Vertrouwen kwijt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minette

Vertrouwen kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:01

Al vanaf kinds af aan ben ik gek op paarden, en heb dan ook jarenlang op paardrijden gezeten. Dit deed ik altijd met veel plezier, en als ik viel was het gewoon vallen en weer opstaan, niks aan de hand. Totdat ik een bijrijdpony had die elke keer tijdens het rijden wel minstens een keer schrok. Ik ben nooit van hem af gevallen, maar ben hierdoor wel mijn vertrouwen kwijt geraakt. Als gevolg heeft het rijden een lange tijd op een laag pitje gestaan.

Ik heb een paar jaar later een stage gelopen op een manege, en hoewel ik het leuk vond om weer bij de paarden te zijn, werd ik door de minder leuke ervaringen nog banger. Veel kribbige paarden op stal, ik ben tegen de muur aangedrukt en meegesleurd, en ook nog eens op mijn hoofd gevallen bij het rijden. Ongelukjes die kunnen gebeuren, maar als je al wat angstig bent slaan die er wel hard in.

Nu wil ik het rijden weer oppakken, maar ik merk dat ik hier veel moeite mee heb omdat ik gewoon best wel bang ben, en ook steeds banger word. Recente ervaringen helpen daar ook niet echt bij. Zo ben ik nog niet zo lang geleden weer heel hard gevallen, en daardoor zit ik nu heel gespannen op het paard en durf ik ook geen zweepje meer te gebruiken. Ook heb ik veel ongelukjes gehad op stal die mij gelijk weer angstiger maken. Een paard die me tijdens het poetsen steeds probeerde te bijten, een nerveus paard die vol op mijn tenen ging staan, verschillende paarden die me meesleurden en over me heen liepen... ik sta gewoon niet meer stevig in mijn schoenen, en dat merken ze.

En ik vraag me dus af, hoe kan ik mijn vertrouwen weer terug winnen? Ik hou heel erg van paarden, en vind het verschrikkelijk dat ik me zo angstig voel. Ik wil het niet opgeven, maar op deze manier heb ik er ook niet echt plezier meer in. Is een manege wel een goede plek voor mij? Hebben jullie misschien tips?
Ook zou ik het heel fijn vinden om succesverhalen te horen van mensen die hetzelfde probleem hebben/hadden.

Het rijden vind ik op dit moment niet eens het belangrijkste, ik wil gewoon weer met plezier met paarden om kunnen gaan, zonder deze angst. Zodra ik niet meer zo onzeker en bang ben, kan ik denk ik ook weer met meer vertrouwen op een paard stappen.

Anyway, bij voorbaat dank voor reacties, ik zou het erg waarderen!

PS: Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar ik hoop van wel... en anders mag het natuurlijk verplaatst worden!

Glitter_

Re: Vertrouwen kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:01

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:04

Wat vervelend voor je dat je zo'n schrik hebt gekregen.

Er zijn trainers die samen met een paard mensen helpen in het geestelijk sterker worden. Je zou eens moeten googlen (inzichtdoorpaarden.nl bijv.. ) of er iets bij jou in de buurt is. Als jij leert dat je je sterk kunt maken en je echt sterk zal voelen, zal het paard minder snel (letterlijk) over je heen lopen. Dan kun jij werken aan je zelfvertrouwen en als het goed voelt kun je er altijd weer een keer onder goede begeleiding op klimmen.

Veel succes!!!
Laatst bijgewerkt door Akke_sSpring op 03-03-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Demii96A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:07

er zijn vast wel mensen die je kunnen helpen,dan komt het vast goed en gewoon lekker rustig aan doen!

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:11

Dankjewel voor de tip, Akke! Ik zal eens gaan googlen. Hopelijk is er iets in de buurt wat niet al te duur is, en waarvoor je natuurlijk niet een eigen paard hoeft te hebben... dat is ook nog een probleem.

