Mijn shet valt ons aan tijdens het rijden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Mijn shet valt ons aan tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:30

HELP :')

Mijn haflinger en 2 van m'n shetlanders staan samen buiten, samen op stal (naast elkaar) en zijn dit al jaren gewoon. 1 van die 2 shetlanders was hier de allereerste en had het rijk voor haar alleen :7 . Dan is mijn haflinger er bij gekomen, en toen ging het mis... Beide zijn dominant en blijven uit elkanders buurt, met af en toe een hap en mep naar mekaar. Waar de haflinger dan wint vanwege haar grootte.
Nu ben ik sinds deze winter begonnen met in de paddock wat oefeningen te doen om mijn haf soepel te maken. We rijden heel rustig vanwege de kleine oppervlakte en ik begin resultaat te merken. De shetlanders lopen er gewoon bij de hele tijd.
Nu komt het probleem: sinds deze week begint die kleine dominante merrie steeds vaker aan te vallen als we langs haar rijden! En het wordt erger... Ze komt in galop met haar oren naar achter en haar tanden voorruit recht op ons af! Ze begint dan te bokken en slaat naar mijn haf, waarbij ik ook bijna een hoef tegen mijn voet kreeg. Zodra ik gedaan heb met rijden blijft ze weer op afstand :?
Haar op stal zetten zorgt voor onrust en stress bij de andere 2 waardoor de ontspanning ver te zoeken is :roll:

Heeft iemand enig idee van waar deze 'aanvallen' kunnen komen?
Ik heb als mogelijke verklaring dat ze ofwel jaloers is, ofwel haar kans grijpt om haar dominantie uit te drukken. Ze weet maar al te goed dat mijn haflinger niets doet als ik er bij ben/op zit. Of is dit te ver gezocht?

Wie oh wie weet hier raad mee? :?

little_birdy

Re: Mijn shet valt ons aan tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:32

draadje ertussen met rijden?

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:40

Daarvoor is de paddock te klein, nu heb ik ongeveer 2 x de grootte van een longeercirkel dus kan mooie voltes rijden en veel van hand veranderen ipv steeds te longeren. De enige oplossing lijkt me inderdaad om ze gescheiden te houden tijdens het werk.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:44

inderdaad, gewoon de andere apart houden tijdens het werk, dan raakt het paard waar je mee bezig bent ook niet afgeleid, en heb je geen risico op blessures bij paard of ruiter :)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:00

Tammy_ schreef:
inderdaad, gewoon de andere apart houden tijdens het werk, dan raakt het paard waar je mee bezig bent ook niet afgeleid, en heb je geen risico op blessures bij paard of ruiter :)

Ze is juist heel gestresseerd als de "kudde" niet compleet is ;( Ze loopt dan heel erg tegen te stribbelen en te hinniken, gespannen nek en rug en totaal geen rust meer.
Hebben jullie enig idee waar dit agressieve gedrag vandaan komt?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:05

het onrustige is misschien omdat ze altijd met anderen staat, en daarom een soort 'verlatingsangst' heeft. Is het mogelijk om de andere paarden uit het zicht te zetten met rijden, of tegelijkertijd te rijden, dus misschien een vriendin of buurmeisje die kan rijden op een shet zetten, zodat je haf niet alleen in de bak is?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:38

langzaam aan de pony laten wennen aan het uit elkaar zijn
de eerste paar keer maar een kwartiertje als de andere op stal zijn en dat gewoon rustig aan uitbreiden

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 14:47

Oke ik zal het eens proberen, bedankt voor de tips.

Maren_Prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:02

Misschien moet je het gewoon negeren. Je kan er nog een draad voor spannen dat de shet jou niet kan raken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:16

eerst negeren
dan een keer waarschuwen en komt ze na 2 x waarschuwen (als ze haar ogen in nek doet : Pas drrrr op! en als ze dan echt al komt aanlopen nog een keer: pass drrr op !! (nu bozer) negeert ze het?
Prima laat haar maar komen dan toch ondanks de waarschuwingen en het negeren dan (niet voor de gevoelige lezers) geef je der gewoon een knal.

