Zadel kopen in het buitenland, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

Zadel kopen in het buitenland, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:18

Hoi,

Omdat ik in Nederland niet het zadel kon vinden wat ik wil, heb ik contact gezocht op ebay met iemand die dat zadel wel verkoopt. Nu word het natuurlijk wat lastig om dat zadel op te halen, dus wil ik het laten verzenden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik heb namelijk geen idee waar ik allemaal rekening mee moet houden.

cissy

Re: Zadel kopen in het buitenland, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:43

Hangt er van af uit welk land het moet komen, als het een EU land is is het wat makkelijker dan bijvoorbeeld uit de US.
Reken op een flinke duit aan verzendkosten, en eventueel BTW en invoerrechten en inklaringskosten bij de douane, dat kan aardig oplopen!
Betaal via creditcard of paypal en stuur nooit geld op! Gebruik geen western union om geld te sturen want dat gaat veel te vaak niet goed en laat het verzekerd versturen.
Wat als het zadel niet past of kapot aankomt?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:07

Dankje, hier heb ik wat aan :).
Het zadel moet uit de UK komen en de enige mogelijkheid die ik heb is met paypal betalen aangezien ik geen creditcard heb, dus dat was ik sowieso van plan.

Het is een winteczadel, die heb ik er nu in vzh al op liggen, dus ga er van uit dat deze ook gewoon gaat passen.
Beschadiging weet ik niet, geen idee hoe ik mij daar tegen een beetje in kan dekken. Daar moet ik maar gewoon op gokken denk ik.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:10

Ik heb al vaker dingen over laten komen via ebay uit het buitenland.

Als het een Wintec is denk ik niet dat er veel mis kan gaan..
Het is namelijk een redelijk "groot" merk, dus mocht er iets mis zijn kan de zadelmaker hier er ook nog dingen aan veranderen. :)
Veel plezier met je zadel alvast.

En wat verzending betreft: soms is er ook de mogelijkheid "gewoon" via internetbankieren te betalen, een buitenlandoverboeking. :) Verzenden duurt meestal een week of anderhalf, 2 bij mijn weten, maar dat is vanuit Duitsland. :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:45

Waarom koop je geen wintec in nederland? Of belgie? ofzo. Daar hebben ze dat merk toch ook?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:06

Jup, hebben ze ook, maar niet in het bruin :).
Wintec bruin dressuur is sinds kort uit de handel genomen door de leverancier van Europa. Op Ebay in de UK worden ze wel volop aangeboden vandaar mijn keuze.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:01

Als het een Wintec zadel is dan zou ik dit type zadel via een winkel in de buurt bestellen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 09:13

In mijn vorige post staat dat dit niet kan :). De wintec die ik wil is niet leverbaar in europa, omdat europa allemaal via dezelfde groothandel gaat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:35

Oh UK gaat meestal wel goed en geen gedoe met douane, verzenden gaat redelijk snel, ik bestel regelmatig bij Parelli UK en binnen een week heb je de spullen.
Als ze het zadel maar goed inpakken is er niet zo veel aan de hand met Wintec. Bestel je particulier of bij een firma? De laatste weten vaak wel hoe je een zadel goed verpakt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:13

upendo schreef:
En wat verzending betreft: soms is er ook de mogelijkheid "gewoon" via internetbankieren te betalen, een buitenlandoverboeking. :)

Juist niet doen, als je via paypal betaald is het verzekerd.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 14:50

cissy schreef:
Oh UK gaat meestal wel goed en geen gedoe met douane, verzenden gaat redelijk snel, ik bestel regelmatig bij Parelli UK en binnen een week heb je de spullen.
Als ze het zadel maar goed inpakken is er niet zo veel aan de hand met Wintec. Bestel je particulier of bij een firma? De laatste weten vaak wel hoe je een zadel goed verpakt.