O_FUN_, bedankt voor de link, ik zal het eens doorlezen. Al is mijn geval wel iets anders, gezien ik niet angstig ben voor een specifiek paard.

Demii, dankjewel! Ik ben zeker niet van plan om het hier bij te laten zitten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:11

Starten met een absoluut braaf, líef paard die het geen probleem vind om jou het vertrouwen terug te geven, en die het niet zo nodig vind zichzelf te 'bewijzen'. Met dat paard lekker gaan lessen: grondwerken, longeren, lekker tutten, en zo gewoon stap voor stap het vertrouwen in paarden én in je eigen kunnen weer opbouwen. En ter overweging: misschien niet starten met een paard, maar met een grote pony? ( omdat ik het idee heb dat deze toch wat "nuchterder" zijn en minder afhankelijk van het zelfvertrouwen van hun baasje, om zélf rust en zelfvertrouwen te hebben...)

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 18:21

riagr, dankje voor het advies! Gisteren zou ik dus gaan lessen bij een manege, en had ik erbij gezegd dat ik wel wat angstig was en gewoon een brave, grote pony wou hebben... toen kreeg ik dus een heel nerveuze pony toegewezen die op mijn tenen is gaan staan (en flink ook, moet morgen röntgenfoto's laten maken). Dus ik vind het nu ook lastig om te vertrouwen op wat mij wordt toegewezen, en ik merk gewoon dat ik heel angstig ben.

Ik zat te denken, misschien kan ik gewoon een verzorgshetje zoeken ofzo, waarmee ik mijn vertrouwen weer terug kan winnen. Al vraag ik me wel af of er mensen zijn die zitten te wachten op zo'n angstige verzorgster...

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:37

Als eerste zou ik even het gesprek aangaan met de manege waar je geweest bent. Je bent heel duidelijk geweest in wat je wilde, en bent daarin teleurgesteld. Vraag aan de manege of ze echt pony's hebben die wel voldoen aan wat jij nu nodig hebt. Is het antwoord "ja" dan kun je ze nog een keer een herkansing geven. Als het antwoord "nee" is, dan heb je ook helderheid, en ga je naar een andere manege waar je dezelfde vraag stelt.. Is het "ja" maar blijkt de pony toch ongeschikt: direct stoppen met de les, jezelf niet pushen, dat heeft geen zin, wordt het alleen maar erger van. Dan moet je gewoon weer op zoek naar een volgende manege die jouj wel kan bieden wat je nodig hebt.
Stel je hierin niet te bescheiden op. Je weet duidelijk wat je nodig hebt, dus vraag daar ook expliciet naar, en blijf gewoon zoeken naar die manege, die plek, die pony die WEL goed voelt voor je. Investeer daar in!!

Verder: Staar je niet blind op een ras ( er zijn natuurlijk ook verschrikkelijk drakerige shetlanders), maar kijk echt naar het karakter van de pony.

En anders misschien gewoon een oproepje hier op bokt??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:42

Het moeilijke is dat zelfs het liefste brave paard, heel onzeker kan worden van een angstige ruiter/verzorger.

In welke regio zoek je wat? Mss is er wel een bokker waarbij je kan komen helpen waardoor het vertrouwen weer terugkomt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:44

Iedereen komt in zijn ruitercarriere een punt tegen dat hij de bibbers krijgt. Zelfs Anky van Grunsven is ermee behept, en het kost heel veel doorzettingsvermogen en de goede begeleiding om over een dergelijk punt heen te komen.