Ze mag doen wat ze wilt (niet alles natuurlijk) als ze alleen zijn ,maar niet waneer jij bij ze bent

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:20

Ik vind het gevaarlijk om te rijden tussen loslopende paarden. Bovendien kun je je niet 100% concentreren op het paard waar je op zit. Kortom: die loslopende pony's op stal zodra je gaat rijden. Je haf went er vanzelf wel aan dat ie alleen met jou in de paddock is. Dat kent ie nu niet.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 02:55

Elin_ schreef:
eerst negeren
dan een keer waarschuwen en komt ze na 2 x waarschuwen (als ze haar ogen in nek doet : Pas drrrr op! en als ze dan echt al komt aanlopen nog een keer: pass drrr op !! (nu bozer) negeert ze het?
Prima laat haar maar komen dan toch ondanks de waarschuwingen en het negeren dan (niet voor de gevoelige lezers) geef je der gewoon een knal.

Ze mag doen wat ze wilt (niet alles natuurlijk) als ze alleen zijn ,maar niet waneer jij bij ze bent

Met dit soort waarschuwingen blijft ze soms wel op afstand, maar meestal vliegt ze dan meteen uit. Vandaag tijdens het longeren kwam ze er ook weer tussen, terwijl ze vroeger steeds naast me kwam staan en mee keek hoe de andere liep :) ik begrijp niet waarom ze nu ineens dit gedrag vertoont :?
Ik ben geen voorstander om haar een knal te verkopen, hoewel ik dit al eens gedaan heb tijdens zo'n aanval maar daar schrikt enkel m'n haflinger van op :n
Morgen een keer proberen haar op stal te zetten als ik nog een keer ga rijden.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 02:58

GamblersCup schreef:
Ik vind het gevaarlijk om te rijden tussen loslopende paarden. Bovendien kun je je niet 100% concentreren op het paard waar je op zit. Kortom: die loslopende pony's op stal zodra je gaat rijden. Je haf went er vanzelf wel aan dat ie alleen met jou in de paddock is. Dat kent ie nu niet.

Ik begrijp wat je bedoelt, het leek me enkel aangenamer voor hun als ze er rustig bij kunnen blijven. Ze zijn het zo gewend, ook als die kleintjes een keertje aan de longeerlijn gaan blijven de andere er gewoon bij staan. Ging steeds prima, tot nu ...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:07

Met longeren lijkt me helemáálgeen goed idee... áls er wat gebeurt, pony's schrikken ofzo, kunnen ze tussen jou en de haf in de longe terecvhtkomen. Krijg je ongelukken van!
Niet alleen de "aanvallende" poony op stal doen, alles wat losloopt.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:14

je kan de pony's ook in het zicht houden maar uit de paddock. Dit werkt bij mijn pony erg goed, ook kun je de haflinger eens alleen laten in de paddock en gaan wandelen met de shetlanders. Zo went ze er langzaam maar zeker aan en als ze uiteindelijk braaf is kan je naar haar toe gaan met de shets enn accepteerd ze dit misschien(licht aan de geaardheid) zelfs als beloning!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:24

Vrouwen!! Misschien last van haar lente hormonen?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:24

En je shetten beide in het zicht vast zetten? Is misschien niet erg aardig, maar hoe je shet reageert is ook imo ogen niet echt veilig.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:19

Langzaam wennen aann het apart staan, dus de eerste paar keren dat je rijdt met shet op stal wel aandacht vragen maar er zelf niet op rekenen. Door het te doen went ze er wel aan, als ze dan wat onrustig de eerste keren maakt dat niet uit, dat moet je gewoon doorzetten.
Ik zou echt in geen geval het risico nemen bij longeren met een los paard erbij, en met rijden ben ik er ook niet zo'n voorstander van als die merrie echt op je af komt rennen.