Waarom is de paardenwereld af en toe zo rottig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anais96

Waarom is de paardenwereld af en toe zo rottig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:40

Lees: Ik wil niets en niemand naar beneden halen, ook geen takt van paardensport. Ik vraag alleen waarom mensen zo doen en om jullie eigen ervaringen.
De titel is misschien ook niet helemaal juist.

Wij zijn de laatste tijd op veel stallen geweest, ivm zoeken naar een nieuw paard.
Daar kom je toch echt dingen tegen waarvan je denkt waarom doe je dit (in dit geval de verkoper)?
Als je aankomt zit de stalruiter er al op, en dan zeggen van nee hoor ik heb alleen nog maar los gestapt, terwijl dat beesie aan het dampen is.
Of 's ochtends helemaal moe gelongeerd.
Of je komt daar aan en precies toevallig waar het zadel ligt, heeft hij onder z'n deken gezweten, en dat op de plaats van de singel ook. Raar he?
En die stallen zijn dan niet om de hoek!
Ik hoor vaker dat de paardenhandel erg rottig is en dit niet altijd op een eerlijke manier gaat. Soms erger als bijvoorbeeld met auto's (waarbij met die kilometers gesjoemeld wordt ofzo).

Maar ook in bijv de dressuur sport, op wedstrijd, mensen die het niet meer voor hun plezier doen. Kinderen die schreeuwen tegen hun ouders dat ze het niet goed doen. En volwassenen die je geen blik waardig zijn (zeg ik dit zo goed?), ook is het paard is hierbij een voorwerp, en geen partner. Toch vind ik dat je alles samen doet en de ander dus ook met respect moet behandelen.
Oke, ik ben ook wel eens teleurgesteld als een wedstrijd niet goed ging, en dan kan ik best even saggo zijn. Maar ik zorg dat ik altijd wel m'n lol erin blijf houden.

En dit zijn natuurlijk 2 hele verschillende dingen. Maar het is wel allemaal in de paardenwereld.
WAAROM?

Ps. Jullie zelf nog verschillende ervaringen?+meningen?

Maaree.. er zijn natuurlijk ook hartstikke aardige mensen in de paardenwereld :D

Marietje_007

Re: Waarom is de af en toe zo rottig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:46

hahaha schreeuwen op wedstrijd tegen mijn papa deed ik bij de ponys nooit... haha wel dus :P was ook maar 1 x en dat kwam omdat ik fanatiek was en wou winnen (winstpunt halen = winnen in mijn optiek) en dan maakt ie een lees fout GRRR (jaaahaa ik moet mijn proef uit het hoofd weten, maar geloofde mijn papa toen :P)

Nu ben ik ouder en ben ik heel dankbaar dat mijn ouders me zo supporten!! Gedraag me dus ook beter.

Maar als de paarden al gereden worden als je gaat klijken is voor mij een reden om om te draaien! Dat is gesjoemel, bevondien hoeft een pittig paard geen probleem te zijn, als je maar ziet in wat voor maten. Ze vertrouwen dan het paard dus zelf al niet. Niet kopen dus.
erg jammer dat het gebeurd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:51

Tipje als je wilt gaan kijken bij een paard: kom standaard een uur te vroeg. Kun je zien of er voor die tijd op is of wordt gereden.

Nog een tip: zelf opzadelen. Kom je onhebbelijkheden snel genoeg tegen.

Niet accepteren dat iemand het paard vasthoudt om je ter wille te zijn. Paard kan namelijk zonder die hulp makkelijk genoeg de benen nemen.

Verder iemand meenemen die er verstand van heeft, en niet betrokken is bij de verkoop.
Klinisch en (indien gewenst) ook roentgenologisch laten keuren. Kosten bij niet goedkeuring voor de verkoper, bij goedkeuring voor de koper.

Als dat al niet afgesproken kan worden, nieteens aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-02-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:51

Marietje_007 schreef:
hahaha schreeuwen op wedstrijd tegen mijn papa deed ik bij de ponys nooit... haha wel dus :P was ook maar 1 x en dat kwam omdat ik fanatiek was en wou winnen (winstpunt halen = winnen in mijn optiek) en dan maakt ie een lees fout GRRR (jaaahaa ik moet mijn proef uit het hoofd weten, maar geloofde mijn papa toen :P)

Nu ben ik ouder en ben ik heel dankbaar dat mijn ouders me zo supporten!! Gedraag me dus ook beter.

Maar als de paarden al gereden worden als je gaat klijken is voor mij een reden om om te draaien! Dat is gesjoemel, bevondien hoeft een pittig paard geen probleem te zijn, als je maar ziet in wat voor maten. Ze vertrouwen dan het paard dus zelf al niet. Niet kopen dus.
erg jammer dat het gebeurd!

