Paard wilt niet op de weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Paard wilt niet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:22

Ik heb een 6 jarige merrie die ik zelf gefokt heb, haar naam is Friuli.
Ze heeft als veulen een hele zomer met der mama buiten gelopen en 's nachts op stal (ivm dieven)
Vanaf der 1 jaar ging ze in lente en zomer 24 op 24 buiten en in de winter 's nachts binnen.
Ze heeft altijd bij andere paarden gestaan en had het super naar der zin.
Op der 2,5 jaar is ze op stal gekomen.
Op de manege waar ik sta kan je je paard een hele dag op de weide zetten, met andere paarden of alleen.
Het viel me op dat ze nooit echt ontspannen op de weide stond, alhoewel er altijd paarden bij der stonden. Ze was wel blij dat ze op de weide mocht de eerste dagen, maar nadien wou ze zelf niet meer mee in de richting van de weide.

Door omstandigheden heeft ze oktober, november en december op de weide gestaan, waar ze zo wat gek werd, waardoor ik der terug een stalletje ben gaan zoeken.
Nu staat ze daar een kleine 2 maanden, en ze is terug helemaal der lieve zelf. Alleen wilt ze dus niet meer los op de weide, niet alleen en niet met andere paarden!
De eigenaar van de stal waar ik sta, laat de paarden dagelijks buiten (tenzij bij vriezen, dan is de grond te hard), Ze gaan dan in groepjes buiten en krijgen daar hooi. Maar ze kunnen zelf beslissen wanneer ze terug naar binnen willen.
Normaal doet hij de stallen gewoon open en lopen de paarden 1 voor 1 de weide op, maar mijn merrie blijft gewoon lekker in der stal staan.
Hij moet der met een halster en veel geduld naar buiten brengen.
En eenmaal halster uit, staat ze zo voor hem terug der stal in :Y)
We hebben echt alles geprobeerd, alleen buiten, met 1 paard buiten, met een groepje paarden buiten, niets helpt, mijn paardlief gaat terug naar der stal.

Verder als ze mij ziet kan der halster niet snel genoeg aan, en loopt ze direct mee der stal uit.
Je zou haast denken dat paardlief graag werkt! :+

Ik vind het echt erg raar dat ze niet op de weide wilt. Vroeger was ze ook wel blij als ik der van de wei kwam halen, maar dan was ze ook zo blij dat ze op de weide mocht.
Misschien dat het terug betert als er echt meer gras op de weide staat, maar toch vind ik het raar dat ze niet graag bij der soortgenoten is.

Zijn er nog mensen die dit hebben met hun paard? En wat vinden jullie dat ik moet doen? Der toch verplichten om te blijven staan op de weide, of haar niet meer op de weide zetten?

amyz

Re: Paard wilt niet op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:28

Bizar... Zou echt niet weten hoe je dit op zou kunnen lossen. Ik bedoel, paard is t van jongs af aan gewend lekker buiten te staan met vriendjes, daar kan t dus echt niet aan liggen...
Enige wat ik zo kan bedenken is dat je een heel apart paard hebt :+ Ze heeft geen nare ervaringen gehad op de wei ofzo?

Succes iig, t is hoe dan ook een bijzonder probleem :+

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:29

Ik heb zoiets nog niet meegemaakt,maar zou haar wel blijven aanmoedigen om de wei op te gaan,
vooral bewegen maar ook soortgenoten zijn toch belangrijk voor een paard.
wel gaan mijn eigen paarden nu ook graag naar de stal en blijven vooral met slecht weer liever binnen als buiten,maar toch zet ik ze gewoon buiten weer of geen weer .

Misschien de wei iets leuker maken voor der door haar krachtvoer ook buiten te gaan voeren ?
Ligt er hooi in der stal als ze naar buiten gaat ?
zo ja dan dat hooi weglaten zodat ze even "niks" meer aan haar stal heeft.
Misschien wilgentakken in de wei leggen zodat ze nog iets extra's te doen heeft ..

hopelijk gaat ze idd de wei weer leuker vinden als het gras weer gaat groeien en ze lekker gaan grazen heel de dag!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:55

Inderdaad een erg apart paard ;)

Als ze geen nare ervaringen heeft gehad op de weide, zou het misschien door het weer kunnen komen?!
Misschien dat als het binnenkort weer beter weer word ze wel weer naar de weide wilt.

