Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Irma77 schreef:Misschien kun je er eens een tandarts naar laten kijken. Lijkt mij dat ze misschien pijn heeft in haar mond of is er in het verleden of met inrijden iets vervelends gebeurd? In nl worden er wel wedstrijden uitgeschreven voor bitloos rijden, maar ik denk dat het wellicht beter is eerst de oorzaak te achterhalen?!
Sancha schreef:Heb je al eens een tandarts naar de pony laten kijken?
Rubber is niet zo vriendelijk! Rubber wordt heel erg stroef als het nat wordt.
Misschien kun je een dubbel gebroken trensje gebruiken, liefst zo dik mogelijk maar niet te dik zodat haar hele mond vol zit. En je kan bitringen gebruiken om te voorkomen dat het bit niet zo schuift. Een lage neusriem zorgt ook dat het bit wat stiller ligt.
Van te voren wat zoetigs op het bit doen zodat het wat lekkerder smaakt, en ook zorgen dat het bit op kamertemperatuur is (opwarmen in je handen).
Er zijn ook bitten met appel smaak, geen persoonlijke ervaring mee. Wel gehoord dat daar kleine stukjes af kunnen breken, en dat gaat dan ook weer pijn doen.
Ik weet niet of je bitloos mag starten.
Maar als je pony er een probleem van blijft maken, en er is niets te vinden in haar mond, dan moet je je er misschien maar gewoon bij neerleggen.
Irma77 schreef:Als het jou wel lukt om in haar mond te kijken, zou ik dat zeker eens doen. Misschien zie je iets ongewoons? Ik denk dat een rubber bit idd niet zo fijn is , kan ook erg heet worden met wrijving. Liever een ongebroken bit, maar allereerst denk ik toch dat je uit moet kunnem sluiten dat er niets aan de hand is. Het is in ieder geval geen normaal gedrag, als de pony normaal is ingereden...

Cassidy schreef:Er zijn leren bitten te krijgen, dus daar zou je mee kunnen beginnen. Als ze bitloze optomingen accepteerd, mag een leren bit ook geen probleem zijn. Ook even controleren of dat op wedstrijden mag!
Verder tandarts laten komen, misschien heeft ze haar wolfskiesjes nog, en die kunnen heel zeer doen als daar iedere keer een bit tegenaan tikt.
alesha schreef:Ik zou de tandarts nog een keer bellen en uitleggen wat er aan de hand is.
Het lijkt mij dat er iets niet goed is in de mond.. misschien heeft ze wel haken op haar tanden? of zijn haar tanden te lang? of misschien heeft ze een overbeet waardoor het bit niet goed ligt?
Een paard op de manege had dit probleem ook en die had tanden zitten op de plek waar het bit in de mond zit. Dit deed pijn en nadat die tanden getrokken waren was het probleem opgelost.
Ik zou zowiezo wel een dubbelgebroken trens nemen met bitringen en geen rubberbit.
@cassidy: leren bitten? Dat gaat toch snijden in het tandvlees?
Cassidy schreef:Er zijn leren bitten te krijgen, dus daar zou je mee kunnen beginnen. Als ze bitloze optomingen accepteerd, mag een leren bit ook geen probleem zijn. Ook even controleren of dat op wedstrijden mag!
Verder tandarts laten komen, misschien heeft ze haar wolfskiesjes nog, en die kunnen heel zeer doen als daar iedere keer een bit tegenaan tikt.
Dat hoeft toch helemaal niet? Een leren bit kan toch net zo pijnlijk zijn als er iets mis is met haar mond als een rubberbit of een trens.
Succes!

wolknol schreef:probeer ook verschillende soorten bitten (kan je ook lenen van stalggenoten) zoals wij ook alllemaal een ander soort schoenen/ broeken, bhs.... fijn vinden zo zit dat dan ook met paarden...