Shet is dominant en speelt soms de baas over me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Shet is dominant en speelt soms de baas over me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:40

Hallo!

Ik heb gezocht, maar geen soortgelijk topic gevonden.

Mijn VerzorgShetlander is heel dominant(ze is de baas van de 'kudde', nog een shet, haar veulen en een ezel) en ze heeft voernijd(ze staat op een kinderboerderij en word dus veel uit de hand gevoerd Bezoekers mogen niet zomaar de wei in). Nu kan ze ook heel dominant tegen mij doen en soms valt ze bijna aan. Nu laat ik haar als ze staat te eten meestal wel met rust. Maar in de wei begint ze ook steeds vaker zo tegen mij te doen(Oren plat in en de nek enz). Een voorbeeld: Ik had haar vastgemaakt en ging de poetsspullen halen(er stond nog iemand anders vlakbij). Ik loop naar haar toe vananf links, ze vind het op de een of andere manier niet zo fijn om van deze kant benaderd te worden. Dus ik lette op mijn lichaamstaal, gewoon ontspannen, niet bedreigends. Ik zet de poetsspullen neer, loop naar haar toe en ze springt ineens op me af. Eerst sprong ik natuurlijk achteruit. Maar daarna heb ik meteen laten zien dat ik hier niet van gediend ben en heb er in de neus geknepen('terugbijten). Toen toonde ze haar respect, eventjes.

Maar om een lang verhaal kort te maken:
Zorro is dus heel dominant en ze speelt soms de baas over me. Ik let goed op haar lichaamstaal en de mijne.
Zorro is met rijden(ander meisje), lange lijnen, poetsen en alles meestal heel braaf(ze kan 'de shet' uithangen als ze geen zin meer heeft). Alleen het pakken word steeds meer een probleem.
Zou ik dit met bijvoorbeeld grondwerk kunnen oplossen(ik zit nog te wachten op mijn touwhalster)?

Stopcontact

Re: Shet is dominant en speelt soms de baas over me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:43

En denk je als je met grondwerk bezig bent dat ze je niet aan zal vallen?? Dat denk ik wel hoor.

Denk dat dat beestje gewoon eerst eens heel goed aangepakt moet worden om te laten zien dat JIJ de baas bent..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:46

Frozenstar schreef:
En denk je als je met grondwerk bezig bent dat ze je niet aan zal vallen?? Dat denk ik wel hoor.

Denk dat dat beestje gewoon eerst eens heel goed aangepakt moet worden om te laten zien dat JIJ de baas bent..

Zoals ik al zei, ze is verder heel braaf met alles en heb een heel klein beginnetje gemaakt met grondwerk. Dit ging heel goed.
Hoe moet ik dan precies laten zien hoe ik de baas ben, behalve via lichaamstaal. Want ik heb geen zin om haar bijvoorbeeld met de longeerzweep te gaan meppen als ik haar moet pakken.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:51

Heb je al geprobeerd je heel groot ge maken en met een harde en zware stem HEEEE ofzo te roepen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 09:51

Je zou parelli kunnen proberen. Desnoods met begeleiding.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:52

Frozenstar schreef:
Heb je al geprobeerd je heel groot ge maken en met een harde en zware stem HEEEE ofzo te roepen?

Zoiets.
Zou het kunnen proberen...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:53

troi schreef:
Je zou parelli kunnen proberen. Desnoods met begeleiding.

Ik zie Zorro 1x per week. Ik wilde me al een beetje gaan verdiepen in NH.
Dus ik zal eens kijken.

