Buitenrijden in de bebouwde kom, verstandig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Buitenrijden in de bebouwde kom, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 14:45

Ja, dat is mijn vraag dus. Sinds een half jaar heb ik een jonge pony, het plan is om hem rustig in de zomer in te gaanrijden en volgend jaar buitenritten te gaan rijden. Aan de hand is meneer ontzettend verkeersmak, rustig en braaf. Wel is hij heel gevoelig voor mensen, wat de een geweldig handig vind, is het hier erg onhandig. Vooral omdat hij dus ook denkt dat als er mensen achter/naast hem lopen hij daar ook op moet reageren als zij hun handen omhoog doen. Ook is hij niet altijd makkelijk te pakken. Maar goed, hier gaan we aan werken.

Maar, ik woon in Den Helder en daar ligt bos/strand op een 3/4 km rijden. Hiervoor moet ik eerst langs allerlei wegen over het fietspad. Nu vroeg ik me af, wie moet er nog meer zo buitenrijden? Is het te doen? Zijn er tips en tricks?

Mijn angst is namelijk (goh, ben nu al rampen aanhet verzinnen en hij is nog niet eens ingereden :') ) dat ik er een keer vanaf val, meneer daar van schrikt en in volle paniek terug naar stal rent en dan word geschept. Wie kan me geruststellen?

Jasia

Re: Buitenrijden in de bebouwde kom, verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:52

Mijn paard heeft 2 jaar midden in een dorp gestaan en daar reden we gewoon buiten. In het begin 'schrok' ze wel van 'normale' dingen, zoals iemand die een deur dicht slaat, een rolluik dat ineens naar beneden valt, een container die wordt binnen gezet, enz.
Maar na een paar keer horen/zien was dat over..
Mijn paard is wel doodsbang van mensen, maar op straat reageert ze er eigenlijk niet op.. Nu staat ze nog geen 100 meter van het bos af en kan ik úren achter elkaar in het bos rijden zonder een auto, fietser of mens tegen te komen..
Maar we lopen/rijden ook regelmatig door de stad heen, omdat dat toch wel erg gezellig is... :D

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:33

Ik zou zeggen neem de tijd en ga goed oefenen. Ik weet niet of je al iets van schriktraining doet?
Let er op dat je paard altijd een kant heeft om te vluchten een berm bijvoorbeeld. Zou wel het rampen verzinnen achter wege laten doe je je zelf en je pony vast geen plezier mee.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:37

Oefenen, oefenen oefenen! Vooral zelf niet bang zijn en gaan met die banaan. De 1e paar keer misschien een rustig paard meenemen die de leiding neemt. En veel aan de hand wandelen ;)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:43

Veel oefenen en schriktraining(en) doen.

Ik heb een verzorgshet midden in amsterdam, dus ik heb geen andere mogelijkheid dan langs wegen en straten te rijden (nouja eigenlijk rijdt mijn zusje (-:).
Ik heb daarvoor schriktraining gedaan en aan de hand langs drukke wegen gelopen.

Ik loop wel altijd in de berm of ernaast zodat je iets verder van de weg afbent.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:44

wel is het lastig dat je steeds je poep moet opruimen al gedacht hoe je dat gaat doen?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:49

Nu al veel aan de hand met 'm gaan lopen, en allerlei enge dingen leren kennen (zoals die rolluiken die al genoemd werden, kliko's die stinken, ligfietsen, blaffende honden).
Je kunt dat uitbouwen naar wandelen met lange lijnen, een dubbele longe (of menleidsels), en dan wandelen maar. Met bit of bitloos, wat je wilt. Als je er achter loopt en niet meer ervoor/ernaast, vraag je het paard zelf moediger te zijn en op dingen af te stappen in z'n eentje. Daar leren ze veel van. Dan zal het later, als je erop zit, weinig anders meer zijn, en hebben jullie allebei vertrouwen.

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:48

@nienkeniels

Als je in de berm rijdt, mag je dat volgensmij gewoon laten liggen. Anders moet je nadat je hebt gereden hetzelfde rondje fietsen met een vuilniszak en een schep. :)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:51

Eerst naar buiten zonder dat je erop zit, dan weet je in ieder geval wat hij eng vindt en wat niet (is wel fijn zodat je kan anticiperen) ook lekker oefenen met alles.
Zeiltjes, paraplu's, bussen, vrachtwagens, honden, kinderen.
En al eens in de bak over zeiltjes heen laten lopen, aan schriklint laten wennen, paraplu's etc. Voor weinig geld kan je zelf al een hele leuke schriktraining opzetten hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:18

Poep opruimen doe ik ook alleen maar als ze op een erg onhandige plek hebben gepoept, dan rijd ik daarna er even met de auto naartoe en gooi het ergens in de berm of tussen de bosjes.

Ik vind buiten rijden heel goed te doen hoor. Met die van mij rijd ik alleen maar buiten.
Meneer de fjord is eigenlijk allang verkeersmak met zijn 21 jaar maar kan zich soms nog behoorlijk aanstellen. Ik rijd altijd zoveel mogelijk in bermen maar als ik echt over een drukke straat moet dan eis ik ook mijn plaats op de weg op (net als met de motor). Beter dat ze me langzaam in moeten halen dan dat ze met volle vaart vlak langs me heen scheuren.

