Onrustig paard in drukke omgeving of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chantalhaf

Onrustig paard in drukke omgeving of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 10:31

Ik zou graag jullie mening over mijn pony willen weten. Ze is 13 jaar en ik heb haar nu zo'n 2.5 jaar. Het is een erg onrustig dier absoluut niet op stal of los in de paddock maar voornamelijk met rijden! Ze schrikt van veel geluiden en 'vlucht' dan ook echt weg! In de paddock schrikt ze ook af en toe hoor van harde geluiden die er plots zijn.

Nu wil ik graag weten of het voor mijn pony goed is om juist op een stal te staan waar het qua mensen heel rustig is maar qua omgeving er juist VEEL geluiden zijn! Als in vrachtwagens die langsrijden ( en ze dus ook kan zien) landbewerken en vliegtuigen. Zal ze hierdoor meer aan dingen gewend raken of zou ze juist heel gestresst ervan worden?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

friesiszwart

Re: Onrustig paard in drukke omgeving of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:27

Ik begrijp uit jouw bericht dat je paard niet onrustig is op stal of als het in de paddock is wel met een ruiter.
Ik zou het dan zoeken in de combi met de ruiter (jou). Ben jij angstig of gespannen als je op het paard zit?
Probeer zelf rustig te blijven, goed en diep doorademen als je op het paard zit en geen snoep oid in de mond tijdens het rijden.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:30

aller eerst weet je zeker dat je pony nergens last van heeft met rijden? als pijn uitgesloten kan worden zou ik proberen met schrik training etc. hem aan dingen te laten wennen. een stal zoals jij hier onder beschrijft zou ook kunnen helpen. echter als jou pony dit niet verdraagd en dit als constante stress ervaart zou hij bijvoorbeeld een maag zweer kunnen krijgen of stereotyp gedrag kunnen gaan vertonen ( rondjes lopen, lucht zuigen etc.). ik denk dat je het best zou kunnen proberen maar dan wel heel goed opletten voor signalen dat je pony onder de situatie leid. hoe is hij aan de hand met groot verkeer?? want je zou ook met wandelen aan de hand hem vanalles kunnen laten zien en het is nog eens leuk om te doen. overhet algemeen helpt gewenning op de mannier die jij boven al beschreef echter wel goed. heel veel suc6 en ik hoop dat je hier wat aan hebt

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:33

friesiszwart schreef:
Ik begrijp uit jouw bericht dat je paard niet onrustig is op stal of als het in de paddock is wel met een ruiter.
Ik zou het dan zoeken in de combi met de ruiter (jou). Ben jij angstig of gespannen als je op het paard zit?
Probeer zelf rustig te blijven, goed en diep doorademen als je op het paard zit en geen snoep oid in de mond tijdens het rijden.

Ummmm nu ik het zo terug lees, heb ik het inderdaad zo opgeschreven. Dit is niet het geval. Mijn pony is heel onzeker met alles en erg schrikkerig voor de meest uiteenlopende dingen. Onrustig is denk ik ook niet zo'n goede woord ervoor meer onzeker/schrikkerig. Het is niet alleen als ik erop rij, maar met alles buiten haar normale terrein ( lees het stal terrein) zodra ik daarbuiten kom ( lopend ernaast of erop) gaat het mis. Dit had ze ook al bij haar vorige eigenaar. Dus denk persoonlijk eigenlijk niet dat het aan mij ligt!
Laatst bijgewerkt door chantalhaf op 01-03-11 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:37

Mayasfrenk schreef:
aller eerst weet je zeker dat je pony nergens last van heeft met rijden? als pijn uitgesloten kan worden zou ik proberen met schrik training etc. hem aan dingen te laten wennen. een stal zoals jij hier onder beschrijft zou ook kunnen helpen. echter als jou pony dit niet verdraagd en dit als constante stress ervaart zou hij bijvoorbeeld een maag zweer kunnen krijgen of stereotyp gedrag kunnen gaan vertonen ( rondjes lopen, lucht zuigen etc.). ik denk dat je het best zou kunnen proberen maar dan wel heel goed opletten voor signalen dat je pony onder de situatie leid. hoe is hij aan de hand met groot verkeer?? want je zou ook met wandelen aan de hand hem vanalles kunnen laten zien en het is nog eens leuk om te doen. overhet algemeen helpt gewenning op de mannier die jij boven al beschreef echter wel goed. heel veel suc6 en ik hoop dat je hier wat aan hebt

Aan de hand door het verkeer is ONMOGELIJK!!! Ze rent in blinde paniek alle kanten op ( meestal uiteraard terug naar stal) en springt je gewoon omver! Alles is eng en alles 'valt' aan!!! Volgens haar dan! Het schrikkerige en onzeker zijn had ze ook al bij haar vorige eigenaar dus denk niet dat het door mij komt! Moet zeggen dat het wel al vermindert is dan toen ik haar net had. Dus we gaan met baby stapjes vooruit! Ik wist niet dat ze dat soort dingen dmv stress konden krijgen, dus als ik het ga proberen ga ik daar zeker op letten! Dank je wel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:14

Mijn paard is ook snel gestresst en onrustig (wel zonder vluchten en schrikt ook niet snel) Maar gewoon heel alert en onrustig. Bij bij kwam ze in een open stal, met koeien, tractoren, veel paarden enz. Op het begin best wel stressend natuurlijk maar ik geloof dat ik er alleen maar voordeel aan krijg straks :)

Hringey2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:33

Ik heb een jonge IJslander merrie van 4 jaar die ook behoorlijk hyper kan zijn. Dat is meestal als er meerdere mensen bij zijn, of als er een ander paard aan de balk staat. Mijn paard staat 24 uur per dag op de wei, samen met 5 andere pensionpaarden. Mijn pony staat dus ook vaak alleen aan de balk. Ze is het allerrustigst als we helemaal alleen zijn. Van een drukke plek met aanwezigen mensen wordt ze alleen maar drukker en onrustiger.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 11:43

Ik denk dat ik het gewoon moet gaan ervaren. Zelf heb ik het idee dat ze er misschien toch wel rustiger van wordt! Dus ik ga duimen en ga het ondervinden!