Haha, in de proef ja! Maar tijdens het inrijden, de ouders kunnen er ook wel wat van hoor. Schreeuwen tegen het kind hoe ze het moeten doen kan ook!

Ja idd, die paarden zijn het ook allemaal neit geworden hoor! Precies hoe jij zegt! Geen vertrouwen in hun eigen paard :j

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:53

Cassidy schreef:
Tipje als je wilt gaan kijken bij een paard: kom standaard een uur te vroeg. Kun je zien of er voor die tijd op is of wordt gereden.

Nog een tip: zelf opzadelen. Kom je onhebbelijkheden snel genoeg tegen.

Niet accepteren dat iemand het paard vasthoudt om je ter wille te zijn. Paard kan namelijk zonder die hulp makkelijk genoeg de benen nemen.

Verder iemand meenemen die er verstand van heeft, en niet betrokken is bij de verkoop.
Klinisch en (indien gewenst) ook roentgenologisch laten keuren. Kosten bij niet goedkeuring voor de verkoper, bij goedkeuring voor de koper.

Als dat al niet afgesproken kan worden, nieteens aan beginnen.

Wat bedoel je met dik gedrukt??

Ja zo doen wij dat ook zeker! (als 'hij' er dan eindelijk is want tot nu toe..)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:54

Met opstappen iemand die bij het hoofd staat en het paard tegenhoudt.
Ik wil geen paard dat al gaat hollen terwijl ik er naast hang...
Ben ik zwaar allergisch voor...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:56

anais96 schreef:
Lees: Ik wil niets en niemand naar beneden halen, ook geen takt van paardensport. Ik vraag alleen waarom mensen zo doen en om jullie eigen ervaringen.

Wij zijn de laatste tijd op veel stallen geweest, ivm zoeken naar een nieuw paard.
Daar kom je toch echt dingen tegen waarvan je denkt waarom doe je dit (in dit geval de verkoper)?
Als je aankomt zit de stalruiter er al op, en dan zeggen van nee hoor ik heb alleen nog maar los gestapt, terwijl dat beesie aan het dampen is.
Of je komt daar aan en precies toevallig waar het zadel ligt, heeft hij onder z'n deken gezweten, en dat op de plaats van de singel ook. Raar he?

En dus zorg je er als potentiële koper voor dat je wat eerder bent dan afgesproken. Dat weet toch iedereen die de Wereld van Pony en Paard heeft gelezen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:00

ik snapte de topic-titel niet.
mss een woordje vergeten ? ;)

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:02

ik heb dat een keertje gehad toen we een pony gingen kijken(is al heel wat jaren terug maargoed)we hadden afgesproken om naar de pony te gaan kijken..m'n vader en ik er dus heen(m'n moeder was op dat moment aan het werk)pony gepoetst opgezadeld en gereden..ging echt allemaal super goed.(pony was 5 jaar,kende niet veel maar super braaf)dus wij tegen die mensen gezegd dat we er over zouden nadenken en dat we ze nog zouden bellen..maar m'n moeder wou de pony ook graag even zien..wij dus de volgende dag gebeld of we konden komen kijken(was niet zo heel ver rijden maar toch te ver om zo even heen te rijden om te kijken of er toevallig iemand thuis is)

mensen zeiden nee jullie kunnen nu niet komen kijken maar als je echt wil komen bel even een half uur tot een uur van te voren(ja huhuh tijd zat om de pony wat te geven)we hebben dus gezegd dat het over ging en dat verder gingen zoeken..(mischien bedoelden de verkopers het niet zo maar we kregen er toch een beetje een naar gevoel bij)

en waar ik me ook zo aan erger zijn de mooie verkooppraatjes!

voordat ik mijn huidige paard kocht zijn we bij een handelstal wezen kijken naar een paard met echt een super papier(achteraf dom want als het zo'n goed paard is met zo'n super papier staat ie natuurlijk niet bij een handelaar,maargoed we hadden geluk kunnen hebben)het verkooppraatje was:paard zou eigenlijk meegaan naar de opleiding in Deurne maar de ruiter had zich bedacht en ging de opleiding toch niet volgen..(nouja dat kan natuurlijk)paard gepoetst,opgezadeld(heel braaf niks mis mee)ik zat er nog geen 10min op en ik lag er naast..paard begon zo uit het niets te bokken en te steigeren totdat ik er naast lag(ik had gelukkig het besef om me er af te laten vallen want als ik er nog een paar sec langer opgezeten had dan zat ik tussen het paard en de muur)

wat bleek nou ruiter wou wel naar de opleiding alleen paard was niet geschikt...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:35