Weet jij dan toevallig ook hoe het zit met invoerrechten? Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar ik kom alleen maar invoerrechten tegen voor landen buiten de EU.
Volgens mij behoort de UK wel tot de EU toch? :o?

Ik ga het eerst proberen via een particulier, die verkoopt het zadel voor een mooi prijsje op ebay, maar wilde eerst uitzoeken hoe het zat met verzenden.
Mocht dat niet doorgaan, dan ga ik het zadel via een bedrijf bestellen, is toch een stuk minder gedoe merk ik al.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:55

Ik heb althans nog nooit invoerrechten moeten betalen vanuit UK, wel tax/btw en die is daar 17,5% dus misschien dat je dat ook nog moet betalen? Particulier heb je daar geen last van.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:15

Inderdaad met paypal betalen, zeker niet via internetbankieren. Je kunt het pakket als "gift" laten benoemen, dan hoef je niets extra te betalen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:55

Kijk op http://www.reiterlive.de Die hebben een andere leverancier als belgie/nederland/frankrijk.
Zeer betrouwbare shop waar al veel nederlanders hun wintec voor minder dan hier vandaan hebben gehaald. Ook hebben ze met en zonder cair en zwart, bruin en newmarket gewoon liggen.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:45

Reiterlive had ik gemaild, maar die hadden het zadel ook niet. Inmiddels heb ik het zadel al betaald en is het nu onderweg naar mij, dus hoop dat deze goed aankomt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:47

hou rekening met een flinke douane aanslag erbij !!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:52

spicegirl schreef:
hou rekening met een flinke douane aanslag erbij !!

Alleen de eventuele BTW, Engelang dat is een EU-land en dan heb je niet te maken met invoerrechten. BTW is een beetje afhankelijk hoe het verzonden wordt, sommige gaan langs de douane en andere worden zo doorgevoerd. Het kan dus dat je nog iets BTW verschuldigd bent.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:56

buiten de EU ben je gegarandeerd aan de beurt. kleine pakketjes gaan er nog wel eens door, maar geen grote.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:04

spicegirl schreef:
buiten de EU ben je gegarandeerd aan de beurt. kleine pakketjes gaan er nog wel eens door, maar geen grote.

Ohhh absoluut no question about that, maar met pakketjes uit engeland zijn ze vaak iets "makkelijker".
En dan nog is er soms geen jota van te zeggen, sommige items uit amerika daar krijg ik invoerrechten en BTW voor gerekend terwijl andere duurdere items zonder invoerrechten en BTW zo worden vrijgegeven.
}:0

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:32

Nouja makkelijk doen... ze zullen wel moeten :). Engeland is gewoon een EU land, waar vrije handel van goederen geldt, ik heb het even nagevraagd namelijk.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:10

Kaula schreef:
Nouja makkelijk doen... ze zullen wel moeten :). Engeland is gewoon een EU land, waar vrije handel van goederen geldt, ik heb het even nagevraagd namelijk.

Dat makkelijker slaat meer op het feit dat 90% van de pakjes buiten de EU gecontroleerd worden waarna er invoerrechten en BTW wordt geheven. Binnen de EU is dat percentage véél lager terwijl er in een groot aantal gevallen ook BTW zou moeten worden aangeslagen.

xxNiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:37

Goed opletten waar ze vandaan komen :j

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:22

van Nederland naar België verzenden kost het €15, geen idee hoeveel het je zal kosten als je nog verder gaat ;)

Maar het is natuurlijk vervelend dat je niet zeker weet of het zadel wel goed is/past,
ookal belooft de verkoper dat je het mag terugsturen en inwisselen,
dan zul jij dus de verzendkosten nog 2x moeten betalen (van jou naar verkoper en een nieuw zadel van verkoper naar jou)

Is het een webshop of een particulier? Als ik iets via internet/buitenland zou kopen, zou ik toch altijd zeker willen zijn dat het een betrouwbare/redelijk bekende webshop is :+

veel succes!