Pony laat zich niet meer poetsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spy

Pony laat zich niet meer poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 14:09

Ik heb al eerder een onderwerp aangemaakt over de nieuwe mede-verzorgsters van mijn verzorgponies.
Hierin staat veel uitgelegd over hoe de ponies over de afgelopen paar weken zijn veranderd van makke beestjes naar ware vechtersbazen.

Recent heeft 1 van de ponies dus het probleem ontwikkeld dat wanneer ik hem op de poetsplaats zet, hij niet meer toestaat dat ik hem aanraak.
Hij trapt met alle 4 de benen naar me, voor en achter dus, en hij hapt in mijn richting. Dit gedrag heeft hij nog nooit eerder vertoont, en ik weet van mezelf dat ik altijd consequent ben geweest. De nieuwe verzorgsterjes zijn pas 11, en die vinden het zielig om een paard bijvoorbeeld een mep te verkopen wanneer hij naar je uithaalt. Ik ben er doordeweeks nooit bij wanneer ze er zijn, dus ik weet ook niet hoe ze zonder mij met het paardje omgaan.

Opzadelen gaat dus vrijwel niet meer, de enige manier waarop ik hem rustig krijg is door voorzichtig zijn halster te pakken en vast te blijven houden. Iedere keer als ik hem corrigeer met een kleine "uh" staat hij al op zijn achterbenen overeind, laat staan als ik al met mijn vingertje zwaai.

Wat doe ik hieraan? Ik ben geen expert op het gebied, en stel hij probeerd me iets te vertellen, dan heb ik geen flauw idee wat.

Cassidy

Re: Pony laat zich niet meer poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:37

Verzorgertjes de laan uit, dat als eerste, als dat al niet is gebeurt.
Verder kun je proberen of hij het wel toelaat als je hem op de poetsplaats zou voeren. Emmer met brok of muesli of wat hooi, afleiden.
En probeer eens op een andere plek te poetsen dan de poetsplaats? In stal, of op het weiland?

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 14:42

Helaas zullen de verzorgsterjes er niet uit gaan. De eigenaar heeft geen tijd om de stallen uit te doen, en ik heb eerlijk gezegd ook een groot tijdsgebrek door mijn studie. Ook denk ik niet dat de verzorgstertjes zich zo makkelijk weg laten jagen.

Voeren is nooit nodig geweest, maar de nieuwe verzorgstertjes zijn het gaan doen om de pony dus inderdaad af te leiden. Wat er nu dus gebeurd is dat de pony die tegenover de poetsplaats staat de hele tijd loopt te happen om het voer te kunnen claimen. En wanneer ik hem voer terwijl hij weet dat hij lastig doet, beloon ik hem dan niet juist?

In de stal is hij ook niet meer te hanteren, daar doet hij voortaan precies hetzelfde.

Ik zit er aan te denken om het inderdaad buiten te proberen, maar ik denk niet dat dat een definitieve oplossing is vanwege het weer, enz.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:47

eerlijk gezegd zou ik hem eens goed op zijn flikker geven!
jij corrigeert met uh, en hij reageert daarop door uit te halen of te steigeren? zet hem dan maar es goed op zijn plaats zodat hij het uit zen hoofd laat om te gaan uithalen na een correctie!

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 14:51

Haha, ik heb hem al een paar keer een flinke mep verkocht, maar iedere keer schrikt hij er dan van en gaat het daarna gewoon door. Betekend dit dat ik alsnog te soft ben?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:52

Als jij last hebt van het feit dat andere verzorgstertjes de pony op een manier behandelen die niet kan (sowieso, kinderen van 11 bij een shet, en dan zonder toezicht gaat gewoon niet) en jij daar risico op ernstige blessures door loopt, zou ik me compleet terugtrekken. Heel sneu voor de welsh, maar geen enkel dier is het waard om in een roelstoel of op het kerkhof voor te belanden.
En als het paardje zo gevaarlijk wordt, ook voor de andere verzorgers, vrees ik dat de toekomst voor dit dier er niet zo rooskleurig uitziet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:55

Spy schreef:
Haha, ik heb hem al een paar keer een flinke mep verkocht, maar iedere keer schrikt hij er dan van en gaat het daarna gewoon door. Betekend dit dat ik alsnog te soft ben?