Appy_Powerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:00

Mijn merrie was ook erg dominant, liep je soms haast ondersteboven. Dit is middels grondwerk/natural horsemanship een heel stuk minder geworden!!! Loopt netjes naast je, wacht 9 vd 10 ook als dat gevraagd wordt etc. Oefenen oefenen en nog eens oefenen....

lydia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:15

zoals iedereen al zegt grondwerk doen ik denk dat je daar t verste meekomt

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:23

Probeer op internet te zoeken hoe je je verzorgshet kan laten zien dat jij vind dat je boven haar staat. Geloog me het helpt ik heb een verzorg shet maar dan een ruin (hij denkt dat hij hengst is) die met alles daminant is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:51

Hoe kan je grondwerk gaan doen op basis van respect, als dat respect er van haar kant dus blijkbaar niet is?
Aanvallen, boos op je af komen...... kont naar je toe draaien. Ga het niet uit de weg, spring juist naar haar toe en geef haar eens een schop onder de kont, is ze nou helemaal?
Ze heeft jou persoonlijke ruimte te respecteren, 'aanvallen' is al helemaal uit den boze. Ik kan snappen dat je eerste reactie op dat moment is 'wegwezen'/'achteruit springen', maar daarmee ga je juist alleen maar voor haar aan de kant, en bevestig je haar actie. Zij moet voor jou aan de kant, en niet andersom.

Ik heb in september 2010 een vrijwel helemaal groene welsh mountain merrie aangekocht, 5 jaar oud, nooit echt wat mee gedaan. Poetsen was al heel wat voor haar, het borstelen van haar benen vond ze zó verschrikkelijk eng, dat ze dan echt helemaal door het lint ging van paniek. We hebben daar heel rustig stapje voor stapje naar toe gewerkt, en al hoewel deze merrie totaal niet dominant is, maar echt uit pure angst door het lint ging, heb ik haar toch wel eens flink op haar plaats moeten zetten.
Ze liet zich gewoon boven op je vallen, of draaide met kracht ineens haar kont naar je toe. Niet om je te trappen, maar uit pure angst. Dat werd erg gevaarlijk, werd met regelmaat aan de kant gebeukt en mocht maar hopen dat ik niet onder haar terecht kwam. Maarja, om haar te leren dat die borstel toch écht niet eng is, moet je toch uiteindelijk even door die angst heen; als ik de borstel weg haal juist op het moment dat zij begint te flippen, met haar benen te maaien of mij (al dan niet onbewust) aan de kant beukt, krijgt ze juist de bevestiging 'als ik ga flippen, gaat angstprikkel weg, dus flippen = mijn redding'.
Ondanks dat ze het echt uit pure angst deed, heeft ze toch wel eens een tik of schop onder de kont gehad op het moment dat ze echt gevaarlijk ging doen; die kont mijn kant uit, nó way!
Ze staat nu netjes stil en is rustig als je haar benen borstelt, als je erg onverwacht uit de hoek komt (ineens met die borstel naar haar benen gaan, zonder van boven naar beneden te werken) dan schrikt ze wel, maar ik hoef maar naar haar kont te wijzen met een 'euh!' als ze die neiging al heeft, en ze zal me niet meer zomaar aan de kant beuken.

En helemaal in jou geval, waar het om dominantie gaat, moet je je plek en eigen ruimte verdedigen. Dat doen paarden naar elkaar immers ook; komt mijn merrie te dicht bij mijn shetmerrie in de buurt (die de leider van de kudde is), dan wordt ze zonder pardon aan de kant getrapt.
Als er dominantie, zelfs agressie in het spel is, dan mag je soms best flink uit de hoek komen hoor! Beter 1 of enkele keren wat harder en duidelijker optreden, dan maar wat aanrommelen en hopen dat ze dan eindelijk een beetje respect voor je krijgt. Vaak is het dan ook zo klaar, en dan kan je verder qua grondwerk e.d.
Als je nu gaat grondwerken/NH'en vrees ik dat ze je zonder pardon ondersteboven zal lopen....