Even een tegengeluid:

anais96 schreef:

Dan weet je genoeg :j

Citaat:

Heb ook wel eens mensen langs gehad, paard was al een hele tijd niet meer gereden en weinig van stal geweest. Wat voor indruk denk je dan dat het maakt als het paard daar als een rodeostier door de baan vliegt? Dan zorg ik ook dat hij 's ochtends al eens gelopen heeft, krijgen ze tenminste een beetje meer beeld van hoe hij normaal is, hoewel ze dan nog drukker zijn natuurlijk. Ik zit ook niet te wachten op ongelukken en als koper heb je ook geen zin in om 3 uur in de auto gezeten te hebben voor een paard wat je niet onder het zadel mag proberen toch?

Citaat:

Mijn merrie heeft eergisteren gelopen, gisteren een vrije dag gehad en het opgedroogde zweet staat nog steeds op haar rug hoor ;)

Citaat:
Maar ook in bijv de dressuur sport, op wedstrijd, mensen die het niet meer voor hun plezier doen.

Waar maak je dat dan uit op?

Citaat:
Kinderen die schreeuwen tegen hun ouders dat ze het niet goed doen.

Zenuwen?

Citaat:
En volwassenen die je geen blik waardig zijn

Geen blik waardig keuren ;)
Ik kom ook op wedstrijd om te rijden, ben op mezelf geconcentreerd. Als ik wil socializen ga ik wel de kroeg in, niet op wedstrijd.

Citaat:
ook is het paard is hierbij een voorwerp, en geen partner.

Dat is jouw conclusie maar wat doen die mensen dan, dat je dat denkt?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:54

anais96 schreef:

Ik hoor vaker dat de paardenhandel erg rottig is en dit niet altijd op een eerlijke manier gaat. Soms erger als bijvoorbeeld met auto's (waarbij met die kilometers gesjoemeld wordt ofzo).

Maar ook in bijv de dressuur sport, op wedstrijd, mensen die het niet meer voor hun plezier doen. Kinderen die schreeuwen tegen hun ouders dat ze het niet goed doen. En volwassenen die je geen blik waardig zijn (zeg ik dit zo goed?), ook is het paard is hierbij een voorwerp, en geen partner. Toch vind ik dat je alles samen doet en de ander dus ook met respect moet behandelen.
Oke, ik ben ook wel eens teleurgesteld als een wedstrijd niet goed ging, en dan kan ik best even saggo zijn. Maar ik zorg dat ik altijd wel m'n lol erin blijf houden.

En dit zijn natuurlijk 2 hele verschillende dingen. Maar het is wel allemaal in de paardenwereld.
WAAROM?

Maaree.. er zijn natuurlijk ook hartstikke aardige mensen in de paardenwereld :D

Ik heb toen ik ging kijken voor mijn paard maar 1 raar ding meegemaakt, dat was met een fries merrietje van marktplaats. Beestjes had op de foto een superlief koppie en ik was gewoon erg benieuwd. Ik ging kijken, beestje stond dan in een soort van opfok-achtig iets op een enorme boerderij. Eigenaresse stond ons daar op te wachten (was dus niet bij haar thuis).
Nou, we hebben een half uur lopen zoeken in alle stallen weides en weet ik wat, konden het dier niet vinden. Zij geprobeerd te bellen, niemand thuis op de boerderij zelf.
Uiteindelijk vond ik een deur achter een grote berg hooibalen (was wel gewoon een normale doorgang, maar ik kende de weg uiteraard niet, en zij blijkbaar ook niet) en in de vieze en donkere koeienstallen die daarachter zaten stonden 3 paardjes, waarvan de merrie er 1 was. In de advertentie stond stokmaat 1.56, nou ik denk dat als ze 1.50 haalde ik al erg ruim zit, ze was echt te klein.
Nou toen kwamen de verhalen: ze had kippenluis gehad, was heel ziek geweest, allemaal rare aandoeningen en mevrouw de eigenaresse was ZO zielig... Mijn vader en ik hebben het diertje even staan aaien (overigens superlief beestje) en zijn toen gegaan. Ze heeft het paardje buiten gezet toen we in de auto zaten en het was echt een kleine pony ipv een friese merrie.

We hebben de hele weg naar huis niks gezegd, alleen maar na zitten denken...

Uiteindelijk belde ik haar op om te zeggen dat ik van de koop afzag omdat ik al een ander paard op het oog had. Was ze helemaal over de zeik dat ze dat niet van me verwacht had, want ik vond merrie zo leuk en ik kreeg een hele preek. Uiteindelijk heb ik gewoon opgehangen...

