In stap rijbaan verlaten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDon

In stap rijbaan verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:33

Hallo,

Nadat ik zondag mijn 1e wedstrijd heb gereden vroeg ik me het volgende af.
Er staat aan het einde van je proef '' Bij A in stap de rijbaan verlaten'' nu doe ik dat zelf wel altijd maar na mij kwam een meisje die na het afwenden bij C weg reed in draf, nu ben ik benieuwd wat een jury hierop zou zeggen of je daar commentaar op zou krijgen?

Verder viel het me ook op dat er totaal niet is opgelet met op het goede been licht te rijden, ik had namelijk mijn 1e wedstrijd en was zo druk bezig met alles dat ik (schaam) een aantal keer op het verkeerde been licht heb gereden maar hier staat verder niets over op mijn protocol. Gebeurd dat wel eens vaker?

_KellyAV

Re: In stap rijbaan verlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:30

ik zou het niet weten of je daar commentaar op krijgt maar er staat stap en dan lijkt mij het dat je gwoon moet stappen je hoeft niet persee de hoefslag te volgen dat zie ik er heel veel niet en ik doe het zelf ook niet.

goede been lichtrijden word wel op gelet bij mij teminste wel. Bij een oefening deed ik dat niet en had er een 5 voor als ik eht nou wel deed en een 6 had had ik wel een winstpunt gehad en nu niet
dus ik zou er wel op letten ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:38

TS, welke proef heb je gereden? (aangezien het je eerste wedstrijd is) als het een FNRS proef is, dan word je in de F1 (en misschien ook nog wel F2) niet afgestraft op verkeerde been lichtrijden. Is het een totaal andere proef, dan heeft de jury er niet op gelet, wat wel zou moeten...
als je met opzet in draf de rijbaan verlaat dan zou je daar een laag cijfer voor krijgen, want dat is niet de oefening die gevraagd word :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:40

Ja, er wordt zeker wel gelet op lichtrijden op het goede been. Doe je het niet goed krijg je een lager cijfer.

En het andere punt: Bij A in STAP de rijbaan verlaten, ook al krijg je er geen cijfer voor, toch gewoon in stap doen. Staat er niet voor niets.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:10

Ik heb een gewone B proef gereden, rijd officieel :)

Ik was druk bezig met andere dingen dus heb zeker 2x een figuur gereden op het verkeerde been er staat geen commentaar niets bij en heb een goed cijfer voor die onderdelen (6) dus lijkt mij dat als er op gelet was ik zeker een 4 had gehad?!

Zag gister idd dat je geen punt krijgt bij het verlaten van de rijbaan maar was wel benieuwd of een jury er commentaar op zou geven. Ik verlaat het altijd netjes in stap maar andere mensen dus niet altijd en was daar benieuwd naar ;)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:13

Ik schreef laatst bij een jury en toen was er ook een combinatie die in draf de rijbaan verliet, hier zei de jury gelijk wat van.
Hierdoor overigens niks met de punten gebeurd hoor .

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:16

Voor lichtrijden op het verkeerde been krijg je 1 punt aftrek, dus had je normaal een 7 gehad, dan krijg je nu een 6 :j

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:17

ach, ik denk dat je het de volgende keer wel goed doet ;)

Succes verder

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:18

het wordt niet beoordeeld maar het mag niet. ik dnek dat de meeste juryleden dit wle op de coupon zouden zetten/of de ruiter aan zouden spreken. Ik dnek ook dat dat laatste moment nog even vlug gebruikt wordt om de laatste punten te beoordelen als verzorging, houding en zit en stap
Lichtrijden op het verekerde been wordt bij mijn weten 1x een strafpunt (-2) voor gegeven maar het mag niet zo zijn dat bij ieder onderdeel dat je op het verkeerde been doet je opnieuw strafpuntne krijgt.
Als er niks op je coupon stond is de kans aanwezig dat de jury het niet gezien heeft. Dan heb je gewoon geluk gehad!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:21

Das niet waar pink-gerbera.
Voor ieder onderdeel op het verkeerde been wordt er 1 punt van je cijfer afgetrokken. Ook als je dat 10 onderdelen achter elkaar doet.
je krijgt dus niet -2 maar een lager cijfer

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 14:21

Oke dus een jury zou inprincipe wel commentaar leveren op het verlaten van de rijbaan in draf.
Heb heel mijn proef alleen maar 6 en gehad dus kan me niet voorstellen dat ik een 7 gehad zou hebben, verder staat er ook niets qua commentaar bij lijkt mij wel dat als er echt op gelet was er wel vb op zou staan?
Ik vind het verder geen probleem hoor t is mn eigen fout maar kreeg toch wel het gevoel dat hier totaaaal niet op was gelet :+

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:24

Rijden op het verkeerde been zou opzich wel lager gepunt moeten worden.
Je moet ook idd in stap de rijbaan verlaten, maar je krijgt er geen punt meer voor.

