hoor! Pony's horen niet aan te vallen of te schoppen naar de baas. Zelfde geld voor bijten, gelijk een tik.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:03

Ik denk dat er een ervaren persoon maar moet komen om het een en ander in het gareel te krijgen.
Zit je er trouwens nog steeds op? Op je profiel zag ik filmpjes dat je aan het rijden was. Je moet zelfs je benen optrekken om niet over de grond te slepen. Niet meer doen hoor.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:04

Paarden weten heel goed wat ze bij wie kunnen doen. Waar ze mee weg kunnen komen en wat ze allemaal kunnen flikken. Ze weten het ook dondersgoed als er iemand tegenover ze staat die van aanpakken weet: jij moet dus zorgen dat je in de laatste categorie valt :) Shetten hebben nu eenmaal een flinke eigen wil, dus de kans is groot dat ze naar jou toe best welopgevoed is, maar dat ze naar (kleine) kinderen nu eenmaal dominant blijft. Omdat ze er bij hen mee weg komt!

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:08

Misschien moet je erover nadenken/aanstippen dat dit niet de meest geschikte kinder/boerderij pony is. Shetlanders kunnen perfecte kinderponies zijn, maar niet alle shetlanders zijn hetzelfde. Het is duidelijk dat jullie niet het beste in elkaar naar boven brengen. Is het een optie om voor een 'lievere' (daar bedoel ik makkelijkere, minder dominant mee) pony te kijken?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 16:30

betssa schreef:
Misschien moet je erover nadenken/aanstippen dat dit niet de meest geschikte kinder/boerderij pony is. Shetlanders kunnen perfecte kinderponies zijn, maar niet alle shetlanders zijn hetzelfde. Het is duidelijk dat jullie niet het beste in elkaar naar boven brengen. Is het een optie om voor een 'lievere' (daar bedoel ik makkelijkere, minder dominant mee) pony te kijken?

Ze doet gelukkig bezoekers niets, aangezien die niet in de weide mogen. En meestal bedeld ze alleen maar, is er niets, dan gaat ze snel weer weg...

Ik ga met één van de beheerders, die zelf 2 Hafs heeft, even overleggen wat nu de beste aanpak is en ik neem iemand mee die meer ervaring heeft met loswerken, aangezien dit een goede oplossing is. Tegen de andere heb ik gezegd dat ze niet meer mogen gaan als ik er niet ben, te gevaarlijk. Ik ga ze laten meedoen met grondwerken, zodat Zorro weer respect krijgt.
Ik denk niet dat ze zomaar een andere pony ook gaan nemen. Godzijdanl dat bezoekers de wei niet inmogen, maar dan zou Zorro zeker weten al weg zijn...