Petitie tegen paardensport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Petitie tegen paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:26

Geen idee of het hier goed staat, maar wist niet goed waar ik het anders kwijt kon.

Ik was mijn e-mails aan het checken, en krijg wel vaker mails van vrienden ivm petities tegen dierenmishandeling, eten van vlees, onverdoofd slachten. Maar deze petitie trok toch wel mijn aandacht.

Het betreft een petitie van de Nevzoroc Haute Ecole die klaarblijkelijk stelt dat paardrijden geen sport genoemd mag worden. Sporten worden omschreven volgens de petitie als "zijnde uit vrije wil van de persoon zelf die zelf ook alle inzet lvert naar de prestaties toe". Nog volgens de petitie van deze Haute Ecole zou de paardensport hieraan dus niet voldoen omdat het paard gebruikt wordt om de echte prestaties te leveren, en niet de ruiter. De ruiter zou parasiteren en dus de winst gaan verhalen op prestaties van een dier dat wij ertoe aanzetten om die prestaties te leveren, en niet vanuit zijn eigen vrije wil.

Vond het toch wel opmerkelijk, en dacht "dat is wat voor Bokt".

Bij deze dus graag jullie mening!

Hier vinden jullie de link naar de petitie: http://www.gopetition.com/petitions/aga ... sport.html

troi

Re: Petitie tegen paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:39

Grappig, we mogen dus geen dieren meer gebruiken voor ons eigen gewin/voordeel als ik het goed begrijp? Dat zou het einde van de mensheid betekenen.. Ik denk dat ik maar niet onderteken..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:48

Waarom zou dat het einde van de mensheid betekenen, Troi? Lijkt mij een beetje onzin.

En op zich klopt de stelling natuurlijk wel; er is geen paard dat uit vrije wil doet wat er van ze gevraagd wordt wanneer er een ruiter bovenop zit. Alleen het opstijgen al gaat niet op verzoek van het paard. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:55

Alleen al omdat we dieren (insecten maar dat zijn ook dieren) gebruiken voor bestuiving van de planten, tegen ongedierte, klaarmaken van de akkers. Vervoeren van lasten. Productie van vele grondstoffen etc etc etc.. De mensheid in zijn huidige vorm is grotendeels gestoeld op gebruik van dieren. Zouden we zonder kunnen? Misschien maar dan moet wel eerst het grootste deel uitsterven (en dan beginnend met alle niet-westerse volkeren) want anders is dat niet haalbaar...

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:51

nou ja... ik zeg uit eigen ervaring als een paard echt niet wil dan stuur je hem niet de ring rond.. Dus dan kan je toch niet winnen en prestatie behalen! En in de topsport worden de ruiters zo in de gaten gehouden dat ik wel geloof dat er af en toe dwang is.. maar mishandeling?

Wat vinden we dan ervan dat 90% van de honden in Nederland overgewicht heeft.. ik vind dat veel zieliger!!
Dus we mogen geen honden meer houden. En alle dikke kinderen dan! Niemand mag dus meer kinderen krijgen want ze kunnen immers dik worden :P en en en en en ... t gaat allemaal wel errug ver hea ;)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:56

tja de ene mens zorgt ervoor dat het paard er ook plezier in kan hebben en de ander niet
hangt dus van de persoon af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:57

Niet uit eigen winst? Hihi, dan moet Nevzorov ook een baan gaan zoeken volgens mij... :')

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:04

troi schreef:
Alleen al omdat we dieren (insecten maar dat zijn ook dieren) gebruiken voor bestuiving van de planten, tegen ongedierte,

Uhhh... dat doen ze toch echt uit eigen, vrije wil hoor! ;)
Citaat:
klaarmaken van de akkers. Vervoeren van lasten. Productie van vele grondstoffen etc etc etc.. De mensheid in zijn huidige vorm is grotendeels gestoeld op gebruik van dieren. Zouden we zonder kunnen? Misschien maar dan moet wel eerst het grootste deel uitsterven (en dan beginnend met alle niet-westerse volkeren) want anders is dat niet haalbaar...