Voernijd is ook zoiets.... naar andere paarden (die vaak ook lager in rang staan), oké dat valt te begrijpen. Maar naar mensen, zelfs naar 't eigen baasje? :n Je moet toch ten alle tijden bij het voer van je paard kunnen komen, zonder dat je wordt aangevallen of gewoon wordt weggetrapt. Ook een typisch teken dat jij zowiezo lager in rang staat dan haar; paarden lager in rang worden bij 't eten weggeschopt, paarden hoger in rang schoppen het paard wat aan het eten is zelf wel weg.
Als jij je leiderspositie aan haar duidelijk hebt gemaakt, zal ze je ook meer gaan vertrouwen; jij bent immers de leider, dus als jij iets niet eng vind, hoeft zij het ook niet eng te vinden. Als jij zegt dat het goed is, dan is het goed.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:41

JoyCiej007 schreef:
Hoe kan je grondwerk gaan doen op basis van respect, als dat respect er van haar kant dus blijkbaar niet is?
Aanvallen, boos op je af komen...... kont naar je toe draaien. Ga het niet uit de weg, spring juist naar haar toe en geef haar eens een schop onder de kont, is ze nou helemaal?
Ze heeft jou persoonlijke ruimte te respecteren, 'aanvallen' is al helemaal uit den boze. Ik kan snappen dat je eerste reactie op dat moment is 'wegwezen'/'achteruit springen', maar daarmee ga je juist alleen maar voor haar aan de kant, en bevestig je haar actie. Zij moet voor jou aan de kant, en niet andersom.

Ik heb in september 2010 een vrijwel helemaal groene welsh mountain merrie aangekocht, 5 jaar oud, nooit echt wat mee gedaan. Poetsen was al heel wat voor haar, het borstelen van haar benen vond ze zó verschrikkelijk eng, dat ze dan echt helemaal door het lint ging van paniek. We hebben daar heel rustig stapje voor stapje naar toe gewerkt, en al hoewel deze merrie totaal niet dominant is, maar echt uit pure angst door het lint ging, heb ik haar toch wel eens flink op haar plaats moeten zetten.
Ze liet zich gewoon boven op je vallen, of draaide met kracht ineens haar kont naar je toe. Niet om je te trappen, maar uit pure angst. Dat werd erg gevaarlijk, werd met regelmaat aan de kant gebeukt en mocht maar hopen dat ik niet onder haar terecht kwam. Maarja, om haar te leren dat die borstel toch écht niet eng is, moet je toch uiteindelijk even door die angst heen; als ik de borstel weg haal juist op het moment dat zij begint te flippen, met haar benen te maaien of mij (al dan niet onbewust) aan de kant beukt, krijgt ze juist de bevestiging 'als ik ga flippen, gaat angstprikkel weg, dus flippen = mijn redding'.
Ondanks dat ze het echt uit pure angst deed, heeft ze toch wel eens een tik of schop onder de kont gehad op het moment dat ze echt gevaarlijk ging doen; die kont mijn kant uit, nó way!
Ze staat nu netjes stil en is rustig als je haar benen borstelt, als je erg onverwacht uit de hoek komt (ineens met die borstel naar haar benen gaan, zonder van boven naar beneden te werken) dan schrikt ze wel, maar ik hoef maar naar haar kont te wijzen met een 'euh!' als ze die neiging al heeft, en ze zal me niet meer zomaar aan de kant beuken.

En helemaal in jou geval, waar het om dominantie gaat, moet je je plek en eigen ruimte verdedigen. Dat doen paarden naar elkaar immers ook; komt mijn merrie te dicht bij mijn shetmerrie in de buurt (die de leider van de kudde is), dan wordt ze zonder pardon aan de kant getrapt.
Als er dominantie, zelfs agressie in het spel is, dan mag je soms best flink uit de hoek komen hoor! Beter 1 of enkele keren wat harder en duidelijker optreden, dan maar wat aanrommelen en hopen dat ze dan eindelijk een beetje respect voor je krijgt. Vaak is het dan ook zo klaar, en dan kan je verder qua grondwerk e.d.
Als je nu gaat grondwerken/NH'en vrees ik dat ze je zonder pardon ondersteboven zal lopen....

Voernijd is ook zoiets.... naar andere paarden (die vaak ook lager in rang staan), oké dat valt te begrijpen. Maar naar mensen, zelfs naar 't eigen baasje? :n Je moet toch ten alle tijden bij het voer van je paard kunnen komen, zonder dat je wordt aangevallen of gewoon wordt weggetrapt. Ook een typisch teken dat jij zowiezo lager in rang staat dan haar; paarden lager in rang worden bij 't eten weggeschopt, paarden hoger in rang schoppen het paard wat aan het eten is zelf wel weg.
Als jij je leiderspositie aan haar duidelijk hebt gemaakt, zal ze je ook meer gaan vertrouwen; jij bent immers de leider, dus als jij iets niet eng vind, hoeft zij het ook niet eng te vinden. Als jij zegt dat het goed is, dan is het goed.

