Gewoon doen; gewoon starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Gewoon doen; gewoon starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:03

:wave:

Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik gestopt met het wedstrijdrijden op mijn pony. Inmiddels heb ik een paard.
Paard loopt met hoge bergen, diepe dalen maar ik wil nu eigenlijk toch eens de wedstrijdring in.
De kans is aanwezig dat ik als een 'halve gare' de bak door ga, echter kan het ook geweldig gaan :+
Eigenlijk durf ik niet zo goed, met mijn pony was ik altijd erg perfectionistisch, hij liep gewoontjes maar wel braaf en constant. En mijn paard? Die kan enorm tegendraads zijn.

Moet ik mn gevoel maar gewoon opzij zetten en gewoon kilometers gaan maken? Of moet ik wachten totdat het constant wordt?
Hoe kijken juryleden aan tegen combinaties die toch starten ondanks dat ze, hoe zal ik het zeggen, er wel klaar voor zijn maar niet altijd evenveel 'controle' hebben.
En waar zouden jullie als ruiters voor kiezen?

Paard loopt thuis over het algemeen erg fijn, maar op ander terrein rij ik net iets anders, en mijn paard neemt het direct over. Ze reageerd erg snel op veranderingen in mijn rijden (scheeftrekken, tegen been hangen, strakke aanleuning), hoewel er soms ook hele fijne stukken tussen zitten.

Aan de ene kant denk ik; ze loopt thuis fijn (op sommige dagen na dan ;) ), dus tijd om kilometers te maken op ander terrein.
Aan de andere kant; ik ben zelf (nog) niet helemaal ontspannen op ander terrein met dit paard, dus wat doe ik op een wedstrijd als ze op ander terrein nog zo heftig reageerd. Ik moet eerst zorgen, buiten wedstrijden om, dat ik op ander terrein meer rust vind en mijn paard fijner te rijden blijft.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 01-03-11 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re: Gewoon doen; gewoon starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:08

Ik zou proberen eerst nog wat te oefenen op vreemd terrein en dan gewoon gaan starten. Dit kan je eigenlijk alleen maar oplossen door km's te maken.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:10

Ik zou het gewoon gaan proberen voor de ervaring. Zondag ben ik zelf ook gestart met mijn nieuwe paard, deze heb ik pas een paar weken en start gewoon al voor ervaring. Ze vond het erg spannend en was gespannen maar als ze altijd alleen maar in dezelfde bak loopt en dan ineens in een andere doet ze het over een half jaar nog denk ik. Had twee keer 168 pnt.
Nou ben ik iemand die gewoon doet hoor en jammer wat een ander er van vind :) Word het nou echt te gek qua gedrag dan zou ik nog even verder oefenen natuurlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:11

meenemen! zoek clinics op of vraag aan je vereniging of je als er wedstrijd is gewoon mag meerijden op het losrijterrein,gaat vaak in het buitenseizoen wat makkelijker. en ga eens hors concours starten, geen -stiekum toch stress-

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 13:21

Haha, jullie duwen me toch al een beetje in de juiste richting denk ik :P 'gewoon doen, niet zeuren'.
Heb me in een opwelling al opgegeven voor een clinic, en zat met een schuin oog te loeren op een kleinschalige wedstrijd hier in de buurt. Misschien moet ik me maar gewoon gaan inschrijven. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:22

lekker doen, eens moet je beginnen..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:02

Eerst een paar x meenemen naar vreemd terrein :j

- les rijvereniging
- instructie op vreemd terrein
- op een concour terrein alleen losrijden (niets starten of HC)
- Clinics
- Jonge paarden wedstrijden (heb ik zelf gedaan voordat ik starte, fijn met 3 paarden in een baan)

En als je de eerste keer voor het echie start, kleinschalige wedstrijd uitzoeken met witte hekjes, blijft ie igg binnen de hekjes :P

Meestal valt de 1e x dan enorm mee, ik was de 1e keer met mijn jonkie 4e met 189 in het L1 :) en ik heb echt een rillerige angsthaas :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:18

Gewoon gaan joh, maakt het je zoveel uit dat de jury denkt dat je beter niet had kunnen komen? Jij weet toch wat ie kan thuis? Soms is het gewoon even diep ademhalen, cap stevig opzetten en gaan met die banaan, de juiste locaties zoeken (kilometers grasland die zich voor je uitstrekken met minstens 30 bordjesringen erop is GEEN goed plan :P ) en je eigen doel bijstellen: Je paard op vreemd terrein braaf aan het lopen krijgen. So what als je paard de eerste keer 150 punten loopt? Hij heeft er van geleerd, jij hebt er van geleerd en de volgende wedstrijd ga je er weer voor!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:34

Urielle schreef:
Gewoon gaan joh, maakt het je zoveel uit dat de jury denkt dat je beter niet had kunnen komen? Jij weet toch wat ie kan thuis? Soms is het gewoon even diep ademhalen, cap stevig opzetten en gaan met die banaan, de juiste locaties zoeken (kilometers grasland die zich voor je uitstrekken met minstens 30 bordjesringen erop is GEEN goed plan :P ) en je eigen doel bijstellen: Je paard op vreemd terrein braaf aan het lopen krijgen. So what als je paard de eerste keer 150 punten loopt? Hij heeft er van geleerd, jij hebt er van geleerd en de volgende wedstrijd ga je er weer voor!