Correcties moeten aankomen in een intensiteit waar het dier van onder de indruk is. En dat is hij duidelijk niet. Dus in dat geval ben je te soft. Alleen zal het niets uithalen als jij hem corrigeert als de volgende keer de andere verzorgers weer gaan meppen zonder dat hij daarvan onder de indruk is.

Als niets anders aankomt, werk methode (vul schoenmaat in) ook heel goed. Een flinke trap, met de wreef van je voet, onder zijn kont. En ik hoop voor je dat hij daarvan onder de indruk is.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 14:58

Ik snap je punt, maar terugtrekken zal ik nooit doen. Het is jarenlang goed gegaan met het beestje, en ik zou het vreselijk vinden om er zo een punt achter te moeten zetten. Ik snap gewoon niet waar dit gedrag zo plots vandaan komt, en of het ook blijvend is.

1 van de meisjes is al verwond doordat ze gebeten is door het andere paard, dat terwijl het paard voorheen poeslief was.
Het ligt dus waarschijnlijk aan hun omgang, maar dat geven ze niet toe. Ze verzwijgen bijna alles en ik zit steeds met de gebakken peren. Hun ouders weten nog van niets, en de meisjes luisteren niet naar me wanneer ik ze uitleg wat wel of niet zielig is en wat wel of niet kan.

Ik ben ook bang, dat als dit steeds erger word, het paardje uiteindelijk een smakelijk frikandelletje word. Doodzonde van een prachtig beestje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:01

Als de ouders van niets weten, zou ik toch even met de ouders gaan praten. Voor het behoud van het dier. Overleg voor die tijd even met de eigenaar. Want het zou idd doodzonde zijn van de pony.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:03

Cassidy schreef:
Spy schreef:

Correcties moeten aankomen in een intensiteit waar het dier van onder de indruk is. En dat is hij duidelijk niet. Dus in dat geval ben je te soft. Alleen zal het niets uithalen als jij hem corrigeert als de volgende keer de andere verzorgers weer gaan meppen zonder dat hij daarvan onder de indruk is.

Als niets anders aankomt, werk methode (vul schoenmaat in) ook heel goed. Een flinke trap, met de wreef van je voet, onder zijn kont. En ik hoop voor je dat hij daarvan onder de indruk is.

Ik heb al eens iets in die richting geprobeerd, maar niet net zo 'intens' als het paard. Ik denk dat ik dan inderdaad soft ben. Ik vermijd liever gevaar, en dit komt op mij over als gevaar. Maar ik ben dus bang dat alles wat ik voor elkaar krijg weer verpest word door de meisjes die doen alsof er niets aan de hand is zodat het lijkt alsof het beestje een persoonlijke voorkeur aan ze heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:05

Cassidy schreef:
Spy schreef:

echter, als de pony een beetje slim is, leert hij vlug genoeg wat hij bij de een wel kan flikken en wat bij de ander niet
het paard dat ik rij weet precies hoe ver ze kan gaan bij mij, en probeert wel altijd, maar stopt bij de grens
bij andere mensen daarentegen loopt ze de kantjes eraf, en speelt ze ermee.
verschil is dat de mijne geen gevaarlijk gedrag vertoont, en pony van TS wel.

over het feit dat hij wegloopt na een tik, als hij los staat, uiteraard dat hij dan wegloopt, doet de mijne ook
als hij zich echter losstrekt op het moment dat hij vaststaat (en het is niet uit angst); moet je er voor zorgen dat hij steviger aangebonden staat.
Verder zou ik eerst in de bak werken aan je persoonlijke ruimte, desnoods met een zweepje erbij of een touw, dat als hij in je ruimte komt je een fikse zwieper geeft in zijn richting
Jij moet ten allen tijde, overal kunnen staan, als hij op dat moment op die plaats staat moet hij plaats maken voor jouw.
daarna breng je dat gegeven over naar de poetsplaats, hij moet aan de kant gaan voor jouw en zijn tandjes en beentjes bij zich houden.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:06

Cassidy schreef:
Als de ouders van niets weten, zou ik toch even met de ouders gaan praten. Voor het behoud van het dier. Overleg voor die tijd even met de eigenaar. Want het zou idd doodzonde zijn van de pony.

