Alleen in de piste & je valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Babettee_

Alleen in de piste & je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:31

Misschien ken je dat wel ..
Je rijd op een pittig, zenuwachtig en schichtig paard, maar je bent helemaal alleen in de piste.
Wat doen jullie dan, of zouden jullie dan doen moesten jullie van je paard vallen?
IK BEDOEL IN HET GEVAL VAN EEN ERGE VAL!!
Groetjes :)

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:33

Als ik alleen rijd dan zorg ik in ieder geval ervoor dat ik de rijbak heb afgesloten zodat bij een val mijn paard in ieder geval er niet vandoor kan gaan!

Biskwie

Re: Alleen in de piste & je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:36

Mobiel op zak houden, juiste telefoonnummers in je telefoon programeren, evt. buren of mensen die zicht hebben op de bak aangeven dat je alleen in de bak gaat rijden, en les nemen zodat je risico´s verkleint.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:37

Mobiel bij je houden en hopen dat.deze heel blijft. Bak afsluiten en ik zorg ervoor dat er mensen zijn die weten dat ik rij. Mocht ik na een paar uur niet thuis zijn of terug wordt er gebelt. Dit geld ook voor buitenritten die we alleen maken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:38

Ik rijd wel vaker alleen en ik zorg altijd dat de bak afgesloten is, en dat ik mijn mobieltje bij me heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:38

Ik heb sowieso altijd mijn mobiel op mijn lijf als ik paardrijd, en ik rij eigenlijk nooit als ik alleen op de locatie ben. De bak sluit ik altijd af, ik rijd nooit met de deuren of het hek open. Het kan dus nooit lang duren voor ik gevonden word, mocht het écht mis gaan.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:40

Ik rij vaak alleen in de bak op een druk en schichtig paard en vind het nog steeds niet helemaal fijn. De eigenaar is meestal wel in de buurt maar staat niet naast de bak of zo en heeft eigenlijk geen zicht op de bak. Ik heb altijd een mobiel bij me en sluit de bak af.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:43

Het hek is altijd dicht als ik met een paard bezig ben. Maar normaal als ik ga rijden haal ik me mobieltje juist uit m'n zak en leg hem veilig weg. Toch niet zo slim nu ik er bij nadenk voortaan maar in me zak houden je weet maar nooit.
Voor de rest kun je weinig anders doen dan alles afsluiten en je mobiel bij de hand houden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:44

Rijbak dicht en telefoon mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:45

Niet rijden, mijn eigen veiligheid gaat voor. Dat is ook de reden dat ik nu niet meer rijd. Was bijna altijd alleen met mijn toen nog jonge merrie. Ze is overigens wel superbetrouwbaar, maar onervaren en ik vond het gewoon voor mijn eigen veiligheid niet verstandig.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:45

Als er niemand meer op stal is en ik ga Valentijn rijden, zeg ik dat wel tegen me vader dat ik valentijn ga rijden, als ik dan na anderhalf uur nog niet terug ben :P

Maar met de andere ga ik gewoon rijden en als ik dan val weet ik nog niet wat ik ga doen. Als me paard echt een bommetje is en ik helemaal alleen op stal ben doe ik gewoon eventjes wat rustiger aan ;)

De deur of hek is eigenlijk altijd wel dicht dus paard kan iid nergens heen :), mobiel heb ik ook altijd wel bij me.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:49

Ik mag van mijn moeder absoluut niet rijden als er niemand op stal is :n

Die regel legde ze me op toen ik 12 jaar was en nu met 23 jaar houd ik me daar nog steeds aan.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:49

Ik rijd vaak buiten met een paard dat wel eens wat onstuimig kan zijn... Meestal is ze lief, maar af en toe ook niet... Ben er toevallig vorige week hard vanaf gestuiterd en ik had mijn telefoon gelukkig bij me...(dat heb ik geweten ook :+ heb nog een blauwe plek in de vorm van mijn telefoon op mijn been staan) Heb toen mijn moeder gebeld en die is me tegemoet gekomen toen... Wel weten mijn ouders het altijd als ik aan het rijden ben.
Ik heb verder geen beschikking over een bak dus zit vaak met dit vraagstuk, en als ik het echt niet vertrouw longeer ik eerst, gaat dat niet goed, ga ik er niet op. Maar ik heb dus altijd mijn telefoon bij me, geeft me wel een veilig gevoel...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:03

Ik rijd NOOIT alleen, ookal zijn er veel voorbijgangers.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:05