Hartstikke bedankt!

Ik zal haar inderdaad eens wat harder aanpakken.
Zorro was gister nogal chagrijnig, ineens. Een uurtje nadat we haar hadden gepoetst gingen we nog even naar de wei. Zorro had haar oren al bijna in haar nek. Ik heb haar nog een mep verkocht toen ze bijna beet. Maar toen ging een ander meisje, dat hielp, nog even de wei in. Ik waarschuwde haar nog, maar het was al te laat. Zorro bokte/trapte gericht naar haar haar. (Raakte haar net niet)
Als ze dat nu nogeens doet, weet ik dat ik haar op haar plek moet zetten.
Maar moet je hierbij nou ook je stem gebruiken(hee! of Zorro! en dan boos) of juist niet?

Wat gister wel goed ging, was een oefening die ik de laatste paar keer heb gedaan: longeren met lichaamstaal. Ik heb me hier goed in verdiepd en kan haar nu laten stappen en stilstaan zonder stem te gebruiken. Met poetsen word ze wel dominanter. Ze vindt het niet fijn om van links benaderd te worden. Ook lijkt ze een gevoelige buik te hebben(kan door haar toekomstige veulen komen). Wat moet ik doen als iemand haar van links benaderd en ze wordt boos? Hetzelfde als de post hierboven wordt beschreven?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:44

Oei....... bijdehante tante zeg!
Heb 't wel eens met onze jonge shetlandmerrie gehad (die was toen 2), die is altijd vrij lomp in de omgang en is ook nergens van onder de indruk, loopt je gerust omver en doet gewoon haar eigen ding. Die moest ook af en toe eens stevig op haar plaats gezet worden.

Ik had haar gepoetst en had met haar geoefent voor het opstellen voor de keuring, daarna nam ik haar aan het halstertouw weer mee om op de wei te zetten. Ik klik haar los, ze draaft zachtjes weg en binnen een paar seconden trapte ze gericht naar mij, heel hoog, 't was dat ik nog nét achterover kon buigen anders was ze tegen m'n hoofd gekomen. Daarna zette ze het meteen op het lopen, ze wist uiteraard dat ze fout was. Ben er meteen naar toe gesprongen om haar een flinke schop te geven, maar helaas was ze al gevlogen.
Ik heb haar toen weer de wei uit geplukt, mevrouw wilde weer trappen, dat was ik voor en heb haar zelf een schop verkocht. Heb haar daarna de hele wei door achterwaarts laten gaan aan het halstertouw; drijven vanaf de voorkant en als ze niet achteruit willen met het halstertouw tegen de borst. Net zo lang dat ze het helemaal zat was, en toen nog langer. Voor míj aan de kant, ik niet voor jou! Op die manier zet je ze echt letterlijk op hun plaats, zo zien ze dat ook.
Toen ze rustig werd, beloont en weer los gelaten.

Gericht trappen moet je écht niet accepteren. Doen ze dat bij mij dan schop ik ze gerust de wei door, zijn ze nou helemaal besodemieterd?! En natuurlijk kan je dat extra kracht bijzetten met je stem, dat geeft ook meer duidelijkheid.