Inderdaad, dat ben ik ookal van plan. Maar stel dat dat is gebeurd, dan is het probleem met de omgang van de pony nog niet opgelost.
Ik ben zelf geen paardefluisteraar, en ik sta met mijn mond vol tanden te kijken terwijl het beestje zich allemaal druk staat te maken om absoluut niets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:07

Als een van de pony's een van de meisjes heeft gebeten, is dat toch wel een teken aan de wand?

Ga met eigenaar praten, vervolgens met de ouders van de verzorgstertjes.
En misschien kan de eigenaar nieuwe verzorgers vinden die wel weten hoe ze met de pony's om moeten gaan? Maar dan moet dit niet te lang gaan duren en moeten er geen echte ongelukken gebeuren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:07

Spy schreef:
Inderdaad, dat ben ik ookal van plan. Maar stel dat dat is gebeurd, dan is het probleem met de omgang van de pony nog niet opgelost.
Ik ben zelf geen paardefluisteraar, en ik sta met mijn mond vol tanden te kijken terwijl het beestje zich allemaal druk staat te maken om absoluut niets.

Voer doet veel. Voer op de poetsplaats, kijk of dat helpt.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:13

Duhelo schreef:
Cassidy schreef:

echter, als de pony een beetje slim is, leert hij vlug genoeg wat hij bij de een wel kan flikken en wat bij de ander niet
het paard dat ik rij weet precies hoe ver ze kan gaan bij mij, en probeert wel altijd, maar stopt bij de grens
bij andere mensen daarentegen loopt ze de kantjes eraf, en speelt ze ermee.
verschil is dat de mijne geen gevaarlijk gedrag vertoont, en pony van TS wel.

over het feit dat hij wegloopt na een tik, als hij los staat, uiteraard dat hij dan wegloopt, doet de mijne ook
als hij zich echter losstrekt op het moment dat hij vaststaat (en het is niet uit angst); moet je er voor zorgen dat hij steviger aangebonden staat.
Verder zou ik eerst in de bak werken aan je persoonlijke ruimte, desnoods met een zweepje erbij of een touw, dat als hij in je ruimte komt je een fikse zwieper geeft in zijn richting
Jij moet ten allen tijde, overal kunnen staan, als hij op dat moment op die plaats staat moet hij plaats maken voor jouw.
daarna breng je dat gegeven over naar de poetsplaats, hij moet aan de kant gaan voor jouw en zijn tandjes en beentjes bij zich houden.

Hij staat altijd vast, daar niet van, hij draait alleen zijn lichaam.
Met rijden weet hij bij mij ook wel wat wel en niet kan. Tuurlijk, hij heeft recent wel wat meer fratsen nu hij bij de meisjes alles kan flikken wat hij wil ( bokken/steigeren) maar met een flinke tik is dit bij mij zo opgelost. Helaas blijft het niet opgelost omdat de meisjes er dan doordeweeks weer opgaan en het paardje niet aanpakken uit angst. En ze willen er PER SE op. Waarschijnlijk gewoon omdat het een mooi paardje is en omdat, als ze er dan mee op de foto gaan, het stoer staat op hun hyves profiel.
Ik kan ze niks verbieden want ik ben de baas niet, en de eigenaar zelf houd zich er buiten. Zolang de stallen worden gedaan is het voor hem allemaal in orde.