Was echt heel vreemd...

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 10:49

De tip een uur eerder komen vind ik wel een goede! Nooit aan gedacht, (heb 2 eigen paarden maar ben der via via aangekomen, dus dan heb je niet echt te maken met verkoopspraatjes!)
Ik heb wel altijd zoiets dat ik er meteen zelf op wil, dus niet door de vaste ruiter eerst laten rijden. Andere mensen zijn daar weer op tegen. Maar ik wil een paard waar ik wat mee kan en niet eerst een uur moet rodeoen ofzo :P Uitproberen is trouwens wel oké dat hoort erbij vind ik ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:28

Daarom wil ik ook niets weten van de paardenhandel, maar ook van de paardensport niet.

Dan moet er gepresteerd en geld verdient worden en doet het welzijn van het dier er niet meer toe. Helaas

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:43

hier boven worden een aantal erg goede tips gegeven.
probeer ook meerdere malen te gaan kijken en rijden, op verschillende tijdstippen. Zo krijg je het duidelijkste beeld van het paard.

Ik rijd ook wedstrijden en wens altijd iedereen succes :) heb wel eens iets meegemaakt. Er was een meisje aan het longeren in de ring. Sowieso mag dat al niet, we mochten er wel in losrijden. Dus ik ga erbij rijden en vraag of ze ergens anders gaan longeren omdat dit niet toegestaan was. Nou toen had ik het gedaan, ik kreeg een hele preek. heb haar gewoon genegeerd. Ik mocht na haar starten en om tijd te winnen ben ik meteen na haar afgroeten de ring in gegaan, wat volgens de regels mag. Nou toen had ik het helemaal gedaan. Ik had geen geduld en moest maar wachten, werd ook nog voor alles en nog wat uitgemaakt. :? tsja, ik denk altijd maar zo, die zal der string wel verkeerdom aan hebben :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:58

Ben ik nou de enige die dat 'een uur eerder komen' niet snapt en eigenlijk best wel onhandig vind?

Stel nou ik had een paard te koop (heb ik dus niet maargoed) en ik spreek af om 4 uur. Dan is de kans groot dat als je om 3 uur aan komt zetten ik nog niet eens thuis ben, de paarden nog buiten staan en ik nog bezig ben met de stallen, of ik een ander paard aan het rijden ben, of nog iets anders aan het doen ben. Dan mag je dus mooi wachten hoor, vind het nogal onbeleefd, afspraak is afspraak toch?

Andere kant, als particulieren een paard verkopen dat ergens op stalling staat zijn die er toch ook niet altijd een uur vantevoren al, dan loopt er dus een potentiele koper op stal rond zonder eigenaar in de buurt? Was ik ook niet blij mee hoor...

Handelsstal zou dan evt nog wel kunnen, ervan uitgaande dat daar de hele dag mensen op stal bezig zijn. Maar particulier zou ik nooit doen.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:17

Ik snap m wel. Door n uur eerder te komen voorkom je dat n paard al moegereden of opgezadeld oid is. Voor n eerlijke verkoper is dat even vervelend maar een niet eerlijke verkoper valt daardoor door de mand.

Als je trouwens fatsoen hebt bel je wel bij aankomst dat je er al bent. Bij een commerciële stal kun je gewoon ergens wachten en bij n particulier die niet thuis is ga je niet over het erf zwerven maar wacht je in de auto tot ze er wel zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:24

moi22 schreef:
Ik snap m wel. Door n uur eerder te komen voorkom je dat n paard al moegereden of opgezadeld oid is. Voor n eerlijke verkoper is dat even vervelend maar een niet eerlijke verkoper valt daardoor door de mand.

Ja ok, ik snap ook wel de bedoeling hoor ;)
Maar ik vind gewoon dat je er (althans bij een particulier) niet vanuit kan gaan dat degene een uur van te voren al voor je klaarstaat!
En daarbij, een paard kan ook 's ochtends al flink gereden worden natuurlijk, dan heb je er nog niets aan...

