Ik ben al bijna 7,5 jaar in het bezit van een NRPS-pony van bijna 12 jaar. Na al die jaren hebben we inmiddels heel wat meegemaakt en ik ken hem dan ook door en door. Vroeger (toen ik hem net had) heb ik op een grote manege gestaan en als ik 's zomers wedstrijd had liet ik hem wel eens een nachtje binnen staan ivm dat ik hem gewassen had. Hier was meneer het toen al niet mee eens en had dan vaak een onrustige nacht op stal. In het zomerseizoen hebben wij na enkele jaren onenigheid gehad met de staleigenaren en toen moest hij nog een maand in zijn eentje binnen staan, op de wei was geen mogelijkheid meer ivm een aantal redenen. Hier is pony toen erg onrustig geweest en licht gaan weven. Alleen op stal was niks voor hem, veel met het hoofd zwaaien waardoor zijn hoofd steeds kapot stootte.
Hierna verhuist naar een kleinschalige stal met 8 paarden. Hier kon hij extra naar buiten elke dag een uurtje in een paddock en daarnaast werd hij elke dag een goed uur gereden. Toen wij daar aankwamen gingen de paarden daar nog enkele uurtjes de wei op maar mijn pony mocht niet mee ivm kudde en moest dus weer alleen op stal staan. Ook hier was overdag dan in de paddock geen optie.
Hier is pony dan ook flink onrustig weer geweest en begonnen met weven. Helemaal van de wereld, hij reageerde echt nergens meer op. Als speeltje toen een voerbal geprobeerd maar als de paarden eenmaal weggingen en hij begon met weven keek hij nergens meer naar om, hij was gewoon zo high als een garnaal van alle stofjes in z'n hoofd. Na een half jaar om andere redenen ruzie gekregen met de eigenaar en op zoek naar een andere stal. Helaas was deze nog niet af en konden we hier niet eerder heen. Pony moest dus nog een maandje op deze stal blijven staan en het was voorjaar dus de paarden gingen naar buiten en uiteraard mocht hij alweer niet mee, het weven is toen weer heerlijk doorgegaan.Uiteindelijk naar de nieuwe, en huidige, stal verhuisd. Echt een superstalletje! Wanden van de boxen zijn laag waardoor er veel contact tussen de paarden mogelijk is. Hij kwam hier weer naast de pony te staan waar hij op stal 1 ook naast stond. Hij is toen heel erg aan de pony gaan hangen en de pony claimen. Na het zomerseizoen kwam er een fjord aan zijn andere kant te staan en sindsdien is dit zijn nieuwe vriendje geworden. Hij "hangt" volledig aan de pony en claimt hem ook als van hem. De pony's stonden met zijn drieën in deze stal waarbij op een gegeven moment allebei de pony's om sommige tijden tegelijk gingen rijden. Mijn pony stond weer alleen deze 2 uurtjes en opnieuw weven. Dit werd van kwaad tot erger want op een gegeven moment kreeg hij het warm, ging hij in stal liggen rollen, bokken ed.
Nu is de pony van stal 1 weg, staat de Fjord nog steeds naast hem en staat er inmiddels een andere pony (haflinger) tegenover hem (weer met zijn drieën dus). Afgelopen tijd is het heel goed gegaan omdat de pony's nooit samen tegelijk van stal waren. Als de Fjord ging rijden stond meneer lichtjes te weven en als de haflinger weg was, was hij hier vrij rustig onder.
Nu heb ik afgelopen jaren al vanalles geprobeerd om het mijn pony dan wel naar zijn zin te maken, mijn pony vlakbij de bak zetten zodat hij alles kon zien. Dit is een tijd goedgegaan maar hier wordt hij nu soms ook al druk. In de paddock zetten kan niet, want als hij gaat rennen gaat alles in de bak ook rennen en kunnen we kinderen naar het ziekenhuis brengen. Deuren open zodat hij alles kan zien maar dit levert ook niks op. Ik heb er zelfs een paardenfluisteraar bij gehad en zij heeft wat rake dingen gezegd maar niks waardoor we hem tevreden konden stellen zodat hij zou stoppen met weven. Ook wanneer hij in de paddock gaat, waarbij hij geen andere paarden meer ziet, raakt hij in de stress. Als ik wegloop gaat hij aan het begin van de paddock alleen maar rondjes draaien en lopen gillen net zolang totdat je hem er weer uithaald. Met een pony samen erin heeft hij geen probleem alleen voor 2 grote pony's is de paddock simpelweg te klein en de ondergrond te zwaar.
Nu is het nog steeds zo dat hij de Fjord heel erg "claimd" en dit is dan ook echt ZIJN vriendje. Als de Fjord weg is, is hij onrustiger dan wanneer de Haflinger weg is. Gister was het weer raak, beide pony's waren van stal en bij meneer was het einde zoek. Hij heeft verschrikkelijk staan weven, kreeg het warm van de deken en is flink gaan liggen rollen, heeft hierbij zelf zijn voerbak van de wand weten te trappen. Uiteindelijk hou ik hier weer aan pony aan over die stijf staat van de stress, hij heeft z'n kruis weer verdraaid dus daar kan weer een fysio bij komen enz. En ik? Ik ben gewoon radeloos. Het doet me verschrikkelijk veel pijn om mijn pony zo te zien staan, helemaal van de wereld nergens op reageren en zo high als een garnaal, naast alle ongemakken die er van het weven kunnen komen (artrose etc). Enige probleem is dat ik er vaak niet kan zijn wanneer beide pony's van stal af zijn en ik dus ook niks met hem kan gaan doen. Erbij in de stal gaan zitten werkt heel even maar dan raakt hij toch weer in paniek. Het is dus feitelijk een vorm van verlatingsangst oid waar hij zeer gestresst van raakt.
Nu ben ik ten einde raad en op zoek naar methodes om het weven te stoppen. We doen actief mee aan wedstrijden dus naast dat ik het verschrikkelijk vind om hem zo te zien staan, wil ik ook niet dat hij zo meteen niet meer op zijn voorbenen kan staan van het weven. Nu heb ik er zelfs al aan zitten denken om een mini shetlander voor hem te kopen die altijd bij hem op stal blijft staan.
Alle tips, vragen en ervaringen zijn meer dan welkom, dan kan ik kijken welke uitgevoerd kunnen worden.
Wanneer je meerdere van die flesjes gebruikt, kunnen die dan allemaal op hetzelfde stukje brood tegelijk gegeven worden?