Je hebt twee keuzes: of je laat de paarden voor wat het is, of je gaat een adres zoeken waar ze naar je luisteren en je begeleiden in het overkomen van je angsten. En het is absoluut geen schande om toe te geven dat je bang bent. Sterker nog, het helpt je te zoeken naar een veiligere manier om met je paarden om te gaan.
En als een manege niet bereid is om naar je te luisteren als je duidelijk aangeeft een nare ervaring te hebben gemaakt met paarden, dan zou het toch heel snel over zijn.
Er zijn andere adressen waar ze je wel kunnen helpen. Leg je oor te luisteren, start een topic op bokt, blijf zoeken, en je vind gerust iemand die je helpen kan en wil.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:45

@ brainlesss: Dat klopt.......daarom adviseer ik TS niet direct een braaf paard......... maar een paard met voldoende vriendelijkheid en rust, om óók met een onzekere ruiter stabiel en braaf te blijven. ( een wat wijzere, oudere grote pony merrie... die gewend is om als "kindermeisje" op te treden bijvoorbeeld. Ze zíjn er..deze "hun gewicht in goud waard"- paarden/pony's.... en precíes zo eentje moet TS zoeken...)

Sanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:53

Komt me heel bekend voor, als jonger meisje was het vallen en weer erop.
Totdat ik vorig jaar van het paard viel en mijn bovenarm heb gebroken (wat heel veel tijd heeft gekost en lang fysio) Toen ben ik van de zomer weer op het paard gestapt, ik was angstig, maar het was toch weer geweldig om weer op het paard te stappen. Het begon met een rondje stappen over het erf, dat was best al spannend, steeds verder gegaan en aan het eind van de week heb ik zelfs een stukje gedraafd op het strand, ik was best angstig, maar het was zo fijn om weer echt paard te rijden! Toen kreeg ik eind november een nieuw verzorgpaardje aangeboden, een onwijs lieve pony. Deze helpt mij nu echt over mijn angst heen, alles gaat ook steeds beter!
Ik raad jou aan om dat ook te doen, een paard te zoeken wat je hebt vertrouwd en ook tegen spanning kan en jou weer over je angst kan helpen! Succes meid!

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:08

Dankjewel voor de reacties allemaal!

Ik wil de paarden absoluut niet opgeven, want elke keer als ik wel een goede dag heb gehad bij de paarden fleurt het me helemaal op. Het is heel belangrijk voor mij om wel over deze angst heen te komen, ik wil gewoon weer plezier kunnen hebben in het rijden en omgaan met paarden, gewoon zoals ik dat altijd had.

Jullie hebben gelijk dat ik wel goed moet aangeven dat ik bang ben. Ik heb hier vaak nog moeite mee, maar anders schiet het natuurlijk ook niet op om een geschikt paard te kunnen vinden.
Ik heb al beide maneges die bij mij in de buurt liggen geprobeerd tot nu toe, en beiden dus niet echt als positief ervaren. Bij de ene een verkeerde pony toegewezen, bij de ander voelde ik me niet op mijn gemak bij een van de instructeurs. Die maakte nare opmerkingen op momenten waarop ik onzeker of angstig was, en dat werkte dus erg tegen mij. En toen ik van het paard was gevallen en echt heel veel pijn had, zei ze gewoon: "Nou hup, er weer op," zonder me te vragen of het wel ging of wat dan ook. Ik heb dat als heel onprettig ervaren.

Het lijkt me een heel goed idee om hier op Bokt iets te zoeken, maar ik moet eerst nog aan de 25 berichten zien te komen. Iets wat nog niet zo makkelijk is als je alleen maar af en toe op maneges rijdt!
De shetlander als verzorgpony was maar een voorbeeld, ik weet natuurlijk dat er ook niet leuke shetlanders zijn. Het ging er meer om dat ik bij een pony van zo'n kleiner formaat sneller het gevoel heb dat ik ze wel aan kan, dat ze niet over me heen zullen lopen. Daardoor dacht ik, misschien is het verstandiger om zo te beginnen...

@ Sanneee_ - fijn om te horen dat je zo'n leuke pony hebt gevonden, en daarmee je vertrouwen weer terug krijgt! Ik hoop dat ik ook zo'n paardje kan vinden. Dankjewel!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:10

@TS
In welke regio zoek je iets?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:11

Manegepaarden lijken mij juist niet de beste keus om je vertrouwen terug te krijgen..
In welke regio zoek je wat? (mag per pb)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:12

Dat vraag ik me ook af!
Ik zou je best willen helpen om van je angst af te komen, maar dan moet je een beetje in de buurt wonen.