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:31

heb er geen punt aftrek voor gekregen hoor;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:48

Wat Nibbit zegt is helemaal juist. Er mag NOOIT -2 voor verkeerde been gegeven worden, maar helaas zijn er nog genoeg juryleden die dat wel doen. En inderdaad, als je elke oefening op het verkeerde been zit, mag je daar bij elk punt op afgestraft worden. Voordeel is dat het dan niet meer gebeurt, je hebt je lesje wel geleerd!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 15:02

@ Milou_Milou
Jij bent niet het meisje die ik bedoel, was een ander meisje die zeg maar na ons moest rijden in de 2e groep, heb verder niet echt de proefen van "ons" groepje gezien omdat je dan nog druk met jezelf bezig bent, tevens krijg je ook geen punten voor het verlaten van de rijbaan.
Maar voel je vooral niet aangesproken want heb verder niet gezien of jij dat ook hebt gedaan.

Weet je misschien wel of er op het goede been is gelet? We hadden tenslotte dezelfde jury ;)
Er is naar mijn mening totaal niet op gelet namelijk, heb een ander meisje ook ng een figuur zien maken op het verkeerde been die na ons groepje kwam dus weet jij toevallig of er bij iemand iets stond over het vb?

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:07

Nee je kreeg er idd geen punten voor! Ik heb door alle spanning er niet op gelet ook!
En door alle spanning was ik idd ook vergeten op het goede been licht te rijden en daar stond iets over op me protocool. Ik heb gewoon 6 voor die oefening gekregen. Wel slecht dat het bij jou niet is gezien dan!

pink_gerbera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:39

Nibbit schreef:
Das niet waar pink-gerbera.
Voor ieder onderdeel op het verkeerde been wordt er 1 punt van je cijfer afgetrokken. Ook als je dat 10 onderdelen achter elkaar doet.
je krijgt dus niet -2 maar een lager cijfer

Je hebt helemaal gelijk!

Wedstrijdreglement dressuur:
Artikel 127 - Aftrekpunten
1. Het lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd bestraft en wel door het cijfer van de desbetreffende drafreprise van de proef met 1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor het “op het verkeerde been” lichtrijden.

Ik dacht dat het 'vroeger' -2 was maar zal het wel gewoon verkeerd hebben :p kan gebeuren (a) heb ik ook weer wat geleerd voor als ik weer is in de B/L1/L2 ga starten :)

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:04

Ja ik heb voor die oefeningen ook een 6 gehad en dan dacht ik daarna even van been te wisselen alleen dan was het niet meer nodig, oftewel ik heb dat figuur op het verkeerde been gereden.
Maar wel slordig dat er dus niet op gelet is, toch?!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:42

Je weet niet of er niet op gelet is, mss had je daar anders wel een 7 voor gehad ;)

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 23:05

Jaaa idd misschien wel, maar er staat niet -1 en er staat niet vb naar mijn mening is er dus gewoon niet op gelet. Aangezien Milou_Milou prescies dezelfde jury had en misschien ook wel op het verkeerde been heeft gereden en er daar ook niets staat, dus misschien wel ja ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:34

xDon schreef:
Jaaa idd misschien wel, maar er staat niet -1 en er staat niet vb naar mijn mening is er dus gewoon niet op gelet. Aangezien Milou_Milou prescies dezelfde jury had en misschien ook wel op het verkeerde been heeft gereden en er daar ook niets staat, dus misschien wel ja ;)

Er komt ook niet -1 op je protocol te staan, gewoon alleen het cijfer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:58

kleinvosje schreef:
xDon schreef:

Er komt ook niet -1 op je protocol te staan, gewoon alleen het cijfer.

Precies!
Hoe vaak moeten we het hier neerzetten voordat jullie het geloven???

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:59

Ach Nibbit, daar maak ik me al helemaal niet druk meer om. Als de mensen denken dat ze het beter weten dan de juryleden, moeten ze vooral zo doorgaan!

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 11:06

Toch is het in mijn ogen raar dat er niet iets van commentaar bij staat! En dan nog een 6 als cijfer halen voor je figuur, zal toch wel lager moeten zijn!?

Ik ben niet zo snel gelovig, dus een stuk of 10 nog?
En beter weten dan een jury zal ik het zeker niet hoor dan had ik zelf wel gaan jureren, maar als jury zal je zeker wel een 4 geven denk als iemand op vb zijn figuur rijd, of wat?

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:32

@ xDon, bij mij hebben ze het wel gezien. Er stond bij mij op me protocool dat ik op het verkeerde been lichtreed. En had een 6 voor dat figuur gehaald. Naar mijn mening ook hoog, maar de jury was vrij soepel, want iedereen heeft igg 1 winstpunt gehaald en mijn pony sprong 2x verkeerd aan op de grote volte e-b-e en ddaar heb ik een 5 voor gekregen!