Pony traag en snel moe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cookie2222

Pony traag en snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:36

Hee (sorry als hij hier niet goed staat)

Mijn pony is heel snel moe/traag het lijkt wel of hij helemaal geen conditie heeft, als hij heel vervelend is denkt hij loopt hij goed en heel mooi maar als hij braaf loopt denkt hijloopt hij verschikkelijk traag maar wel lief, op de wedstrijden probeerd hij dus zo zijn best te doen dat ik juist weer aftrek krijg door de traagheid. Als we dan buiten moeten inrijden krijg ik hem wel iets sneller maar eenmaal in de ring wil die echt niet normaale snelheid lopen, het valt dan mee dat ik voor de meestepunten goed heb en daarom nog een wp maar als die sneller was had ik wel 10 punten meer kunnen hebben. Als hij zo traag is wil hij niet meer verruimen, Ook lijkt het of hij na een kwatier half uur echt heel moe is en dan is hij ook zeiknat, hij heeft dan ook best lang haar maar zo snel hoort volgens mij niet, hij krijgt gewoon voer een schep brokken en halfje kracht of müsli omdat hij anders te dik wordt, of ik moet hem minder kuil geven

Ook met springen is hij na een rondje / 1.5 rondje heel moe en gaat hij spontaan wijgeren bij 60 cm en alle andere hoogtes, hij is dan heel erg nat, maar na twee volle rondjes en nog een beetje gegaloppeerd is hijzo moe dat ik hem niet meer in galop krijg, ik test dit soms met oefenspringen want in de springles zit er elke keer zegmaar een pauze tussen,
Het is een gewone d pony niet vors ofso, gewoon maat arabier, hij is nl new forest x nrps met 40% Arabier erin, hij wordt 6
Kan ik hier iets aan doen ?

CM_

Re: Pony traag en snel moe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:43

Misschien scheren, en iig wat meer krachtvoer, of granenmix/haver.
Je pony heeft duidelijk te weinig energie

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:53

Mijn pony had daar een aantal maanden geleden ook last van, maar toen ik haar juist minder ging voeren (lees: krachtvoer) werd ze veel actiever! Ze krijgt nu hooguit een kwart kilo krachtvoer per dag en verder alleen hooi. Ze is weer helemaal fit! ;)

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:54

Even bloed laten prikken om te kijken of er niets mis is.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:55

mijn pony had ook zoiets en die bleek een oude? worminfectie te hebben.. Edit ; dus wat Roxx zegt even bloed laten prikken!

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 15:57

Nee hij is niet bleek, alleen zijn tandvlees ietsje, dus ik denk dat er niet veel ergs mis kan zijn
Ik denk dat scheren nu niet zo veel zin meer heeft, misschien gallopperen opbouwen? Ik ga hem morgen temperaturen mogt hij koorts hebben haal ik de arts erbij
Laatst bijgewerkt door Cookie2222 op 27-02-11 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:10

als zijn tandvlees bleek is kan dat op bloedarmoede duiden
toch echt even de DA erbij halen & bloed laten prikken!

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:02

Ik wou al zeggen, bloedarmoede... Heeft paard van mijn moeder ook gehad, hele tijd mee aan het aansukkelen geweest en toen toch maar de da erbij gehaald. Bleek dat 'ie ernstige bloedarmoede had.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 18:25

Oké, mijn moeder gaat morgen bellen voor een afspraak dan laten we hem even bloedprikken enzo.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:35

helemaal top!!
succes

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:56

Heb het met de dierenarts ook over zijn dieet.
Misschien krijgt hij wel te veel eiwit binnen (kuilgras) waardoor zijn spieren juist snel verzuren. Paarden/ pony's die verzuren zweten veel en worden trager.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:59

diega schreef:
Heb het met de dierenarts ook over zijn dieet.
Misschien krijgt hij wel te veel eiwit binnen (kuilgras) waardoor zijn spieren juist snel verzuren. Paarden/ pony's die verzuren zweten veel en worden trager.

dat kan inderdaad!
Laat zijn spierwaardes controleren als je toch bloed laat afnemen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 16:56

Vandaag is de da geweest, hij heeft bloed afgenomen en het is getest, nu moet hij alleen nog kijken of hij wat heeft en anders was het gewoon een trage pony..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:08

40% arabier en dan traag zijn?Kan dat? ;)

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 09:07

Whaha, ja blijkbaar, maar dan na een half uur kwartier hè want eerst is het beetje ontploffen enzo...
Maar hij is getest, hij had te weinig bloedcellen ofso dus ik heb een ijzerdrankje meegekregen die die dan 3 keer per week moet, alleen de da weet niet 100% zeker of hij daar traag van was of dat hij gewoon zo is, maar dat zien we snel genoeg wel denk ik (happy moet het drankje met appelmoes haha)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:23

ohh...hij had bloedarmoede.
Hij word wel goed ontwormd?
Die van mij had ook bloedarmoede,maar die heeft insuline resistentie en dan komt dat wel vaker voor.
Kijk even of in je ijzerdrankje ook vitamine B 12 zit....dat is nodig om de ijzer op de goede plek te krijgen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 17:24

Oké, bedankt ik ga zo even kijken, maar het kon ook zijn dat de bloedwaarde zo hoorde dus de da komt nog een keer kijken als de drie weken om zijn, om te kijken of de traag heid daar aan lag,
Maar vorig jaar was hij ook ziek doordat hij te weinig witte bc had, en dit zo weer daarheen kunnen gaan als we hem niet ijzer bijgeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:49

herkenbaar. Had mijn drachtige merrie ook. ijzerdrankje hielp erg goed