Jij bent de leider, jij bent de baas, jij moet haar overal zonder pardon kunnen aanraken, ookal vind ze dat op dat moment niet zo fijn of heeft ze zelfs pijn. Jij hebt er niets mee te maken dat ze het niet fijn vind om van links benaderd te worden, je moet haar daar gewoon kunnen aanraken en kunnen benaderen, zonder dat ze raar gaat doen.
Mijn Welsh merrie vind het niet prettig als je aan haar borst zit. Dan heeft ze mooi een probleem, want ze wordt momenteel voor de wagen beleerd, en ze zal toch echt het borsttuig moeten accepteren. Dat vormde overigens geen probleem, maar als ik haar over de borst aai vind ze dat niet fijn.
Ze heeft toen 1x gericht naar mij gebeten toen ik haar over de borst aaide; ze heeft zo'n knal teruggehad dat ze dat nooit meer doet. Ze vond dat trouwens niet eng, maar werd dan gewoon boos. Kan haar daar nu gewoon aanraken zonder dat ze raar doet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:59

Oké, ik zal ook eens met één van de eigenaren overleggen.
Hij heeft zelf ook 2 Haflingers, en vind dus dat paarden niet van suiker zijn.
Mijn probleem zijn alleen bezoekers van de kinderboerderij die het misschien zielig vinden.
Dan zal ik het ze wel gewoon uitleggen, ik zal gericht trappen voortaan niet meer accepteren!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 17:08

Nog een vraagje:

Stel dat ze nog eens gericht trapt, dan kan ik haar een tik op de neus geven, of een rotschop terug verkopen, maar waar dan.
Aangezien ze nog maar zo'n 3 a 4 maanden hoeft, ga ik haar niet tegen de buik schoppen.

Afbeelding

Hier zie je haar in actie, ze kan net zo hoog als die ezel naar je trappen.
Moet ik haar tegen de billen een schop/tik geven?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:30

Als je dan een keer een schop verkoopt, inderdaad niet in de buik. Zowiezo ook niet als ze niet drachtig zijn, dat is natuurlijk extra pijnlijk + kan gevaarlijk zijn voor de organen e.d.
Gewoon onder/tegen haar kont.

Nu klinkt het misschien heel cru, en net alsof je ook iedere keer je pony een schop moet verkopen. Niets is minder waar, daarom juist; je kan steeds 'een tikje' blijven geven, pony heeft er geen respect voor en zo blijf je maar aan het afstraffen terwijl het niet werkt, of je kan één of enkele malen een keer goed aanpakken, zodat het daarna ook meteen over is.

Bij echte bijters bijvoorbeeld, bijt je een keer letterlijk in hun eigen oor terug. Zijn ze vaak zo geschrokken en verbaasd van, dat ze het ook niet meer zo snel zullen proberen.
't gaat vooral om de timing, dat is zowel met belonen als disciplineren zo; kijk tuurlijk is je frustratie groot als ze er bijv. een spelletje van maken om steeds van je weg te rennen als je ze uit de wei wil halen, maar als je ze dan éindelijk vast hebt, moet je ze eigenlijk dus ook niet (meer) afstraffen; pony snapt daar dan niets van, en die legt juist het verband: 'ik kom nu, en dan wordt ik alsnog afgestraft, dus ik wordt gestraft voor het komen'; dat is juist het signaal dat je níet wil afgeven.
Meteen en kordaat optreden dus, want hoe slim ze ook zijn, na 10 min. weet 't beest niet meer dat hij 10 min. geleden wat verkeerds heeft gedaan, en daar nu nog voor gestraft wordt.

Pony moet nu gewoon goed in de gaten hebben dat je het absoluut niet tolereert dat ze je bijt, schopt, slaat of trapt, of je om ver beukt. Je moet bij haar eerst weer bevestigd krijgen dat jíj de leider bent, en dat jíj dat gedrag dus níet tolereert. Als jij haar een schop geeft, en zij schopt terug, schop jij nog 2x zo hard terug. Ze is je gewoon aan het testen, en jij hebt dat een tijd lang over je heen laten komen, zij weet dus nu dat ze gewoon letterlijk en figuurlijk over je heen kan lopen, en daar moet verandering in komen.
Als dat eenmaal bevestigd is, is er niets meer aan de hand, en is het een kwestie van consequent blijven, ook daarna, in alles. Zet je haar op stal? dan ga jij éérst en vóor haar de stal in, en daarna zij pas, want jíj bent de leider dus jíj gaat voor. Zet je haar een bak voer voor? Zij moet net zo lang op haar eten wachten tot dat jíj zegt dat ze mag eten, want jíj bent de leider. Ze mag jou niet wegjagen bij haar eten, want jíj bent de leider.
Geen getrap naar andere pony's/dieren als jij er toevallig net naast of achter staat, want dan brengt ze jou in gevaar en jíj bent de leider, dus heeft zij maar op te passen. Klieren en kl*ten doen ze maar mooi in hun eigen tijd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:36

Nogmaals Dankjewel!