Ach, ik ben nog altijd voor het gebruiken van je gezond verstand en het meenemen van iemand met ervaring en zonder roze bril ;)
Een verkoper kan je alleen oplichten als je hem die kans geeft (in de meeste gevallen dan toch) en helaas wordt het hen nog vaak te gemakkelijk gemaakt imo.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:52

Urielle schreef:
Even een tegengeluid:

anais96 schreef:

Dan weet je genoeg :j klopt

Citaat:

Heb ook wel eens mensen langs gehad, paard was al een hele tijd niet meer gereden en weinig van stal geweest. Wat voor indruk denk je dan dat het maakt als het paard daar als een rodeostier door de baan vliegt? Dan zorg ik ook dat hij 's ochtends al eens gelopen heeft, krijgen ze tenminste een beetje meer beeld van hoe hij normaal is, hoewel ze dan nog drukker zijn natuurlijk. Ik zit ook niet te wachten op ongelukken en als koper heb je ook geen zin in om 3 uur in de auto gezeten te hebben voor een paard wat je niet onder het zadel mag proberen toch? als je weet dat er mensen komen, moet je dan niet al een paar dagen eerder beginnen met rijden? Zodat het paard dan misschien ook wat fijner is?

Citaat:

Mijn merrie heeft eergisteren gelopen, gisteren een vrije dag gehad en het opgedroogde zweet staat nog steeds op haar rug hoor ;) heb ik niet gemeld maar uit betrouwbare bronnen weten we dat hij 's ochtends al gereden of gelongeerd was, omdat hij een drukte maker is.

Citaat:
Maar ook in bijv de dressuur sport, op wedstrijd, mensen die het niet meer voor hun plezier doen.

Waar maak je dat dan uit op? klopt had ik anders moeten formuleren. Maar ik bedoelde dat doordat sommige zo onaardig doen tegen over andere maar ook tegenover het paard er dan misschien geen plezier meer in hebben

Citaat:
Kinderen die schreeuwen tegen hun ouders dat ze het niet goed doen.

Zenuwen? dat kan :j

Citaat:
En volwassenen die je geen blik waardig zijn

Geen blik waardig keuren ;)
Ik kom ook op wedstrijd om te rijden, ben op mezelf geconcentreerd. Als ik wil socializen ga ik wel de kroeg in, niet op wedstrijd. niet alleen het aankijken, maar ook als je iets tegen iemand zegt, dat je dan een snauw (?) terug kan krijgen

Citaat:
ook is het paard is hierbij een voorwerp, en geen partner.

Dat is jouw conclusie maar wat doen die mensen dan, dat je dat denkt?
het niet meer samen doen, maar alleen om bijv wedstrijden te winnen.

dank +:)+

Wen_en_Jelle schreef:
anais96 schreef:

WAAROM?

Ik heb toen ik ging kijken voor mijn paard maar 1 raar ding meegemaakt, dat was met een fries merrietje van marktplaats. Beestjes had op de foto een superlief koppie en ik was gewoon erg benieuwd. Ik ging kijken, beestje stond dan in een soort van opfok-achtig iets op een enorme boerderij. Eigenaresse stond ons daar op te wachten (was dus niet bij haar thuis).
Nou, we hebben een half uur lopen zoeken in alle stallen weides en weet ik wat, konden het dier niet vinden. Zij geprobeerd te bellen, niemand thuis op de boerderij zelf.
Uiteindelijk vond ik een deur achter een grote berg hooibalen (was wel gewoon een normale doorgang, maar ik kende de weg uiteraard niet, en zij blijkbaar ook niet) en in de vieze en donkere koeienstallen die daarachter zaten stonden 3 paardjes, waarvan de merrie er 1 was. In de advertentie stond stokmaat 1.56, nou ik denk dat als ze 1.50 haalde ik al erg ruim zit, ze was echt te klein.
Nou toen kwamen de verhalen: ze had kippenluis gehad, was heel ziek geweest, allemaal rare aandoeningen en mevrouw de eigenaresse was ZO zielig... Mijn vader en ik hebben het diertje even staan aaien (overigens superlief beestje) en zijn toen gegaan. Ze heeft het paardje buiten gezet toen we in de auto zaten en het was echt een kleine pony ipv een friese merrie.

Uiteindelijk belde ik haar op om te zeggen dat ik van de koop afzag omdat ik al een ander paard op het oog had. Was ze helemaal over de zeik dat ze dat niet van me verwacht had, want ik vond merrie zo leuk en ik kreeg een hele preek. Uiteindelijk heb ik gewoon opgehangen...

Was echt heel vreemd...

dus door ziekte is ze gekrompen := ? Oke... haha
Het vervelendste aan zulke situaties is ook dat je er soms echt lang over doet om er te komen, en als het dan zo gaat... -:(-
Heb je btw al een paardje gevonden :) ?

