monopolypositie KNHS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

valine

monopolypositie KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:38

Hoe denken jullie over de KNHS en zijn positie in Nederland voor de wedstrijdsport?

Momenteel ben ik een geschil met de KNHS en kan dus geen lid worden, laat staan een startkaart aanvragen.
Nu is het zo dat je dus alleen via de KNHS wedstrijden kan rijden omdat hun een monopolypositie hebben... zolang ik dus dit geschil heb met de KNHS kan ik dus letterlijk helemaal niks.
Nu weet ik zeker dat de KNHS een grote fout heeft gemaakt, alleen willen deze dit niet toegeven waardoor het mij een heleboel geld gaat kosten. :(
Vroeger had je NBVR en de KNHS en kon je dus nog een keuze maken voor welke organisatie je wilde starten, nu heb je deze keuze niet meer en ben je dus verplicht (als je wilt starten) om lid te worden van de KNHS.

Nu is het niet mijn bedoeling om de KNHS zwart te maken, ik zou alleen graag meningen van andere mensen willen horen over hoe die erover denken. :)

se7entje

Re: monopolypositie KNHS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:44

Daar heb je helemaal gelijk in, het is op hun manier anders niet.
Wat dat betreft is het beter als er verschillende organisaties zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad maar wil het ook niet krijgen, je staat alleen toch niet echt sterk tegenover de KNHS.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:49

Ik heb er zelf eigenlijk niets mee te maken als manegeruiter, maar je hebt daar zeker een goed punt. Als je iets wil dan moet dat wel via KNHS want iets anders is er niet.. Dat is geen goede zaak want je wordt gedwongen om lid te zijn van KNHS omdat er simpelweg geen andere organisaties zijn waaruit je kan kiezen. Niet dat de KNHS slecht is o.i.d., maar als je inderdaad een probleem met ze hebt dan is er geen andere organisatie waar je terecht kan.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:52

Ik heb via BP ook meerder klachten over de KNHS binnegekregen en allemaal over het zelfde onderdeel waar ik tegenaan loop.
Het probleem is dat ik ook nergens heen kan met mijn klacht zodat het uitgezocht kan worden en evt ook opgelost.
Het is nu zo: IK ben fout en niet de KNHS. En volgens mij klopt dat gewoon niet.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:06

Vroeger vielen de verschillende bonden in de basiswedstrijdsport (NBVR, NKB en KNF) ook al onder de NHS, dus in dat opzicht is er niet zoveel veranderd.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 15:29

Vroeger kon je kiezen bij welke organisatie je je wou inschrijven (of bij welke niet) en als je een klacht had die niet naar behoren werd behandeld of opgelost kon je dat evt neerleggen bij de KNHS om te zien of je er dan op die manier uit kon komen.
Nu moet je alles maar slikken van de KNHS want je kan toch nergens anders heen en moet je het maar lekker uitzoeken hoe je officieel wilt gaan starten o.i.d.

Waar het mij om gaat is dat wanneer er een geschil is met de KNHS je nergens kan aankloppen voor een oplossing want de wet van de KNHS is de sterkste.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:35

Ben het helemaal mee eens.
Krijg je een brief van de KNHS of dat ze je factuur voortaan per email mogen versturen want dat bespaart kosten. Van mij mogen ze maar laten ze dan ons ook niet verplichten om zo'n duur blad(paard en sport) af te nemen. Dat blad kunnen ze wat mij betreft ook wel per email verzenden. Het kost je verplicht geld terwijl ik er niets aan heb.

Zo ook met het geld wat naar de toptalenten gaat. Vaak zijn het al ruiters die volop gesponsort worden. Laten ze dat geld beter uitgeven aan televisierechten. Als de paardensport vaker op de nederlandse televisie is te zien wordt het voor bedrijven weer aantrekkelijker om de paardensport te sponsoren. Nee, wat doet de KNHS. Die gaan op reis naar de wereldkampioenschappen en naar de OS.
Bah, kan daar niet zo goed tegen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:56

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:47

Dat geld toch voor (bijna) alle sporten in Nederland? Als je een geschil hebt waar je niet uitkomt dan zou je je rechtsbijstand in kunnen schakelen?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:54

Ik zat er laatst ook al over te denken dat je inderdaad alleen via het KNHS wedstrijden kan rijden. Wat ook maakt dat zij de prijzen naar eigen inzicht kunnen bepalen, waardoor het wedstrijd rijden zo duur is.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 20:20

Ik zit er ook aan te denken om mijn RB in te schakelen. Het is nou niet zo dat ik persé wil starten maar omdat het paard lekker liep besloot ik de stoute rijlaarzen aan te trekken en lid te worden van de KNHS... Toen bleek dat ik om een bepaalde rede niet lid kon worden is het balletje gaan rollen en ik sta dus met mijn rug tegen de muur want ik heb GEEN gelijk, alleen de KNHS.
Mailen,bellen en schrijven levert niks op want ze blijven volhouden dat ik lieg (dit kreeg ik telefonisch te horen, mevrouw, stopt u toch met liegen want u bereikt er niks mee) :?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:31

Wat is de reden dan dat je geen lid kunt worden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:34

ja ik ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk,mag per pb hoor

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:39

Klopt idd, KNHS heeft een monopoly positie. Zoals bijna alle sportbonden dat hebben. En er is ook eigenlijk geen ruimte voor concurrentie, aangezien NOC*NSF per sport maar één sportbond heeft.

Citaat:
Zo ook met het geld wat naar de toptalenten gaat. Vaak zijn het al ruiters die volop gesponsort worden. Laten ze dat geld beter uitgeven aan televisierechten. Als de paardensport vaker op de nederlandse televisie is te zien wordt het voor bedrijven weer aantrekkelijker om de paardensport te sponsoren. Nee, wat doet de KNHS. Die gaan op reis naar de wereldkampioenschappen en naar de OS.
Bah, kan daar niet zo goed tegen.

