Ik rijd tijdelijk een manegepaard (totdat ik weer een eigen paard krijg). Vroeger is hij mishandeld en is daarom kopschuw en heeft vaak zijn oren in zijn nek en dreigt vaak, maar bijt niet.
Hij staat met een ander paard in één stal, echt zijn vriendin is het. Opzadelen gaat goed, totdat ik met het hoofdstel aankom waarna hij dus zijn vriendin moet verlaten. Paard draait zijn kont naar mij toe en probeert te trappen.
Hij heeft 1x zijn achterbeen omhoog gedaan waarna ik hem een tik op zijn kont heeft gegeven. Paardje is alleen erg eigenwijs en vond die tik niet zo leuk waardoor hij nu ook begint te 'steigeren' als ik de stal in kom met het hoofdstel. Nouja, steigeren is het niet, hij komt alleen met zijn voorbenen 40 cm van de grond af met zijn oren plat in zijn nek en valt aan (maar stopt als hij bijna bij je is). Daarna draait hij zich weer om en als je hem weer wilt omdraaien gaat het weer overnieuw.
Máár als ik eerst zijn vriendin uit stal haal, dan is ie poeslief! (Behalve soms zijn oren naar achter maar bij hem betekend dat niks, de zelfde seconde weer helemaal nar voren). Nu doe ik dat dus altijd, of ik haal hem uit stal maar dan moet ik hem vast zetten en dat doe ik dus liever niet, aangezien hij soms opeens kopschuw word en as je dan alleen al bij zijn hals bent, hij erg gaat hangen.. Hij kan niet los staan.
Maar ik zou dit probleem wel graag op wilen lossen, aangezien het bij hem echt een domitantie probleem is. Een tik lost niks op bij dit paard. Iets wat hij moeilijk vind, wilt hij gewoon niet doen. Als hij geen zin heeft is er ook niks mee te beginnen. Hij loopt dan ook alleen maar bij de beginners mee, want zodra dit paardje aan het werk werd gezet, kwam ie enorm in verzet. Hij trapte tegen het been en al dat soort dingen, ging steigeren omdat hij niet stil wilde staan (en dan helemaal recht overeind he..)
Ik rijd hem nu al een tijdje en het is met rijden een erg fijn paardje geworden! Komt soms wel nog eens tegn het been in, maar is voor de rest nu best leergierig geworden en doet erg zijn best, het gaat dan ook stukken veel beter, is lekker los en actief. Hij schakelt echt om van hoe hij loopt bij een beginner en hij hij loopt bij mij, veel leergieriger en houd mij niet meer in de maling, gaat erg goed!! Alleen heeft hij zijn bouw en gangen niet mee maar we zijn toch niet van plan wedstrijden te starten dus dat maakt niet uit. Wij springen en dan vind ie leuk
Het rijprobleem is dus al opgelost, maar nu nog zijn omgang in de stal met zijn paardenvriendin erbij.. Iemand tips? Of zeggen jullie 'laat zitten, haal gewoon eerst dat andere paard eruit'?
Bedenk wel even dat het een manegepaard is en ik niet alle mogelijkheid heb dus. En ik ben trouwens geen penny die geen verstand heeft van paarden en van het rijden, dus graag wel serieuze reacties waar ik ook echt wat mee kan. Probleem hoeft niet per se opgelost te worden, maar zou wel fijn zijn. Het heeft ook niet iets met vertrouwen te maken, dat zit tussen ons nu wel goed
Hij doet ook alleen maar dreigen (tot nu toe), het niet een paard dat gericht naar mij zou trappen of bijten, hij wilt gewoon niet weg uit die stal. Eenmaal uit die stal is hij weer heel lief. Dus.. Probleem opzoeken en oplossen of probleem voorkomen en het gewoon laten gaan?