Ik zal dat zeker proberen, en hoop ook dat dat werkt. Ik wil het allemaal zo veilig mogelijk voor mezelf houden, maar natuurlijk lopen de eigenwijze kinderen ook gevaar.
Het gedrag is er pas sinds 2 weken, dus zolang ik er gewoon consequent tegen blijf op treden valt het hopelijk op te lossen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:14

ts geeft aan dat de pony doorde verzorgsters gevoerd wordt op de poetsplaats, en het gedrag nu nog verergerd is.
ik persoonlijk zou hem gewoon niks meer toelaten op de poetsplaats, ieder gedrag dat anders is dan mooi rustig stilstaan of eventueel een stapje opzij, radicaal afstraffen (uiteraard wel correctie aanpassen aan het gedrag, is niet nodig om hem een optater te geven omdat hij zijn voet verzet bv).
duidelijk je grenzen aangeven, en hem de kans niet geven erover te gaan

edit: kwa het rijden, zowiezo heb je dat met ieder paard waar er andere ruiters opzitten, bij een slim paard die de ruiter kent, zal je iedere keer de eerste tien minuten moeten tonen wie er op zit en naar welke regels hij moet luisteren, alsook in de omgang, echter, na verloop van tijd zal hij het wel vlugger gaan snappen wie er opzit, mee omgaat, en zul je minder en minder moeten corrigeren
als je idd consequent bent moet dat lukken
zou wel zeker de ouders inlichten voor er ongelukken gebeuren, eventueel zjn gedrag eens filmen, en voorleggen.
Misschien kun je eens "toevallig" in de week langsgaan en de meisjes wat "afloeren" en kijken welk gedrag de pony vertoont en hoe ze handelen.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:18

Cassidy schreef:
Als een van de pony's een van de meisjes heeft gebeten, is dat toch wel een teken aan de wand?

Ga met eigenaar praten, vervolgens met de ouders van de verzorgstertjes.
En misschien kan de eigenaar nieuwe verzorgers vinden die wel weten hoe ze met de pony's om moeten gaan? Maar dan moet dit niet te lang gaan duren en moeten er geen echte ongelukken gebeuren...

Precies, ze hebben geluk dat ze nog geen flinke trap tegen hun scheenbeentjes hebben gehad tot nu toe.

Ik denk niet dat er nieuwe verzorgsters zullen komen. Het zit allemaal ingewikkeld in elkaar. Het ene meisje is te bezitterig, en zal het dus niet zomaar bij de pakken neer laten zitten. Wat er voor mij overblijft is om te proberen de meisjes van het ene paardje weg te houden, zodat wanneer ik hem corrigeer, het niet een paar dagen later verpest word door onkunde.

En stel ze zijn zo eigenwijs dat er toch iets met zo gebeurd... Dan is dat toch hun eigen verantwoordelijkheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:23

En toch vind ik dat de ouders ervan moeten weten. Kinderen van 11 weten niet waar ze mee bezig zijn, en als er wel wat gebeurt, wie is er verantwoordelijk? Dekt de verzekering van de eigenaar als de kinderen voor de rest van hun leven met de gevolgen zitten wat die pony heeft gedaan?

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:25

Duhelo schreef:
ts geeft aan dat de pony doorde verzorgsters gevoerd wordt op de poetsplaats, en het gedrag nu nog verergerd is.
ik persoonlijk zou hem gewoon niks meer toelaten op de poetsplaats, ieder gedrag dat anders is dan mooi rustig stilstaan of eventueel een stapje opzij, radicaal afstraffen (uiteraard wel correctie aanpassen aan het gedrag, is niet nodig om hem een optater te geven omdat hij zijn voet verzet bv).
duidelijk je grenzen aangeven, en hem de kans niet geven erover te gaan

edit: kwa het rijden, zowiezo heb je dat met ieder paard waar er andere ruiters opzitten, bij een slim paard die de ruiter kent, zal je iedere keer de eerste tien minuten moeten tonen wie er op zit en naar welke regels hij moet luisteren, alsook in de omgang, echter, na verloop van tijd zal hij het wel vlugger gaan snappen wie er opzit, mee omgaat, en zul je minder en minder moeten corrigeren
als je idd consequent bent moet dat lukken
zou wel zeker de ouders inlichten voor er ongelukken gebeuren, eventueel zjn gedrag eens filmen, en voorleggen.
Misschien kun je eens "toevallig" in de week langsgaan en de meisjes wat "afloeren" en kijken welk gedrag de pony vertoont en hoe ze handelen.