Vergeet niet dat dit geld niet alleen van de KNHS afkomstig is, maar dat er om de topsport heen een heel netwerk zit. Ik heb er m'n scriptie over gedaan en geloof me, je wilt niet weten uit welke hoeken het allemaal komt. Per hoofd van de bevolking gaat er in sommige steden 46 euro per jaar naar de topsport, te gek voor woorden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:18

Ook ik ben heel benieuwd waarom je geen lid mag worden, mag eventueel per pb, lijkt me zo vreemd dat ze je gewoon verbieden lid te worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:24

Ze zitten met hun dikke krent overal bovenop en het wemelt binnen de knhs van de bobo's, hun traditie is de beste en hun wil is wet.

Niet voor niets wisten ze niet hoe snel ze bitloos rijden mogelijk moesten maken binnen hun eigen circuit, want oh oh er dreigde ineens een vereniging op te staan die hun eigen (bitloze) dresuur wedstrijden wilden gaan organiseren.

De ned. endurance vereniging hebben ze ook al keurig ingelijfd.

Ik heb niks met die gasten :n

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 06:25

even voor de duidelijkheid... ik mag wel starten hoor... maar ik moet eerst even iets betalen wat ik nooit heb aangevraagd.
Dus zolang dat niet betaald is, kan ik ook geen lid worden van de KNHS (zodoende kan ik ook niet starten)
Maar goed, voor een brood wat je niet hebt gekocht ga je ook niet betalen, en in dit geval komt het op het zelfde neer.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:24

se7entje schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad maar wil het ook niet krijgen, je staat alleen toch niet echt sterk tegenover de KNHS.

Dat is toch te erg voor woorden.. dit zegt al genoeg over hun positie :(

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:02

Ik vind het ook maar eigenlijk afzetterij af en toe. ik bedoel, ze leveren ook wel wat hoor, maar kom op. Alleen al voor coupons 17 euro (20stuks) en dan per coupon moet je ook nog aan je vereniging betalen?! en een startkaart is ook iets van 50 euro. en dan verplicht een abo op paard en sport! ik bedoel, niet een beetje veel?
ik ben altijd in november en december super hard aan het werk om die startkaart voor het volgende jaar weer te betalen...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:32

ik heb in het verleden ook al regelmatig meningsverschilletjes gehad met de KNHS omdat ze hun (financiele) administratie niet kloppend hadden.
Uiteindelijk heb ik altijd nog gelijk gekregen, maar je wordt wel moedeloos van het bellen tot je iemand aan de lijn krijgt die het wel begrijpt.

bij mij ging het toen ook borrelen om zelf een organisatie op te richten moet ik zeggen. het is dat ik daar geen verstand van heb.... :+

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:39

TS; wat is er precies aan de gang dan? Mag ook per pb. Ik heb bij de KNHS gewerkt, heel misschien kan ik je helpen?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:48

Ik ben ook heel benieuwd. Inmiddels ex-ruiter van mijn paard(en) had ook een geschil met de KNHS vorig jaar. Of ze nog maar even een stuk of 10 startkaarten wou betalen, die al lang opgezegd waren. Een aantal paarden naar een andere eigenaar of ruiter. Een paar geblesseerd en 1 met veel verdriet in laten slapen. Dat liep op een gegeven moment ook heel hoog op, waarbij geen coupons en nieuwe startkaarten aangevraagd konden worden... Het was voor iedereen een nogal vervelende situatie.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 19:01

omdat iedereen graag wil weten wat het geschil is.... :D

Volgens de KNHS heb ik ooit een een paspoort voor een paard aangevraagd en niet betaald.
Het paard in kwestie en het paspoort zijn beide niet bij mij bekend.

Volgens de KNHS loopt het al jaren bij een deurwaarder en of ik nu even over de bug wil komen met de centjes.
Paard,paspoort en deurwaarder zijn bij mij onbekend, maar volgens de KNHS lieg ik de boel bij elkaar en moet ik gewoon betalen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:33

tjaa,de knhs gaat wel vaker fout..ik ben gergeld op de vingers getikt dat ik in verkeerde klasse gestart was. volgens hun adm. had ik de punten er niet voor...gelukkig kon ik steeds met mijn coupons aantonen dat ik terecht gestart ben,maar de toon in die brief liegt er ook niet om..alsof je al vastgesteld fout zit!
laat de knhs maar s aan jou aantonen de mail of brief met jouw verzoek tot aanmaak van paspoort,geen bewijs geen zaak lijkt mij

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:18

knollentuin schreef:
tjaa,de knhs gaat wel vaker fout..ik ben gergeld op de vingers getikt dat ik in verkeerde klasse gestart was. volgens hun adm. had ik de punten er niet voor...gelukkig kon ik steeds met mijn coupons aantonen dat ik terecht gestart ben,maar de toon in die brief liegt er ook niet om..alsof je al vastgesteld fout zit!
laat de knhs maar s aan jou aantonen de mail of brief met jouw verzoek tot aanmaak van paspoort,geen bewijs geen zaak lijkt mij

Daarom bewaar ik ook altijd mijn coupons. Het heeft bij een dressuur wedstrijd van mij 2 maanden geduurd voordat mijn punten op mijnknhs.nl stonden. van oktober tot december! een mailtje gestuurd, en ineens staan ze erop. Was ik ff blij dat ik mn coupons mee had gevraagd, als ze nou zeiden dat ik die punten niet had gehaald ofzo...