Transport naar het buitenland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeraZZZ

Transport naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 21:03

Mijn lieve, rustige merrie (Z2 dressuur) heb ik verkocht naar Zwitserland. Zij is vervoerd daarheen door een paardentransportbedrijf uit het oosten van het land.
Nu zij daar is aangekomen is zij overal bang voor: mensen, fietsen, bang de stal in te gaan, het hoofdstel in doen gaat zeer moeilijk, aan de hand wil ze niet stilstaan, enz. Zij is erg gestrest en eet bovendien slecht. Alle verhalen wat ik over haar hoor komen mij onbekend voor, zij is volkomen anders dan bij mij. Toen heeft zij ook 2 keer tijdelijk op een andere stal gestaan en dat ging probleemloos.
Het was wel zo dat zij door de chauffeur van het transport bedrijf met grof geweld op de wagon geslagen is. Eenmaal op de wagon stond zij enorm strak vastgebonden tussen twee kettingen, zij kon haar hoofd echt geen twee centimeter naar links of naar rechts bewegen. En zij stond erg krap van achteren naar voren, erg kort in de hals, totaal geen ruimte om haar hoofd en hals in welke richting dan ook te bewegen.
Zijn er andere mensen die vergelijkbare ervaringen hebben? Ik zou graag horen of dit vaker voorkomt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Transport naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:07

was je erbij toen ze geladen werd, was ze normaal makkelijk te laden?
Waarom heb je op dat moment niks gedaan.
Zomaar de eerste vragen die bij me opkomen, niet als verwijt maar ik zou dit nooit toestaan..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:08

ik snap niet dat je niet ter plekke je paard hebt laten uitladen en een ander bedrijf hebt gezocht om je paard te vervoeren, dit was duidelijk geen paardenman.

VeraZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:48

Dat is wijshied achteraf.
Op dat moment moet je supersnel beslissen, want de chauffeur wacht niet. Normaal liep ze zo de trailer op.
Ik had vooraf een andere firma uitgezocht maar de koper wilde deze firma waar ze goede ervaringen mee had. Het paard is al betaald, dus wie beslist er.

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:54

ja dan de eigenaren dus niet meer jij :(
Wel echt erg voor je.. en je kan er ook niet even heen om te kijken! Heel veel sterkte! Denk dat je de oorzaak wel weet (transport is heel sterssvol voor paarden ze moeten zich continu opnieuw uitbalanceren en als dat wordt vermoeilijkt door verkeerd staan is het nog stressvoller).

Misschien is ze over een tijd geaclimatiseerd. Maar ze kan een levenlang een trauma aan transport overhouden! :( (geen ervaring mee met dit, alleen kennis uit boeken en verhalen van anderen ;))

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:04

Wij hebben in juni allebei onze paarden naar een paardenpension in Frankrijk gebracht. Wij hebben zelf gereden met de trailer en de mannen kwamen heel vrolijk en fris aan. Ze zijn lekker gaan rennen in de wei en het zag er allemaal heel goed uit toen wij weg gingen. Wij tranen met tuiten, de paarden lekker aan het grazen.

We namen ze regelmatig mee als we ergens een weekend of weekje gingen mennen en ze hebben nooit problemen gehad of gemaakt op een andere stal. Ook niet als we ze op pension zetten als we zelf naar Amerika gingen, wat we drie keer gedaan hebben.

Maar toch heeft ons jonge paard, Whisper, maanden nodig gehad om te wennen in Frankrijk. Hij was bloednerveus, moeilijk handelbaar en zat duidelijk niet lekker in zijn vel toen we zes weken later gingen kijken. Vreselijk vond ik het om mijn oogappeltje zo te zien, maar welke keus hadden we? We hebben hen juist daar gebracht omdat we zelf de zorg niet mee aan konden. Verkopen was geen optie, Janssen is oud en Whisper een krampentrekker die niemand wilde (en wat ook nooit goed gegaan was).

Maar nu, dik een half jaar later, is meneer helemaal in zijn elementje. We zijn er pas nog geweest en hij is dezelfde ondeugende schavuit van thuis en ziet er prima uit. Misschien heeft jouw paard dus ook gewoon last van heimwee, mist ze jou erg en komt het allemaal goed na een tijdje wennen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:36

VeraZZZ schreef:
Dat is wijshied achteraf.
Op dat moment moet je supersnel beslissen, want de chauffeur wacht niet. Normaal liep ze zo de trailer op.
Ik had vooraf een andere firma uitgezocht maar de koper wilde deze firma waar ze goede ervaringen mee had. Het paard is al betaald, dus wie beslist er.

dan is het dus ook niet meer jouw probleem.... sneu voor het paard maar daar heb je dus niks meer over te zeggen.

Waarom wil je dan weten of het vaker voorkomt? en bedoel je dan het nare transport of de heimwee/niet kunnen wennen aan de nieuwe omgeving? En zijn het wel paardenmensen die haar gekocht hebben, ik kan me voorstellen dat ze daar ook nerveus van kan worden, niet iedereen kan evengoed met paarden omgaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:12

Heeft weinig tot niets met het transport te maken. Verhuizen wordt door veel paarden als behoorlijk ingrijpend ervaren, helemaal als jij niet aan de andere kant bent om ze op te vangen. (Reden waarom grooms zo belangrijk zijn bij wedstrijdpaarden, dit is hun steun en toeverlaat).Er kunnen zes weken over heen gaan vordat een paard zich neerlegt bij de neiwue situatie en door heeft dat het waarschijnlijk niet etreug gaat en dan pas kan het zich gaan hechten en weer normaal gedragen.
Minder gevoelige paarden kunnen dat vanaf dag 1, zeer gevoelige paarden pas na een half jaar.

Ik waarschuw mensen altijd van te voren dat ze een tijdje abnormaal gedrag kunnen verwachten dat ze hier niet vertoonden. (Ik stuur paarden van Portugal naar andere landen).

Wat de mensen moeten doen is gewoon een strak ritme aanhouden van elke dag dezelfde routine op dezelfde tijden om het paard zo snel mogelijk te laten merken dat het veilig is en er niks speciaals gaat gebeuren.