Waar en in welke eeuw leef jij? Hier hebben de boeren toch al een aantal decennia tractoren en andere machines. ;)
Natuurlijk kunnen we zonder!

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:40

sflj schreef:
troi schreef:
Alleen al omdat we dieren (insecten maar dat zijn ook dieren) gebruiken voor bestuiving van de planten, tegen ongedierte,

Uhhh... dat doen ze toch echt uit eigen, vrije wil hoor! ;)
Citaat:
klaarmaken van de akkers. Vervoeren van lasten. Productie van vele grondstoffen etc etc etc.. De mensheid in zijn huidige vorm is grotendeels gestoeld op gebruik van dieren. Zouden we zonder kunnen? Misschien maar dan moet wel eerst het grootste deel uitsterven (en dan beginnend met alle niet-westerse volkeren) want anders is dat niet haalbaar...

Waar en in welke eeuw leef jij? Hier hebben de boeren toch al een aantal decennia tractoren en andere machines. ;)
Natuurlijk kunnen we zonder!

Nouw.. ik moet even zeggen dat in India en zulke landen ze nog steeds met koeien ezels en paarden de akkers bewerken..
(ja en dan in India niet met de koe want die is daar heilig maar in andere landen wel met koeien en ossen).

Maar melk komt nog steeds van de koe, weet dat sommige mensen denken dat melk uit de supermarkt komt. Net als het Ei komt echt uit een kipje etc. etc.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:44

wacht even edit:

Ik las alles nog een keertje na.. :)*

Troi heeft gewoon gelijk, als mensen dieren niet meer mogen benutten hebben we niet veel meer..
Geen melk, geen vlees, geen honing. Tegenwoordig zijn we zover dat we de bijen niet meer nodig hebben voor het voortbestaan van planten en gewassen.. Maar als we dieren niet mogen benuten en gebruiken en uitroeien gaan de oogsten verloren door dieren die deze eerder opeten.

Maar goed heeft dit nog wat te maken met de paardensport.. niet echt :P

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:45

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:48

O? Als dat zo was dan waren de vegetariërs allang uitgestorven, denk je niet? ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:48

sflj schreef:
O? Als dat zo was dan waren de vegetariërs allang uitgestorven, denk je niet? ;)

Veganisten bedoel je ;)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:54

Ik heb het even goed door gelezen enne het gaat vast over een persoon die een hoop slechte dingen heb gezien en heb ervaren met de paarden dat neem ik vooral uit op de begins tukje.

Het is jammer dat het een lange tijd duurt voordat je echt samen kan werken met je paard en daardoor een hoop mensen het niet zullen ervaren en meer als dwang zien.

De samenwerking die jij kan uitvoeren zonder enige dwang is juist het mooiste wat er is.

Jammer genoeg gaat het er nog steeds een hoop aantal dingen niet goed wat betreft op de grotere competitie wedstrijden.

Ook vindt ik jammer dat er niet echt theorie lessen op de manege´s worden gegeven want dat is overig even leuk als het rijden zodat je ook meer van je paard/pony kan begrijpen wat er rondom zich heen gebeurd.

Maar ach ik ben ook tegen het lapzuippen in de café's en daar hoor je mij toch niet over zuren :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:57

Die persoon is een bekende persoon hoor, niet zomaar iemand die heeft bedacht een petitie op te zetten... Google hem maar eens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:40

Het topic dat iemand aanhaalde hierboven is inderdaad dezelfde discussie :j Mijn excuses had het dus niet gezien.

Blijkbaar was het al in juni 2010 een "hot item" en de petitie leeft voort.

Ik vind het vooral nogal kort door de bocht dat uitgerekend Nevzorov gaat verkondigen dat paardensport geen sport hoort te zijn. Het is wel degelijk een sportieve prestatie die van de ruiter gevraagd wordt en die heeft als oorspronkelijke doel toch wel het gymnastiseren van het paard, dus het fysieke verbeteren van de conditie. Da's in mijn ogen nog steeds het basisdoel van sport. (ook bij hondensport, en alle andere soorten sporten).