De ponys staan hele jaar buiten, dus ik zet ze zelf niet op stal en voeren doe ik maar heel soms.
Ik wist al dat je een paard binnen een paar seconde moet straffen/belonen.
Als ik de schuilstal inloop en ze is aan het eten dan legt ze al snel oren in haar nek.
Ik laat haar dus meestal wel met rust, maar als ik haar wil pakken doet ze hetzelfde.
Moet een klein rijzweepje ofzo de wei mee innemen, of is dan een tik geven niet goed?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:54

EskeGirl schreef:
Nogmaals Dankjewel!

De ponys staan hele jaar buiten, dus ik zet ze zelf niet op stal en voeren doe ik maar heel soms.
Ik wist al dat je een paard binnen een paar seconde moet straffen/belonen.
Als ik de schuilstal inloop en ze is aan het eten dan legt ze al snel oren in haar nek.
Ik laat haar dus meestal wel met rust, maar als ik haar wil pakken doet ze hetzelfde.
Moet een klein rijzweepje ofzo de wei mee innemen, of is dan een tik geven niet goed?

Ben zelf niet zo van de zweepjes, te meer omdat ik zelf fanatiek menner ben en het dus ook van groot belang is dat mijn pony's niet bang voor de zweep zijn, of de zweep met straffen associeren, zweep is nl. een hulpstokje, een verlengstuk van je arm.
Je kan dan beter gewoon met stem en lichaamstaal werken als je bij de voerbak moet, en doet ze echt lelijk naar je (dus gericht bijten, trappen, happen e.d.) dan geef je haar gewoon een tik over de neus bijv. en dan pas je de gradatie en intensiteit van je afstraffing aan op hoe zij reageert; happen maar niet raken is een waarschuwing met stem + evt. tikje, maar echt gericht bijten geef je haar gewoon een mep.

Maar je zegt nu zelf al, 'als ze aan het eten is en ik loop de schuilstal in, legt ze haar oren al in de nek, dan laat ik haar dus meestal wel met rust'. Pony leert nu: 'ik ben in de stal aan 't eten, vrouwtje komt de stal in, ik doe eens flink boos en vrouwtje laat me dus ook mooi met rust'. := ( 'wat heb ik mijn vrouwtje toch goed afgericht' ) :') (dat laatste 'denkt' een dier natuurlijk niet, maar even voor het idee. Ook hier weer is zij dus de baas over jou, en jij niet over haar).
Ik ben er zo'n één die júist even naar pony + voerbak zou lopen als ze zo boos doen. Zij jaagt jou voor haar gevoel weg, en je luistert daar nog naar ook.

mbt. dat voor gaan tijdens op stal zetten e.d., bedoel ik bijv. ook als je een hekje door moet, de wei in- uit moet, dat soort dingen. Dan ga jij dus eerst, daarna volgt het paard. Niet dat 't paard jou half door 't hekje mee sleurt, en dat jij ergens halverwege er nog doorheen moet.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-03-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:58

Oké, aangezien ze altijd in de wei staat heb ik daar geen last van.
Ik zal m'n lichaamstaal proberen te gebruiken, en misschien ook stem.
Hoewel ik altijd heb geleerd: schreeuwen kan voor een paard ook als een angstreacte overkomen, dus nooit schreeuwen. Maar een lage, kalme stem helpt denk ik wel.

Dus conclusie wat ik moet doen: als ze zo reageert, direct op plek zetten een tik verkopen?

Heel erg bedankt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:05

:j
Half gesnopen, maar nog niet helemaal.