Marietje_007 schreef:
De tip een uur eerder komen vind ik wel een goede! Nooit aan gedacht, (heb 2 eigen paarden maar ben der via via aangekomen, dus dan heb je niet echt te maken met verkoopspraatjes!)
Ik heb wel altijd zoiets dat ik er meteen zelf op wil, dus niet door de vaste ruiter eerst laten rijden. Andere mensen zijn daar weer op tegen. Maar ik wil een paard waar ik wat mee kan en niet eerst een uur moet rodeoen ofzo :P Uitproberen is trouwens wel oké dat hoort erbij vind ik ;)

Niet doen hoor! Echt, kennis van mij ging een keer paard kijken. Echt, haar cap was haar redding! Door omheiningen heen gingen ze. Waarschijnlijk was ze hier anders niet zoals ze er nu is!
Dit paard is het natuurlijk niet geworden.
Je weet maar nooit. Je kan ook gewoon de stal ruiter er een paar rondjes op laten doen en dan zeggen nu wil ik er graag op.

Vicky_88 schreef:
hier boven worden een aantal erg goede tips gegeven.
probeer ook meerdere malen te gaan kijken en rijden, op verschillende tijdstippen. Zo krijg je het duidelijkste beeld van het paard.

Ik rijd ook wedstrijden en wens altijd iedereen succes :) heb wel eens iets meegemaakt. Er was een meisje aan het longeren in de ring. Sowieso mag dat al niet, we mochten er wel in losrijden. Dus ik ga erbij rijden en vraag of ze ergens anders gaan longeren omdat dit niet toegestaan was. Nou toen had ik het gedaan, ik kreeg een hele preek. heb haar gewoon genegeerd. Ik mocht na haar starten en om tijd te winnen ben ik meteen na haar afgroeten de ring in gegaan, wat volgens de regels mag. Nou toen had ik het helemaal gedaan. Ik had geen geduld en moest maar wachten, werd ook nog voor alles en nog wat uitgemaakt. :? tsja, ik denk altijd maar zo, die zal der string wel verkeerdom aan hebben :')

Precies wat ik bedoel! Niet gewoon een beetje zenuwen }:0

_Esther_87_ schreef:
Ben ik nou de enige die dat 'een uur eerder komen' niet snapt en eigenlijk best wel onhandig vind?

Stel nou ik had een paard te koop (heb ik dus niet maargoed) en ik spreek af om 4 uur. Dan is de kans groot dat als je om 3 uur aan komt zetten ik nog niet eens thuis ben, de paarden nog buiten staan en ik nog bezig ben met de stallen, of ik een ander paard aan het rijden ben, of nog iets anders aan het doen ben. Dan mag je dus mooi wachten hoor, vind het nogal onbeleefd, afspraak is afspraak toch?

Andere kant, als particulieren een paard verkopen dat ergens op stalling staat zijn die er toch ook niet altijd een uur vantevoren al, dan loopt er dus een potentiele koper op stal rond zonder eigenaar in de buurt? Was ik ook niet blij mee hoor...

Handelsstal zou dan evt nog wel kunnen, ervan uitgaande dat daar de hele dag mensen op stal bezig zijn. Maar particulier zou ik nooit doen.

Ja het is idd niet zo handig, maar aan de andere kant wel goed. Heb het trouwens zelf nog nooit gedaan.
Je kan ook heel vroeg afspreken := dan wordt het 5u uit bed :O
Laatst bijgewerkt door Revanches op 02-03-11 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 6 berichten samen gevoegd tot 1.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:01

_Esther_87_ schreef:

Ik heb het op beide manieren meegemaakt.
Zelf naar een paard gaan kijken, kwam daar aan (5 minuten te vroeg). Ik belde dat ik er was, was dat meisje met het betreffende paard in het bos aan het crossen, kwam 15 minuten later aan met het schuim erop. Ik was 2 minuten later weg... daar hou ik niet van.

Had zelf een 3-jarig (probleem-)paard te koop staan, net zadelmak. Afgesproken op bepaalde tijd. Paard stond op een pensionstal omdat het winter was en ik thuis dan geen rijgelegenheid hebt. In advertentie duidelijk gezet dat paard erg sensibel en heel eenkennig is, had geen vertrouwen toen ik hem kocht en op het moment dat ik hem wilde verkopen ging het redelijk, zolang je maar heel rustig was zelf. Kom ik 20 minuten voor de afgesproken tijd op stal aan zodat ik hem nog even kon poetsen. Waren die mensen er al, hadden hem al uit de stal gehaald (naambordje) maar paard in paniek omdat hij ineens door 3 mensen overal aangeraakt werd, paard zich losgetrokken in de rijbak en met touw rond zijn benen te val geraakt :( Heeft weer 2 maanden geduurd voordat dier zich weer enigszins normaal liet benaderen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:02

moi22 schreef:

Als je trouwens fatsoen hebt bel je wel bij aankomst dat je er al bent. Bij een commerciële stal kun je gewoon ergens wachten en bij n particulier die niet thuis is ga je niet over het erf zwerven maar wacht je in de auto tot ze er wel zijn.

