Kind laten rijden met Bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OldSkipper

Kind laten rijden met Bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:54

Onze dochter van 7 kreeg vandaag weer vliegles. Ze rijd op een fjord van 1.50 dus t is best een eind naar beneden. Ze kwam vandaag ook best rottig terecht tegen zijn achterbenen aan. Gelukkig deed ie niets, maar had er niet aan moeten denken dat ie van schrik geslagen had.
Ik vraag me af of een bodyprotector in zo'n geval nuttig is, en hoe rijd dat met zo'n ding aan? Kun je je nog wel een beetje vrij bewegen, is het geen belemmering? Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee namelijk.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:57

Zeker een bodyprotector, ik rijd er al jaren mee en doe m altijd aan met springen, eventing en op grote paarden naar buiten gaan. :j
Heeft me al heeeel wat verwondingen bespaart!
Zou er een met blokjes kopen die voel je niet en belemmert je ook niet.
Wel zorgen dat je de goede maat hebt anders gaat het echt niet helpen. :)

bromfiets

Re: Kind laten rijden met Bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:59

Als ze vaker valt zou ik er een aanschaffen, beter het zekere voor het onzekere.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:03

Nou ze rolt er inderdaad wel regelmatig af, de fjord is ondanks dat t een schat is nogal een "grappenmaker" :roll: . Zo'n bodyprotector werkt dus ook goed als je een klap van een paard krijgt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:13

Zeker, ik ben al vaker goed hard gevallen (op hindernissen, op boomstammen, grond, koprollen gedaan enz, goed getest iig :D ) maar het helpt echt super.
Zonder de BP durf ik te wedden dat ik al eens wat ribben had gebroken en mn rug echt kapot had kunnen zijn. Niet voor niets verplicht in de SGW :)

Gewoon doen, is zeker verstandig als ze vaker valt. :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:15

Ik zou en ook een aanschaffen!
Mijn zus heeft een aantal jonge paarden waar ze dan ook regelmatig naast ligt, maar ze vertikt het om er een aan te schaffen. er hoeft maar 1 keer iets mis te gaan tijdens de vliegles, en de gevolgen zijn dramatisch.

elenameike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:21

Ik zou er een kopen;) ik heb er zelf ook een, en het is even wennen, maar dan merk je hert niet eens. En als ik nu val, voel ik geen pijn:p dus ik zou het zeker doen

josje12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:23

Ik heb ook een bodyprotactor...
Heb er wel een met een soort blokjes.
Zelf vindt ik die veel lekkerder zitten dan die andere
Maar dat is mijn mening
Je went er vanzelf aan
Met die van mij kun je prima jezelf bewegen zoals je dat ook doet zonder een.
Natuurlijk moet je er wel aan wennen

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:24

Ik heb er voor de moment een van air-o-wear (google maar eens ;) ) ik moet 'm van mijn ouders echt àltijd dragen (zelfs in de stal als het aan hun zou liggen) maar ik vind het echt overdreven :n ik ben heel tevreden van de bp, maar als ik 'm zo vaak draag (nu toch bijna 3x/week) voel ik wel dat ik veel soepeler kan zitten zonder. Als deze te klein is ga ik ook uitkijken voor eentje mét blokjes, ziet er vele soepeler uit :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:26

Ik ken een ervaren western trainer, die elke keer zijn body protector aandoet bij het inrijden van een groen paard.

Aanschaffen die bodyprotector, want gaat het een keer fout, je vergeeft het jezelf nooit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:27

Rij momenteel mijn zwartje altijd met, mijn fjordje reed ik met met springen.
Is even wennen, maar daar is overheen te komen.
Als ik er weer 1 koop, koop ik er wel 1 met blokjes.
En ze moeten wel goed passen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:28

Ja, zeker aanschaffen, MAAR........laat hem alsjeblieft goed aanmeten, want met een verkeerde maat kun je nog verder van huis afzijn anders...

