shetland pony kunnen jullie mij raad geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nando4

shetland pony kunnen jullie mij raad geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 22:49

ik heb een shetland pony van 9 maand is hengst,
maar als je bij hem in de buurt komt in het land rent ie weg. hij komt niet op brood af als je dat wil geven.
tot nu toe moeten we hem elke keer in een hokje drijven en als we er mee op straat lopen (heel rustige wegen) is hij alleen maar aan het steigeren en bokken en alleen maar proberen stil te staan. het lijkt alsof hij mij de baas wil zijn is dat zo? en wat kan ik hier aan doen? peter en cindy

lx3

Re: shetland pony kunnen jullie mij raad geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:15

Is hij al geheel gewend aan het halster, of is dat ook nog niet gebeurd?
Zoja, je bereikt veel, eigenlijk alles of in ieder geval het meeste met respect, tijd en geduld.
Verklein het oppervlak waar hij staat, tot bijvoorbeeld de grote van een volte. Loop naar hem toe, als hij van je wegloopt. Loop jij de andere kant op. Als hij nieuwsgierig kijkt, maak je dan klein. ga desnoods op je knieen zitten. Kijk naar beneden en kijk hem vooral niet recht aan, dat is bedreigend.
Stel dat je ( héél veel geduld), bij hem de moed hebt gespaard dat hij naar je toe komt. Aai hem dan een paar keer over zijn voorhoofd en draai je weg. Kijk hem nog steeds niet recht aan. Loop dan weer terug, en pak hem. Als het lukt, gewoon rustig. Als jij hem probeert te pakken en hij loopt weer weg, herhaal je het. Al heb je hem, loop er een klein stukje naast. Kijk hem nog steeds niet recht aan. Stel dat hij dat braaf doet laat je hem los. Loop vooruit en kijk of dat hij achter je aankomt. Zoniet, herhaal je alles weer.
Zowel, heb je zijn vertrouwen gewonnen en kan je langzaamaan stukjes gaan wandelen.

Probeer maar eens! Vereist wel ontzettend veel geduld, maar dan bereik je wel heel veel;)

Nando4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 23:24

ja hij kan wel aan het halster hij is er ook aan gewend maar alleen als we hem in het hokje drijven en we gaan uit het hokje dan gaat het even goed en daarna is het mis maar ik zal het proberen en maar hopen dat het werkt bedankt mvg peter en cindy

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:07

_> OPG

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:14

Aangezien het nog een veulentje is kan je hem wel strikken met zijn eigen nieuwsgierigheid. Vooral shetlander veulentjes zijn heeeeeel nieuwsgierig :) heb er zelf ook al 2 gefokt. Ga er gewoon bij zitten zoals Lx3 al zei. Wacht af, kijk naar de grond, en je geduld zal beloond worden door een warme neus in je haar :j laat je niet ontmoedigen als dit niet meteen werkt. Vertrouwen moet je opbouwen, stap voor stap.

Je kan hem ook met halster en touw naast je zetten en hem poetsen of er wat aan frutsen, terwijl je het touw heel los laat hangen (en indien mogelijk op de grond laat liggen)
Doe dit wel enkel in een (kleine) omheinde ruimte! Als hij er vandoor zou gaan ... :)
Speel met hem en leer elkaar vertrouwen!
succes.

ponytricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 18:04

Haai,

Als je shetlander geen mensen is gewent zal hij niet graag bij je in de buurt willen zijn, omdat hij jou ziet als vijand. Hij is bang voor je. Je moet gewoon vaak in het land gaan zitten met wat lekkers en als hij bij je komt, dan moet je proberen om met te belonen. Klein beginnen met aaien. Eerst alleen de neus en later misschien de hals. Steeds iets verder uitbouwen. Als beloning moet je iets pakken wat echt lekker is, zoals een worteltje. Bij een hengst moet je alleen wel altijd oppassen dat je pony je niet gaat domineren en op je probeert te springen... Kijk dus altijd uit voor je pony.