Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nixxs

Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:43

Ik ben zo geschrokken !!!
Vorige week hebben wij een haflinger gekocht,
een ontzettende lieverd.
Wij moeten natuurlijk nog aan elkaar wennen,en het
paard moet vooral nog wennen aan zijn nieuwe omgeving.
De paarden staan bij ons de hele dag in de paddock,deze haflinger is dat
al gewent op zijn vorige stal.
Eten doen ze wel op stal,en daarna gaan ze weer lekker naar buiten.
De kudde bestaat nu uit 3 paarden.
De grote merrie heeft duidelijk de leiding,dan komt mijn haflinger (ruin),en
dan onderaan in rang de staat de andere merrie.
Oke,duidelijk voor zover !
Vandaag was mijn zoontje mee naar stal en is hij gebeten door mijn haflinger.
En niet zachtjes,echt gemeen hard !
De merrie's stonden nog op stal en ik had mijn haflinger vast
naar buiten gedaan.Deze liep dus op de paddock en mijn zoontje liep daar
ook rond.Ik ging de stal uitmesten en stond even met mijn rug naar
de paddock.Toen ik mij omdraaide zag ik mijn haflinger met de oren in de nek
happen naar mijn zoontje,hij miste, maar deed meteen een volgende poging,
en die was raak !!! Hij beet hem in zijn borst.De kleine heeft een behoorlijk bloeduitstorting.
Uit schrik kom ik met mijn hark omhoog de stal uit gerend en mijn haflinger nam meteen
de benen.Ik heb hem gepakt en op stal "gesmeten' !!
Ik was zo boos,zo geschrokken,en ook heel verdrietig !!
Later heb ik hem weer uit de stal gehaald en ben verder gegaan
met de dagelijkse dingen.Hem gelongeerd,grondwerk gedaan,gepoetst.

Ik begrijp dat deze aanval van mijn haflinger een rangorde probleem is.
Maar hoe los ik dit op ??
Ik durf hem nu niet meer los te laten als mijn zoon mee is.

FriesWytske

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:45

Weet je zeker dat je zoontje niet iets deed, waardoor hij beet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:47

In mijn ogen is dit toch echt je eigen schuld.
Voor hetzelfde geldt had je zoontje een trap gekregen!
Zeer onverantwoordelijk en ook onterecht dat je boos bent op je haflinger... jij bent degene die je zoontje alleen liet.

Paard heeft misschien wel een goede reden gehad om te bijten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:49

Hoe oud is je zoontje, ik zou zelf nooit kleine kindjes alleen laten bij een paard dt los staat in een wei/paddock, zeker als je het paardje nog niet goed kent.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:51

Wat doet jouw zoontje in de paddock?!?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:52

Ik heb het zien gebeuren,mijn zoontje deed in mijn ogen niks,hij stond daar gewoon.
Verder hoef ik niet te horen of ik hier wel of geen schuld aan heb.Ik weet dat ik mijn paard op stal had moeten houden...maar ik wil weten hoe ik hieraan kan werken om het in de toekomst te voorkomen.

De stal staat in de paddock,dus dat is een geheel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:53

Kleine kinderen moeten te allen tijde in de gaten worden gehouden, zeker als je net een nieuw paard op stal hebt. Ook al weet je misschien van je zoontje dat hij erg lief is naar dieren toe, hij kan toch onbedoeld iets hebben gedaan wat je paard niet aanstond. Ik zou je zoon dus helemaal niet meer meenemen, of alleen als jij hem de volle tijd in de gaten kan houden.

Dat lijkt me al een goeie oplossing, maar verder is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen. Paarden kunnen in een nieuwe omgeving soms heel ander gedrag laten zien als dat je bij de vorige eigenaar zag. Dit is immers allemaal nieuw voor hem. Let bij de omgang op kleine dingen: hij moet voor jou aan de kant gaan, hij moet weten dat hij jouw persoonlijke ruimte moet respecteren en hij moet direct doen wat jij van hem vraagt (bij stilstaan aan het halster DIRECT als jij dat vraagt, niet twee passen later!). Zo krijgt hij respect voor jou als leider en zal hij uiteindelijk die omgangsvormen ook wel bij je zoontje toepassen. Maar tot die tijd je zoontje gewoon thuislaten zou ik zeggen en flink aan de slag met je pony...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:53

Tja wat doet je kind daar bij een pony in zijn paddock? Paard moet nog wennen en wil denk ik zijn eigen territorium afbakenen. Hij kent jullie niet, laat staan je kind...
Pony straffen nu nog heeft geen zin. Ik zou mijn kind er weg houden.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:54

Mijn kinderen mogen nooit alleen in de paddock komen als de paarden
daar staan.
Voor het zelfde geldt wordt hij onder de voet gelopen doordat je paard even uit z'n plaat gaat.

troi

Dit paard is duidelijk ongeschikt als kinderpaard. Helaas, je kunt hem nooit in de buurt van kinderen vertrouwen zo want blijkbaar grijpt hij heel snel zijn kans om zijn dominantie te bewijzen (en hoe! Ik vind het echt heel ernstig dat hij direct zo hard beet). Kun je hier mee leven? Als het antwoord ja is en jij goed met dit dier overweg kan dan is er geen punt maar als je dit dier ook voor de kinderen hebt gekocht zou ik verder kijken naar een ander dier dat wat laconieker is bij dit soort zaken. En die zijn er echt!
Laatst bijgewerkt door troi op 05-03-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Eh je paard kan prima in de paddock, je zoontje hoort daar alleen niet in te komen! Je kunt toch tegen je zoontje zeggen (of hem leren) dat hij niet bij de paarden in de paddock mag komen?
Laatst bijgewerkt door Djilna op 05-03-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:55

Kleine kinderen horen niet onbeschermd in een paddock te lopen. Jij zegt dat je vorige week een nieuw paard in de kudde hebt gezet, dan is alles nog behoorlijk onrustig en onstabiel, dan hoor je al helemaal niet een kind tussen drie paarden in een paddock te laten terwijl jij in de stal staat!