Als wij een afspraak maken zeggen we er wel bij dat er nog niemand op mag zitten. Bij iedereen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:49

anais96 schreef:
als je weet dat er mensen komen, moet je dan niet al een paar dagen eerder beginnen met rijden? Zodat het paard dan misschien ook wat fijner is?

Een paard staat bij mij iig niet voor niets te koop. Als ik zelf tijd genoeg heb en ik rij hem graag dan blijft hij. Mijn aandacht gaat dan dus eerder uit naar de paarden van klanten en de paarden die ik voor mezelf in orde wil hebben voor de sport. De tijd die ik moet besteden aan het paard wat toch weggaat, gaat steeds ten koste van een paard waarvoor het voor mij wel belangrijk is dat hij getraind wordt. Bovendien moet je hem OF die ochtend even laten lopen of minstens een aantal weken trainen, rij je ze enkele dagen zijn ze strak in het lijf en narrig vanwege de spierpijn. Mensen moeten het paard thuis zelf maar voor elkaar trainen hoor.

Citaat:
heb ik niet gemeld maar uit betrouwbare bronnen weten we dat hij 's ochtends al gereden of gelongeerd was, omdat hij een drukte maker is.

Dat is idd niet netjes, ik vermeld altijd het karakter, liever nog iets overdrijven dan te luchthartig ermee omgaan, ik wil geen ongelukken. Maar goed, zweetplekken alleen zegt dus niet veel, kan goed van dagen ervoor zijn ;)

Citaat:
klopt had ik anders moeten formuleren. Maar ik bedoelde dat doordat sommige zo onaardig doen tegen over andere maar ook tegenover het paard er dan misschien geen plezier meer in hebben

Heel veel mensen hebben last van wedstrijdstress. Ik irriteer me persoonlijk vaak behoorlijk aan mijn vriend die heel lief meegaat om te groomen maar me dan vervolgens alleen laat hannesen of zo traag van begrip is dat ik het net zo goed zelf kan doen. Zo zie je veel mensen hun grooms of ouders afsnauwen of ongeduldig zijn naar hun paard :j Bekijk diezelfde mensen nog eens als alle spanning en emotie eraf is, de meesten vallen dan best mee!

Citaat:
niet alleen het aankijken, maar ook als je iets tegen iemand zegt, dat je dan een snauw (?) terug kan krijgen

Ik kan niet oordelen over de context, dus kan er geen verklaring voor geven zo.

Citaat:
het niet meer samen doen, maar alleen om bijv wedstrijden te winnen.

En hoe weet je dat dan? Je bent 5 a 6 dagen per week veel tijd en geld kwijt met verzorgen en trainen van je paard, om in het weekend 5 minuten een proefje te mogen rijden. Dan moet je wel graag je paarden zien hoor, anders hou je dat niet vol ;)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 22:22

Citaat:
Een paard staat bij mij iig niet voor niets te koop. Als ik zelf tijd genoeg heb en ik rij hem graag dan blijft hij. Mijn aandacht gaat dan dus eerder uit naar de paarden van klanten en de paarden die ik voor mezelf in orde wil hebben voor de sport. De tijd die ik moet besteden aan het paard wat toch weggaat, gaat steeds ten koste van een paard waarvoor het voor mij wel belangrijk is dat hij getraind wordt. Bovendien moet je hem OF die ochtend even laten lopen of minstens een aantal weken trainen, rij je ze enkele dagen zijn ze strak in het lijf en narrig vanwege de spierpijn. Mensen moeten het paard thuis zelf maar voor elkaar trainen hoor.

Dat kan best zo zijn, maar ikzelf zou het niet zo fijn vinden als hij aantal weken niet is gereden. Het is toch weer anders de 1e dag dat je het paard weer oppakt, en gewoon een dag als je iedere dag rijdt.

Citaat:
Dat is idd niet netjes, ik vermeld altijd het karakter, liever nog iets overdrijven dan te luchthartig ermee omgaan, ik wil geen ongelukken. Maar goed, zweetplekken alleen zegt dus niet veel, kan goed van dagen ervoor zijn ;)

Ja dat heb ik ook liever, dat je wel goed weet met wat voor beesie je te maken hebt. Gewone zweet plekken dat kan. Oke, ik had wel een beetje mijn twijfels, maar toen ik dat hoorde vond ik het toch echt niet netjes nee :n

Citaat:
Heel veel mensen hebben last van wedstrijdstress. Ik irriteer me persoonlijk vaak behoorlijk aan mijn vriend die heel lief meegaat om te groomen maar me dan vervolgens alleen laat hannesen of zo traag van begrip is dat ik het net zo goed zelf kan doen. Zo zie je veel mensen hun grooms of ouders afsnauwen of ongeduldig zijn naar hun paard :j Bekijk diezelfde mensen nog eens als alle spanning en emotie eraf is, de meesten vallen dan best mee!