Dat is dus ook wat ik dacht. Het is altijd prima gegaan zonder voer, dat moet nu ook kunnen. Ik wil zijn verergerde gedrag niet belonen door hem nu opeens voer toe te staan. Ik vind dat hij zich daarvoor moet gedragen.

Ik denk dat dat het belangrijkste is, dat ik duidelijk moet zijn in mijn grenzen. Ik heb het nu pas 3 keer meegemaakt dat hij zo doet, en wist niet zo goed hoe ik ermee om moest gaan. Maar als ik het zo hoor is mijn enige fout dat ik gewoon te soft was, waarschijnlijk uit angst zelf verwond te raken.

Klopt, dit heb ik ook al gemerkt. In het begin was het net een rodeo, de laatste keer waren het slechts 3 bokjes. Ik merk dat hij bij weer net als voorheen aan het worden is. Dat is een opluchting.

Ik zat er ook aan te denken om het te filmen, ik heb zelfs al een keer een filmcamera meegenomen. Maar omdat ik alleen was, heb ik er toen nog niks mee gedaan omdat ik me eigenlijk vooral op het paard focuste.

Dat gaat dus niet, ik ben doordeweeks pas om half 6 thuis vanwege school. Vandaar dat de verzorgsterjes dus nodig zijn, ik kan alleen in het weekend.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:27

Cassidy schreef:
En toch vind ik dat de ouders ervan moeten weten. Kinderen van 11 weten niet waar ze mee bezig zijn, en als er wel wat gebeurt, wie is er verantwoordelijk? Dekt de verzekering van de eigenaar als de kinderen voor de rest van hun leven met de gevolgen zitten wat die pony heeft gedaan?

Nee, maar er is afgesproken dat ze op eigen verantwoordelijkheid komen. Als er iets met de kinderen gebeurd, heeft de eigenaar er niets mee te maken. Ik zal het ook zeker met de ouders bespreken. Ookal weet ik dat de kinderen dan boos op me zullen worden. Maarja, ik moet ook aan mezelf denken en mijn veiligheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:28

En aan de veiligheid van de pony.
En of een 11 jarige dan kwaad op me is omdat ik onveilige situaties aankaart, zou me toch echt aan mijn bips oxideren.

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:32

Cassidy schreef:
En aan de veiligheid van de pony.
En of een 11 jarige dan kwaad op me is omdat ik onveilige situaties aankaart, zou me toch echt aan mijn bips oxideren.

Klopt als een bus. :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:32

niks van die kinderen aantrekken, liever boze kinderen dan kinderen in een rolstoel ;)
zorg idd vooral voor je eigen veiligheid! geen enkel paard (en zeker als het jouw eigen paard niet is!) is het waard om in het ziekenhuis, of erger, gemept te worden!

Spy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:35

Of boze kinderen in een rolstoel.

Nee vandaar, stel het word echt een probleem waar ik niet mee om kan gaan, dan zal ik toch met de eigenaar iets af moeten spreken dat we eventueel hulp van buitenaf krijgen. Want ik wil best wat opofferen voor mijn verzorgpony, maar mijn gezondheid liever niet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:37

Je moet dat paard echt geen flinke mep meer geven :n

Je zegt dat hij altijd braaf is geweest en dat dit gedrag is vanaf de nieuwe verzorgsters,
Paard lijkt over zijn toeren, overstuur, overspannen, dan ga je hem toch niet meppen?!

Je hoeft niet raar te kijken dat straks 1 van jullie een goeie mep terugkrijgen, je leert het paard immers te slaan...
Het paard is de spiegel van je ziel