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 19:19

Ik zoek iets in omgeving Assen, Drenthe. Ik zou ook zeker wel bereid zijn een eindje te fietsen!
Dank voor de reacties allemaal, ik waardeer het heel erg.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:29

Dat is wel ver dan kan ik je helaas niet helpen, wellicht zijn er andere bokkers :)

xemmaxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:41

Minette schreef:
Al vanaf kinds af aan ben ik gek op paarden, en heb dan ook jarenlang op paardrijden gezeten. Dit deed ik altijd met veel plezier, en als ik viel was het gewoon vallen en weer opstaan, niks aan de hand. Totdat ik een bijrijdpony had die elke keer tijdens het rijden wel minstens een keer schrok. Ik ben nooit van hem af gevallen, maar ben hierdoor wel mijn vertrouwen kwijt geraakt. Als gevolg heeft het rijden een lange tijd op een laag pitje gestaan.

Ik heb een paar jaar later een stage gelopen op een manege, en hoewel ik het leuk vond om weer bij de paarden te zijn, werd ik door de minder leuke ervaringen nog banger. Veel kribbige paarden op stal, ik ben tegen de muur aangedrukt en meegesleurd, en ook nog eens op mijn hoofd gevallen bij het rijden. Ongelukjes die kunnen gebeuren, maar als je al wat angstig bent slaan die er wel hard in.

Nu wil ik het rijden weer oppakken, maar ik merk dat ik hier veel moeite mee heb omdat ik gewoon best wel bang ben, en ook steeds banger word. Recente ervaringen helpen daar ook niet echt bij. Zo ben ik nog niet zo lang geleden weer heel hard gevallen, en daardoor zit ik nu heel gespannen op het paard en durf ik ook geen zweepje meer te gebruiken. Ook heb ik veel ongelukjes gehad op stal die mij gelijk weer angstiger maken. Een paard die me tijdens het poetsen steeds probeerde te bijten, een nerveus paard die vol op mijn tenen ging staan, verschillende paarden die me meesleurden en over me heen liepen... ik sta gewoon niet meer stevig in mijn schoenen, en dat merken ze.

En ik vraag me dus af, hoe kan ik mijn vertrouwen weer terug winnen? Ik hou heel erg van paarden, en vind het verschrikkelijk dat ik me zo angstig voel. Ik wil het niet opgeven, maar op deze manier heb ik er ook niet echt plezier meer in. Is een manege wel een goede plek voor mij? Hebben jullie misschien tips?
Ook zou ik het heel fijn vinden om succesverhalen te horen van mensen die hetzelfde probleem hebben/hadden.

Het rijden vind ik op dit moment niet eens het belangrijkste, ik wil gewoon weer met plezier met paarden om kunnen gaan, zonder deze angst. Zodra ik niet meer zo onzeker en bang ben, kan ik denk ik ook weer met meer vertrouwen op een paard stappen.

Anyway, bij voorbaat dank voor reacties, ik zou het erg waarderen!

PS: Ik weet niet zeker of dit hier goed staat, maar ik hoop van wel... en anders mag het natuurlijk verplaatst worden!

Ik vind het erg dat ik je niet kan helpen, want ik weet het echt niet...

Sorry, misschien iemand anders ? :(:)

NaatSaloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:43

Vervelend voor je.

probeer zelf te ontspannen. je paard voeld dit, en zal zelf ook meer ontspannen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:46

Een tip voor je: verdiep je eens in Parelli?

Dan ga je snappen waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. En je leert daarop in te spelen.
Dit gaat je niet helpen bij het overwinnen van je angst op een manegepaard.
Maar misschien is er iemand bij jou in de buurt die aan Parelli doet en je kan overwinnen bij je angst, naast het paard en ook erop....