Dat is precies wat ik ook in mijn hoofd had.
Gewoon gaan en veel plezier!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:47

Urielle schreef:

Ik vind dat vaak juist erg fijn. Had eerder ook een pony die ik indoordressuur echt niet hoefde te starten. Elk ander bordje aan muur was eng. Terwijl op grasland keek hij nooit ergens naar, alles was toch hetzelfde. Ook hoeven ze dan niet weg bij de andere paarden, dat kan ook schelen. :j

Ik heb vroeger vaak met groene pony's gestart en dat was eigenlijk altijd outdoor (kwam ook gewoon toevallig zo uit vaak ;) ) en vind dat zelf eigenlijk ook het prettigst. Je kunt lekker de ruimte opzoeken als je paard niet zo gek is op andere paarden, als er iets is wat ze eng vinden op het losrijterrein kun je daar tijdens het losrijden gewoon uit de buurt blijven tot ze lekker ontspannen zijn. Nu snap ik dat als je een paard hebt dat echt gaat rennen dat het dan niet prettig is, heb dat zelf maar een keer gehad. Alleen dat was verder ook geen probleem, ruimte zat om weer op de volte te zetten en rustig terug te rijden.

OT: gewoon starten. Als het dan thuis helemaal top gaat en je een proef kunt rijden voor minstens 3 winstpunten heb je daar op wedstrijd nog niet zoveel aan als hij nog helemaal aan het hele gebeuren moet wennen. Zo lang je geen gevaar bent voor anderen heb je niets te verliezen. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 22:42

Goed; dat wordt dus startkaart aanvragen & gaan als ik het zo lees :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 00:20

JI => WD-V

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:31

Ik heb ook ''gewoon gedaan'' heb ingeplant elke maand een wedstrijdje te rijden en verder gewoon lekker veel oefenen!
Lekker je startkaart aanvragen dus! Komt vast wel goed!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:42

Gewoon gaan voor de ervaring inderdaad. Dat gedragen komt vanzelf wel.
Op mijn eerste wedstrijden ging mijn pony na het aanspringen in galop ook in volle vaart richting uitgang, met bijbehorende bokken en niet zo netjes oplossen van mij. :o
Resultaat: 2x een 3.
Maar verder gingen veel onderdelen ook weer netjes en uiteindelijk haalde ik zelfs nog een winstpuntje.
Jury moest er hard om lachen en gaf als commentaar: ontzettend leuke haflinger, kan heel fijn lopen. Hij moet zich alleen nog een beetje leren gedragen :D

Zolang jij geen verwachtingen hebt en gewoon ontspannen op je paard zit zal het allemaal wel goedkomen :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:15

@Skygirl: outdoor zijn er ook nog wel wat kleinere locaties te vinden, ook waar hekjes staan ipv losse bordjes, en met een beetje gestructureerd losrijterrein. Losrijden is voor mij iig heel irritant op een megafris paard terwijl er kriskras allerlei paarden om je heen zitten en er geen voorrangsregels zijn. Bovendien is het voor de andere deelnemers niet zo fijn als jij onder de proef zes keer door hun ring gestoven komt omdat je paard besluit dat deze hele grote wei best geinig is om je pootjes een keer goed te strekken :') Als er bijv. vier hekjesringen bij elkaar liggen naast een omheind losrijterrein kun je daar prima rijden zonder dat je paard zich ineens lonely the ponely voelt en daarom begint te stieren. Zoiets vind ik ideaal voor jonkies en zenuwpezen.

