Laarzen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_meissie_

Laarzen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:44

Als eerste: Ik heb gekeken bij de reglementen van de KNHS en daar kan ik alleen het volgende vinden:

Citaat:
Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding. Het is verplicht een veiligheidscap en rijlaarzen/combinatie van jodphurschoenen met gelijkkleurige gladlederen chaps te dragen.

Zelf heb ik laarzen van Mountain Horse, deze lijken op de volgende rijlaars:
http://www.mjruitersport.nl/shop/Mounta ... p-708.html

Zijn deze bij de dressuurwedstrijden ook toegestaan? En zo ja, zo nee, waar kan ik dit vinden in de reglementen?

Liefs meissie

Biskwie

Re: Laarzen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:54

Je mag deze dragen. Er is enkel over chaps een artikel dat deze van gladleer dienen te zijn of van lijkend gladrubber.

Melaniezoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:12

volgens mij niet....

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:15

Melaniezoon schreef:
volgens mij niet....

Kun je dat onderbouwen?

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:29

Ik heb inmiddels zelf al antwoord: Wat ik heb te horen gekregen is dat je met leren laarzen en met rubberen laarzen wel wedstrijden mag rijden. Thermolaarzen die van kunststof zijn gemaakt (neopreen?) mogen niet. Niet elke jury zal erover vallen, maar ze mogen je ervoor de baan uitsturen of een onvoldoende geven op verzorging.

Naar mijn mening is dit best wel raar, want de thermolaarzen die ik heb, zitten stukken beter dan bijvoorbeeld de goedkope rubberen rijlaarzen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:16

Thermo's worden inderdaad niet echt gewaardeerd door de meeste jury's. Maar ze mogen je er niet voor uit de baan zetten want ze vallen gewoon onder de catagorie rijlaarzen.
Let wel even op de zool, schoenen/laarzen met profielzolen daar kan de jury je wel voor wegsturen!

Deze MH laarzen mogen dus gewoon, of de jury je een punt minder geeft bij de verzorging ervoor of niet dat is de persoonlijke smaak van dat jurylid.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:20

Het is vaak zo bij thermolaarzen dat ze te breed zijn, daardoor is de kans dat ie in de stijgbeugel blijft hangen groter dan bij een gladde leren of rubberen laars.
Ik zou graag willen weten welk stukje van het reglement je hebt aangehaadl?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:23

Citaat:
Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding. Het is verplicht een veiligheidscap en rijlaarzen/combinatie van jodphurschoenen met gelijkkleurige gladlederen chaps te dragen.

Sorry maar waar heb je dit vandaan? Het dragen van wedstrijdkleding is wel degelijk verplicht en ik kan me dus ook niet voorstellen dat je dit uit het KNHS reglement hebt gehaald....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:24

Daarom vroeg ik het ook Esther, ik kan me niet voorstellen dat dit uit het reglement komt...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:26

Als het om de F proeven gaat dan mag de manege zelf bepalen welke laarzen ze wel of niet willen toestaan! Tja dan kan het gebeuren dat de manege de thermolaarzen niet op de wedstrijden wil zien.

Dit zijn de regels voor de KNHS dressuurwedstrijden:
Artikel 117 - Kledingvoorschriften
1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden; deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de deelnemer.
2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.
e. een paar handschoenen.
f. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, glad-leren/gladde kunstleren chaps.
g. een veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is uitsluitend bij het deel-nemen vanaf de klasse Z1 paarden toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.
3. De combinatie van beugel en rijlaars/ jodphurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten

Dit is ter beoordeling van de jury, dus als de thermolaarzen profiel hebben of erg breed zijn kan je om art. 117.3 worden gediskwalificeerd.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 12:40

Ah ja ik had het uit een regelement van de KNHS gehaald, zelf vond ik het ook nogal raar, maar ik kon zelf niets anders vinden bij de KNHS. Ik had al verwacht dat hier reacties over zouden komen, maar dan zou het goede regelement vanzelf naar voren worden gehaald :)
Maar met betrekking tot de thermolaarzen: Ikzelf was bij Divoza, en die mevrouw die me daar hielp zei dat over de thermolaarzen. Maar als ik het nu goed begrijp mogen ze je er niet voor de baan uitsturen, maar hooguit een punt minder geven. De laarzen die ik heb zijn niet te breed voor mijn stijgbeugels en ik kan er dus niet in vast komen te zitten.

Heb binnenkort mijn eerste wedstrijd en aangezien ik nogal een heethoofdje onder me heb lopen is het wel fijn dat ik met deze laarzen kan rijden, aangezien je met deze nogal stevig zit in het zadel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:47

Tip voor de volgende keer, geloof niet alles wat ze in de ruitersportzaak zeggen. Ik heb al veel vaker gehoord dat ze in de winkel zeggen at iets wel mag op wedstrijd en dat dan blijkt dat het helemaal niet zo is...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:39

@ _meissie_ het punt minder kan worden gegeven ja, dat komt omdat het een jury sport is en blijft, als een jurylid die thermolaarzen "lelijk" vind dan kan het dus voorkomen dat je er punt(en) minder krijgt.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 22:12

Okee dank jullie wel :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 00:19

Draag je deze laarzen ook in de zomer? Dat lijkt mij wel erg warm!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:50

Mmm, ik heb toen wel de sportive high rider gekocht ipv de rimfrost omdat die op wedstrijd niet zou mogen :+ nou ja, ben heel blij met de laarzen dus op zich maakt het me nu niet meer uit.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:33

Marie111 schreef:
Draag je deze laarzen ook in de zomer? Dat lijkt mij wel erg warm!

Haha dat is niet de bedoeling, maar voor nu kan het nog wel even volgens mij :)
Kan ik nog even goed sparen voor straks als ik minder warme laarzen nodig heb... :Y)

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 21:36

SusanH schreef:
Mmm, ik heb toen wel de sportive high rider gekocht ipv de rimfrost omdat die op wedstrijd niet zou mogen :+ nou ja, ben heel blij met de laarzen dus op zich maakt het me nu niet meer uit.

Ow dat is inderdaad dan wel een beetje balen, maar je kunt nu wel het hele jaar door, rijden met deze laarzen, toch? Gelukkig dat ze wel goed bevallen! Misschien dat ik ze straks ook nog wel aanschaf :j