Scheren of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Axioma

Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:30

Hallo, iedereen!

Ik had een vraag in verband met mijn verzorgpony:
doe ik er beter aan om hem wél of net niét te scheren?

Hij is inmiddels al 20 jaar en heeft steeds buiten gestaan (winterhard, dus) zonder deken.
Dus ben ik natuurlijk bang dat hij een kou gaat vatten o.i.d. als ik hem scheer ...
Nu zou ik hem nog niet zo direct willen scheren, maar eerder wanneer hij al in de rui zit en het weer definitief is omgeslagen ('s nachts niet meer vriezen e.d.)
Ik wil hem graag scheren omdat zijn vacht in feite verwaarloosd is (zeer oude eigenaars) en ze is letterlijk 10 cm dik. Met borstelen en zo krijg ik er wel heel wat af (probeer ook niet te veel ineens eraf te halen omdat ik anders vrees dat hij ziek zal worden), maar zijn vacht zit gewoon boordevol met stof: het is een zwarte Shetter (met grijs ertussen door de leeftijd), maar het ziet er gewoon allemaal lichtgrijs uit door het stof. Zijn vacht zat in het begin ook vol met klitten en is erg ruig.

Wat denken jullie: scheren of niet?

Alvast bedankt!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:22

Als je scheert moet je wel dekens gebruiken he. Heb je die wel, want je zei dat hij altijd zonder deken staat. Je kunt ook nog even wachten tot april, kan hij lekker de lente in zonder vacht. En dan is het ook wat warmer dan nu. Waarschijnlijk verhaard hij ook moeilijker door de leeftijd en door die dikke vacht.
Mijne is dinsdag geschoren, ivm met luis, anders had ik ook tot april gewacht (hij verhaard ook moeilijk).

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 20:25

Jelleee schreef:
Als je scheert moet je wel dekens gebruiken he. Heb je die wel, want je zei dat hij altijd zonder deken staat. Je kunt ook nog even wachten tot april, kan hij lekker de lente in zonder vacht. Waarschijnlijk verhaard hij ook moeilijker door de leeftijd en door die dikke vacht.
Mijne is dinsdag geschoren, ivm met luis, anders had ik ook tot april gewacht (hij verhaard ook moeilijk).

Ik heb, zoals je zegt, geen dekens en vind het eigenlijk best goed dat hij zonder kan, maar het is inderdaad met dat moeilijke verharen en het vieze van z'n vacht dat ik hem graag zou scheren ...
Als ik hem scheer, zal het dus waarschijnlijk april worden. En dan laat ik daarna zijn vacht gewoon zo (ben niet van plan hem steeds opnieuw te scheren)
Bedankt voor je antwoord!

LadyMadonna

Re: Scheren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:27

vind dit eerlijk gezegt geen reden tot scheren. Een oud paard wat niet door het haar komt (door bijv cushing) en in juli nog steeds met een pak haar staat, ja, daar kan ik helemaal in komen. Andere medische oorzaak ook, maar die zie ik hier niet. Gewoon goed poetsen, het stof hoort er nou eenmaal bij, dat valt er vanzelf uit als ie straks in zn zomervacht zit

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:29

stef schreef:
vind dit eerlijk gezegt geen reden tot scheren. Een oud paard wat niet door het haar komt (door bijv cushing) en in juli nog steeds met een pak haar staat, ja, daar kan ik helemaal in komen. Andere medische oorzaak ook, maar die zie ik hier niet. Gewoon goed poetsen, het stof hoort er nou eenmaal bij, dat valt er vanzelf uit als ie straks in zn zomervacht zit

Hier ga ik in mee. :)

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:37

Ik zou het ook niet doen.
Ik heb altijd geleerd dat je na december zowiezo niet meer moet scheren (ivm de rui?). Die van mij begint nu al te ruien en haar zomervacht te krijgen. Ik neem aan dat als jouw pony de rui in gaat en je hem goed (ros)borsteld hij er vanzelf weer mooi uitziet/goed in zijn vacht zit als hij door de rui heen is.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:06

Scheren lijkt me niet handig, zeker niet in het voorjaar.
Wellicht kun je de pony helpen door de rui te komen met een vitamineboost die te koop is bij fouragehandelaar of veearts.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:08

ohja helemaal vergeten lijnzaadolie aan te raden! :j

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 10:45

Maroesjka schreef:
Scheren lijkt me niet handig, zeker niet in het voorjaar.
Wellicht kun je de pony helpen door de rui te komen met een vitamineboost die te koop is bij fouragehandelaar of veearts.