Ik ga er ook van uit, dat als een paard het écht niet wil, dat die dan toch wel ontzettend in staking zou gaan. Mar in tegendeel, veel paarden doen het. Als je dan rekening houdt met het gegeven dat een paard enkel iets doet dat een positieve beloning oplevert, dus het instinct werkt zodanig dat het paard altijd voordeel heeft bij zijn actie, dan mag ik er toch wel van uitgaan dat het paard er voordeel van ondervind als ie met zijn ruiter gaat samenwerken? Anders laat die 500kg spieren zich echt niet zomaar bewerken hoor...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:50

sflj schreef:

Hoe denk je dat de groenten in de kassen worden bestoven? Simpelweg de deur open zetten en hopen dat de bijen langskomen? Echt niet. Daar wordt zeer bewust gebruik gemaakt van dieren en insecten voor een maximale oogst, en wat dacht je van mest.. Of denk je dat de koeien en paarden vrijwillig hun mest komen deponeren.. Zelfde voor het deels vegetarische india, eten geen vlees maar hebben de dierkracht wel nodig voor het overleven.

Of we het nu leuk vinden of niet, zonder gebruik van dieren stort onze samenleving zoals we die nu kennen in elkaar..

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:35

wat een gezemel

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:45

Enerzijds zie ik er wel wat in. Wat ik van mijn oude stal kan herinneren is dat veel dieren bijna de hele dag op stal stonden. Als ze eruit kwamen om te rijden, was er geen vrijheid om 'paarden dingen' te doen, alleen hard werken voor het baasje, om vervolgens weer in een donkere stal te worden gezet. Als dat paardensport is dan ben ik er tegen.

Een paard dat in een weiland leeft in kudde verband, plek heeft om te schuilen, variatie en keuze in voedsel, en dagelijks bereden wordt als zijnde sport, dan kan ik mij daar niet druk om maken.

Het probleem is, dat iedereen maar kan doen wat hij wil. Iemand die hard in de mond trekt, sporen tot bloedens toe in een paard prikt is ook aan het sporten. Dat zou ik wel willen verbieden, maar alle mensen die samen met hun paard plezier hebben moeten dat vind ik wel kunnen blijven doen. Best lastig dus.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:22

Pfff, er zijn genoeg paarden die mooi niet zouden doen wat je wilt als ze niet eerlijk behandeld worden. Dus tja, dan vind ik niet dat je het dwang kan noemen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:43

Nou, dat hangt er van af. Paarden zijn in staat stoffen te maken, om pijn te bestrijden. Dus hou je geen oog voor je paard, en zijn gedrag, dan kun je hem onbedoelt wel schade toebrengen. Er lopen dus genoeg paarden door hun ongemak heen. Daar bij nemende, dat een paard een vluchtdier is, die een leider gehoorzaamd, zal een paard zich snel schikken, en is daardoor dus ondergeschikt.

Een en ander hangt dus af van de ruiter. Dan zijn er dus genoeg filmpjes te vinden van topruiters, die dus rijden op een manier waarbij het paard ondergeschikt is, tijdens de training, en dus niet in de ring bij het presenteren.

En dan heb ik het niet over de maneges met slecht passende zadels, of de huis tuin en keuken ruiter, met een fout zadel, of oversappige weide voor een paard/pony wat daar niet tegen kan.

Of de stelling die ooit ook geopperd is, dat een paard helemaal niet geschikt is voor rijdier.

Areana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:45

Er zijn inderdaad mensen die niet goed met hun paarden omgaan, maar dat is geen reden om de mensen die Wel goed met hun paarden omgaan, ook te vertellen hoe fout ze bezig zijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:09

Ik heb een dvd van Nevzorov in de kast staan, die kostte wel 30 euro. Daarop laat hij onder andere een paard dressuuroefeningen doen zonder zadel of hoofdstel. Het is een beetje een showbink met ik denk toch wel een beetje boter op z'n hoofd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:38