Zoals ik al zei het is na een weekje altijd nog wat onrustig in de rangorde, dus het kan heel goed daardoor komen. Immers een paard op stal smijten zal hij echt niet van gaan nadenken! Vind dit echt onverstandig van jou kant, en je mag blij zijn dat het met een sisser is afgelopen. Paarden zijn geen speelgoed, maar levende dieren die ook kunnen aanvallen/bijten/schoppen en ander onverwacht gedrag kunnen vertonen, en dan al helemaal eentje die je zelf amper kent!
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 05-03-11 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:55

Kind is vaak kleiner dan paard. Aangezien het paard nieuw is is het duidelijk een kwestie van rangorde. Nooit kind alleen laten met paarden.....

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:56

Ik kan ook niet zo goed begrijpen dat je zoontje gewoon tussen de paarden inloopt.
'gelukkig' is het bij enkel bijten gebleven,wat al erg genoeg is natuurlijk.
Ik heb 3 kinderen en een paard (aan huis) maar onze kids weten dat ze niet in de buurt van mijn paard mogen komen,laat staan bij hem in de wei lopen.
Ik heb geen direct zicht op de weide en onze kinderen spelen daar dus ook niet.

wbt je pony,ook niet fair om hem te straffen,hij wist allang niet meer wat hij fout gedaan had,laat het een wijze les voor je zijn en leer je zoontje dat hij niet tussen de paarden mag lopen.

Koper

TS, je bent 33, kan me niet voorstellen dat je zoontje ouder is dan een jaar of 10. Hooguit. Hoe kom je erbij om zo'n kind alleen te laten in de paddock, zonder toezicht? Nu is hij "gelukkïg" alleen maar gebeten maar laat hem alsjeblieft niet meer alleen.

dromertje2

Kolkje schreef:
Ik heb het zien gebeuren,mijn zoontje deed in mijn ogen niks,hij stond daar gewoon.
Verder hoef ik niet te horen of ik hier wel of geen schuld aan heb.Ik weet dat ik mijn paard op stal had moeten houden...maar ik wil weten hoe ik hieraan kan werken om het in de toekomst te voorkomen.De stal staat in de paddock,dus dat is een geheel.

Zoontje niet meer meenemen of een ruimte creëren zodat je zoontje niet meer rechtsreeks in contact kan komen met je haflinger als je niet 100% op hem kan letten.

verder de tips van Rijerijerije ten harte nemen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:57

Ik zal mijn paard ook niet meer los laten als mijn zoon mee is.
Maar de schrik zat er gewoon heel goed in !!!
Ik had dit niet aan zien komen en het is een goede les geweest !!

De tips van Rijerijrij neem ik al ten harte,we zijn bezig met grondwerk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:57

Om direct te zeggen dat het dier nooit geschikt zal zijn bij kinderen in de buurt vind ik erg ver op de zaken vooruit lopen. Pony is net een weekje verhuisd, die moet alles nog in zich opnemen en wennen aan een andere gang van zaken, andere mensen en andere dieren om zich heen. TS omschrijft het paard als "een ontzettende lieverd" dus dat zal hij ook best (weer) kunnen worden, LET WEL: met de juiste opvoeding!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:58

hestejente schreef:
TS, je bent 33, kan me niet voorstellen dat je zoontje ouder is dan een jaar of 10. Hooguit. Hoe kom je erbij om zo'n kind alleen te laten in de paddock, zonder toezicht? Nu is hij "gelukkïg" alleen maar gebeten maar laat hem alsjeblieft niet meer alleen.

Zonder toezicht?...ik stond nog net geen meter verderop !!

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:59

Jij bent hier de enige in mijn ogen die schuld treft. Ok het paard moest niet bijten maar jouw zoontje hoorde zeker niet ALLEEN in die paddock rond te lopen.
Dat is niet de plaats voor een jong kindje, zeker niet zonder begeleiding, toezicht.
Voor hetzelfde was ie getrapt of nog erger.
Zeer onverantwoord gedrag vind ik dit.
Het is niet het eerste kindje wat het niet overleeft op een weide of 'ergens' tussen de paarden.
Neem toch niet zo'n risico's.
Laatst bijgewerkt door Manon262 op 05-03-11 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Kolkje schreef:
hestejente schreef:

Ver genoeg om niet te kunnen ingrijpen ;)

ELpatcho

Kolkje schreef:
hestejente schreef:

Het paard heeft in jou verhaal toch 2 kansen gekregen, lijkt me dus dat je er verder dan een meter vanaf stond

troi

@ rijerije Daar heb je wellicht gelijk in maar als moeder neem ik vooral dat harde bijten echt heel serieus en zou ik waarschijnlijk paardlief direct retour hebben gestuurd als ik hem als kinderpaard had aangeschaft. Daar wil je toch een dier met een wat andere inslag voor..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:00

Dit is GEEN rangorde probleem, dit is jouw probleem! NOOIT en te nimmer je kind onbeheerd bij een paard achter laten, helemaal niet bij een nieuw paard. Het afreageren op het paard (want natuurlijk veel te laat gebeurde)vind ik echt not done.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:00

Kolkje schreef:
hestejente schreef:

Je was aan het uitmesten. IN de stal. Dan kun je nooit je aandacht voldoende bij je kind hebben.