Je zou ook kunnen voeren op de weide zodat ze een goede reden heeft om erheen te gaan (weide = voer), want het is toch wel fijn als een paard lekker zijn benen kan strekken en het is goed voor spijsverteringssysteem van je paard als ze de hele dag lekker gras kan eten.

Ik begrijp uit je bericht dat ze mogelijkheid hebben om zelf van stal naar weide en van weide naar stal te lopen?
Als je haar gewoon laat staan met de deur open, blijft ze dan gewoon de hele dag binnen staan? Paarden zijn kuddedieren dus vroeg of laat wil ze dan wel gezelschap neem ik aan.
Anders zou ik haar wel gewoon op de weide blijven zetten :j

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:59

mijn paard heeft dat ook vaak. Denk dat het idd aan de hoeveel gras ligt en het ontbrekende zonnetje :)

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:59

hoe doet ze het in de kudde, is er misschien een heel dominante kuddegenoot die haar opeens niet meer accepteerd? doe ook maar een gok hoor..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:14

Nee hoor, dit kan. Ik heb er ook zo één. Dolblij om te werken maar een broertje dood aan de wei of paddock. Hij is 16 circa 4 maanden bij mij en ik heb al van alles geprobeerd. Alleen, samen, voer, hooi. Tegenwoordig probeert hij zich niet meer los te rukken zodra de wei in zicht komt en gaat hij er braaf op. Om vervolgens 10 minuten stil te blijven staan en dan als een gek rondjes van 5 m te gaan lopen rennen voor de ingang tot het zweet er in straaltjes afloopt. Dan haal ik hem toch maar binnen want ik ben bang dat hij ziek wordt en/of zijn benen sloopt. Gelukkig gaat hij wel graag in de stapmolen. Ik hield het er altijd op dat hij in zijn vroegere leven niet geleerd heeft op de wei te gaan maar als ik het verhaal van TS lees hoeft dat dus niet zo te zijn.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 16:30

neen voor zo ver ik weet heeft ze nooit iets naars mee gemaakt en al zeker niet op de weide.
Ik geloof ook niet dat er een paard dominanter is dan zij :) zij is altijd en overal de baas.
Het viel me vorig jaar in het voorjaar op dat ze erg graag op de weide ging, maar ze ging dan altijd maar een uurtje of 2 per dag op de wei, om aan het gras te wennen. Maar na een week of zo was ze al niet meer zo blij om naar de weide te gaan, en na 10 minuten of en kwartier grazen stond ze dan aan de draad te wachten.

Neen verder ligt er op dat moment geen hooi in der stal, alleen op de weide. Die man heeft al geprobeerd bieten te geven op de weide, maar dan neemt ze een paar happen en gaat als nog naar stal.
Eten is nogal moeilijk op de weide, dat gooit ze om en dan moet ze der eten uit de modder halen, dat is ook niet ideaal.

@blye sky: ja hier net hetzelfde :j
Wel raar dat de jouwe graag in de molen staat, daar heeft de mijne namelijk ook een hekel aan :D
edit: blue sky ik zie net dat jij een paard hebt van Liberty M! Laat mij nu de vroegere eigenaar zijn van Libs!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:09

Ja dat weet ik. Ik zie nu net pas dat jij de TS bent. Ik heb je ge PBt toen ik mijn paard kocht. Leeft Libs nog steeds? Ging hij wel gewoon graag de wei op? Ik heb nu een paar (slechte) foto's van mijn paard. Als je het leuk vindt en je PBt me je email stuur ik ze je.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 12:11

Ja hoor hij is nog steeds zijn vrolijke en gekke zelf :) Hoe ouder hij wordt, hoe gekker hij doet! Hij gaat wel graag de weide op, maar niet te lang. Maar ja dat is waarschijnlijk ook omdat hij altijd alleen staat. Oh ok je hebt een pb :)