Ine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:00

Minette schreef:
riagr, dankje voor het advies! Gisteren zou ik dus gaan lessen bij een manege, en had ik erbij gezegd dat ik wel wat angstig was en gewoon een brave, grote pony wou hebben... toen kreeg ik dus een heel nerveuze pony toegewezen die op mijn tenen is gaan staan (en flink ook, moet morgen röntgenfoto's laten maken). Dus ik vind het nu ook lastig om te vertrouwen op wat mij wordt toegewezen, en ik merk gewoon dat ik heel angstig ben.

Ik zat te denken, misschien kan ik gewoon een verzorgshetje zoeken ofzo, waarmee ik mijn vertrouwen weer terug kan winnen. Al vraag ik me wel af of er mensen zijn die zitten te wachten op zo'n angstige verzorgster...

Hallo ik ben Ine,
ik ben er ook afgevallen en daardoor ook veel minder vertrouwen heb gekregen in paarden.
De week daarop was het weer les en ik had heel veel schrik.
Toen heeft de lerares mij een goede pony gegeven.
In de stal draaide ze haar kont heel de tijd naar me toe als ik het zadeldoek er wou opleggen.
Toen heb ik hulp gevraagd, de lerares heeft me goed geholpen en me er op gezet.
Op dat paard heb ik dan weer vertrouwen gekregen ze was zeer braaf en ging niet vanzelf lopen. Perfect voor mij dus!
Ik heb een miniatuurpaardje thuis en zij heeft myn vertrouwen ook al geschaadt, toen ik by haar op myn strepen ben beginnen staan
lukte het veel beter, ze zag my als leider en ik voelde me sterk.
Daardoor gaan we nu ook een pony kopen en moet mijn miniatuurpaardje weg.
Dus ik snap u heel goed!
Ik hoop dat je een pony/paard vindt waarin je je vertrouwen terug kan winnen.
Groetjes

Minette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:34

Dank jullie allemaal!
Verzorgpaardje zoeken of paardrijden zit er voorlopig even niet in, mijn grote teen blijkt gebroken te zijn. Ik ben best wel kwaad dat ik bij de manege niet serieus ben genomen en dit eraan over heb gehouden. Natuurlijk had het veel erger af kunnen lopen, maar toch is het wel balen.

@ Cassidy - Dankje voor de tip! Misschien kan ik er een boek over kopen, ik heb wel meer over PIrelli gehoord en het lijkt me wel interessant. Alles wat me kan helpen het vertrouwen weer te winnen is welkom, en ik denk dat het gedrag van het paard beter leren begrijpen zeker nuttig is.

@ Ine - dankje voor je reactie en jouw verhaal! Wat fijn dat je je vertrouwen weer terug heb kunnen vinden, en dat je daarbij het juiste paardje en de juiste begeleiding hebt gehad! Goed om te horen, zulke verhalen geven mij ook weer meer hoop voor de toekomst! :)
Ik hoop dat je een fijne tijd tegemoet zal gaan met je nieuwe pony!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:51

Hoi Minette,
Ik weet niet of je Marwijksoord te ver reizen vindt? Je bent altijd welkom om te kijken of het klinkt met één van de oudere pony's hier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:50

Minette schreef:
@ Cassidy - Dankje voor de tip! Misschien kan ik er een boek over kopen, ik heb wel meer over PIrelli gehoord en het lijkt me wel interessant. Alles wat me kan helpen het vertrouwen weer te winnen is welkom, en ik denk dat het gedrag van het paard beter leren begrijpen zeker nuttig is.

Pirelli is een autobandenmerk. De beste man heet Pat Parelli. En hij heeft ook een website, en een Youtubekanaal.

Website:

www.parelli.com

En Parellitube:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube?blend=2&ob=1

Daar vind je fimpjes van leerlingen van Parelli, maar ook van Parelli en zijn vrouw Linda. Met kleine tips hoe je anders met je paard om kunt gaan...