Ik zal er eens achter horen! Tips in verband met die producten?

Leinearthur schreef:
ohja helemaal vergeten lijnzaadolie aan te raden! :j

Ja, lijnzaadolie heb ik ook al van gehoord! Maar ook dat het niet zo werkt, soms?

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden, allemaal! :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:34

Lijnzaad olie probeer ik dit jaar ook voor het eerst, en wat een onzettend glimmende vachtjes hebben ze :j

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:53

Leinearthur schreef:
Lijnzaad olie probeer ik dit jaar ook voor het eerst, en wat een onzettend glimmende vachtjes hebben ze :j

Super! Ga ik ook proberen :)
Waar haal je die olie vandaan?

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:25

Axioma schreef:
Leinearthur schreef:

Super! Ga ik ook proberen :)
Waar haal je die olie vandaan?

Gevonden! De Decathlon verkoopt het (van het merk Fouganza)
Zijn er nog andere (betere?) varianten van?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:00

Ik denk dat het merk niet zo uitmaakt, je kan het ook gewoon kopen bij een willekeurige ruitersportzaak. Via internet is het ook te bestellen :j

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:15

Leinearthur schreef:
Ik denk dat het merk niet zo uitmaakt, je kan het ook gewoon kopen bij een willekeurige ruitersportzaak. Via internet is het ook te bestellen :j

Oké, dank je! Er staat vast wel op de verpakking hoeveel per dag aanbevolen is, niet?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:57

Ja meestal wel, en anders is dat wel op internet te vinden! :j

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:12

Leinearthur schreef:
Ja meestal wel, en anders is dat wel op internet te vinden! :j

Super, dank je!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:49

Als je geen xtra dekens hebt dan zeker NIET doen.
En je reden vind ik idd ook niet echt dat het zou moeten

Edit : lees dat je andere oplossing bedenkt

barberousse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:47

Ik zou hem niet gaan scheren want het is al bijna lente en dan gaat hij toch verharen.

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:43

barberousse schreef:
Ik zou hem niet gaan scheren want het is al bijna lente en dan gaat hij toch verharen.

Ja, is 'ie al mee bezig maar het is net omdat hij enorm veel en vies haar te verliezen heeft (nooit echt verzorgd geweest) plus dat hij al wat ouder is, dat ik hem misschien wou gaan scheren :)

Nu heb ik besloten van het even aan te kijken, maar als hij half april nog niet in een gezond vachtje zit, ga ik toch nog 'ns kijken of ik hem niet scheer ...
Bedankt voor jullie raad in ieder geval!

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:47

Als hij nu al aan het verharen is, zou ik inderdaad of lijnzaadolie of een vitaminespuit geven. Vooral een vitaminespuit kunnen ze heel veel van opknappen! Je kunt hem natuurlijk altijd een keer wassen als de temperatuur weer warmer is!

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 00:22

Wietsje92 schreef:
Als hij nu al aan het verharen is, zou ik inderdaad of lijnzaadolie of een vitaminespuit geven. Vooral een vitaminespuit kunnen ze heel veel van opknappen! Je kunt hem natuurlijk altijd een keer wassen als de temperatuur weer warmer is!

Wassen staat op het programma! :D Maar nog even wachten, aangezien het nog niet warm genoeg is ...
Ik ga morgen waarschijnlijk naar de dierenspeciaalzaak om te kijken voor lijnzaadolie (eerst zien hoe hij 't daarmee doet) en een clicker, ik hoop dat ze dat hebben :)
Bedankt voor de tips!

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 00:50

Het lijkt me niet handig om nu te gaan scheren;p

Axioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:29

Steeph33 schreef:
Het lijkt me niet handig om nu te gaan scheren;p

Als ik zou scheren, is het ook niet nu. Pas eind april.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:01

ik zou hem niet scheren!
Als je niet teveel geld uit wil geven voor lijnzaad olie (wat oer het algemeen wel erg duur is) kun je ook gewoon zonnebloem olie gebruiken..:)
Werkt erg goed! gebruik het al jaaren! gewoon een klein scheutje over het eten..:)

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:05

Ik zou nu echt niet meer scheren, ze zijn nu volop aan het verharen dwz dat er nieuwe haren opkomst zijn,
en als je nu scheert , scheer je ook alle nieuwe haren af, zo dat het wel eens heel lang kan duren voordat je paard terug mooi in het haar staat.

Probeer gewoon eens met lijnzaadolie, dit zal al flink helpen !