Júist je stem gebruiken, ik gebruik mijn stem vrijwel áltijd, zowel als beloning (hoog, kalm/rustig) als aanmoediging (hoog en 'uitbundig') maar ook als afstraffing: een streng en kalm 'euh' als waarschuwing, maar om een bestraffing kracht bij te zetten mag je ook best een keer een flinke brul eruit gooien hoor,
je moest eens weten wat voor een geluid er uit mij komt als ik gericht wordt getrapt oid.

En juist door die stemintonatie sámen met je afstraffing, hoef je straks ook eigenlijk niet meer fysiek een tik of schop te geven. Ter voorbeeld; alle veulens die hier geboren zijn, leren vanaf begin af aan de waarschuwing 'euh!!!'. Mijn shetruintje heb ik echter pas op latere leeftijd gekregen, en dat is er één met humor, die blijft constant uit proberen, ook al weet hij het inmiddels dondersgoed.
Wandelen = 'werken', eten mag maar pas als ík het zeg, anders trekt hij mij constant mee om het gras in te duiken. In het begin kende hij 'euh!' dus niet, dus zodra hij op een onbewaakt moment met z'n kop 't gras in dook, riep ik een streng en duidelijk 'Euh!!!!' en trok hem vervolgens weer met z'n hoofd terug.
'Euh!!' betekent nu 'stoppen waar je mee bezig bent, wat DAT MAG NIET! Dit is je waarschuwing, als je doorgaat er mee dan pak ik harder door'. En dat snappen ze allemaal.

En wees eerlijk; als een paard jou gericht trapt dan mág hij toch ook juist 'bang' worden van jou reactie? Want hij mág je niet trappen, dat is gewoon uit den boze!

Paarden zijn ook niet altijd even zachtzinnig naar elkaar toe, maar wel heel eerlijk, en dat is het belangrijkste. Mijn shetmerrie is hoogste in rang, daarna komt mijn welsh merrie, daarna het shetruintje. Als mijn shetmerrie ergens staat te grazen en mijn Welsh merrie komt te dicht in haar buurt om ook op dat plekje te grazen, legt mijn shetmerrie subtiel de oren wat in de nek en tilt misschien haar achterbeen eens op. Die dreigt dan naar de welsh 'ík ben hier aan het grazen, dit is het beste plekje en ik ben hoger in rang, dus ga jij maar mooi ergens anders grazen!'. Als de rangorde eenmaal bevestigd is, is dat vaak genoeg en zal de welsh dus gauw ergens anders gaan eten. Zet de welsh echter door, dan zal de shet haar dus echt wegtrappen 'ik zei toch, dit is MIJN plek, IK eet hier, jij niet!'.

En vergelijk die situatie dan eens met het gedrag van Zorro als zij in de stal aan het eten is, en jij komt de stal binnen; zij dreigt, en jij reageert er op door....... juist, te bevestigen dat je dus ook lager in rang bent. Kom je dichter bij haar, dan gaat de dreiging over in echt duidelijk maken; 'mijn voer, afblijven zei ik toch!'.
Zij gedraagt zich zo omdat zij voelt dat zij hoger in rang staat dan jou, en jou reactie daar op wakkert dat juist nog meer aan, omdat je je ook gaat gedragen als een lager in rang geplaatste.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 02-03-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:12

Oké, dankje.
Weer iets geleerd!

Ik ga dit zeker allemaal toepassen als ze het nog eens waagt.
En even zeggen en uitleggen tegen de andere verzorgers van 9 waarom enzo.
Ze zitten beide op rijles, maar hebben ooknog zoiets van: 'pony's zijn knuffeldieren waarop je kan rijden' (Hoewel eentje op een manege rijdt die zeer eigenwijze en happerige pony's heeft).

Voor de 5e keer:
Dankjewel!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:13

Hahaha, nou heb je wel genoeg bedankt hoor, nergens voor nodig ;)
sorry overigens dat ik steeds m'n berichten aanpas, schiet me dan nog weer wat te binnen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:15

Niet eens gemerkt :=.

Maar hoemeer info hoe beter, toch?
Nogmaals bedankt voor alle info!(ben ik in de war ofzo? Nationale Complimenten dag wat otch echt gisteren :+ )