Ik geloof je zeker, maar ik ken de mensen niet echt dus kom ze verder in het dagelijks leven dus ook niet tegen.

Citaat:
Ik kan niet oordelen over de context, dus kan er geen verklaring voor geven zo.

Eigen ervaring ;)

Citaat:
En hoe weet je dat dan? Je bent 5 a 6 dagen per week veel tijd en geld kwijt met verzorgen en trainen van je paard, om in het weekend 5 minuten een proefje te mogen rijden. Dan moet je wel graag je paarden zien hoor, anders hou je dat niet vol ;)

Zo had ik het nog neit bekeken ;)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:46

anais96 schreef:
Wen_en_Jelle schreef:

Was echt heel vreemd...

dus door ziekte is ze gekrompen := ? Oke... haha
Het vervelendste aan zulke situaties is ook dat je er soms echt lang over doet om er te komen, en als het dan zo gaat... -:(-
Heb je btw al een paardje gevonden :) ?

Haha ja inderdaad... Ik stond ook even raar te kijken... En inderdaad hadden we ruim een uur gereden om er te komen (nou is dat wel te doen op zich op een zaterdag, maar toch).
Ja inmiddels heb ik alweer 3 jaar mijn paard. Hij wordt alweer 7 binnenkort en ik ben nog steeds superblij met 'm. Zijn hem nu een goed jaar echt aan het doorrijden, hebben hem eerst maar laten uitgroeien, want ja, hij zou ook maar eens krimpen he :') (gekheid, maar we hebben het wel heel rustig aan gedaan met hem omdat hij steeds weer een nieuwe groeispurt kreeg)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:46

Wen_en_Jelle schreef:
Haha ja inderdaad... Ik stond ook even raar te kijken... En inderdaad hadden we ruim een uur gereden om er te komen (nou is dat wel te doen op zich op een zaterdag, maar toch).
Ja inmiddels heb ik alweer 3 jaar mijn paard. Hij wordt alweer 7 binnenkort en ik ben nog steeds superblij met 'm. Zijn hem nu een goed jaar echt aan het doorrijden, hebben hem eerst maar laten uitgroeien, want ja, hij zou ook maar eens krimpen he :') (gekheid, maar we hebben het wel heel rustig aan gedaan met hem omdat hij steeds weer een nieuwe groeispurt kreeg)

Ja precies, altijd voorzichtig mee zijn! Voordat hij dadelijk ook 1.50 is...
Nou iig fijn dat je er zo blij mee bent :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:49

Raiza schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ik heb het op beide manieren meegemaakt.
Zelf naar een paard gaan kijken, kwam daar aan (5 minuten te vroeg). Ik belde dat ik er was, was dat meisje met het betreffende paard in het bos aan het crossen, kwam 15 minuten later aan met het schuim erop. Ik was 2 minuten later weg... daar hou ik niet van.

Had zelf een 3-jarig (probleem-)paard te koop staan, net zadelmak. Afgesproken op bepaalde tijd. Paard stond op een pensionstal omdat het winter was en ik thuis dan geen rijgelegenheid hebt. In advertentie duidelijk gezet dat paard erg sensibel en heel eenkennig is, had geen vertrouwen toen ik hem kocht en op het moment dat ik hem wilde verkopen ging het redelijk, zolang je maar heel rustig was zelf. Kom ik 20 minuten voor de afgesproken tijd op stal aan zodat ik hem nog even kon poetsen. Waren die mensen er al, hadden hem al uit de stal gehaald (naambordje) maar paard in paniek omdat hij ineens door 3 mensen overal aangeraakt werd, paard zich losgetrokken in de rijbak en met touw rond zijn benen te val geraakt :( Heeft weer 2 maanden geduurd voordat dier zich weer enigszins normaal liet benaderen.

_-:( |o
Maar dit kan dus echt niet. Zijn ze nou helemaal 8)7 !! Ik zou NOOIT, maar dan ook echt NOOIT zomaar een paard uit stal halen etc. etc. zonder eigenaar of degene die er op dat moment verantwoordelijk voor is. Dat hoor je ook zomaar niet te doen vind ik.. Ja op een manege met een manege pony :+
Wat zei je?