Als ik buiten ga rijden (dat is meestal alleen) dan heb ik ook altijd een mobieltje bij en de staleigenares staat onder snelkeuze! verder onthoud ik ook altijd de herkenningspunten waar ik het laatst ben langsgereden zodat ik die kan zeggen tegen haar!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:09

Ik rijd heel vaak alleen. In het bos, in de bak of op weg naar de bak. Ook met drukke en onervaren paarden. Ik hoop altijd maar dat iemand me vindt. :+ Mobiel heb ik tegenwoordig wel op zak, maar ik ben al wel eens zo hard gevallen dat ik dacht dat ik de telefoon niet bij me had. Eerst zag ik mijn paard wegrennen naar huis. Vervolgens probeerde ik op te staan, maar dat lukte niet, want ik zakte steeds weer door mijn benen. Pas na enkele minuten kreeg ik het lumineuze idee om te bellen voor hulp. Na 100x mijn zakken nagevoeld te hebben, dacht ik dat ik geen telefoon bij me had. Dan maar weer proberen te lopen. Lopen kon je het niet noemen, maar ik ben naar mijn paard gestrompeld. Die was helemaal niet naar huis gerend, maar juist terug naar de clubbak. Ik kon niet echt meer normaal nadenken. Eenmaal thuisgekomen (probeer maar eens weer op je paard te komen en terug naar huis te rijden %) ) kwam ik er ook achter dat mijn telefoon gewoon in mijn broekzak zat.... Dus die mobiel is ook niet zaligmakend. Ik was niet bewusteloos o.i.d., maar ik was wel zo erg de kluts kwijt dat ik niet in staat was om er mee te bellen...

Als ik niet alleen zou gaan rijden, dan kwam van het hele paardrijden maar weinig terecht. Ik heb paarden aan huis, maar geen bak. Ik moet altijd naar een bak toerijden. Er zijn meerdere paarden om te rijden, maar geen mensen beschikbaar die altijd maar mee kunnen. Dat zou ik ook lastig vinden, want dan werd ik beperkt in mijn vrijheid. (Op welk tijdstip rijden, etc.)

Mocht het zo zijn dat de paarden enorm druk zijn, het stormachtig weer is en ik TOCH graag het bos in wil.... Dan probeer ik een vaste route aan te houden die ik vooraf aan mijn moeder vertel met de mededeling dat ze me moet gaan zoeken als ik over 3 uur nog niet terug ben. :P

Laten we hopen dat ik nooit zo hard val dat ik medische hulp nodig heb (voor mij of mijn paard) en als dat wel zo is, dat ik nog in staat ben om te bellen. Anders ben ik aangewezen op de toevallige voorbijganger.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 06-03-11 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:11

Tipje voor de alleen-buitenrijders: hang je paard een opvallend gekleurde sleutelhanger aan je zadel met je mobiele nummer erop en het nummer van je stal. Mocht je er af stuiteren en iemand vangt je paard, dan kunnen ze jou bellen, en als jij niet opneemt kunnen ze je stal bellen zodat alle hulp ingeschakeld wordt die nodig is.
Het is altijd verstandig aan te geven op stal hoe lang je ongeveer wegblijft, alsmede ongeveer je te rijden route.

Mocht je onderweg afstappen, om wat voor reden dan ook, wen jezelf dan aan om je beugels even kruislings voor je zadel te leggen, en westernruiters hang 1 beugel om de knop van je zadel.
Mocht je paard er tussenuit knijpen en iemand komt hem tegen/vangt hem, dan weten ze dat je moedwillig afgestegen was en ze niet groots uit hoeven te rukken omdat jij mogelijk ergens bewusteloos in het bos ligt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:14

Het gebeurt maar af en toe dat ik 's avonds alleen op stal ben, dan rij ik wat later, voer af en sluit af. Maar ik weet dat de eigenaar van het terrein (waar wij de manege van pachten) altijd een laatste ronde loopt tegen 22 uur. Licht in de stallen of in onze kantine is niet vreemd na 21 uur, maar als het licht in de rijhal zelf zo laat nog aan is komt ie altijd vroeger kijken of alles ok is. Zo heeft ie me regelmatig laten schrikken door ineens achter me te staan (was net klaar met laat longeren, eerst paard verzorgen, dán pas licht uit :D ), maar zo heb je ook wel zekerheid dat áls er iets gebeurt, er altijd iemand komt controleren.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:16