Mijn shire heeft soms nog een beetje moeite met nieuwe routes en dingen. Hij loopt dan erg kijkerig en krom, blijft staan of wil zich omdraaien en wegrennen. Ik ga dan met hem praten alsof ik tegen een klein kind praat, klinkt dan wel heel achterlijk maar werkt bij hem wel :Y)
Vandaag nog kwamen we over een metalen brug, klongggg klonngggg klonken zijn voetstappen... en dat kende hij dus nog niet. Ik ga dan op een heel lief hoog toontje dingen zeggen als jaahhaaa, dat is een bruggetje, knappe vent hoor!! Braaave jongen, zomaar over de enge brug gegaan, wat kan je dat goed hè.... (en toen hij er overheen was meteen in de hals kloppen en belonen, dan voelt hij zich ook een grote vent en zie je hem groeien := )
Hij hangt heel erg aan mijn stem op zulke momenten. Ik denk dat als jij jouw paard zover hebt dat je met hem naar buiten kunt je vast ook al wel zo'n band met hem hebt dat je hem zelf gerust kunt stellen. Vooral als je zelf in de bak al wat schriktraining hebt gedaan en aan de hand hebt gewandeld.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:29

ik heb vorig jaar ook met mijn paard steeds dwars door het dorp gereden om naar het bos te komen. ben begonnen met de eerste paar keer ernaast lopen en dan een steeds langer stuk rijdend te doen. ze was al wel helemaal verkeersmak voor ik haar kreeg en reageerde vanaf het begin al rustig op straat. de wei lag ook aan de rand van de wijk dus daar zag ze ook dagelijks van alles voorbij komen aan auto's, fietsers, rennende kinderen, honden, scootmobiels en noem maar op.
maar anyway het ging bij ons dus prima. na een tijdje kon ze zelfs bij de spoorwegovergang tussen de auto's op de trein staan wachten :)
maar het zal denk ook van het karakter van je paard afhangen, hoe veilig het is. mijn paard heeft niet de neiging te gaan rennen als ze schrikt, ze maakt hooguit een sprongetje op de plaats. ik denk als je jouw pony een tijdje rijdt dat je wel kan inschatten hoe hij zal reageren. tot die tijd gewoon lekker veel buiten wandelen! als hij nu al rustig en braaf is, lijkt me de kans groot dat ie dat onder het zadel ook zal zijn.
de pony die ik verzorgde voor ik mijn paard kocht, daarmee heb ik dus wel dat rampscenario meegemaakt wat jij beschrijft: ze bokte me eraf en rende naar huis. ging goed maar had heel fout kunnen aflopen. later bleek de pony dit al vaker gedaan te hebben, alleen dat had de eigenaresse niet verteld :( met die pony ben ik nooit meer naar buiten gegaan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:21

Heel erg bedankt voor reacties!

Met wandelen zijn we al een tijdje bezig, doet hij erg netjes maar zal er ook door komen dat hij graag achter me loopt... Tip met lange lijnen is erg goed, daar gaan we zeker iets mee doen!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:40

Waar sta je in Den Helder? Ik heb vroeger aan de Kanaalweg gewoond en heeeel soms kwam er een ruiter achter mijn huis langs (langs de dijk) Dan fantaseerde ik over mijn eigen pony maar qua routes kon ik ook nooit iets anders bedenken als langs de dijk, de duinen en over de linie (geen idee of dat wel mag) Wat dat betreft heeft Den Helder maar weinig berm en dergelijke te bieden (heel snel naar Appelscha verhuisd met mijn eigen pony's). Wat je zeker weten wel krijgt is een goed verkeersmak paard. Het risico dat je van je paard valt en er wat met het paard gebeurt is net zo groot in een bos (vol boskabouters) als in de stad. Voordeel in de stad: jij ligt niet gewond in the middle of nowhere en je paard wordt snel opgemerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:04

Ik sta bij Noorderlicht (aan de kortevliet, ligt evenwijdig aan lange vliet naar J'dorp). Dus helaas duinen zijn op 4 km afstand. Dat is wel weer zo! Brr, moet er niet aan denken om in een leeg bos er af te donderen....

Binnekort ga ik maar aan lange lijnen naar buiten, merk wel dat hij erg op mij leunt alsware. Misschien dat hij daarom niks engs vind. Gelukkig is het er wel zo 1 dat als er iets engs is, hij eerst een sprong maakt en dan kijkt of hij er heel stoer naar toeloopt.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:38

Neem hem inderdaad eerst me naar buiten.
Ga bij jezelf na waar de angst afkomstig van is.
Misschien is het een idee om eerst op een rustig/braaf paard door het dorp te rijden, zodat je vertrouwen enz. in jezelf krijgt.
En vooral de eerste (heel vaak) keren een braaf paard mee naar buiten nemen.
Eventueel laat je eerst iemand anders op jou jonge paard rijden en ga jij op het brave paard.
Kijk naar wat jij het prettigst vind EN wat het beste is voor jou paard.