Ik heb zelf een zwaar ongeluk gehad met paard en heb daarna toen ik weer kon rijden er ook 1 aangeschaft, een met blokjes ook (komt uit de paardenrace-wereld). Tuurlijk, het is niet stoer, maar in een rolstoel zitten lijkt me ook niet zo stoer :)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:29

Bedankt voor alle reacties!

Nog 1 vraag : Beschermt het enkel de ribben en rug, of ook de organen?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:30

goh, geen idee of het ook de organen beschermt, maar als het de ribben+rug beschermt, en de organen liggen daarachter, lijkt het me wel logisch ;)

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:32

Ja dat is waar, de meest belangrijke organen zitten onder de ribben dus dat zal dan ind. wel. Ik ga er naar opzoek!

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:33

Hmmm, het heeft vele voordelen. maar ik heb er mijn nadeel aan gehad. ik was van mijn paard voorover afgevallen, en had een hele raare draai met mijn hoofd gemaakt, & door die bp kon ik me niet opkropen, en nu heb ik nog steeds veel last van mijn nek na het rijden..

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:36

ook eens met bovenstaande, als je bijvoorbeeld judo hebt gedaan, heb je de reflex aangeleerd gekregen om, als je valt, je op te rollen, zodat je een soort tuimeling maakt ipv plat op de grond te vallen, een bp gaat dit wss vermoeilijken :)

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:40

Let bij aanschaf wel op dat de rug niet te lang is zodat deze op het zadel uitkomt. In dat geval wordt het rugpand omhoog gedrukt ( zie je van die hoge "schouders") Dit zit heel oncomfortabel en beschermt dan ook minder.Ik zie het vaak op Bixiewedstrijden...
Bovendien een bodyprotector die fijn en soepel zit , trekken ze ook makkelijker aan!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:19

sim0ne11 schreef:
Hmmm, het heeft vele voordelen. maar ik heb er mijn nadeel aan gehad. ik was van mijn paard voorover afgevallen, en had een hele raare draai met mijn hoofd gemaakt, & door die bp kon ik me niet opkropen, en nu heb ik nog steeds veel last van mijn nek na het rijden..

Niet opkroppen? dan zal ie wel te groot zijn of stijf ding want ik val er vrij vaak af met de cross en kan me altijd netjes bij elkaar brengen. Dus dat zal niet geheel aan de BP hebben gelegen..

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:21

Je moet wel eentje kopen die precies past. Ik had een vrij dikke en hij was ook iets te groot, ik kwam slecht op mijn paard en kon slecht bewegen. Bij de val was het wel handig ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:24

Better safe than sorry! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:27

Mijn dochter en ik rijden altijd met een hit-air vest. Geweldig!!
Maar niet toegestaan bij wedstrijden hoorde ik...

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:29

Idd.. zorg voor goede maat!
en altijd zeker voor onzeker, voor een meisje van zeven is een fjord van 1.50m best hoog! :o

succes!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:31

Lamar schreef:
Mijn dochter en ik rijden altijd met een hit-air vest. Geweldig!!
Maar niet toegestaan bij wedstrijden hoorde ik...

Jawel hoor, waar staat dat dan?
Bij de SGW ook toegestaan, maar moet je wél combineren met bodyprotector.
Maar gewoon toegestaan hoor, mits je de goede versie hebt ofzo.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:37

Zeker eentje aanschaffen! kan geen kwaad! Wat betreft voorover van je paard vallen. Er bestaan ook bodyprotectors die wel de gehele wervelkolom afdekken maar aan de voorkant wat korter zijn oa van kieffer geloof ik.
Ik heb zelf ook een bodyprotector deze is alleen niet goed gekeurd voor wedstrijden jammer genoeg maar dit houd tevens in minder beschermend te zijn!
Als ik u mag adviseren eentje nemen die dus wel geschikt is voor wedstrijden, gewoon qua veiligheid, en eentje die goed past. Ook even mee op zadel/paard gaan zitten dit is heel belangrijk ivm pasvorm/lengte.