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:19

ik had mijn paard ook pas een maand of 2 ben gewoon gestart heb niets te verliezen we leren er allebei van en had de 2de wedstrijd toch mooi een winstpunt te pakken

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 21:27

Gewoon gaan. :j Ik heb zelf ook zo'n gevalletje (of loopt sterren van de hemel, of je zou ze op de terugweg het liefst bij de slager afzetten :+ ). Van de zomer paar keer gestart en momenteel sta ik op een andere stal waardoor ik vrijwel iedere maand een wedstrijd kan meepakken op 2 verschillende locaties.
Let vooral niet op het demotiverende commentaar van de jury (nog niet klaar voor wedstrijd enzo :') ). Want om er klaar voor te zijn, zul je het toch echt moeten opzoeken, in plaats van je eigen vertrouwde bak blijven rijden. :)

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 02:04

Dat is inderdaad vaak wel zo met dat soort paarden, gewoon doen! Niet zeuren en gewoon lekker rijden en vooral er niet teveel van verwachten. Je doel is gewoon lekker ontspannen rondrijden, die punten maken nog niet eens zo gek veel uit (en als je je doel haalt heb je echt geen 150.. ;) ). Wel heb ik altijd zo iets van de combinatie moet er wel klaar voor zijn, ofwel je moet er zelf ook helemaal zeker van zijn en thuis een mooie nette proef neer kunnen zetten. Vooral erg zeker van jezelf zijn, lekker rijden, en je vooral niet druk maken. Haha {makkelijker gezegd dan gedaan} als jij zo iets hebt ik moet gewoon lekker gaan starten dan DOEN! Succes!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 02:08

Even paar keer bij vreemde binnenbakken reden, kan meestal tegen kleine betaling gewoon,
of anders onderlinge wedstrijdjes mee pakken. Heeft bij mijn merrie erg geholpen & vanaf 11 maart gaan we hopelijk gewoon knallen in de ring. :) Zo moet je maar gewoon denken, merrie is er nog niet helemaal klaar voor, maar ach, we hoeven toch niet altijd goed te scoren? Ervaring opdoen & kilometers maken is net zo belangrijk!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:42

Gewoon doen Lise! Jullie laatste foto's zagen er ook goed uit :j
En idd, gewoon kilometers maken. Jammer dan dat je de eerste keren misschien lage punten rijd.
Je moet toch een keer beginnen!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:15

ik zou veel op andere terrein gaan rijden.
Ik had het zelfde probleem met ons nieuwe paard. In de bak waar die normaal ook liep, was ik ontspannen en hij ook. Maar als we in een andere bak kwamen, werd ik gespannen en hij dan helemaal. Ik heb toen een paar keer op andere terrein gereden en dat hielp mij heel goed.
Ik ken het paard nu al wat beter en weet ook hoe hij reageert op nieuwe situaties.
Dus ik ga het volgende week proberen om voor het eerst in de wedstrijdring te verschijnen!

succes!

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:40

Gewoon doen en ervaringen opdoen. Succes met je 1e wedstrijd.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:38

Gewoon gaan rijden, dan worden jij en je paard er steeds handiger is. Het is B, dus verliespunten kun je toch niet rijden :).

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:09

Ik zou hem eerst nog wat meer bevestigen op vreemd terrein. Jij en je paard hebben er niks aan om proeven te lopen als je paard daar niet goed durft te lopen. Een beetje kijken oid daar heb ik het natuurlijk niet over, maar een paard dat nog erg onervaren is meteen de proef in sturen en maar hopen dat het lukt, vind ik niet verstandig. Je hebt kans dat je je paard verkeerde dingen aanleert en daar heb je later alleen maar last van. Gewoon een half jaar uittrekken voor veel op vreemd terrein rijden en veel buitenritten maken. Zo kom je ook op de wedstrijden aan rijden toe. Je maakt er een jury ook niet bijster blij mee volgens mij en ook zij zitten daar als vrijwilliger en hopen op leuke combinaties. Succes. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:41

vur schreef:
Je maakt er een jury ook niet bijster blij mee volgens mij en ook zij zitten daar als vrijwilliger en hopen op leuke combinaties.

Ik krijg van Bokt wel eens het idee dat juryleden je alleen maar willen zien als je zeker 200 punten bij elkaar rijdt, de momenten dat je er niks van bakt moet je maar thuis blijven.
Ik hoop niet dat die gedachte ook ondersteund wordt door de juryleden, want hoe fijn het ook is dat er mensen willen jureren, als ruiter kom je ook nog steeds voor de hobby. Rij je 150 punten dan is dat vooral jammer voor jezelf - of niet en je geniet ervan dat je een leuke dag hebt gehad, dat je lekker met je paardje hebt rondgestuurd in een andere omgeving en ziet het allemaal als leerervaringen. Ik mag hopen dat een jurylid van zoiets niet nachten wakker zal liggen. Iemand moet onderaan staan hoor.
Sorry dat ik hierin offtopic ga, maar ik heb tijdens mijn PND zo'n last gehad van dit soort opmerkingen dat ik niet eens meer op een paard durfde rijden, omdat Bokt je het gevoel weet te geven dat je alleen als superruiter die wekelijks prijs rijdt met 220 punten iets op een paard te zoeken hebt. Dus nu ik weer bij mezelf ben, ga ik er toch even op in en tegenin.