Ik rijd ook vaak alleen. Als ik in de bak rijd, is deze altijd afgesloten. Eerlijk gezegd heb ik in de bak mijn telefoon haast nooit op zak. Buitenrijden doe ik ook vaak alleen, dan gaat de telefoon wel altijd mee. De stalhouder woont daar en maakt overigens altijd nog een laatste ronde.
Nu moet ik zeggen dat mijn paard braaf is, dus ik maak me daar ook geen zorgen over. (Alhoewel er natuurlijk altijd iets kan gebeuren!) Ik weet niet wat ik zou doen als ik een zenuwachtig dier onder mijn kont zou hebben. Misschien kun je met iemand afspreken dat je altijd laat weten tot hoe laat je rijdt en altijd even belt als je klaar bent met rijden. Dan gaat er in ieder geval ergens een belletje rinkelen als je niet op tijd belt. Misschien kun je ook de eigenaar / beheerder van het terrein iets afspreken hierover. En als je je er echt niet prettig bij voelt, dan niet rijden. Die gevoelens breng je ook over op je paard, wat een nerveus paard alleen maar nerveuzer maakt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:23

Moet er wel bij zeggen dat ik een brave Fries heb, geen schichtig of wild paard. Vriendin van me die dus de manege pacht heeft een héle grote jonge bok die net ingereden is. Daarmee zal ze nooit gaan rijden als er niemand anders aanwezig is. Als ze 's avonds in alle rust (dus wat later op de avond) dat schip wil rijden, doet ze dat alleen als ik nog rondloop op stal. Meestal rijden we dan samen ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:28

rijden jullie serieus niet als er niemand is?
Of is het : Ik zeg A ,want dat klinkt het veiligst en is het ook ,maar ik doe gewoon ook B (wel rijden) :=

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:29

Zorgen dat de bak is afgesloten, altijd telefoon bij de hand en iemand melden dat ik ga rijden!
Doe ik eigenlijk altijd wel!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:33

Meisje wat ik ken is buiten giga van haar paard gekletterd, maar wel mooi op haar mobieltje geland, dat in haar zak zat. Kon dus niet bellen, mobieltje was kapot. Lag ze daar. Is gevonden door mensen die hun hond aan het uitlaten waren, gelukkig al vlak nadat ze eraf gesodemieterd was.

Als ik alleen naar buiten ga, blijf ik in de buurt en meld ik het iemand op stal. Ook waar ik heen ga.
Als ik naar het bos ga of een andere langere rit, ga ik nooit alleen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:35

Sonja schreef:
Tipje voor de alleen-buitenrijders: hang je paard een opvallend gekleurde sleutelhanger aan je zadel met je mobiele nummer erop en het nummer van je stal. Mocht je er af stuiteren en iemand vangt je paard, dan kunnen ze jou bellen, en als jij niet opneemt kunnen ze je stal bellen zodat alle hulp ingeschakeld wordt die nodig is.
Het is altijd verstandig aan te geven op stal hoe lang je ongeveer wegblijft, alsmede ongeveer je te rijden route.

Mocht je onderweg afstappen, om wat voor reden dan ook, wen jezelf dan aan om je beugels even kruislings voor je zadel te leggen, en westernruiters hang 1 beugel om de knop van je zadel.
Mocht je paard er tussenuit knijpen en iemand komt hem tegen/vangt hem, dan weten ze dat je moedwillig afgestegen was en ze niet groots uit hoeven te rukken omdat jij mogelijk ergens bewusteloos in het bos ligt.

Dat is wel een hele goede tip Sonja +:)+ _/-\o_ Nou ben ik nog steeds niet zon buitenrijder, maar als het zover is zal ik zeker zon sleutelhanger aan mijn zadel maken.

Overigens vergat ik te schrijven, als ik alleen rijd heb ik altijd een cap op en een bodyprotector aan (als ik samen met iemand rijd wil ik de BP nog wel eens uitlaten, cap draag ik altijd ;) ). Tis geen garantie, maar als je valt heb je toch iets meer bescherming met BP dan zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:36

Elin_ schreef:
rijden jullie serieus niet als er niemand is?
Of is het : Ik zeg A ,want dat klinkt het veiligst en is het ook ,maar ik doe gewoon ook B (wel rijden) :=

Kan alleen voor mezelf spreken, maar ik hou er écht niet van om erop te gaan zitten als ik helemaal alleen ben. Overblijfsel uit de tijd dat ik vooral jonge springbokken en probleembeestjes onder het zadel had. Voelt nog altijd unheimisch en aangezien het hobby is en dus leuk moet zijn, doe ik het gewoon niet :D